Nyheter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nyheter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Fan Tesla är dåligt för min nattsömn ;)

Istället för inplanerade artikeln i morgon fick jag sätta mig och skriva en helt ny. Lika bra släppa den redan nu:

http://teslaclubsweden.se/35000-tesla-model-3-ar-har/
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Nyheter?

Inlägg av rssvanberg »

Nya priserna på Model S var inte så dåliga..
MS.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nyheter?

Inlägg av Jeppe_E »

rssvanberg skrev:
Nya priserna på Model S var inte så dåliga..
MS.png

Ojojoj :shock: :D
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nyheter?

Inlägg av mans71 »

rssvanberg skrev:
Nya priserna på Model S var inte så dåliga..
MS.png
Oj, ingen dålig sänkning. Då lär ju beg-priserna gå ner runt 15% också då
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Nyheter?

Inlägg av fakerlind »

mans71 skrev:
rssvanberg skrev:
Nya priserna på Model S var inte så dåliga..
MS.png
Oj, ingen dålig sänkning. Då lär ju beg-priserna gå ner runt 15% också då
Vad kostade egentligen en P100DL innan? Nästan så att man undrar om dessa priser stämmer? Klart större diff i USA mellan LR och Performance med Ludicrous?

Bild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nyheter?

Inlägg av FredrikR »

Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nyheter?

Inlägg av vigge50 »

FredrikR skrev:
Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Standard range fanns inte tidigare i Sverige men 100D som motsvarar Extended range kostade väll 1 181 000 kr. Alltså en rejäl prissänkning.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nyheter?

Inlägg av FredrikR »

vigge50 skrev:
FredrikR skrev:
Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Standard range fanns inte tidigare i Sverige men 100D som motsvarar Extended range kostade väll 1 181 000 kr. Alltså en rejäl prissänkning.
Otroligt bra sänkning. Tesla måste verkligen sänka sina marginaler. Men de lär ju få upp beställningarna av Model 3 ordentligt, så blir ingen risk för överproduktion i fabriken. :D
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nyheter?

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
lator skrev:
Legato skrev:
Machris skrev:
Inget om DRAGKROK ännu ;)
Nästa event kommer handla exklusivt om "Model 3 Jerker Edition". :D
Tror nog att man kommer att överväga ett annat namn på den versionen... I alla fall i engelsktalande länder.
Vore dock uppfriskande om de verkligen kallade kroken för "The Jerker". :lol:
Äsch, äntligen får bilen sitt rätta namn! Lika bra att alla kommer ut ur garderoben och erkänner vad deras egentliga relation till bilen är! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nyheter?

Inlägg av Remuz »

Oj om detta stämmer fick min bil just ett nypris på 1.25mille mot de 1.9 som var innan. Jag som tänkte sälja den jag har för 1.3-1.4... blir att behålla nu då
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nyheter?

Inlägg av leiflodde »

Fick i veckan pris på en S75D med AP och soltak 988 180 och var ett pris som aldrig skulle återkomma :o
Verdi

Re: Nyheter?

Inlägg av Verdi »

leiflodde skrev:
Fick i veckan pris på en S75D med AP och soltak 988 180 och var ett pris som aldrig skulle återkomma :o
En av nackdelarna med Tesla. De ljuger kunderna rakt upp i ansiktet inför prissänkningar och andra förändringar.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Nyheter?

Inlägg av Pelle »

Verdi skrev:
leiflodde skrev:
Fick i veckan pris på en S75D med AP och soltak 988 180 och var ett pris som aldrig skulle återkomma :o
En av nackdelarna med Tesla. De ljuger kunderna rakt upp i ansiktet inför prissänkningar och andra förändringar.
Fast det gör det kanske inte heller. ;)
Nä, jag förstår ju vad du menar.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nyheter?

Inlägg av jpetters »

Fasiken så "bra pris" det blev på en S/X P100D nu. Frågan är ju om detta är "Classic" priser innan en större uppdatering kommer, och när i så fall... Dessa bekymmer....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Nyheter?

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
leiflodde skrev:
Fick i veckan pris på en S75D med AP och soltak 988 180 och var ett pris som aldrig skulle återkomma :o
En av nackdelarna med Tesla. De ljuger kunderna rakt upp i ansiktet inför prissänkningar och andra förändringar.
Jag förstår vad du menar men dem som jobbar på Tesla har sällan koll på skiften som dessa utan agerar med den information de har. Sen att Tesla som företag tycker det är helt ok att dagen innan den största prissänkningen hittills kör på som den inte kommer ske inte är så snyggt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nyheter?

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Ja en mille ungefär...
Fast jag undrar också om priset på performance verkligen stämmer för nu ligger ju den strax över miljonen :shock:
Jag tror också att Ludicrous inte ska ingå i miljon-versionen och att dom justerar det under dagen, men fortfarande väldigt trevliga prissänkningar på alla modeller! :)
Och att S & X kommer tillbaka med mindre batteri också :)
Men en av sakerna som jag och flera andra klagat mycket, att vanliga AP kostat typ 55 tusen, nu är ett betydligt mer prisvärt med 33 tusen! :) :) :)
Sambon använder tex bara adaptiva farthållaren och jag nöjer mig med att bilen "bara" följer sin fil. Nu har Tesla lagt allt på rätt nivå :)
Även om det fortfarande är dyrt för dom som faktiskt bara vill ha adaptiv farthållare såklart, men nu känns det ändå helt rätt.
Tur att man inte hann slå till på att byta in/sälja min gamla och köpa en ny nu asså! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1435
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Nyheter?

Inlägg av Niclas »

Fast denna dramatiska sänkning av nypriset gör ju också att alla begagnade gamla Tesla sjunker i pris rejält, så om man ska byta Tesla så förlorar man lika mycket som man vinner.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Nyheter?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Bjelke skrev:
FredrikR skrev:
Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Ja en mille ungefär...
Fast jag undrar också om priset på performance verkligen stämmer för nu ligger ju den strax över miljonen :shock:
Jag tror också att Ludicrous inte ska ingå i miljon-versionen och att dom justerar det under dagen, men fortfarande väldigt trevliga prissänkningar på alla modeller! :)
Och att S & X kommer tillbaka med mindre batteri också :)
Men en av sakerna som jag och flera andra klagat mycket, att vanliga AP kostat typ 55 tusen, nu är ett betydligt mer prisvärt med 33 tusen! :) :) :)
Sambon använder tex bara adaptiva farthållaren och jag nöjer mig med att bilen "bara" följer sin fil. Nu har Tesla lagt allt på rätt nivå :)
Även om det fortfarande är dyrt för dom som faktiskt bara vill ha adaptiv farthållare såklart, men nu känns det ändå helt rätt.
Tur att man inte hann slå till på att byta in/sälja min gamla och köpa en ny nu asså! :mrgreen:
1150 samt 1530, cirkus.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nyheter?

Inlägg av HelectriC »

Shit, nu är jag glad att jag avbeställde min M3, den gick plötsligt ned 40 000 och hade jag hämtat ut bilen, som planerat tidigare denna vecka, så hade jag nog kunnat se långt efter att få tillbaka de pengarna.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nyheter?

Inlägg av Bjelke »

SR-71-BlackBird skrev:
Bjelke skrev:
FredrikR skrev:
Vad kostade Model S versionerna i Sverige innan sänkningen? För oss som har lite dåligt minne?
Var det typ 1 000 000 som utgångspris?
Ja en mille ungefär...
Fast jag undrar också om priset på performance verkligen stämmer för nu ligger ju den strax över miljonen :shock:
Jag tror också att Ludicrous inte ska ingå i miljon-versionen och att dom justerar det under dagen, men fortfarande väldigt trevliga prissänkningar på alla modeller! :)
Och att S & X kommer tillbaka med mindre batteri också :)
Men en av sakerna som jag och flera andra klagat mycket, att vanliga AP kostat typ 55 tusen, nu är ett betydligt mer prisvärt med 33 tusen! :) :) :)
Sambon använder tex bara adaptiva farthållaren och jag nöjer mig med att bilen "bara" följer sin fil. Nu har Tesla lagt allt på rätt nivå :)
Även om det fortfarande är dyrt för dom som faktiskt bara vill ha adaptiv farthållare såklart, men nu känns det ändå helt rätt.
Tur att man inte hann slå till på att byta in/sälja min gamla och köpa en ny nu asså! :mrgreen:
1150 samt 1530, cirkus.
Ja du har rätt, nu tänkte jag ju på S75D och den försvann ju för ett tag sedan :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nyheter?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Shit, nu är jag glad att jag avbeställde min M3, den gick plötsligt ned 40 000 och hade jag hämtat ut bilen, som planerat tidigare denna vecka, så hade jag nog kunnat se långt efter att få tillbaka de pengarna.
Ja en sänkning på bilar som redan är uthämtade brukar inte funka, men dom (få i Sverige iaf) som hämtade igår tex? Lite surt blir det ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Nyheter?

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Verdi skrev:
leiflodde skrev:
Fick i veckan pris på en S75D med AP och soltak 988 180 och var ett pris som aldrig skulle återkomma :o
En av nackdelarna med Tesla. De ljuger kunderna rakt upp i ansiktet inför prissänkningar och andra förändringar.
Jag förstår vad du menar men dem som jobbar på Tesla har sällan koll på skiften som dessa utan agerar med den information de har. Sen att Tesla som företag tycker det är helt ok att dagen innan den största prissänkningen hittills kör på som den inte kommer ske inte är så snyggt.

Nej, den som pratar med kunderna vet säkert inte om att hen ljuger. Den som ljuger sitter högre upp.
Verdi

Re: Nyheter?

Inlägg av Verdi »

Niclas skrev:
Fast denna dramatiska sänkning av nypriset gör ju också att alla begagnade gamla Tesla sjunker i pris rejält, så om man ska byta Tesla så förlorar man lika mycket som man vinner.

Bjelkes gamla sjunker nog inte så mycket.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nyheter?

Inlägg av mans71 »

Om jag jämför min 2 år gamla fullmatade X90 och lägger till skillnaden som då var till X100 så har nypriset för en fullmatad X sjunkigt med 13% eller 230 000 i absoluta tal. P-modellen däremot undrar man ju om dom har gjort fel på?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyheter?

Inlägg av Legato »

Niclas skrev:
Fast denna dramatiska sänkning av nypriset gör ju också att alla begagnade gamla Tesla sjunker i pris rejält, så om man ska byta Tesla så förlorar man lika mycket som man vinner.
"Lika" mycket stämmer såklart inte. På sikt lär väl begagnatpriserna falla ungefär lika mycket procentuellt, men i rena pengar blir det såklart en besparing.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar