Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3
När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Det är alltså strömförsörjningen via 12/16V de stänger av tidigare?
Det har ju alltid vart = vaken bil - vaken 12V innan.
Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3
När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Det är alltså strömförsörjningen via 12/16V de stänger av tidigare?
Det har ju alltid vart = vaken bil - vaken 12V innan.
Japp, såvida inte det finns något bussmeddelande som OBDLink reagerar på..
Edit: Har nu mätt och verifierat att det är 12V-matningen som stängs av.
Senast redigerad av Elmil, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3
När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Det är alltså strömförsörjningen via 12/16V de stänger av tidigare?
Det har ju alltid vart = vaken bil - vaken 12V innan.
Japp, såvida inte det finns något bussmeddelande som OBDLink reagerar på..
Skulle inte tro att ODB-Linkn gör annat än att läsa och skicka vidare.
Jag kan lätt kolla i min bil.
Skärmen släcks och SMT stängs när 12/16V stängs av men är på så länge det finns ström i ”12/16V”-uttagen.
Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3
När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Det är alltså strömförsörjningen via 12/16V de stänger av tidigare?
Det har ju alltid vart = vaken bil - vaken 12V innan.
Japp, såvida inte det finns något bussmeddelande som OBDLink reagerar på..
Skulle inte tro att ODB-Linkn gör annat än att läsa och skicka vidare.
Jag kan lätt kolla i min bil.
Skärmen släcks och SMT stängs när 12/16V stängs av men är på så länge det finns ström i ”12/16V”-uttagen.
Har kollat, matningen stängs av.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3
När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Det är alltså strömförsörjningen via 12/16V de stänger av tidigare?
Det har ju alltid vart = vaken bil - vaken 12V innan.
Japp, såvida inte det finns något bussmeddelande som OBDLink reagerar på..
Skulle inte tro att ODB-Linkn gör annat än att läsa och skicka vidare.
Jag kan lätt kolla i min bil.
Skärmen släcks och SMT stängs när 12/16V stängs av men är på så länge det finns ström i ”12/16V”-uttagen.
Har kollat, matningen stängs av.
De lät inte bra, ska kolla i min bil strax.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Borde isf vara beskrivet i senaste manualen att strömmen inte är på så länge bilen är vaken utan stängs när man lämnar.
Verkar som att obdläsaren, som jag har i baksätet slocknar, men telefonen som ligger i konsolen mellan sätena fortfarande har ström.
Jag tar ström i mittkonsollen till min tablett, och OBDLinken strömförsörjs via uttaget i bilen.
Fungerar som tidigare vad jag kan se.
Ja mittkonsolenen ger ström till min telefon jag har där. Men cigarettuttaget i armstödet och obdläsaren jag har bak under fläktutblåset blir strömlösa så fort jag har stängt dörren. Får testa att flytta obdläsaren fram på passagerar sidan istället.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
OBD-läsaren får väl ström via uttaget den är inkopplad på?
Ja, och det är under en lucka under fläkten i mottkonsollen bak för mig. Vart har du din obdläsare?
S har ett färdigt uttag under mobilladdarna i skärmen.
Men det är egentligen ingen skillnad så skulle jag tro, i bägge fallen torde den 12/16V linan vara strömförsörjd när bilen är vaken?
Ja telefonen får ström från usb uttaget i mittkonsollen. Det funkar när man stänger dörren. Men inte obduttaget eller cigarett uttaget ger ström. Väldigt skumt iaf, Sexy commandern som jag har monterat fram på passagerarsidan har ström iaf.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
OBD-läsaren får väl ström via uttaget den är inkopplad på?
Ja, och det är under en lucka under fläkten i mottkonsollen bak för mig. Vart har du din obdläsare?
S har ett färdigt uttag under mobilladdarna i skärmen.
Men det är egentligen ingen skillnad så skulle jag tro, i bägge fallen torde den 12/16V linan vara strömförsörjd när bilen är vaken?
Skillnaden är väl just att S har ett färdigt OBD-uttag, medan vi som har Model3 har patchat in en kabel direkt i en CAN-buss. Jag föreställer mig att ett befintligt OBD-uttag uppfyller något kriterium vad gäller +12V (står ofta +12V battery på pinspec) medan den matning som följer med CAN-bussen väl kan bete sig "hur som helst" internt.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
OBD-läsaren får väl ström via uttaget den är inkopplad på?
Ja, och det är under en lucka under fläkten i mottkonsollen bak för mig. Vart har du din obdläsare?
S har ett färdigt uttag under mobilladdarna i skärmen.
Men det är egentligen ingen skillnad så skulle jag tro, i bägge fallen torde den 12/16V linan vara strömförsörjd när bilen är vaken?
Skillnaden är väl just att S har ett färdigt OBD-uttag, medan vi som har Model3 har patchat in en kabel direkt i en CAN-buss. Jag föreställer mig att ett befintligt OBD-uttag uppfyller något kriterium vad gäller +12V (står ofta +12V battery på pinspec) medan den matning som följer med CAN-bussen väl kan bete sig "hur som helst" internt.
Där man kopplar in sig bakom mittpanelen på 3/Y är det inte bara canbus. Det är ett trettital kablar varav två är canbus, sedan kan man ta vilken plus och jord man vill. Den plus-kabeln mitt kablage hade kopplat in sig på hade i sig inget med Can att göra, känner jag mig rätt däker på).
(Jag kopplade lite när jag hade min M3P för att jag körde både OBDLink och en Head Up display och det var lite trångt med dubbla extrakablage.)
Jag har troligen kvar pinout-utredningen jag gjorde då.
OBD-läsaren får väl ström via uttaget den är inkopplad på?
Ja, och det är under en lucka under fläkten i mottkonsollen bak för mig. Vart har du din obdläsare?
S har ett färdigt uttag under mobilladdarna i skärmen.
Men det är egentligen ingen skillnad så skulle jag tro, i bägge fallen torde den 12/16V linan vara strömförsörjd när bilen är vaken?
Skillnaden är väl just att S har ett färdigt OBD-uttag, medan vi som har Model3 har patchat in en kabel direkt i en CAN-buss. Jag föreställer mig att ett befintligt OBD-uttag uppfyller något kriterium vad gäller +12V (står ofta +12V battery på pinspec) medan den matning som följer med CAN-bussen väl kan bete sig "hur som helst" internt.
Där man kopplar in sig bakom mittpanelen på 3/Y är det inte bara canbus. Det är ett trettital kablar varav två är canbus, sedan kan man ta vilken plus och jord man vill. Den plus-kabeln mitt kablage hade kopplat in sig på hade i sig inget med Can att göra, känner jag mig rätt däker på).
(Jag kopplade lite när jag hade min M3P för att jag körde både OBDLink och en Head Up display och det var lite trångt med dubbla extrakablage.)
Jag har troligen kvar pinout-utredningen jag gjorde då.
Vet att en polare kopplat in sin fram på passagerarsidan (där jag har min commander) ska kolla om den lyser när man stänger dörren. Commandern vet jag att den har ström iaf.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Ja, och det är under en lucka under fläkten i mottkonsollen bak för mig. Vart har du din obdläsare?
S har ett färdigt uttag under mobilladdarna i skärmen.
Men det är egentligen ingen skillnad så skulle jag tro, i bägge fallen torde den 12/16V linan vara strömförsörjd när bilen är vaken?
Skillnaden är väl just att S har ett färdigt OBD-uttag, medan vi som har Model3 har patchat in en kabel direkt i en CAN-buss. Jag föreställer mig att ett befintligt OBD-uttag uppfyller något kriterium vad gäller +12V (står ofta +12V battery på pinspec) medan den matning som följer med CAN-bussen väl kan bete sig "hur som helst" internt.
Där man kopplar in sig bakom mittpanelen på 3/Y är det inte bara canbus. Det är ett trettital kablar varav två är canbus, sedan kan man ta vilken plus och jord man vill. Den plus-kabeln mitt kablage hade kopplat in sig på hade i sig inget med Can att göra, känner jag mig rätt däker på).
(Jag kopplade lite när jag hade min M3P för att jag körde både OBDLink och en Head Up display och det var lite trångt med dubbla extrakablage.)
Jag har troligen kvar pinout-utredningen jag gjorde då.
Vet att en polare kopplat in sin fram på passagerarsidan (där jag har min commander) ska kolla om den lyser när man stänger dörren. Commandern vet jag att den har ström iaf.
Det är nog en smidig lösning!
Det skulle gå att ta en annan strömmatning via skarvkablaget bak om man vill.
Tesla verkar ha stängt strömmen till cigg-uttagen för att spara ström när bilen inte används. M an har pratat om att reducera strömåtgången i sentry.
Gissar det är det det handlar om?
Tesla verkar ha stängt strömmen till cigg-uttagen för att spara ström när bilen inte används. M an har pratat om att reducera strömåtgången i sentry.
Gissar det är det det handlar om?
Måste vara det. Får hoppas jag har ström där fram iaf. Men läste på discord att enhauto hade problem med att allt bröts när man stängde dörrarna. Får ta och kolla om det funkar där fram helt enkelt
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Öppnat upp där fram på min bil men kabeln passade inte där. Måste ha en annan isf. Ska kolla på polarens bil först om det funkar innan jag beställer en ny kabel.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Öppnat upp där fram på min bil men kabeln passade inte där. Måste ha en annan isf. Ska kolla på polarens bil först om det funkar innan jag beställer en ny kabel.
Ska åka på strippen strax, batteriet på förvärmning. Kort paus i köksbygget.
Ska försöka hinna plocka fram mina papper sen.
Öppnat upp där fram på min bil men kabeln passade inte där. Måste ha en annan isf. Ska kolla på polarens bil först om det funkar innan jag beställer en ny kabel.
Ska åka på strippen strax, batteriet på förvärmning. Kort paus i köksbygget.
Ska försöka hinna plocka fram mina papper sen.
Fick kablaget för att koppla på min vlinker fs fram på pssagerarsidan där jag har commandern. Nu funkar det med scan my tesla när jag laddar bilen eller stänger dörren. Vet inte hur länge den är igång när jag stänger dörren. Men hade telefonen i bilen framme och den skickade data än fast jag hade stängt dörren. Får hoppas de är som förut att det funkar tills bilen somnar.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Öppnat upp där fram på min bil men kabeln passade inte där. Måste ha en annan isf. Ska kolla på polarens bil först om det funkar innan jag beställer en ny kabel.
Ska åka på strippen strax, batteriet på förvärmning. Kort paus i köksbygget.
Ska försöka hinna plocka fram mina papper sen.
Fick kablaget för att koppla på min vlinker fs fram på pssagerarsidan där jag har commandern. Nu funkar det med scan my tesla när jag laddar bilen eller stänger dörren. Vet inte hur länge den är igång när jag stänger dörren. Men hade telefonen i bilen framme och den skickade data än fast jag hade stängt dörren. Får hoppas de är som förut att det funkar tills bilen somnar.
Du kör Teslalogger eller Teslamate?
Då kan du se exakt när den slutar skicka data där.
Normalt somnar en 3/Y runt 8-10 minuter efter att man lämnat den i fred.