Det är olämpligt att köra via en enkel adapter Schuko till CEE.
Anledningen är att just Schuko-uttag (det är ofta men inte alltid uttaget, skarv eller i väggen, och inte proppen som är bekymret) är felbenägna och tål ofta inte full belastning utan varmgång och brandrisk.
Bra laddare, som Teslas (kontrollera produktbladen), har temperaturövervakning i stickproppen för att hindra brand, och jag avråder från att använda oövervakade Schuko-anslutningar för laddning. Detta är också anledningen att man inte ska köra dessa på förlängningssladd.
Om man ändå gör detta, mät temperaturen vid Schuko-kontaktens stift med IR-termometer eller värmekamera. Jag mätte på kul temperaturen i en ny Jula IP44 20m-kabels skarvuttag vid dess godkännandegräns 16A, och kunde då mäta då c:a 20 graders temphöjning redan genom plasten, innan jag klippte bort och ersatte det skarvuttaget. Det är bara riktigt högkvalitativa Schukouttag som tål 16A i längden, gäller både fast monterade uttag och skarvuttag. Det är någorlunda vanligt med elbränder när man använder i Schuko-uttag för laddning.
Blå och röda CEE-kontakter är mycket mer pålitliga.
Och ska man ladda från Schuko, speciellt ett av okänt kvalité, använd bara laddare med temperaturövervakad Schuko och ingen förlängningssladd (för då får man en oövervakad Schuko). Om man måste använda förlängningssladd, byt om möjligt alla inblandade kontaktdon utom den som man sätter laddarens kontakt i till CEE-kontakter.