Sida 8 av 17
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 07:58
av spacecoin
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:19
av A76
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:29
av fth
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Nej, det gäller bara dom sista lagerbilarna av gamla modellen.
Juniper får du inga av dessa incitament för (iaf inte än).
/fth
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:36
av kikat
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:44
av A76
kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:58
av Lurence
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:44
kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..
Du väljer att cherrypicka.
Välj bakhjulsdrift så hamnar du i maj-juni.
Välj LR Bakhjulsdrift så hamnar du i juni.
Tror det är så enkelt att LR fyrhjulsdrift är den som var konfigurationen för Launch Edition. Denna modell slog mycket riktigt aldrig i Europa och Tesla började väldigt mycket tidigare än i USA erbjuda övriga modeller. Detta då Launch Edition inte var prisvärd i Europa utifrån att den t.ex. inte innehöll FSD som i USA. Kan därmed finnas fler av denna modell redan tillverkade eller planerade i linan, då Tesla trodde den skulle ha större åtgång.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 09:59
av manneson
Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 10:13
av spacecoin
manneson skrev: ↑26 mar 2025 09:59
Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Jag håller med om att svaret kommer senare. Dels är det väl för tidigt att skrika att "Telsa kraschar" eller "Tesla gör succé" men skulle Tesla ha tajmat det perfekt hade dom väl gjort en ny modell varje år och undvikit produktsituationen genom att en ha en fräsch modell tänker jag? PR-situationen är en annan femma. Det är ju rakt av självmål.
Kanske borde man ha gjort en normal fyraårsuppgradering om inkluderar mer av teknikplattan. Missförstå mig rätt - det är en bra uppgradering. Jag tycker speciellt att satsningen på ljudkomforten är bra, men vi får se vad marknaden tycker. Konkurrensen i Kina är ju "på riktigt" på ett helt annat sätt än i EU och i USA.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 10:16
av A76
Lurence skrev: ↑26 mar 2025 09:58
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:44
kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..
Du väljer att cherrypicka.
Välj bakhjulsdrift så hamnar du i maj-juni.
Välj LR Bakhjulsdrift så hamnar du i juni.
Tror det är så enkelt att LR fyrhjulsdrift är den som var konfigurationen för Launch Edition. Denna modell slog mycket riktigt aldrig i Europa och Tesla började väldigt mycket tidigare än i USA erbjuda övriga modeller. Detta då Launch Edition inte var prisvärd i Europa utifrån att den t.ex. inte innehöll FSD som i USA. Kan därmed finnas fler av denna modell redan tillverkade eller planerade i linan, då Tesla trodde den skulle ha större åtgång.
Kanske, men om efterfrågan varit så stor som görs gällande känns ändå samtliga leveranstider inte som resultatet av någon massiv efterfrågan. Sen är orsaken intressant. Är det en Musk-effekt eller kanske att bilen inte blev ett stå stort kliv framåt som förväntat? Eller en kombination?
För egen del är det en kombination som gör att jag denna gången valde Zeekr istället för Tesla efter att ha haft både MS och MY under de sensate 8-åren..Så en försäljning har de definitivt tappat.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 10:56
av manneson
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 10:13
manneson skrev: ↑26 mar 2025 09:59
Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Jag håller med om att svaret kommer senare. Dels är det väl för tidigt att skrika att "Telsa kraschar" eller "Tesla gör succé" men skulle Tesla ha tajmat det perfekt hade dom väl gjort en ny modell varje år och undvikit produktsituationen genom att en ha en fräsch modell tänker jag? PR-situationen är en annan femma. Det är ju rakt av självmål.
Kanske borde man ha gjort en normal fyraårsuppgradering om inkluderar mer av teknikplattan. Missförstå mig rätt - det är en bra uppgradering. Jag tycker speciellt att satsningen på ljudkomforten är bra, men vi får se vad marknaden tycker. Konkurrensen i Kina är ju "på riktigt" på ett helt annat sätt än i EU och i USA.
Problemet med att införa en ny modell är ju att produktionen måste stängas ner, dvs man kan inte producera så mkt bilar som normalt.
Därmed är det optimalt att göra det när efterfrågan är dalande. Man vill inte göra det när man redan säljer allt man producerar, vilket Tesla gjort särskilt med Y, sedan start.
Det är ju inte så att Tesla gjort mindre än övriga. Snarare mer. De flesta andra blir inte mkt tystare och komfortablare vid en facelift.
I Kina är ju marknaden dopad, men efterfrågan är också hög på elbilar. Tesla har bra marginaler och kan konkurrera på samma villkor som kinesiska tillverkare. Det klarar inte andra västerländska märken.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 11:25
av Teslasemitruck
Så här säger den marknaden. Ikapp fjolåret så fort Y leveras.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 11:57
av Teslasemitruck
Ser ut att bli ett jätteras i Sverige Y ner 74% just nu . hela bilförsäljningen är ner 40% alla märken…
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 12:19
av Larofo
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 04:33
iAkita skrev: ↑26 mar 2025 00:33
spacecoin skrev: ↑25 mar 2025 12:17
Jag blir nog perma-bannad när som helst (har fått varning om det) men har haft bra utbyte av forumet över snart sex år och försökt bidra med det jag kan.
Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.
Tack det var snällt av dig. PM funkar också
Jag har haft många hetlevrade och tuffa (och givande, roliga, intelligenta) diskussioner med väldigt många personer genom åren så det är väl tidens tand… Jag tror dock att det är sällan eller aldrig som den jag diskuterat med anmäler inläggen utom kanske en viss person på senare tid.
Senaste gången var mitt ”personangrepp” tror jag att jag påpekade vad någon brukade säga om journalister som rapporterar Teslakritiska nyheter som senare visar sig vara sanna. En veckas avstängning.
Innan det var det ”Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?”. Jag fick det förklarat att det var ”en tråkig och nedsättande kommentar om en annan forummedlem”. Fem dagar avstängning.
Ja, det kanske var lite syrligt? Vad vet jag? Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen så vet jag inte ens om detta är ett ”forum” längre.
Teslaägare är jag dock fortsatt sedan sex år och är nöjd med bilen.
"Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen..."
är en väldigt bra liknelse. För mig modereras det på tok för hårt på en nivå
värdig en ytterst känslig dagisfröken.
Men kanske är det den bästa lösningen? Det finns en klar risk att forumet skulle
urarta om jag och möjligen några andra skulle få fritt spelrum.
Det vore dock intressant om Tibor tog semester en månad i sin roll som
dagisfröken och släppte dagisbarnen fria.
Skämt osido, Tibor gör ett fantasiskt jobb med att driva forumet och även om
jag inte håller med om nivån på modereringen, 10 % av nuvarande nivå skulle
förmodligen räcka, så är det som sagt kanske den bästa lösningen för att
hålla forumet på en okej nivå.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 12:49
av spacecoin
Larofo skrev: ↑26 mar 2025 12:19
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 04:33
iAkita skrev: ↑26 mar 2025 00:33
spacecoin skrev: ↑25 mar 2025 12:17
Jag blir nog perma-bannad när som helst (har fått varning om det) men har haft bra utbyte av forumet över snart sex år och försökt bidra med det jag kan.
Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.
Tack det var snällt av dig. PM funkar också
Jag har haft många hetlevrade och tuffa (och givande, roliga, intelligenta) diskussioner med väldigt många personer genom åren så det är väl tidens tand… Jag tror dock att det är sällan eller aldrig som den jag diskuterat med anmäler inläggen utom kanske en viss person på senare tid.
Senaste gången var mitt ”personangrepp” tror jag att jag påpekade vad någon brukade säga om journalister som rapporterar Teslakritiska nyheter som senare visar sig vara sanna. En veckas avstängning.
Innan det var det ”Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?”. Jag fick det förklarat att det var ”en tråkig och nedsättande kommentar om en annan forummedlem”. Fem dagar avstängning.
Ja, det kanske var lite syrligt? Vad vet jag? Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen så vet jag inte ens om detta är ett ”forum” längre.
Teslaägare är jag dock fortsatt sedan sex år och är nöjd med bilen.
"Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen..."
är en väldigt bra liknelse. För mig modereras det på tok för hårt på en nivå
värdig en ytterst känslig dagisfröken.
Ja, håller med. Ett bra exempel är väl våra "bataljer" i aktietråden? Jag minns dessa med ett leende på läpparna även om det var lite eldigt ibland
Jag vill även tillägga att
jag inte tycker att det är rimligt att perma-banna medlemmar för att man trampar på snöflingor ibland. Det är inte samma sak som moderering. Men det är Tibors hus och Tibors regler, så är det med det.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 14:27
av fth
fth skrev: ↑26 mar 2025 09:29
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Nej, det gäller bara dom sista lagerbilarna av gamla modellen.
Juniper får du inga av dessa incitament för (iaf inte än).
/fth
Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 15:05
av spacecoin
fth skrev: ↑26 mar 2025 14:27
fth skrev: ↑26 mar 2025 09:29
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Nej, det gäller bara dom sista lagerbilarna av gamla modellen.
Juniper får du inga av dessa incitament för (iaf inte än).
/fth
Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
Bra info.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 19:29
av d3marcus
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 15:05
fth skrev: ↑26 mar 2025 14:27
fth skrev: ↑26 mar 2025 09:29
A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:19
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
Nej, det gäller bara dom sista lagerbilarna av gamla modellen.
Juniper får du inga av dessa incitament för (iaf inte än).
/fth
Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
Bra info.
Jag har kollat hur många legacy-MY som finns till salu på Teslas hemsida och det har varit 96 konstant i över två veckor. Kan vara en begränsning på hemsidan också att visa max 96 stycken.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 19:54
av spacecoin
d3marcus skrev: ↑26 mar 2025 19:29
Jag har kollat hur många legacy-MY som finns till salu på Teslas hemsida och det har varit 96 konstant i över två veckor. Kan vara en begränsning på hemsidan också att visa max 96 stycken.
Ja, det är välkänt att Tesla inte visar hur många bilar de verkligen har i lager. Jag gissar att andra gör lika.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 20:30
av A76
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 19:54
d3marcus skrev: ↑26 mar 2025 19:29
Jag har kollat hur många legacy-MY som finns till salu på Teslas hemsida och det har varit 96 konstant i över två veckor. Kan vara en begränsning på hemsidan också att visa max 96 stycken.
Ja, det är välkänt att Tesla inte visar hur många bilar de verkligen har i lager. Jag gissar att andra gör lika.
Är det verkligen så välkänt? Jag har kollat många ggr under årens lopp och det har verkligen inte alltid varit just 96st.. emellanåt har det knappt funnits några lagerbilar alls..
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 20:56
av spacecoin
A76 skrev: ↑26 mar 2025 20:30
spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 19:54
d3marcus skrev: ↑26 mar 2025 19:29
Jag har kollat hur många legacy-MY som finns till salu på Teslas hemsida och det har varit 96 konstant i över två veckor. Kan vara en begränsning på hemsidan också att visa max 96 stycken.
Ja, det är välkänt att Tesla inte visar hur många bilar de verkligen har i lager. Jag gissar att andra gör lika.
Är det verkligen så välkänt? Jag har kollat många ggr under årens lopp och det har verkligen inte alltid varit just 96st.. emellanåt har det knappt funnits några lagerbilar alls..
Ja det är min bild att de som har inventory trackers har sagt detta i flera år. De scannar av alla Teslas webbplatser och testar med alla postnummer eller nått likande. Man listar ofta inte flera av samma konfig.
Finns t ex beskrivet här:
https://td1.mattjung.net/about-the-data/
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 26 mar 2025 22:29
av TeslaLeo
Skatbo skrev: ↑17 mar 2025 14:29
T4s skrev: ↑17 mar 2025 11:22
Såg att försäljningen i Italien går dåligt också. Det är kört nu
Om det går så dålig, varför kortas då inte leveranstiderna ner för oss som beställt t.ex. Juniper RWD?
Just nu verkar fabriken bara bygga AWD. Det ser ut som att linjen för RWD kommer igång i maj.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 27 mar 2025 21:35
av Teslasemitruck
Tesla vw.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 27 mar 2025 22:08
av spacecoin
Du får lägga ihop VW, Audi och Skoda om du vill jämföra försäljning av BEV från bolagen VW och Tesla mot varandra.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 28 mar 2025 13:00
av VilkenElbilBlirDet
Hur kommer det sig att det är just dom 5 länderna du valt i grafen? Jag tror jag vet svaret.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 28 mar 2025 13:13
av d3marcus
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 22:08
Du får lägga ihop VW, Audi och Skoda om du vill jämföra försäljning av BEV från bolagen VW och Tesla mot varandra.
https://eu-evs.com/marketShare/ALL/Grou ... y-Quarters
VAG är 300% större än Tesla i EU 2025Q1. För ett år sedan var de ungefär lika stora. Men vi får vänta någon månad till och se hur MY går.