Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40
Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Har du det i din Volvo PV :) ? Volvo har genomåren varit duktiga på att vara innovativa och ligga långt fram inom säkerhet.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4210
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40
Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Exakt

Motsvarande finns hos VAG också, tror det heter Traffic Assist, specifikt för att bilen ska hålla både avstånd och stanna i filen vid kökörning. Klart det går bra att använda i tät trafik, det är bl a det den adaptiva farthållaren är gjord för.

Det är möjligt att Teslas AP bara får användas i gles trafik på motorväg men alla andras går bra att använda i stort sett överallt, alltid.

Däremot vanlig dum farthållare som inte är adaptiv är förstås olämplig i köer.

Edit: här är en länk för Traffic Jam Assist som VW kallar det när adaptiv farthållare och lane assist används i kökörning https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... ssist.html
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4210
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html

Här kan ni läsa om Teslas begränsningar:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Det du länkar till hos WV gäller enbart farthållare som inte är adaptiv. Adaptiv farthållare går utmärkt att använda i köer förutom möjligtvis på Teslor.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 28 nov 2024 14:29
mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40
Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Exakt

Motsvarande finns hos VAG också, tror det heter Traffic Assist, specifikt för att bilen ska hålla både avstånd och stanna i filen vid kökörning. Klart det går bra att använda i tät trafik, det är bl a det den adaptiva farthållaren är gjord för.

Det är möjligt att Teslas AP bara får användas i gles trafik på motorväg men alla andras går bra att använda i stort sett överallt, alltid.

Däremot vanlig dum farthållare som inte är adaptiv är förstås olämplig i köer.

Edit: här är en länk för Traffic Jam Assist som VW kallar det när adaptiv farthållare och lane assist används i kökörning https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... ssist.html
Stämmer inte på min Passat GTE med adaptiv farthållare användes lane assist för att hålla mig i rätt körfält inte för kökörning. Vill påstå att få biltillverkare har en farthållare som är till för bilköer.

"Lane Assist förhindrar din bil från att oavsiktligt lämna sitt körfält, och minskar därför risken för en olycka. Långa och monotona körningar på motorväg blir därmed mycket säkrare. "
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4210
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 28 nov 2024 15:00
Maw skrev: 28 nov 2024 14:29
mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40
Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Exakt

Motsvarande finns hos VAG också, tror det heter Traffic Assist, specifikt för att bilen ska hålla både avstånd och stanna i filen vid kökörning. Klart det går bra att använda i tät trafik, det är bl a det den adaptiva farthållaren är gjord för.

Det är möjligt att Teslas AP bara får användas i gles trafik på motorväg men alla andras går bra att använda i stort sett överallt, alltid.

Däremot vanlig dum farthållare som inte är adaptiv är förstås olämplig i köer.

Edit: här är en länk för Traffic Jam Assist som VW kallar det när adaptiv farthållare och lane assist används i kökörning https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... ssist.html
Stämmer inte på min Passat GTE med adaptiv farthållare användes lane assist för att hålla mig i rätt körfält inte för kökörning. Vill påstå att få biltillverkare har en farthållare som är till för bilköer.

"Lane Assist förhindrar din bil från att oavsiktligt lämna sitt körfält, och minskar därför risken för en olycka. Långa och monotona körningar på motorväg blir därmed mycket säkrare. "
Din GTE kanske inte klarade det, eller så gjorde den det utan att du använde förmågan. Mina två senaste VAG bilar och alla jag har provkört har klarat kökörning med farthållare och lane assist.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1709
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Klintan »

Till och med min Mazda MX-30 har köassistent.
KÖASSISTENT
När bilen kör i långsam trafik styr CTS automatiskt accelerations- och bromssystemet för att hålla lämpligt avstånd till fordonet framför. Det assisterar även med hjälp av styråtgärder som ser till att bilen stannar i rätt fil.
Elbilist sedan 2014
Qwertz77
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 okt 2022 22:48

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Qwertz77 »

De BMW som jag haft under de senaste 10 åren har haft Traffic Jam Assist, detta var en funktion för just kökörning och var alltså en funktion som kom före Driving Assistant, som alltså är de system som finns idag liknande teslas AP som BMW kom med ca 2017. Med den skillnaden att BMWs fungerar klanderfritt (vilket de 25-30 Teslabilar som företaget har idag inte ens är närheten av). Så köassistenten är idag en inbakad funktion i BMWs system. Vore märkligt om inte VAG och andra märken har denna funktion inbyggd i sina system år 2024.

Angående spökbromsningar och annat skit som Teslabilarna i vårt bolag har för sig så förekommer detta på samtliga bilar i olika grad, finns Model 3, Y och S i företaget av olika årgångar. Vindrutetorkarna är också skräp tyvärr, men också i olika grad. Det enda som nästan samtliga förare är hyfsat överens om, av de som fått funktionen, är att helljuset blivit bättre sedan matrix blev aktiverat. Detta upplever även jag på den Model Y 2024 som jag rattar, sällan någon blinkar på en. Däremot är helljuset i sig inte speciellt bra, tyckte min förra model 3 -22 hade kraftigare/ljusare ljus. Och framförallt de BMW med Laser jag haft tidigare, som natt och dag i jämförelse.

Tycker också det är mycket märkligt att vissa aldrig har problem, vilket jag har väldigt svårt att tro på, då precis samtliga bilar i vårt stall har bekymmer i varierande grad. Dock tillräckligt mycket för att det ska gnällas och sväras över det vilket jag nog aldrig upplevt ang något annat bilmärke tidigare.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 28 nov 2024 15:14
Freez skrev: 28 nov 2024 15:00
Maw skrev: 28 nov 2024 14:29
mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40
Freez skrev: 28 nov 2024 13:38


I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."


https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Exakt

Motsvarande finns hos VAG också, tror det heter Traffic Assist, specifikt för att bilen ska hålla både avstånd och stanna i filen vid kökörning. Klart det går bra att använda i tät trafik, det är bl a det den adaptiva farthållaren är gjord för.

Det är möjligt att Teslas AP bara får användas i gles trafik på motorväg men alla andras går bra att använda i stort sett överallt, alltid.

Däremot vanlig dum farthållare som inte är adaptiv är förstås olämplig i köer.

Edit: här är en länk för Traffic Jam Assist som VW kallar det när adaptiv farthållare och lane assist används i kökörning https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... ssist.html
Stämmer inte på min Passat GTE med adaptiv farthållare användes lane assist för att hålla mig i rätt körfält inte för kökörning. Vill påstå att få biltillverkare har en farthållare som är till för bilköer.

"Lane Assist förhindrar din bil från att oavsiktligt lämna sitt körfält, och minskar därför risken för en olycka. Långa och monotona körningar på motorväg blir därmed mycket säkrare. "
Din GTE kanske inte klarade det, eller så gjorde den det utan att du använde förmågan. Mina två senaste VAG bilar och alla jag har provkört har klarat kökörning med farthållare och lane assist.
Inget som ingick den adaptiva farthållaren med lane assist på en GTE från 2021. Kanske fanns som tillval.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

Qwertz77 skrev: 28 nov 2024 15:48
De BMW som jag haft under de senaste 10 åren har haft Traffic Jam Assist, detta var en funktion för just kökörning och var alltså en funktion som kom före Driving Assistant, som alltså är de system som finns idag liknande teslas AP som BMW kom med ca 2017. Med den skillnaden att BMWs fungerar klanderfritt (vilket de 25-30 Teslabilar som företaget har idag inte ens är närheten av). Så köassistenten är idag en inbakad funktion i BMWs system. Vore märkligt om inte VAG och andra märken har denna funktion inbyggd i sina system år 2024.

Angående spökbromsningar och annat skit som Teslabilarna i vårt bolag har för sig så förekommer detta på samtliga bilar i olika grad, finns Model 3, Y och S i företaget av olika årgångar. Vindrutetorkarna är också skräp tyvärr, men också i olika grad. Det enda som nästan samtliga förare är hyfsat överens om, av de som fått funktionen, är att helljuset blivit bättre sedan matrix blev aktiverat. Detta upplever även jag på den Model Y 2024 som jag rattar, sällan någon blinkar på en. Däremot är helljuset i sig inte speciellt bra, tyckte min förra model 3 -22 hade kraftigare/ljusare ljus. Och framförallt de BMW med Laser jag haft tidigare, som natt och dag i jämförelse.

Tycker också det är mycket märkligt att vissa aldrig har problem, vilket jag har väldigt svårt att tro på, då precis samtliga bilar i vårt stall har bekymmer i varierande grad. Dock tillräckligt mycket för att det ska gnällas och sväras över det vilket jag nog aldrig upplevt ang något annat bilmärke tidigare.
På min X1 var detta ett dyrt tillval som heter Driving Assistant Plus. Ja väldigt märkligt att man har så olika upplevelser av Tesla och spökbromsningar.
MY RWD Vit 2023
Qwertz77
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 okt 2022 22:48

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Qwertz77 »

Är ju lite OT detta men helt riktigt, har hetat lite olika genom åren men numera tror jag det heter Driving Assistant Plus/Professional och är ett tillval som kostar pengar. Missförstod kanske ditt inlägg, du hade alltså inte köpt till denna funktion med aktiv styrassistans (~AP) till din VW utan hade kanske ett steg lägre med enbart lane departure warning/assist vilket är något helt annat.

Nej jag köper inte för en sekund att inte samtliga Teslor har dessa bekymmer fast i olika omfattning, men att det inte uppfattas av föraren pga att man är olika känslig för det, vägrar inse det eller helt enkelt saknar referenser att jämföra med. Jag kör väldigt mycket bil och har 130-140000 mil avverkade i enbart BMW de senaste 20 åren, och har noll gånger haft något som kan liknas vid en spökbromsning, däremot har regnsensorn ballat ur någon gång emellanåt, men då är det långt mellan de gångerna.

Nu kommer någon kanske kommentera och undra varför jag inte kör BMW längre, men gick från ett bolag till ett annat och där har man fram tills nyligen enbart blivit erbjuden Tesla av någon anledning. Nu är dock den eran över, får välja ganska fritt mellan VW, Skoda, Toyota, Kia, Hyundai och något mer märke. Dock får man inte välja Tesla längre eftersom de vänt upp och ner på det mesta genom sina prissänkningar, räntesänkningar och därtill har en fyrkantig serviceorganisation.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 28 nov 2024 15:57
Maw skrev: 28 nov 2024 15:14
Freez skrev: 28 nov 2024 15:00
Maw skrev: 28 nov 2024 14:29
mikebike skrev: 28 nov 2024 13:40


Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."
Exakt

Motsvarande finns hos VAG också, tror det heter Traffic Assist, specifikt för att bilen ska hålla både avstånd och stanna i filen vid kökörning. Klart det går bra att använda i tät trafik, det är bl a det den adaptiva farthållaren är gjord för.

Det är möjligt att Teslas AP bara får användas i gles trafik på motorväg men alla andras går bra att använda i stort sett överallt, alltid.

Däremot vanlig dum farthållare som inte är adaptiv är förstås olämplig i köer.

Edit: här är en länk för Traffic Jam Assist som VW kallar det när adaptiv farthållare och lane assist används i kökörning https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... ssist.html
Stämmer inte på min Passat GTE med adaptiv farthållare användes lane assist för att hålla mig i rätt körfält inte för kökörning. Vill påstå att få biltillverkare har en farthållare som är till för bilköer.

"Lane Assist förhindrar din bil från att oavsiktligt lämna sitt körfält, och minskar därför risken för en olycka. Långa och monotona körningar på motorväg blir därmed mycket säkrare. "
Din GTE kanske inte klarade det, eller så gjorde den det utan att du använde förmågan. Mina två senaste VAG bilar och alla jag har provkört har klarat kökörning med farthållare och lane assist.
Inget som ingick den adaptiva farthållaren med lane assist på en GTE från 2021. Kanske fanns som tillval.
Min XC60 från 2014 hade köassistens, dock bara farthållare, styra fick man göra själv.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 27 nov 2024 22:33
Man behöver inte vara en fanboy för att tycka bilen är grym.
Hur kom det in i diskussionen ?

Nej, men man bör vara fanboy för att blunda för alla tillkortakommanden och påstå att det egentligen är fördelar, typ.
Har haft få spökbromsningar under min 4300 mil med bilen och jag använder alltid farthållaren förutom vid möte på smala vägar utan mittlinje.
"Alltså jag har aldrig haft problem med att min nya jacka läcker in vatten, men då använder jag den iofs aldrig när det regnar"

En stor del av mitt körande är just smala vägar utan mittlinje, med andra bilar fungerar det utmärkt att ha både vanlig och adaptiv farthållare där, men inte med tesla, det är ett problem för mej.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.
Sen när är smala vägar något som är en svår situation för en adaptiv farthållare ? ..Ja förutom teslas skräp då.

I bilköer tycketr jag f.ö att det funkar hyfsat med teslan, men precis som med många andra bilar blir det lätt lite ryckigt så man kör ofta gärna manuellt om det är en längre tid.

Dimma brukar heller inte vara nåt problem teknsikt eftersom de flesta system använder radar, sen kan man ju förvisso känna att man som förare får vara mer uppmärksam själv vid dåliga siktförhållanden.

..Det med VW och citat "alla biltillverkare" har ju andra redan gett svar på..
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

Har ganska många kollegor och vänner som kör Tesla men inga som har liknande problem du beskriver och andra i detta forum beskriver. Kanske skiljer det mellan bilar eller har man olika förväntningar.

Teslas farthållare och autopilot har en del begränsningar som beskrivs tydligt här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 29 nov 2024 18:27
Har ganska många kollegor och vänner som kör Tesla men inga som har liknande problem du beskriver och andra i detta forum beskriver. Kanske skiljer det mellan bilar eller har man olika förväntningar.

Teslas farthållare och autopilot har en del begränsningar som beskrivs tydligt här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Vad Tesla skriver i manualen är ju j-igt ointressant. Det som räknas är upplevelsen i bilen, jämfört med andra bilar, och även jämfört med hur samma bil var innan augusti 2022.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av themax »

Frunken skrev:
Om spökbromsningar var ett sånt stort problem så skulle inte ett fåtal skriva om det. För det är ett fåtal.

Att upprepa detta i vartenda tråd gör det inte till ett större problem.
Jag upplever det hela tiden men skriver inte om det eftersom jag givit upp att Tesla gör något åt det. Det är ett problem men jag har valt att jobba runt Teslas inkompetens med att ha foten på pedalen vid EAP/FSD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 29 nov 2024 21:03
Frunken skrev:
Om spökbromsningar var ett sånt stort problem så skulle inte ett fåtal skriva om det. För det är ett fåtal.

Att upprepa detta i vartenda tråd gör det inte till ett större problem.
Jag upplever det hela tiden men skriver inte om det eftersom jag givit upp att Tesla gör något åt det. Det är ett problem men jag har valt att jobba runt Teslas inkompetens med att ha foten på pedalen vid EAP/FSD.
Jag såg en meme om hur man känner igen en Teslaägare som kör en annan bil med farthållare?
Han har foten alldeles ovanför gaspedalen hela tiden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Smuts
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 aug 2024 20:43

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Smuts »

Det verkar som att mer eller mindre alla inträden är överens. Det finns tre mycket tydliga saker i Tesla som inte är lika bra som på t.ex. min förra BMW. Adaptiv farthållare, avsaknad av regnsensor och avstånds sensorer när man parkerar.

Men nu när det är sagt känns ändå Teslan mer spännande och innovativ. Så även om jag länge varit märkestrogen med BMW och det är en del saker som jag saknar så är det många nya saker i Teslan som jag skulle sakna om jag bytte tillbaka.

Man får helt enkelt acceptera att den har vissa brister och samtidigt många andra styrkor. Jag ser fram emot att köra Tesla framöver, spännande bil och även om den skrämmer livet ur mig ibland när den bromsar när jag möter en buss så är det ingen dealbreaker. Vi får väl se om det blir bättre framöver i kommande SW releaser, nu när vi närmar oss självkörande bilar i USA.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Tellus »

Installerade 2024.44.3.1 igår
Åkte idag på krokig 80 väg i mörker 6 mil och mötte många bilar, inga spökbromsningar, körde med AP.
M3P-19 FSD HW3
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 600
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av T4s »

Tellus skrev: 29 nov 2024 21:43
Installerade 2024.44.3.1 igår
Åkte idag på krokig 80 väg i mörker 6 mil och mötte många bilar, inga spökbromsningar, körde med AP.
M3P-19 FSD HW3
Snyggt
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 29 nov 2024 19:00
Freez skrev: 29 nov 2024 18:27
Har ganska många kollegor och vänner som kör Tesla men inga som har liknande problem du beskriver och andra i detta forum beskriver. Kanske skiljer det mellan bilar eller har man olika förväntningar.

Teslas farthållare och autopilot har en del begränsningar som beskrivs tydligt här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Vad Tesla skriver i manualen är ju j-igt ointressant. Det som räknas är upplevelsen i bilen, jämfört med andra bilar, och även jämfört med hur samma bil var innan augusti 2022.
? Vad Tesla skriver i manualen gällande begränsningar i farthållaren är väl exakt det du kan förvänta dig av bilen. Föreslår att du läser nedan. Är du inte nöjd med detta är det bara att byta till en bil som motsvarar dina förväntningar.

Trafikmedveten farthållare
När du använder Adaptiv farthållare är det förarens ansvar att vara vaksam, köra säkert och att hela tiden behålla kontrollen över fordonet. Håll alltid blicken fäst på vägen när du kör och var beredd på att reagera omedelbart om det behövs.
Det är dessutom förarens ansvar att köra i en säker hastighet och hålla ett säkert följavstånd baserat på vägförhållandena och gällande hastighetsbegränsningar. Ta hänsyn till följande begränsningar när den adaptiva farthållaren är aktiverad.
Det kan finnas situationer där körhastigheten inte ändras när hastighetsbegränsningen ändras.
Funktionen Trafikmedveten farthållare anpassar inte hastigheten efter väg- eller körförhållanden. Använd inte funktionen Trafikmedveten farthållare på slingrande vägar med skarpa kurvor, på isiga eller hala underlag, eller om väderförhållandena (som kraftigt regnfall, snö, dimma osv.) inte lämpar sig för en konstant hastighet.
Förlita dig inte på den trafikmedvetna farthållaren för att bibehålla ett exakt eller lämpligt avstånd till framförvarande fordon.
Den trafikmedvetna farthållaren kanske inte kan ge tillräcklig hastighetskontroll till följd av begränsad bromsförmåga och backar. Den kan även göra en felbedömning av avståndet till framförvarande fordon. Körning i nedförsbacke kan öka hastigheten och få Model Y att överstiga din inställda hastighet (och eventuellt vägens hastighetsbegränsning).
Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model Y när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv.
På grund av begränsningar i det inbyggda GPS-systemet (Global Positioning System) kan du uppleva situationer där Model Y saktar ned, framför allt nära avfarter när en kurva upptäcks och/eller när du navigerar till en destination och inte följer en rutt.
I vissa fall (exempelvis vid otillräckliga data) kanske den trafikmedvetna farthållaren inte automatiskt minskar hastigheten vid motorvägskorsningen eller avfarten.
Funktionen Adaptiv farthållare kanske inte identifierar alla föremål, i synnerhet vid körning över 80 km/h och saktar inte alltid ner eller bromsar för stillastående fordon eller föremål eller i situationer då fordonet du följer lämnar körbanan och ett stillastående eller långsamt fordon eller föremål dyker upp framför dig.
Funktionen Adaptiv farthållare registrerar fordon eller andra föremål som inte existerar eller inte befinner sig på din körbana, vilket kan leda till att Model Y saktar ned utan anledning.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Poängen är att vad än tesla friskriver sig med i manualen så FUNGERAR DET SKITKASST, hade det varit så att det fungerade kasst på alla andra bilar också så hade det väl varit en sak, men nu fungerar det ju bra för typ alla andra bilmärken och modeller på marknaden.

Hur man än ser på det är det något tesla är riktigt dåliga på och ett av skälen till att kanske välja en annan bil.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Frunken »

Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 29 nov 2024 23:06
mikebike skrev: 29 nov 2024 19:00
Freez skrev: 29 nov 2024 18:27
Har ganska många kollegor och vänner som kör Tesla men inga som har liknande problem du beskriver och andra i detta forum beskriver. Kanske skiljer det mellan bilar eller har man olika förväntningar.

Teslas farthållare och autopilot har en del begränsningar som beskrivs tydligt här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Vad Tesla skriver i manualen är ju j-igt ointressant. Det som räknas är upplevelsen i bilen, jämfört med andra bilar, och även jämfört med hur samma bil var innan augusti 2022.
? Vad Tesla skriver i manualen gällande begränsningar i farthållaren är väl exakt det du kan förvänta dig av bilen. Föreslår att du läser nedan. Är du inte nöjd med detta är det bara att byta till en bil som motsvarar dina förväntningar.

Trafikmedveten farthållare
När du använder Adaptiv farthållare är det förarens ansvar att vara vaksam, köra säkert och att hela tiden behålla kontrollen över fordonet. Håll alltid blicken fäst på vägen när du kör och var beredd på att reagera omedelbart om det behövs.
Det är dessutom förarens ansvar att köra i en säker hastighet och hålla ett säkert följavstånd baserat på vägförhållandena och gällande hastighetsbegränsningar. Ta hänsyn till följande begränsningar när den adaptiva farthållaren är aktiverad.
Det kan finnas situationer där körhastigheten inte ändras när hastighetsbegränsningen ändras.
Funktionen Trafikmedveten farthållare anpassar inte hastigheten efter väg- eller körförhållanden. Använd inte funktionen Trafikmedveten farthållare på slingrande vägar med skarpa kurvor, på isiga eller hala underlag, eller om väderförhållandena (som kraftigt regnfall, snö, dimma osv.) inte lämpar sig för en konstant hastighet.
Förlita dig inte på den trafikmedvetna farthållaren för att bibehålla ett exakt eller lämpligt avstånd till framförvarande fordon.
Den trafikmedvetna farthållaren kanske inte kan ge tillräcklig hastighetskontroll till följd av begränsad bromsförmåga och backar. Den kan även göra en felbedömning av avståndet till framförvarande fordon. Körning i nedförsbacke kan öka hastigheten och få Model Y att överstiga din inställda hastighet (och eventuellt vägens hastighetsbegränsning).
Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model Y när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv.
På grund av begränsningar i det inbyggda GPS-systemet (Global Positioning System) kan du uppleva situationer där Model Y saktar ned, framför allt nära avfarter när en kurva upptäcks och/eller när du navigerar till en destination och inte följer en rutt.
I vissa fall (exempelvis vid otillräckliga data) kanske den trafikmedvetna farthållaren inte automatiskt minskar hastigheten vid motorvägskorsningen eller avfarten.
Funktionen Adaptiv farthållare kanske inte identifierar alla föremål, i synnerhet vid körning över 80 km/h och saktar inte alltid ner eller bromsar för stillastående fordon eller föremål eller i situationer då fordonet du följer lämnar körbanan och ett stillastående eller långsamt fordon eller föremål dyker upp framför dig.
Funktionen Adaptiv farthållare registrerar fordon eller andra föremål som inte existerar eller inte befinner sig på din körbana, vilket kan leda till att Model Y saktar ned utan anledning.
Jag tar det igen:
1. Min bils farthållare fungerade mycket bättre innan radarn kopplades ur.
2. Folks förväntningar när de köper en ny bil styrs inte av vad som står i manualen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

Frunken skrev: 30 nov 2024 02:02
Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Jag köpte en bil med radar! :twisted:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar