Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Postat: 29 okt 2025 21:17
				
				Haha! Vi får se om Tesla gör något vettigt med cybercab. Och i så fall vad det blir.mikebike skrev: ↑29 okt 2025 19:46
Haha! Vi får se om Tesla gör något vettigt med cybercab. Och i så fall vad det blir.mikebike skrev: ↑29 okt 2025 19:46
Självklart kommer det bli en stor förändring när självkörande bilar i stor skala kommer. Speciellt i större städer där de kan utnyttjas mer effektivt.Mrl skrev: ↑29 okt 2025 18:08Om jag går in i min uberapp och kollar mina senaste 10 resor så har jag åkt ensam alternativt med en vän. mao skulle en cybercab utmärkt täckt mitt behov.. lista upp dina egna senaste 10 resor?Maetlarv skrev: ↑29 okt 2025 15:50Hela cybercabens design är svårbegriplig. Eftersom den preliminärt säljs in som en robottaxi borde den ha sett helt annorlunda ut - tänk lite åt london taxi-hållet.
Istället har man prioriterat sportigt utseende, lågt luftmotstånd och bara 2 passagerare?? Inget av detta är rimligen prioriterade egenskaper för en taxi?
Iom att tåg och pendeltåg är så fruktansvärt opålitliga, jag varit tvungen att skjutsa/hämta familj två av tre dagar denna vecka kom jag att tänka på det igår när jag satt och körde till centralen: när cybercab finns lär det både vara billigare och pålitligare än SL eller UL... Kommer inte finnas någon anledning till att åka kommunalt eller egen bil när man ska till gymmet, jobbet eller liknande..
Tänk på hur landskapet har förändrats pang bom på bara ett par år med alla gröna och oranga elsparkar, det är ett transportmedel för enbart en person i stadsmiljö
Om befolkningen i större städer skulle ha detta användningsmönster så skulle de samlade bilarna som krävs för att försörja detta inte rymmas fysiskt även om man breddade vägbanan så den löper från huskropp till huskropp och tar bort alla andra trafikanter. Självkörande bilar är ett marknadsföringstrick för att kunna sälja nuvarande bilar och få dem att framstå som bättre än konkurrensen.Remuz skrev: ↑30 okt 2025 00:25Robotaxi känns som en utmärkt sak för att komplettera tåg med vettig last-mile. Tyvärr tror jag det är sjukt långt bort i tid, men skulle jag kunna ta en billig taxi till pendeltåget, sedan en billig taxi från pendeln i andra änden så vore det nog snabbare än egen bil om man pendlar en sträck genom större stad.
Knappast, med självkörande bilar så blir det ingen stockning för det är ingen muppig bmw som tränger sig in före i kön eller nån kärring som sölkör i vänsterfil eller trycker på bromspedalen utan anledningvrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 06:39Om befolkningen i större städer skulle ha detta användningsmönster så skulle de samlade bilarna som krävs för att försörja detta inte rymmas fysiskt även om man breddade vägbanan så den löper från huskropp till huskropp och tar bort alla andra trafikanter. Självkörande bilar är ett marknadsföringstrick för att kunna sälja nuvarande bilar och få dem att framstå som bättre än konkurrensen.Remuz skrev: ↑30 okt 2025 00:25Robotaxi känns som en utmärkt sak för att komplettera tåg med vettig last-mile. Tyvärr tror jag det är sjukt långt bort i tid, men skulle jag kunna ta en billig taxi till pendeltåget, sedan en billig taxi från pendeln i andra änden så vore det nog snabbare än egen bil om man pendlar en sträck genom större stad.
Men det är ju inte dom du räknar upp som sitter i alla dessa självkörande taxibilar utan det är ju alla dom som idag åker buss och andra kollektiva lösningar. Varför skulle man åka buss om man till samma kostnad kan åka självkörande taxi? Om det inte blir samma kostnad, varför skulle man då sluta åka buss?Mrl skrev: ↑30 okt 2025 10:44Knappast, med självkörande bilar så blir det ingen stockning för det är ingen muppig bmw som tränger sig in före i kön eller nån kärring som sölkör i vänsterfil eller trycker på bromspedalen utan anledningvrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 06:39Om befolkningen i större städer skulle ha detta användningsmönster så skulle de samlade bilarna som krävs för att försörja detta inte rymmas fysiskt även om man breddade vägbanan så den löper från huskropp till huskropp och tar bort alla andra trafikanter. Självkörande bilar är ett marknadsföringstrick för att kunna sälja nuvarande bilar och få dem att framstå som bättre än konkurrensen.Remuz skrev: ↑30 okt 2025 00:25Robotaxi känns som en utmärkt sak för att komplettera tåg med vettig last-mile. Tyvärr tror jag det är sjukt långt bort i tid, men skulle jag kunna ta en billig taxi till pendeltåget, sedan en billig taxi från pendeln i andra änden så vore det nog snabbare än egen bil om man pendlar en sträck genom större stad.
Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Skulle du välja taxi istället för egen bil? Varför gör du det inte redan? En autonom taxi är inte en helt annan produkt än en taxi. Den är lite annorlunda.fth skrev: ↑30 okt 2025 19:07Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Själva tanken med självkörande bilar är ju att ”beläggningen” skall öka från dagens c:a 4% och därmed minska antalet bilar.
/fth
Jag håller förstås med, men jag kan inte se något scenario där introduktionen av självkörande bilar skulle leda till att antalet bilar skulle ”öka till ca 4 gånger mot idag”.spacecoin skrev: ↑30 okt 2025 19:14Skulle du välja taxi istället för egen bil? Varför gör du det inte redan? En autonom taxi är inte en helt annan produkt än en taxi. Den är lite annorlunda.fth skrev: ↑30 okt 2025 19:07Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Själva tanken med självkörande bilar är ju att ”beläggningen” skall öka från dagens c:a 4% och därmed minska antalet bilar.
/fth
Folk gillar ägande. Villa > Bostadsrätt > Hyresrätt. Samma med biltransport.
Jag har förstås aldrig hävdat att självkörande bilar skulle ersätta all lokaltrafik.vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 19:50Då får jag be dig läsa dina egna inlägg. Ponera att du är i Malmö. 45000 personer ska in till stan för att jobba mellan kl 07-08. Alla tar en självkörande bil till sitt pendeltåg och ytterligare en från pendeltåget och jobb. Förstår du inte att det är mer resurskrävande än om 30000 av dem körde egen bil och resten tog kollektivtrafik? Sen kl 8-16 så står 90000 fordon parkerade till ingen nytta. De som inte nyttjar dessa har heller inget transportbehov då de är arbetslösa eller upptagna med annat. Sen finns det såklart 8000 varianter till på mitt exempel som gör att dina tankar inte kommer fungera i praktiken.
 
 Elon har ju hävdat det. Det ska dessutom på något magiskt sätt bli billigare än att åka buss enligt honom.fth skrev: ↑30 okt 2025 20:04Jag har förstås aldrig hävdat att självkörande bilar skulle ersätta all lokaltrafik.vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 19:50Då får jag be dig läsa dina egna inlägg. Ponera att du är i Malmö. 45000 personer ska in till stan för att jobba mellan kl 07-08. Alla tar en självkörande bil till sitt pendeltåg och ytterligare en från pendeltåget och jobb. Förstår du inte att det är mer resurskrävande än om 30000 av dem körde egen bil och resten tog kollektivtrafik? Sen kl 8-16 så står 90000 fordon parkerade till ingen nytta. De som inte nyttjar dessa har heller inget transportbehov då de är arbetslösa eller upptagna med annat. Sen finns det såklart 8000 varianter till på mitt exempel som gör att dina tankar inte kommer fungera i praktiken.
Jag tror inte heller det finns så många andra (någon alls?) som hävdar det?
/fth
Fel av mig, Elon har ju faktiskt sagt något åt det hållet ett par gånger, men det är förstås nonsens.fth skrev: ↑30 okt 2025 20:04Jag har förstås aldrig hävdat att självkörande bilar skulle ersätta all lokaltrafik.vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 19:50Då får jag be dig läsa dina egna inlägg. Ponera att du är i Malmö. 45000 personer ska in till stan för att jobba mellan kl 07-08. Alla tar en självkörande bil till sitt pendeltåg och ytterligare en från pendeltåget och jobb. Förstår du inte att det är mer resurskrävande än om 30000 av dem körde egen bil och resten tog kollektivtrafik? Sen kl 8-16 så står 90000 fordon parkerade till ingen nytta. De som inte nyttjar dessa har heller inget transportbehov då de är arbetslösa eller upptagna med annat. Sen finns det såklart 8000 varianter till på mitt exempel som gör att dina tankar inte kommer fungera i praktiken.
Jag tror inte heller det finns så många andra (någon alls?) som hävdar det?
/fth

Övrig tid är alltså ”ej rusningstrafik”, då bussar och tåg ofta rullar i princip tomma.vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 20:17Övrig tid finns inte. I praktiken vill i stort sett alla människor göra exakt samma saker samtidigt varenda dag. De enskilda individerna kanske alternerar men massan är densamma varje dag och på exakt samma geografiska platser. Prova fråga en större arbetsgivare som t ex Malmö stad om de anställa på varje enhet kan komma och gå med 10 minuters förskjutning
Varför bygga bilar i detta syfte? Bara att lägga befintlig kollektivtrafik med glesare turer eller stoppa den helt. Detta sker redan. T ex linjer som går till industriområden har inga turer mitt på dagen.fth skrev: ↑30 okt 2025 20:25Övrig tid är alltså ”ej rusningstrafik”, då bussar och tåg ofta rullar i princip tomma.vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 20:17Övrig tid finns inte. I praktiken vill i stort sett alla människor göra exakt samma saker samtidigt varenda dag. De enskilda individerna kanske alternerar men massan är densamma varje dag och på exakt samma geografiska platser. Prova fråga en större arbetsgivare som t ex Malmö stad om de anställa på varje enhet kan komma och gå med 10 minuters förskjutning
Man räknar med en genomsnittlig beläggning över dygnet i lokaltrafiken på c:a 25%, och eftersom det i rusningstrafik är närmare 100% betyder det att övrig tid är beläggningen ofta typ 0-10%.
Under dessa perioder skulle förstås självkörande bilar/minibussar med fördel kunna ersätta vanlig lokaltrafik.
/fth
Fler bilar behöver cirkulera för att få ner väntetiden när en kund vill åka. Alternativet är att kraftigt öka mängden parkeringar i stadskärnor vilket knappast kommer hända.fth skrev: ↑30 okt 2025 19:07Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Själva tanken med självkörande bilar är ju att ”beläggningen” skall öka från dagens c:a 4% och därmed minska antalet bilar.
/fth
Håller med om att antalet bilar troligen inte kommer att öka nämnvärt när självkörande bilar införs i större skala.fth skrev: ↑30 okt 2025 19:07Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Själva tanken med självkörande bilar är ju att ”beläggningen” skall öka från dagens c:a 4% och därmed minska antalet bilar.
/fth
Pratar vi antalet existerande bilar eller antalet bilar i trafiken (i.e som kör).fth skrev: ↑30 okt 2025 19:07Varför skulle antalet bilar öka när användningen per bil ökar kraftigt?vrid_i_skogen skrev: ↑30 okt 2025 15:01Nej kanske kommer ägandet av bilarna skifta men priset kommer stiga och antalet bilar kommer öka till ca 4 gånger mot idag. Dessa bilar ryms inte på sekventiella väga. Jag tror knappt de hade ryms om de flugit i 5 nivåer kors och tvärs. Alltså om du utökade vägnätets kapacitet med 400%... Big no.
Fast beläggningen på bilarna i trafiken är ju hög, alla används.. däremot kanske det oftast är en person i varje bil men det lär ju inte ändras heller.Själva tanken med självkörande bilar är ju att ”beläggningen” skall öka från dagens c:a 4% och därmed minska antalet bilar.