Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Inlägg av tesla newbie »

Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2026 15:34
tesla newbie skrev: 23 sep 2026 14:05
Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2026 13:10
tesla newbie skrev: 23 sep 2026 09:53
mikebike skrev: 23 sep 2026 07:53

Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.
I BMW kan man välja, fast det kräver ett extra klick på växelväljaren och det funkar inte vid backning.
Jag tycker kryp är mycket bättre vid fickparkering, det blir mjukare och det känns tryggare med foten på bromsen än på gaspedalen.

Det har inget att göra med fossilbilskörning i mitt fall eftersom jag nästan uteslutande kört manuella avgasbilar och då har jag haft en fot på kopplingspedalen och en fot på bromspedalen.
Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.
Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.
Men givetvis ska man kunna slå på/av funktionen, så alla kan ställa in bilen efter sin egen preferens.
Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.
Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.
Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag tror inte det är filosofi utan godkännandeprocessen.

Det är känt att anledningen till att Tesla tog bort de officiella inställningarna (S3XY commander kan fortfarande ställa om dem) var att man måste redovisa energiförbrukning för alla lägen.

Så att genom göra inställningarna så man måste slå på dem vid varje start behöver man inte ta hänsyn till förändringar i beteende och energiförbrukning för de olika lägena.
mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 23 sep 2026 16:46
Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2026 15:34
tesla newbie skrev: 23 sep 2026 14:05
Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2026 13:10

Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.
Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.
Men givetvis ska man kunna slå på/av funktionen, så alla kan ställa in bilen efter sin egen preferens.
Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.
Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.
Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.
En gång till: Man kan inte välja mellan OPD och kryp hos Tesla heller i nya bilar.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 23 sep 2026 07:53
tesla newbie skrev: 22 sep 2026 23:05
martinot skrev: 22 sep 2026 18:06
mikebike skrev: 22 sep 2026 14:07

Nej, B-läget måste man välja varje gång, men med max regen i D så bromsar den nästan lika mycket och jag får "kryp" vid fickparkering som jag vill ha (och hade valt i Teslan också).
Vill just ha max regen, och inget annat. Värdelöst att detta inte går att ställa in. Riktigt besviken på BMW här (på annars väldigt bra elbilar).

Krypfunktion är det värsta jag vet. Urkkk. :( Stängde av det 2019 i min första Tesla, och aldrig velat ha det sedan dess i någon av våra elbilar (oavsett bilmärke).
Håller med. Förstår inte alls detta med B-läge. Varför inte göra som Tesla och Volvo och ge möjlighet att ha antingen kryp eller OPD i D-läget? Och varför ingen OPD när man backar? Det har både EX60 och MB GLC. Känns som att BMWs målgrupp är fossilbilaförare som de är rädda att skrämma bort om inte D-läget funkar likadant som på en diesel X3:a.
Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.
I BMW kan man välja, fast det kräver ett extra klick på växelväljaren och det funkar inte vid backning.
Jag tycker kryp är mycket bättre vid fickparkering, det blir mjukare och det känns tryggare med foten på bromsen än på gaspedalen.

Det har inget att göra med fossilbilskörning i mitt fall eftersom jag nästan uteslutande kört manuella avgasbilar och då har jag haft en fot på kopplingspedalen och en fot på bromspedalen.
Jag håller med mike.

Det är mycket kraftfullare acceleration i elbilar.
Det finns en hel del äldre elbilsförare.
Vem vet hur många yngre elbilsförare som tar diverse olagliga narkotiska preparat. Knarket flödar ju.
Det har skett ett inte helt obetydligt antal ofrivilliga accelerationer med elbilar.

Tycker således det är mkt, mkt bättre att folk har foten på bromsen istället för på gasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting