Sida 8 av 9

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 04 feb 2020 09:53
av metchristian
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Zoe säljer bra i Frankrike.
Renault ZOE had record sales in January.

Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.

To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/
Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.
Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 04 feb 2020 09:59
av Stevvee
metchristian skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Zoe säljer bra i Frankrike.
Renault ZOE had record sales in January.

Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.

To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/
Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.
Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..
Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 04 feb 2020 12:17
av Headline
Stevvee skrev:
metchristian skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Zoe säljer bra i Frankrike.
Renault ZOE had record sales in January.

Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.

To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/
Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.
Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..
Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.
Fransmän köper primärt franskt.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 06:06
av vigge50
Stevvee skrev:
metchristian skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Zoe säljer bra i Frankrike.
Renault ZOE had record sales in January.

Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.

To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/
Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.
Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..
Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.
Och hur brukar det vara med Tesla och första månaden i ett kvartal?

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 06:11
av vigge50
När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...

Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:05
av Bjelke
vigge50 skrev:
När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...

Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också :)

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:07
av Jerker
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...

Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också :)
Det skulle vara i Japan då:
https://teslaclubsweden.se/darfor-envis ... tgasbilar/

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:10
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...

Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också :)
Det skulle vara i Japan då:
https://teslaclubsweden.se/darfor-envis ... tgasbilar/
Japp, den artikeln (och andra liknande) tänkte jag på främst :)
Det har ju pratats om det på väldigt isolerade öar också, där tex solceller i stor skala producerar största delen av elkraften, och måste sedan fördelas över dygnet, men
det känns som att dom mest kända exemplen kör med batterilager där...

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:20
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Japp, den artikeln (och andra liknande) tänkte jag på främst :)
Det har ju pratats om det på väldigt isolerade öar också, där tex solceller i stor skala producerar största delen av elkraften, och måste sedan fördelas över dygnet, men
det känns som att dom mest kända exemplen kör med batterilager där...
Eller, om de har rätt topografi, vattenkraft parat med vindkraft. Alltså en damm som är högt belägen som släpper ner vattnet genom turbiner till en lägre belägen damm och när det blåser bra så används kraften till att pumpa upp vattnet igen. Det finns minst ett sånt system installerat på en avlägset belägen ö. Tidigare så var de beroende av att få olja ditskeppad för att driva sina kraftverk. Detta är både mycket billigare och miljövänligare. Nu återstår bara att byta ut alla bilar till elbilar. Ska se om jag hittar nån artikel om det.

Edit:
https://www.svd.se/vulkanen-som-blev-ba ... usk-saknar

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:32
av LarsL
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 07:37
av Jerker
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Solceller kan ju också användas för att komplettera vindkraften på en ö som El Hierro. Så när det inte blåser men är soligt så driver man pumparna med solel.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 09:19
av Svenssons
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 07 feb 2020 17:41
av FlyingBlue
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.
Ett mycket bra och väldokumenterat påstående! :?:

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 29 apr 2020 19:46
av vigge50
Första kvartalet i år har varit omtumlande, det började med väldigt låg försäljning i Kina samtidigt som försäljningen ökade kraftigt i Europa, till viss del nya modeller. Efter hand har det dock vänt så att den Kinesiska marknaden återhämtar sig samtidigt som den europeiska gått ner. Under första kvartalet så såldes det ungefär 460 000 laddbara bilar i världen, en nedgång med 6% jämfört med samma kvartal förra året. Under mars låg andelen laddbara bilar på 2,5% av världens försäljning och sätt över hela kvartalet så är det 2%.

Tack vare de europeiska tillverkarna gärna säljer gått om laddbara bilar och då plug-in hybrider så har elbilarna under första kvartalet 67% av marknaden, ner från 74% för hela förra året

Kollar vi på modellerna så är det helt klart att Model 3 spelar i en egen liga men det finns några intressanta saker längre ner.
Renault Zoe är än så länge i år den näst bäst säljande laddbara bilen, e-Golf som borde kippa för sina sista andetag nu har nu helt plötsligt klättrat upp på femte plats tätt följt av eTron. EGolf har inte varit med på top 10 på flera år vad jag minns.
Peugeot 208 EV är nu på plats nio.
Kan även nämna att SAIC MG eZS EV ännu på plats 11

Tesla Model 3 71 513
Renault Zoe 20 711
Nissan Leaf 16 794
Mitsubishi Outlander 12 006
Volkswagen eGolf 11 538
Audi eTron 10 659
BMW 530e/Le 10 355
Hyundai Kona EV 9 773
Peugeot 208 EV 8 765
BYD Qin PRO EV 8 390


Sätt till tillverkarna så har Tesla även där tagit ett rejält försprång direkt samtidigt som BMW på andra plats ökat försäljningen med 40%. Volkswagen koncernen har hela 4 tillverkare på top 20.

Tesla 88 400
BMW 31 889
Volkswagen 27 287
BYD 22 200
Renault 21 331
SAIC 19 244
Hyundai 18 850
Audi 18 456
Volvo 18 170
Nissan 17 602

För att se hela top 20 av båda listorna så finns dessa här.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/04/gl ... 0.html?m=1

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 29 apr 2020 20:01
av fth
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.
Ett mycket bra och väldokumenterat påstående! :?:
Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.

/fth

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 30 apr 2020 08:49
av fimpen
fth skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.
Ett mycket bra och väldokumenterat påstående! :?:
Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.

/fth
Just det, vid stora fallhöjder används separata pumpar respektive turbiner (även om generatorer/motorer ibland kan vara desamma) vilket ger bra möjligheter att optimera... kan komma upp närmare 90 % turbin-/pumpverkningsgrad ”enkel väg”, vilket ju ger ca 80 % t.o.r. Med reversibel turbin går det inte att optimera på samma sätt så då sjunker verkningsgraden lite, men det blir billigare och går snabbare att lägga om från pumpning till generering. På lägre fallhöjder används nästan alltid reversibel turbin nuförtiden.

Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...

/Finn

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 01 maj 2020 07:02
av FlyingBlue
fimpen skrev:
fth skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.
Ett mycket bra och väldokumenterat påstående! :?:
Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.

/fth
Just det, vid stora fallhöjder används separata pumpar respektive turbiner (även om generatorer/motorer ibland kan vara desamma) vilket ger bra möjligheter att optimera... kan komma upp närmare 90 % turbin-/pumpverkningsgrad ”enkel väg”, vilket ju ger ca 80 % t.o.r. Med reversibel turbin går det inte att optimera på samma sätt så då sjunker verkningsgraden lite, men det blir billigare och går snabbare att lägga om från pumpning till generering. På lägre fallhöjder används nästan alltid reversibel turbin nuförtiden.

Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...

/Finn
:lol: :lol: :lol:

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 01 maj 2020 21:08
av Laban
fimpen skrev:
Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...

/Finn
Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 01 maj 2020 21:54
av Svenssons
Laban skrev:
fimpen skrev:
Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...

/Finn
Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.
Vätgas kräver en hel del för lagring, både i tillverkning, drift och underhåll.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 01 maj 2020 22:14
av fth
Svenssons skrev:
Laban skrev:
fimpen skrev:
Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...

/Finn
Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.
Vätgas kräver en hel del för lagring, både i tillverkning, drift och underhåll.
Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.

/fth

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 02 maj 2020 06:18
av Laban
fth skrev:
Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.

/fth
Visst, men det är möjligt oavsett terräng. Tänker man lagring på en global skala så tror jag att det måste finnas alternativ till pumplagring/kraft.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 02 maj 2020 08:09
av Svenssons
Laban skrev:
fth skrev:
Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.

/fth
Visst, men det är möjligt oavsett terräng. Tänker man lagring på en global skala så tror jag att det måste finnas alternativ till pumplagring/kraft.
På global skala är inte vätgas ett alternativ. Kraftöverföring är det som behövs då.

Lokalt kan det finnas nytta med lagring av energi i vätgas men frågan är om inte batteribackup både är billigare i installation och garanterat i drift redan idag eller inom närmaste åren under förutsättningen att vätgasen produceras med hjälp av el och inte från fossila kolväten.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 02 maj 2020 08:34
av Laban
Svenssons skrev:
På global skala är inte vätgas ett alternativ. Kraftöverföring är det som behövs då.
Pratar vi om överskott på ex vindkraft så kan det nog gälla även länderna runt landet ifråga. Förutsatt liknande utbyggnad av ex vindkraft mellan länderna. Jag tror att vi även behöver lagra el. Eller rättare sagt, det kommer att vara lönsamt att lagra el när vi får större delar förnyelsebar energi.
Lokalt kan det finnas nytta med lagring av energi i vätgas men frågan är om inte batteribackup både är billigare i installation och garanterat i drift redan idag eller inom närmaste åren under förutsättningen att vätgasen produceras med hjälp av el och inte från fossila kolväten.
Pratar vi lagring på dygnsbasis så antagligen ja. Men frågan är om det är ekonomiskt att lagra större mängder el under längre perioder med batterier. Det ska i så fall vara en helt annan typ av batterier än dagens Li-Ion batterier. Och sånt forskas det bevisligen en hel del om. Ex:

https://www.billerudkorsnas.se/media/pr ... ersbatteri

Energidensitet är inte allt. Enorma lager av vätgas medför ju också risker.

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 03 maj 2020 18:21
av Zalman3
Många bilmärken i Usa pratar om halverad försäljning i april.

The coronavirus pandemic caused drastic declines in U.S. auto sales in April, according to industry data.

Automakers such as Toyota and Honda reported sales last month were cut in half compared with April 2019.

The industry was expected to sell about 633,000 vehicles in April — the lowest number in decades.
https://www.cnbc.com/2020/05/01/coronav ... april.html

Re: Totala försäljning av elbilar

Postat: 03 maj 2020 21:08
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Många bilmärken i Usa pratar om halverad försäljning i april.

The coronavirus pandemic caused drastic declines in U.S. auto sales in April, according to industry data.

Automakers such as Toyota and Honda reported sales last month were cut in half compared with April 2019.

The industry was expected to sell about 633,000 vehicles in April — the lowest number in decades.
https://www.cnbc.com/2020/05/01/coronav ... april.html
Halverad försäljning måste väl ändå ses som helt ok under rådande förutsättning?