Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
När jag var en ung grabb så fick jag äran, med en vän, att jobba på Volvo en kortare period när det var dags för hjulskifte. Vi arbetade effektivt och fick emellanåt luckor i schemat. Speciellt när säsongen led mot sitt slut. Då passade vi på att hänga med teknikerna och ibland hjälpte vi till.
Väldigt ofta upplevde vi en tråkig attityd med hanteringen av bilar som var inne på service eller reparation. Eftersom man jobbade på ackord och fick olika betalt beroende på åtgärd så fanns ett tydligt incitament för teknikerna att välja och planera sitt arbete. Som ni säkert förstår låg fokus på enkla arbeten som gav mycket betalt i relation till tidsåtgång. Komplicerade fel och felsökning var inte kul. Allt arbete utfördes snabbt och självklart blev det fel ibland med kunder som kommer tillbaka.
Något jag aldrig glömmer var när teknikern behövde komma åt en trasig parkeringssensor i den bakre stötfångaren. Nya från fabrik är olackerade. Kunden debiterades montering/reparation med lackering av parkeringssensor. Men det skickades aldrig till någon lackerare utan det fixade teknikern på golvet med en sprayflaska. Alltså användes inte 2-komponentslack och färgkoden var "nära nog". Teknikern noterade att det blir lackering på fakturan med ett skratt. Om detta var rätt eller fel får ni själva avgöra. Kan tillägga att det var en ny Volvo.
Min poäng, har man fel incitament så blir kunder lidande. Oavsett märke eller verkstad.
Låter lite som min lokala Volvo-verkstad, som jag kände att man inte kunde lita på överhuvudtaget. Frågade runt och det visade sig att det var fler som inte var glada i dem, sedan många år tillbaka. Inte ens tankningen gick att lite på. Inte många 5 liters dunkar det går i 7,5 liter i.
Verkstaden några mil bort, gjorde allt enligt boken och gav bra service även utöver vad de borde gjort. Blev nästan generande jobbigt vissa gånger.
Ett exempel var när jag öppnade en 1,5l colaflaska i bilen och den "exploderade" och sprutade cola över nästan hela kupén. Åkte in till den verkstaden och frågade vad jag kunde göra. De sa att jag skulle köra in bilen och sedan rengjorde dem den, utan att ta betalt.
Men som du säger, har man fel incitament går det bara åt ett håll, oavsett.
Så nu finns det alltså bara en enda verkstad i hela Sverige som är godkänd av Tesla?
Gäller att inte få någon ny buckla på bilen då. Får väl reparera bilen själv i sådana fall.
Nja, finns typ 4 oberoende till. Syns på länken
(Så du har typ rätt, dom är inte många)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 07:58
av Legato
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."
Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Man kan ju spekulera i om de kommer börja reparera bilarna själva i Sverige nu. Jag vet inte vad de har haft ute för tjänster tidigare, eller vad de har för profiler på sina anställda. Men just nu har de ju flera mekaniker-tjänster ute och även en tjänst för en lackerare. https://www.tesla.com/careers/search/jo ... olm-209956
Jag skulle tro att det inte alls faller in under ”vild strejk” iom att det skulle vara en manifestation skild från arbete (om än relaterad till en arbetskonflikt). Därmed är det snarare en allmän sammankomst som kan behöva tillstånd från polisen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 08:33
av Honkan
Om nu Tesla säger fuck sweden och lämnar, vad händer då ?? Kan någon fixa våra bilar ??
Om nu Tesla säger fuck sweden och lämnar, vad händer då ?? Kan någon fixa våra bilar ??
Grufman bil, oklart om dom har skadeverkstad.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 08:53
av jonasl
Om Tesla tar in allt inhouse kommer de behöva anställa massor.
Vissa kommer vara med i facket och omedelbart börja strejka. Det kan ju vara en bra strategi för att dränera strejkkassan eller göra situationen orimlig hos Metall, varenda uteliggare blir anställd och försörjd av facket.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 09:06
av Honkan
Känns som de gjorde analysen störst bolag med minst anställda i Sverige , de ska vi ge oss på så vi får lite fler medlemmar
Men blir intressant och se vad Tesla egentligen kommer göra, om de bara helt enkelt låter tiden gå, och än sålänge så funkar väl allt som vanligt förutom leveranser…
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 09:06
av WilleTesla
Går IF Metall mot en pyrrhusseger?
Om IF Metall driver denna konflikt så långt att Tesla lämnar Sverige så kommer fackförbundet troligen ha vunnit en pyrrhusseger.
Det kommer att ge rubriker världen över om Tesla lämnar Sverige. Följdverkningar blir troligen att andra utländska företag i framtiden kommer att tveka inför att etablera verksamhet här. Detta är naturligtvis inte bra, för att undvika det så är det mycket möjligt att, det på sikt, medför lagändringar som ger fackförbund i Sverige mindre makt, en ”Lex Tesla”.
En annan effekt är att många av mina arbetskamrater och vänner, under denna konflikt, har fått upp ögonen och börjat ifrågasätta både kollektivavtal och fackens sätt att agera, exempelvis att de i somras lurat in teslaanställda i IF Metall med gratismedlemskap för att sedan ta ut dem i strejk, samt att fackens blockader främst drabbar bilägare och andra företag än Tesla. Även detta kan medföra att fackförbund i framtiden får minskad anslutningsgrad och därmed mindre makt för fackförbund.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 09:21
av Falo
Det måste väl ändå finnas fler plåt och lackeringsverkstäder i andra länder i Europa? Bara ställa bilarna på en transport till tex Polen. Då har IF Metall lyckats med konststycket att flytta alla Tesla skade/lackjobb utomlands. För Tesla spelar detta ingen roll utan det viktiga är att ställa upp på kunderna.
Detta kan naturligtvis även appliceras på alla verkstadsjobb. Så Tesla behöver bara en hemsida i Sverige, kunden bokar, bil kommer och hämtar upp. Klart!
Det måste väl ändå finnas fler plåt och lackeringsverkstäder i andra länder i Europa? Bara ställa bilarna på en transport till tex Polen. Då har IF Metall lyckats med konststycket att flytta alla Tesla skade/lackjobb utomlands. För Tesla spelar detta ingen roll utan det viktiga är att ställa upp på kunderna.
Detta kan naturligtvis även appliceras på alla verkstadsjobb. Så Tesla behöver bara en hemsida i Sverige, kunden bokar, bil kommer och hämtar upp. Klart!
”Tesla ställa upp för kunderna”… jovars.. nån gång ska väl va den första
Jag skulle tro att det inte alls faller in under ”vild strejk” iom att det skulle vara en manifestation skild från arbete (om än relaterad till en arbetskonflikt). Därmed är det snarare en allmän sammankomst som kan behöva tillstånd från polisen.
Ja eller om vi samlar 1000 bilar och kör runt och runt deras kvarter, det ligger ju på Olof Palmes gata.. vad ska man göra då? Vi kör fram och tillbaka och fyller upp hela gatan.. sen om det blir stopp så är det inte vår ambition men risken finns.
Jag vet ex att de parkerar sina bilar i parkeringsgaraget precis under för det finns hissar som går rakt upp i deras byggnad. Är man där tidig morgon så kan man säkert göra lite väsen ifrån sig. 1000 bilar kanske dessutom går sönder mitt på vägen.. men vem ska laga dem då?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 09:50
av pejvic
jag är på!
förresten får bärgarna hämta teslabilar nu eller är det också kört?
Vi kan ju leka batteritorsk
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 09:55
av Speedo
Haha... moment 22... såklart!
Vilka fler är på? Vi behöver komma ut på något större sätt.
Vi kan ha en Teslatävling på Olof Palmes gata. Den går ut på att man ska hämta upp en lapp där det står 1 på ena sidan gatan, sen måste man köra runt och hämta nummer två på andra sidan gatan... den som först kommer upp till 20 vinner en klubba!
Alla är såklart välkomna att tävla men roligast om det är Teslabilar...
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 10:00
av Fredrik j
Som sagt, uppmärksamhet för sin aktion är det metall söker. Värsta scenariot för dom vore om ingen brydde sig/påverkas. En protest i centrala Stockholm skulle vara perfekt för metall. Antagligen skulle dom själva tipsa dit media.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 10 nov 2023 10:03
av pejvic
är vi riktigt många så får också varumärket Tesla grym reklam. Gratis som vanligt.
Som sagt, uppmärksamhet för sin aktion är det metall söker. Värsta scenariot för dom vore om ingen brydde sig/påverkas. En protest i centrala Stockholm skulle vara perfekt för metall. Antagligen skulle dom själva tipsa dit media.
Förutsatt att folk inte tycker de är löjliga när de får veta att IF Metall behövt lura in folk med gratis medlemskap för att överhuvudtaget ha tillräckligt med medlemmar som kan strejka och sedan eskalerar det hela till en stor konflikt trots att stödet för ett avtal bland de anställda verkar lågt. Det visar bara öppet att facket inte bryr sig om de anställda och det är deras egna egon som är viktigt för dem.
Personligen tror jag de har mer att förlora på uppmärksamheten i det här fallet, det sagt hade det väl inte hjälpt Tesla om Teslaägare gör motaktion som stör andra heller.
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.
Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.
Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.
Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.
/fth
Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.
Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.
Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.
Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.
Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.
edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."
Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Man kan ju spekulera i om de kommer börja reparera bilarna själva i Sverige nu. Jag vet inte vad de har haft ute för tjänster tidigare, eller vad de har för profiler på sina anställda. Men just nu har de ju flera mekaniker-tjänster ute och även en tjänst för en lackerare. https://www.tesla.com/careers/search/jo ... olm-209956
Lite Google-trixande visar att denna sidan syntes hos Google den 31 okt, klockan 16:44.