Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Hur vet du att den är tillfällig?
Hur vet du att den inte är det?

Men ifall den inte är det. Rösta med fötterna. Strunta i att ladda i Ödeshög de tiderna om du inte tycker det är värt det.
Ja, om det går att undvika så kommer jag göra det. Men den brukar vara svårt att undvika på grund av läget, därav är den nog så populär.
Exakt. I det lite längre perspektivet vill nog Tesla inget hellre än att bygga ut Ödeshög eller bygga en till station i närheten. Den här höjningen är dock av mer akut art. Man vill minska köbildningen under höstlovet. Kommer säkert en likadan över jul/nyår också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

point1 skrev:
Jag skulle ha råd att köpa vatten ur kran för 20 kr/liter. Skulle jag ändå gnälla? Ja för jag kan lägga dom pengarna på annat.
Gnäller du då varje gång du köper en flaska vatten på ICA? Vad säger du när du vill köpa en halvliter vatten på Pressbyrån där det kostar ännu mer än 20:- per liter?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Jag är tämligen säker på att jag vet mycket mer än du vet om kostnaderna för att bygga en snabbladdare. Så var det slutdiskuterat om den saken så kan du sluta lägga ord i mun.
Ja, men då kommer marknadskrafterna säkert ordna det åt dig ska du se.

ps. Varför är du så otrevlig?
För att du är det. Du är stereotypen av någon som mansplainar, säger att antingen så är man fattig eller så man är rik och kan svälja vilka prishöjningar som helst, lägger ord i mun, är okunnig om andras behov än sitt eget, påstår att du subventionerar mina resor utan något som helst stöd osv.

Det säger jag inte alls. Du missförstår. Jag tror inte Tesla höjer priset mer än de tycker är motiverat. De vill ju fortsätta sälja bilar till oss. Däremot har det varit problem med köer lite då och då i Ödeshög och nu vill de uppmuntra de som kan att välja andra stationer. Det är allt. Jag förstår inte den stora dramatiken med det. Det är ren logik. Är det inte rent av bra? Personligen betalar jag hellre en hundring extra än köar i en halvtimme.
Jag har aldrig behövt köa där, så då känns det onödigt att betala 100 kr extra. Varför betala för att slippa en icke-existerande kö?

Det är ena aspekten på det hela. Men det som stör mig är att det inte finns någon transparens. Hade de sagt att om 1 år så kommer vi förändra våran prismodell, så det blir ett rörligt pris eller, eller vi har som plan att kunna tjäna pengar på laddningen istället för att som nu ha den prissatt så vi går +/- 0, och det kommer innebära på sikt en höjning på 100% om 3 år, ja det hade varit irriterande, men då är man iaf transparenta och kunder kan fatta sina beslut efter det. Att sådana här ändringar bara ploppar upp utan någon information eller kontext är under all kritik.

Och jag ser inte hur det kan gynna någon att detta inte är transparent, även om man bara laddar 5% på supercharger eller oavsett vilken förbrukning man har. Istället så blir det någon hetsjakt av Tesla fanboys att det är fel att ens kritisera Tesla för sådana beslut.
kontakten2

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av kontakten2 »

Om nu Tesla vill få ner användandet borde inte detta kommuniceras ut bättre så folk kan undvika Ödeshög? Det syns inget extra på skärmen eller reseplanerare? Eller ens ett mail?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Svenssons skrev:
point1 skrev:
Jag skulle ha råd att köpa vatten ur kran för 20 kr/liter. Skulle jag ändå gnälla? Ja för jag kan lägga dom pengarna på annat.
Gnäller du då varje gång du köper en flaska vatten på ICA? Vad säger du när du vill köpa en halvliter vatten på Pressbyrån där det kostar ännu mer än 20:- per liter?
Nej, det är en annan sak, det du betalar för vatten i din kran är inte samma sak, om din vattenräkning (om du nu har en sån) helt plötsligt skulle öka 100-falt, skulle du inte tycka att det blev dyrt? Om vattnet på pressbyrån helt plötsligt skulle kosta 1000 kr per flaska skulle jag tycka det var dyrt och sluta handla vatten där (det gör jag ändå inte), men jag skulle iaf veta det innan jag signade upp mig på att köpa vattnet.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

kontakten2 skrev:
Om nu Tesla vill få ner användandet borde inte detta kommuniceras ut bättre så folk kan undvika Ödeshög? Det syns inget extra på skärmen eller reseplanerare? Eller ens ett mail?

Det tycker jag nästan är det konstigaste faktiskt.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

kontakten2 skrev:
Om nu Tesla vill få ner användandet borde inte detta kommuniceras ut bättre så folk kan undvika Ödeshög? Det syns inget extra på skärmen eller reseplanerare? Eller ens ett mail?
Exakt, jag ska resa till helgen och hade jag inte sett denna tråd hade jag inte vetat om det. Nu kommer det nog inte påverka min resplan eftersom jag troligtvis kommer ha cyklar med mig så kommer nog behöva ladda där ändå för att kunna nå mitt mål utan att ta en omväg på 5 mil via Toftaholm.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Jag har aldrig behövt köa där, så då känns det onödigt att betala 100 kr extra. Varför betala för att slippa en icke-existerande kö?

Det är ena aspekten på det hela. Men det som stör mig är att det inte finns någon transparens. Hade de sagt att om 1 år så kommer vi förändra våran prismodell, så det blir ett rörligt pris eller, eller vi har som plan att kunna tjäna pengar på laddningen istället för att som nu ha den prissatt så vi går +/- 0, och det kommer innebära på sikt en höjning på 100% om 3 år, ja det hade varit irriterande, men då är man iaf transparenta och kunder kan fatta sina beslut efter det. Att sådana här ändringar bara ploppar upp utan någon information eller kontext är under all kritik.

Och jag ser inte hur det kan gynna någon att detta inte är transparent, även om man bara laddar 5% på supercharger eller oavsett vilken förbrukning man har. Istället så blir det någon hetsjakt av Tesla fanboys att det är fel att ens kritisera Tesla för sådana beslut.

Jag har köat vid flera tillfällen i Ödeshög och varit nära att behöva köa ännu fler gånger. Däremot skulle jag vilja säga att peak hours borde vara 11:00-13:00 samt 16:00-18:00 och inte 13:00-18:00 eller vad det här nu var. Min upplevelse är att det brukar vara fullt eller nästan fullt vid lunchtid för att därefter bli lite glesare.

Det är absolut ingen hetsjakt från min sida. Jag tycker bara man ska försöka vara saklig och inte sväva iväg med en massa "om och kanske".
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
point1 skrev:
Jag har aldrig behövt köa där, så då känns det onödigt att betala 100 kr extra. Varför betala för att slippa en icke-existerande kö?

Det är ena aspekten på det hela. Men det som stör mig är att det inte finns någon transparens. Hade de sagt att om 1 år så kommer vi förändra våran prismodell, så det blir ett rörligt pris eller, eller vi har som plan att kunna tjäna pengar på laddningen istället för att som nu ha den prissatt så vi går +/- 0, och det kommer innebära på sikt en höjning på 100% om 3 år, ja det hade varit irriterande, men då är man iaf transparenta och kunder kan fatta sina beslut efter det. Att sådana här ändringar bara ploppar upp utan någon information eller kontext är under all kritik.

Och jag ser inte hur det kan gynna någon att detta inte är transparent, även om man bara laddar 5% på supercharger eller oavsett vilken förbrukning man har. Istället så blir det någon hetsjakt av Tesla fanboys att det är fel att ens kritisera Tesla för sådana beslut.

Jag har köat vid flera tillfällen i Ödeshög och varit nära att behöva köa ännu fler gånger. Däremot skulle jag vilja säga att peak hours borde vara 11:00-13:00 samt 16:00-18:00 och inte 13:00-18:00 eller vad det här nu var. Min upplevelse är att det brukar vara fullt eller nästan fullt vid lunchtid för att därefter bli lite glesare.

Det är absolut ingen hetsjakt från min sida. Jag tycker bara man ska försöka vara saklig och inte sväva iväg med en massa "om och kanske".
Ja då borde ju verkligen lösningen vara att bygga ut, inte ta mer betalt. Att ta mer betalt löser ”problemet” med att för många har råd att köra Tesla, förutsatt att man informerar om priserna i förväg, vilket inte Tesla gjort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mikebike »

Framgår det om "trängseltaxan" endast gäller vardagar, och/eller om det gäller andra tider på helger?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Jag har aldrig behövt köa där, så då känns det onödigt att betala 100 kr extra. Varför betala för att slippa en icke-existerande kö?

Det är ena aspekten på det hela. Men det som stör mig är att det inte finns någon transparens. Hade de sagt att om 1 år så kommer vi förändra våran prismodell, så det blir ett rörligt pris eller, eller vi har som plan att kunna tjäna pengar på laddningen istället för att som nu ha den prissatt så vi går +/- 0, och det kommer innebära på sikt en höjning på 100% om 3 år, ja det hade varit irriterande, men då är man iaf transparenta och kunder kan fatta sina beslut efter det. Att sådana här ändringar bara ploppar upp utan någon information eller kontext är under all kritik.

Och jag ser inte hur det kan gynna någon att detta inte är transparent, även om man bara laddar 5% på supercharger eller oavsett vilken förbrukning man har. Istället så blir det någon hetsjakt av Tesla fanboys att det är fel att ens kritisera Tesla för sådana beslut.

Jag har köat vid flera tillfällen i Ödeshög och varit nära att behöva köa ännu fler gånger. Däremot skulle jag vilja säga att peak hours borde vara 11:00-13:00 samt 16:00-18:00 och inte 13:00-18:00 eller vad det här nu var. Min upplevelse är att det brukar vara fullt eller nästan fullt vid lunchtid för att därefter bli lite glesare.

Det är absolut ingen hetsjakt från min sida. Jag tycker bara man ska försöka vara saklig och inte sväva iväg med en massa "om och kanske".
Ja då borde ju verkligen lösningen vara att bygga ut, inte ta mer betalt. Att ta mer betalt löser ”problemet” med att för många har råd att köra Tesla, förutsatt att man informerar om priserna i förväg, vilket inte Tesla gjort.
De kommer säkert bygga ut. Jag tror det här är en tillfällig lösning under tiden det tar att bygga ut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

point1 skrev:
Svenssons skrev:
point1 skrev:
Jag skulle ha råd att köpa vatten ur kran för 20 kr/liter. Skulle jag ändå gnälla? Ja för jag kan lägga dom pengarna på annat.
Gnäller du då varje gång du köper en flaska vatten på ICA? Vad säger du när du vill köpa en halvliter vatten på Pressbyrån där det kostar ännu mer än 20:- per liter?
Nej, det är en annan sak, det du betalar för vatten i din kran är inte samma sak, om din vattenräkning (om du nu har en sån) helt plötsligt skulle öka 100-falt, skulle du inte tycka att det blev dyrt? Om vattnet på pressbyrån helt plötsligt skulle kosta 1000 kr per flaska skulle jag tycka det var dyrt och sluta handla vatten där (det gör jag ändå inte), men jag skulle iaf veta det innan jag signade upp mig på att köpa vattnet.
Vattenräkningen kan jämföras med elräkningen där hemma. Vattnet och elen är rätt billig där hemma. Vattnet kostar ca 7 öre per liter och elen ligger på 1-1,5 kr per kWh.

Vatten och el "på stan" och också jämföras. Vattnet och elen "på stan" kostar visserligen 20-30 kr litern eller 3-10 kr per kWh, många gånger mer än där hemma men man väljer ändå detta ibland eftersom det kommer förpackat på ett smidigt sätt där man behöver det.

Tesla har kört med rörligt pris i många år och för mycket mer än det i Ödeshög som du vet (tex Danmark). De talar om att priset kan variera och att det vid användningstoppar kan gå upp på deras hemsida:
Priset för att använda en Supercharger kan variera beroende på plats, och priserna kan ändras över tid. Alla priser inkluderar skatter och avgifter.
Information om genomsnittligt pris ges nedan och specifika priser för varje Supercharger-station visas i navigationen på bilens touchskärm.
Vissa Supercharger-stationer erbjuder olika priser för användningstoppar och andra tider. Både priser och tider för användningstoppar visas i navigeringsapplikationen på bilens touchskärm.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging#v3
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Elix747 »

point1 skrev:
LasseTM skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
point1 skrev:
Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.
Kör du med 0 i lufttryck på din bil?
Jag kommer längre med släp i samma hastighet med en SR+ än vad du beskriver att en M3 SR+ kommer med en cykel där bak.
Kanske dags att börja köra cyklarna på släp med kåpa om inte annat, med mitt släp ett obromsat EU släp (tiki cs265-r) med 70cm kåpa och friktionsdäck på drog min SR+ runt 170Wh/km i 83 km/h, vid 93 drog den runt 180Wh/km och i 100 drog den runt 200Wh/km.
Det innebär att en SR+ kommer över 25mil 100-0 vilket man dock sällan kör, men den laddar ju dessutom bra mycket snabbare än vad en S85:a gör.
Och detta är med släp, inte en cykel som rimligtvis bör ligga bättre till i förbrukning.
Det är med 3 cyklar på ett plattformsställ. Släp skulle ta för lång tid tyvärr, med tanke på hastighetsgränser. Sen är det inte alltid så smidigt med släp när man kör in i små städer/parkeringshus osv. Den drar vad den drar. Spelar ingen roll att säga kör du med 0 lufttryck och annat larv. Faktum är att den drar så mycket, det fungerar för mig, jag hade gärna haft mer räckvidd, men det är inget jag hittar på.

Hur ser förbrukningen ut i 120-130? Det är ju ofta den hastigheten man får ligga i om man ska få ut ett snitt på typ 100, eftersom trafikrytmen på autobahn kan ju vara 70 förbi ett vägbygge sen, 130 när det är fri fart, sen kanske lite 110 osv. Speciellt om man ska ta sig typ 120 mil på en dag så går det inte riktigt att ligga i typ 80 km/h i rullsnitt. 80 km/h fungerar ju om man räknar in även pauser men då har man ju fått köra på rätt mycket snabbare mellan laddpauser. Hur många mil i sträck har du kört med släp? För om du legat i typ 100 km/h över en hel dag så är det ju väldigt konstigt att du får så låg förbrukning och jag så hög.
Jag håller med om att det är trist med dyrare SuC. Begränsar liksom känslan av möjligheten att köra bil på semestern, mer än själva kostnaden för mig.
Dock har jag svårt också att förstå dina förbrukningssiffror. Kör vi väldigt olika.
För mig på Europasemester med min M3 LR awd i snitt 185wh/km över 550mil. Då ingår mycket motorväg i ca 140-150 Km/h där det är tillåtet och tex 130km/h i Frankrike. (Dock utan cyklar bak). På vintern till Fjällen i Sverige så drar bilen 220 i snitt över 180 mil med packline takbox. Jag räknar med praktisk räckvidd på Ca 30 mil när jag utnyttjar 85-90% av batteriet.

För mina vinter/Europa-resor blir prisökningen
Dagens allmänna ökning med 50öre ger 200/500kr dyrare.
2kr ökning till 4,3 kr/kWh ger 800/2000kr dyrare.

Det kostade redan ca 32cent/kWh förra året i Tyskland, sk skillnaden just är egentligen mindre, men det kan ju justeras upp där också.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av EnTraktor »

Enligt uppgift så laddas 90-95% av elen hemma.
Alltså laddas resterande 5-10% "ute på stan". Om man antar att en del laddas på SuC, en del på andra snabbladdare och en del på destionationsladdare så är det kvar under 5% som laddas på SuC.
I Sverige har vi ca 40 SuC stationer. En av dessa stationer är Ödeshög som har en högre taxa 5h om dagen. Så om man ska räkna väldigt förenklat/statistikt 5% / 40 / 24 * 5 = 0.00026 eller 0.026% av laddningarna som blir 50% dyrare. Snacka om storm i vattenglas. Folk ska börja sälja bilar och bränna disel p.g.a. detta :D :D :D Fullständigt brist på perspektiv.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
moma-2
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2020 09:14
Ort: Enebyberg

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av moma-2 »

Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Elix747 skrev:
point1 skrev:
LasseTM skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.
Kör du med 0 i lufttryck på din bil?
Jag kommer längre med släp i samma hastighet med en SR+ än vad du beskriver att en M3 SR+ kommer med en cykel där bak.
Kanske dags att börja köra cyklarna på släp med kåpa om inte annat, med mitt släp ett obromsat EU släp (tiki cs265-r) med 70cm kåpa och friktionsdäck på drog min SR+ runt 170Wh/km i 83 km/h, vid 93 drog den runt 180Wh/km och i 100 drog den runt 200Wh/km.
Det innebär att en SR+ kommer över 25mil 100-0 vilket man dock sällan kör, men den laddar ju dessutom bra mycket snabbare än vad en S85:a gör.
Och detta är med släp, inte en cykel som rimligtvis bör ligga bättre till i förbrukning.
Det är med 3 cyklar på ett plattformsställ. Släp skulle ta för lång tid tyvärr, med tanke på hastighetsgränser. Sen är det inte alltid så smidigt med släp när man kör in i små städer/parkeringshus osv. Den drar vad den drar. Spelar ingen roll att säga kör du med 0 lufttryck och annat larv. Faktum är att den drar så mycket, det fungerar för mig, jag hade gärna haft mer räckvidd, men det är inget jag hittar på.

Hur ser förbrukningen ut i 120-130? Det är ju ofta den hastigheten man får ligga i om man ska få ut ett snitt på typ 100, eftersom trafikrytmen på autobahn kan ju vara 70 förbi ett vägbygge sen, 130 när det är fri fart, sen kanske lite 110 osv. Speciellt om man ska ta sig typ 120 mil på en dag så går det inte riktigt att ligga i typ 80 km/h i rullsnitt. 80 km/h fungerar ju om man räknar in även pauser men då har man ju fått köra på rätt mycket snabbare mellan laddpauser. Hur många mil i sträck har du kört med släp? För om du legat i typ 100 km/h över en hel dag så är det ju väldigt konstigt att du får så låg förbrukning och jag så hög.
Jag håller med om att det är trist med dyrare SuC. Begränsar liksom känslan av möjligheten att köra bil på semestern, mer än själva kostnaden för mig.
Dock har jag svårt också att förstå dina förbrukningssiffror. Kör vi väldigt olika.
För mig på Europasemester med min M3 LR awd i snitt 185wh/km över 550mil. Då ingår mycket motorväg i ca 140-150 Km/h där det är tillåtet och tex 130km/h i Frankrike. (Dock utan cyklar bak). På vintern till Fjällen i Sverige så drar bilen 220 i snitt över 180 mil med packline takbox. Jag räknar med praktisk räckvidd på Ca 30 mil när jag utnyttjar 85-90% av batteriet.

För mina vinter/Europa-resor blir prisökningen
Dagens allmänna ökning med 50öre ger 200/500kr dyrare.
2kr ökning till 4,3 kr/kWh ger 800/2000kr dyrare.

Det kostade redan ca 32cent/kWh förra året i Tyskland, sk skillnaden just är egentligen mindre, men det kan ju justeras upp där också.
Ja det är enorm skillnad på med och utan cyklar, när jag kör utan cyklar har jag såklart helt andra förbrukningsvärden.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

EnTraktor skrev:
Enligt uppgift så laddas 90-95% av elen hemma.
Alltså laddas resterande 5-10% "ute på stan". Om man antar att en del laddas på SuC, en del på andra snabbladdare och en del på destionationsladdare så är det kvar under 5% som laddas på SuC.
I Sverige har vi ca 40 SuC stationer. En av dessa stationer är Ödeshög som har en högre taxa 5h om dagen. Så om man ska räkna väldigt förenklat/statistikt 5% / 40 / 24 * 5 = 0.00026 eller 0.026% av laddningarna som blir 50% dyrare. Snacka om storm i vattenglas. Folk ska börja sälja bilar och bränna disel p.g.a. detta :D :D :D Fullständigt brist på perspektiv.
Vilken uppgift? Inte mina uppgifter iaf. Och hur vet du att det kommer stanna vid Ödeshög? Själva principen att det godtyckligt kan höjas är skäl nog att kritisera detta.

Sen ställer jag mig mycket tveksam till att kalla det där statistik, det relevanta är ju hur (antal laddningar som sker till det högre priset i Ödeshög) / (antal laddningar till normalt pris i Sverige). Men det relevanta är återigen transparens, är det här framtiden, kommer alla stationer bli såhär? Tesla har ju inte informerat om detta alls.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
Enligt uppgift så laddas 90-95% av elen hemma.
Alltså laddas resterande 5-10% "ute på stan". Om man antar att en del laddas på SuC, en del på andra snabbladdare och en del på destionationsladdare så är det kvar under 5% som laddas på SuC.
I Sverige har vi ca 40 SuC stationer. En av dessa stationer är Ödeshög som har en högre taxa 5h om dagen. Så om man ska räkna väldigt förenklat/statistikt 5% / 40 / 24 * 5 = 0.00026 eller 0.026% av laddningarna som blir 50% dyrare. Snacka om storm i vattenglas. Folk ska börja sälja bilar och bränna disel p.g.a. detta :D :D :D Fullständigt brist på perspektiv.
Vilken uppgift? Inte mina uppgifter iaf. Och hur vet du att det kommer stanna vid Ödeshög? Själva principen att det godtyckligt kan höjas är skäl nog att kritisera detta.
Man sätter knappast priser "godtyckligt".
Hur vet du att inte OPEC stryper produktionen av olja så att priserna fördubblas imorgon?
Hur vet du att lokala Volvo-verkstaden inte kostar 50% mer än Volvo-verkstaden 10 mil bort?
Marknader förändras konstant, priser likaså. Accepterar man inte det bör man inte ha någon bil överhuvudtaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11067
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
Höstlovet börjar idag i västra sverige...
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Svenssons skrev:
point1 skrev:
Svenssons skrev:
point1 skrev:
Jag skulle ha råd att köpa vatten ur kran för 20 kr/liter. Skulle jag ändå gnälla? Ja för jag kan lägga dom pengarna på annat.
Gnäller du då varje gång du köper en flaska vatten på ICA? Vad säger du när du vill köpa en halvliter vatten på Pressbyrån där det kostar ännu mer än 20:- per liter?
Nej, det är en annan sak, det du betalar för vatten i din kran är inte samma sak, om din vattenräkning (om du nu har en sån) helt plötsligt skulle öka 100-falt, skulle du inte tycka att det blev dyrt? Om vattnet på pressbyrån helt plötsligt skulle kosta 1000 kr per flaska skulle jag tycka det var dyrt och sluta handla vatten där (det gör jag ändå inte), men jag skulle iaf veta det innan jag signade upp mig på att köpa vattnet.
Vattenräkningen kan jämföras med elräkningen där hemma. Vattnet och elen är rätt billig där hemma. Vattnet kostar ca 7 öre per liter och elen ligger på 1-1,5 kr per kWh.

Vatten och el "på stan" och också jämföras. Vattnet och elen "på stan" kostar visserligen 20-30 kr litern eller 3-10 kr per kWh, många gånger mer än där hemma men man väljer ändå detta ibland eftersom det kommer förpackat på ett smidigt sätt där man behöver det.

Tesla har kört med rörligt pris i många år och för mycket mer än det i Ödeshög som du vet (tex Danmark). De talar om att priset kan variera och att det vid användningstoppar kan gå upp på deras hemsida:
Priset för att använda en Supercharger kan variera beroende på plats, och priserna kan ändras över tid. Alla priser inkluderar skatter och avgifter.
Information om genomsnittligt pris ges nedan och specifika priser för varje Supercharger-station visas i navigationen på bilens touchskärm.
Vissa Supercharger-stationer erbjuder olika priser för användningstoppar och andra tider. Både priser och tider för användningstoppar visas i navigeringsapplikationen på bilens touchskärm.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging#v3

https://web.archive.org/web/20180408073 ... ercharging

Intressant att de både tagit bort:

"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."

samt lagt till det stycke du refererar till. Om premissen är att superchargers aldrig varit en inkomstkälla, och priset var 1.90 kr/kWh i Sverige 2018 så kan man ju undra varför de har både tagit borde stycket om inkomstkälla och höjt priset med 50% sen dess, samt nu även en extra avgift på 50% extra utöver den tidigare höjningen baserad på de Superchargers som används mycket. Man kan ju tycka att om superchargers används mer borde det rimligen göra att de blir lönsamma sett till investeringskostnad.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
Höstlovet börjar idag i västra sverige...
Samma för hela Sverige. Får vi en ny tråd på 25 sidor till helgen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
point1 skrev:
EnTraktor skrev:
Enligt uppgift så laddas 90-95% av elen hemma.
Alltså laddas resterande 5-10% "ute på stan". Om man antar att en del laddas på SuC, en del på andra snabbladdare och en del på destionationsladdare så är det kvar under 5% som laddas på SuC.
I Sverige har vi ca 40 SuC stationer. En av dessa stationer är Ödeshög som har en högre taxa 5h om dagen. Så om man ska räkna väldigt förenklat/statistikt 5% / 40 / 24 * 5 = 0.00026 eller 0.026% av laddningarna som blir 50% dyrare. Snacka om storm i vattenglas. Folk ska börja sälja bilar och bränna disel p.g.a. detta :D :D :D Fullständigt brist på perspektiv.
Vilken uppgift? Inte mina uppgifter iaf. Och hur vet du att det kommer stanna vid Ödeshög? Själva principen att det godtyckligt kan höjas är skäl nog att kritisera detta.
Man sätter knappast priser "godtyckligt".
Hur vet du att inte OPEC stryper produktionen av olja så att priserna fördubblas imorgon?
Hur vet du att lokala Volvo-verkstaden inte kostar 50% mer än Volvo-verkstaden 10 mil bort?
Marknader förändras konstant, priser likaså. Accepterar man inte det bör man inte ha någon bil överhuvudtaget.
Hur jag vet det? Det vet jag inte, men det är ytterst osannolikt, det är dessutom därför länder har stora oljereserver för att hindra t.ex. OPEC för att göra sånt. Att det finns olika priser på verkstäder är ju också känt sedan innan, men hur skulle det vara om Tesla hade mycket att göra på deras verkstad och när du ska hämta ut din bil så fick du betala trängseltaxa på verkstaden, 300% extra för utfört arbete?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

holden skrev:
Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?
Skriv svar