Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Carl-Gustav
Teslaägare

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Carl-Gustav »

Earplugged skrev: 26 nov 2024 17:45
Carl-Gustav skrev: 26 nov 2024 06:52
Då det (utifrån vad jag läser här) verkar vara något som drabbar i princip alla bilister som kör med farthållare så lutar det åt att jag nyttjar ångerrätten i dag...
Verkar vara en jättetrevlig bil i övrigt men då jag har tänkt att leva med den i uppåt 5 år och jag i dag dagligen kör mycket i mörker på 80-vägar så blir nog detta det bästa. Tack för er input.
Ett tips är att testa själv och provköra ordentligt, bor du i närheten av jönköping så får du gärna testa min.

Tråkigt om en handfull personer ger en orättvist dålig bild som gör att du avstår ifrån köp.
Stort tack för ditt erbjudande. Efter att Oscar påtalade att han inte upplevde det som problem så fick jag tag på gamla vänner som kör Tesla. Dom såg det inte som ett problem, så på fredag hämtar jag min MYP :)
Tesla Model Y Performance - 2025
VW ID.4 Pro - 2021
Volvo V60 T8 Inscription - 2019
BMW 530d xDrive - 2016
Mercedes C220 - 2014
BMW 335i - 2009
Mercedes C350 - 2008
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Tråkigt om en handfull personer ger en orättvist dålig bild som gör att du avstår ifrån köp.
Vem avgör att det är orättvist? Farthållaren är klappkass och jag litar inte på folk som säger tvärtom 😁
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jimel skrev: 27 nov 2024 13:45
Vem avgör att det är orättvist? Farthållaren är klappkass och jag litar inte på folk som säger tvärtom 😁
När det gäller förutsägbarhet var min egeninstallerade farthållare 1980 klart bättre.😁
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Är det hälften av alla inlägg på detta forum nu som handlar om samma tio personers missnöje med farthållare och vindrutetorkare? Helljus verkar ju ha tystnat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

BrooklynS skrev: 27 nov 2024 14:13
Är det hälften av alla inlägg på detta forum nu som handlar om samma tio personers missnöje med farthållare och vindrutetorkare? Helljus verkar ju ha tystnat.

Skit vindrutetorkare 😬 helljuset är ju riktigt bra, aldrig haft problem med
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jimel skrev: 27 nov 2024 14:56
BrooklynS skrev: 27 nov 2024 14:13

Skit vindrutetorkare 😬 helljuset är ju riktigt bra, aldrig haft problem med
Problemet med det adaptiva helljuset är det har så svårt att tändas. Det måste vara kolsvart och man måste tydligen köra fortare än 40 km/tim.
När det väl tänds fungerar det tillfredsställande, ingen har blinkat på mig.
Jag aldrig kört någon annan bil med adaptivt helljus, så jag har ingen referens.
Torkarautomatik har jag haft sedan 2000 och farthållare sedan 1980.

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

mikebike skrev: 26 nov 2024 16:34
RareEarth skrev: 26 nov 2024 15:51
My 2¢:

Spökbromsningar är irriterande men jag kan leva med det. Regnsensorn har blivit mycket bättre senaste året och är inte sämre än på någon annan bil. Avsaknaden av ultraljudssensorer är för mig en non-issue. Kombinationen av sockervaddsbilden och backkamera fungerar utan problem. Adaptiva farthållaren fungerar sämre än om det hade funnits radar men går att leva med. Självstyrningsfunktionen är oanvändbar och jag betraktar den som att jag köpt en bil utan filhållningsassistent. Man får styra själv som förr helt enkelt.
1. Det finns (fortfarande) ingen regnsensor.
2. Inget annat bilmärke har någonsin dragit igång torkarna på torr ruta.
3. Torkarna går typ hälften så ofta när det är mörkt jämfört med när det är ljust eller finns gatubelysning.
4. Nu startar torkarna 1-4 gånger i timmen, men numera gör de bara ett svep istället för att gå konstant, så det är ju en förbättring. :lol:

Självstyrningen tycker jag fungerar ok, men dels används den sällan p.g.a. ljudsignalen, dels har jag aldrig ägt något annat bilmärke med självstyrning så jag har ingen referens.
Det är din bil, eller att det är en äldre hårdvara, som har problem. På min (MY LR 2024) fungerar den i stort sett felfritt och inte sämre än på andra bilar jag har haft. Den går aldrig igång på torr ruta och fungerar bra i mörker.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 27 nov 2024 15:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 16:34
RareEarth skrev: 26 nov 2024 15:51
My 2¢:

Spökbromsningar är irriterande men jag kan leva med det. Regnsensorn har blivit mycket bättre senaste året och är inte sämre än på någon annan bil. Avsaknaden av ultraljudssensorer är för mig en non-issue. Kombinationen av sockervaddsbilden och backkamera fungerar utan problem. Adaptiva farthållaren fungerar sämre än om det hade funnits radar men går att leva med. Självstyrningsfunktionen är oanvändbar och jag betraktar den som att jag köpt en bil utan filhållningsassistent. Man får styra själv som förr helt enkelt.
1. Det finns (fortfarande) ingen regnsensor.
2. Inget annat bilmärke har någonsin dragit igång torkarna på torr ruta.
3. Torkarna går typ hälften så ofta när det är mörkt jämfört med när det är ljust eller finns gatubelysning.
4. Nu startar torkarna 1-4 gånger i timmen, men numera gör de bara ett svep istället för att gå konstant, så det är ju en förbättring. :lol:

Självstyrningen tycker jag fungerar ok, men dels används den sällan p.g.a. ljudsignalen, dels har jag aldrig ägt något annat bilmärke med självstyrning så jag har ingen referens.
Det är din bil, eller att det är en äldre hårdvara, som har problem. På min (MY LR 2024) fungerar den i stort sett felfritt och inte sämre än på andra bilar jag har haft. Den går aldrig igång på torr ruta och fungerar bra i mörker.
Grattis. Synd bara att SC anser att det inte är något fel på min bil.
Fungerar farthållaren också perfekt, utan mjuka och hårda spökbromsningar?
Min fungerade helt ok innan de kopplade ur radarn.

Hur din parkeringsassistans fungerar kan jag gissa mig till med tanke på alla inlägg på Facebook där folk får upp att parkeringshjälp inte är tillgänglig nu när det är grisväder. :mrgreen:
Det händer aldrig med min bil.

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

TeslaLeo skrev: 26 nov 2024 04:08
Det räcker med ett par rejäla spökbroms vid möte sen litar man inte på AP / farthållaren. Än värre är att den håller bilen extremt nära mötande.
Jag har på sistonde kört mycket mörker (naturligtvis pga årstiden), och upplever att bilen slickar mittlinjen mycket mer nu, jag vet inte om det är pga att det upplevs s å pga mörkret, eller om den faktiskt gör det.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 26 nov 2024 13:15
Spökbromsningar är ett uppförstorat problem.
..Säger du, man kan också säga "spökbromsningar är ett stort problem som fanboys envist försöker förneka"
Jag har många kompisar och kollegor som kör Tesla och ja spökbromsningar händer ibland men ingen inkl mig själv tycker det är ett problem.
Vi har uppenbarligen väldigt olika kompisar och bekanta, om man bortser från riktiga fanatiker så tycker jag de flesta jag pratat med anser att det fungerar dåligt, vissa bryr sej mindre, vissa mer.

Ofta säger folk "Men den ska bara användas på motorväg, och då funkar den", men så är ju inte fallet med den adaptiva farthållaren, den ska kunna användas vart som helst, och konkurrenterna klarar det ju galant på småvägar.
Händer det på andra bilar? Jajamen. Min fd Passat GTE hade minst lika många spökbromsningar som Teslan. ID4an spökbromsar osv.

Jag kör ju ganska mycket med jobbets skoda scala, samma väg som jag kör med teslan, alltid med adaptiv farthållare, jag har nog kört ca 4-500mil/året med den de senaste fyra åren, och jag tror jag haft en eller två spökbromsningar TOTALT, om man nu kan kalla det så, det har alltid gått att härleda till något, typ ett hinder som inte var ett hinder men bilen antagligen bedömde som det.

I teslan på samma sträcka händer det kanske 20-30ggr per dag om man har farthållaren på, men eftersom det fungerar så genomuselt stänger jag ofta av den just på den vägen (som saknar mittlinje)
Finns det bilar med bättre farthållare? Absolut. Men titta på helheten när du väljer bil.
Finns det bilar med sämre farthållare ? ..Tveksamt, jag kan inte komma på någon.

Sen får man ju själv bedöma hur mycket roll det spelar, det finns ju tex många människor som obegripligt nog aldrig använder farthållare.

..Å andra sidan finns det ju fler problem man kan hitta då, som redan diskuterats i tråden. (helljus, regnsensor osv.)
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

Håller helt med föregående. Spökbromsning är för mig ett jätteproblem. Helt klart det sämsta med min MY och nåt jag kan byta bort den för. Antingen kör vi olika sträckor eller så har vi olika mycket spökbromsningar, nåt annat kan jag inte komma på. Ingen hade accepterat hur min bil beter sig.

Inte alls samma problem hos VW, iaf inte den gte eller golf jag hade tidigare. Dem hade jag aldrig nåt problem med. Har även haft andra märken som aldrig varit i närheten av de problem jag har nu.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 01 sep 2024 09:02
Rattar där låtsasskinnet släpper/spricker är väldigt vanligt. Tesla försöker minska kostnaderna för garantiärenden genom att ljuga och skylla på kunden.
Jag trodde du fick en ny ratt på garantin? Eller gjorde de aldrig det?

Jag är medveten om att inlägget är gammalt, så kanske hände efter att du skrev detta?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Al Set
Teslaägare

Inlägg av Al Set »

Jag är nöjd med min bil. MY LR AWD 2024. Men farthällaren är inte bra. Den är riktigt dålig.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 27 nov 2024 18:05
Rattar där låtsasskinnet släpper/spricker är väldigt vanligt. Tesla försöker minska kostnaderna för garantiärenden genom att ljuga och skylla på kunden.

Jag är medveten om att inlägget är gammalt, så kanske hände efter att du skrev detta?
Min har inte ens gått sönder än. Mitt inlägg handlade inte om just mig, utan hur vi ser att Tesla brukar göra.
Tex att folk får höra att rattens skinn blivit förstört pga handkräm - trots att ägaren aldrig kör med handkräm, och att de då inte blir något garantibyte.

(Model S yoke brukar gå på garanti, å andra sidan har den nya yokarna gått sönder med som det låter.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 27 nov 2024 18:35
renes skrev: 27 nov 2024 18:05

Min har inte ens gått sönder än. Mitt inlägg handlade inte om just mig, utan hur vi ser att Tesla brukar göra.
Tex att folk får höra att rattens skinn blivit förstört pga handkräm - trots att ägaren aldrig kör med handkräm, och att de då inte blir något garantibyte.

(Model S yoke brukar gå på garanti, å andra sidan har den nya yokarna gått sönder med som det låter.)
Då var det någon annan. Jag har en bild i sinnet av en yoke genomsliten i nedre vänstra hörnet och att den byttes på garanti. Min vägrar ju att gå sönder, tyvärr.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Hur ser de ut i USA med spökbroms?

Tänker om de är något som dom redan lyckats lösa med mjukvaran där men inte kommit hit ännu.
Om de hänger ihop med FSD eller så.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Tomsgbg skrev: 27 nov 2024 18:56
Hur ser de ut i USA med spökbroms?

Tänker om de är något som dom redan lyckats lösa med mjukvaran där men inte kommit hit ännu.
Om de hänger ihop med FSD eller så.
FSD är en helt annan mjukvara än AP.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 27 nov 2024 17:48
..Säger du, man kan också säga "spökbromsningar är ett stort problem som fanboys envist försöker förneka"
Jag har många kompisar och kollegor som kör Tesla och ja spökbromsningar händer ibland men ingen inkl mig själv tycker det är ett problem.
Vi har uppenbarligen väldigt olika kompisar och bekanta, om man bortser från riktiga fanatiker så tycker jag de flesta jag pratat med anser att det fungerar dåligt, vissa bryr sej mindre, vissa mer.

Ofta säger folk "Men den ska bara användas på motorväg, och då funkar den", men så är ju inte fallet med den adaptiva farthållaren, den ska kunna användas vart som helst, och konkurrenterna klarar det ju galant på småvägar.
Händer det på andra bilar? Jajamen. Min fd Passat GTE hade minst lika många spökbromsningar som Teslan. ID4an spökbromsar osv.

Jag kör ju ganska mycket med jobbets skoda scala, samma väg som jag kör med teslan, alltid med adaptiv farthållare, jag har nog kört ca 4-500mil/året med den de senaste fyra åren, och jag tror jag haft en eller två spökbromsningar TOTALT, om man nu kan kalla det så, det har alltid gått att härleda till något, typ ett hinder som inte var ett hinder men bilen antagligen bedömde som det.

I teslan på samma sträcka händer det kanske 20-30ggr per dag om man har farthållaren på, men eftersom det fungerar så genomuselt stänger jag ofta av den just på den vägen (som saknar mittlinje)
Finns det bilar med bättre farthållare? Absolut. Men titta på helheten när du väljer bil.
Finns det bilar med sämre farthållare ? ..Tveksamt, jag kan inte komma på någon.

Sen får man ju själv bedöma hur mycket roll det spelar, det finns ju tex många människor som obegripligt nog aldrig använder farthållare.

..Å andra sidan finns det ju fler problem man kan hitta då, som redan diskuterats i tråden. (helljus, regnsensor osv.)
Man behöver inte vara en fanboy för att tycka bilen är grym.

Har haft få spökbromsningar under min 4300 mil med bilen och jag använder alltid farthållaren förutom vid möte på smala vägar utan mittlinje.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 27 nov 2024 22:33
repulsiv skrev: 27 nov 2024 17:48

Man behöver inte vara en fanboy för att tycka bilen är grym.

Har haft få spökbromsningar under min 4300 mil med bilen och jag använder alltid farthållaren förutom vid möte på smala vägar utan mittlinje.
Varför inte?
Det har fungerat utmärkt på alla mina bilar hittills, t.o.m. på min nuvarande.

Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Om spökbromsningar var ett sånt stort problem så skulle inte ett fåtal skriva om det. För det är ett fåtal.

Att upprepa detta i vartenda tråd gör det inte till ett större problem.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Frunken skrev: 28 nov 2024 12:48
Om spökbromsningar var ett sånt stort problem så skulle inte ett fåtal skriva om det. För det är ett fåtal.

Att upprepa detta i vartenda tråd gör det inte till ett större problem.
Jag skulle inte säga att det är ett fåtal. Det har hu dessutom framförts av flera etablerade biltestare, Teslabjörn t ex.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ElYachte
Teslaägare

Inlägg av ElYachte »

Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

Ca 2000 mil, model Y rwd 2023.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Frunken skrev: 28 nov 2024 12:48
Hur stort problemet är beror på vem du frågar och hur rosa glasögon personen har.
En tjomme på Facebook hävdade att hans farthållare fungerade perfekt. Förutom vid ett par förhållanden som han beskrev.
Det han beskrev var väldigt långt ifrån perfekt i min bok, men han tyckte tydligen att de inte var några problem alls.

Andra hävdar att fartsänkningar p.g.a. dålig sikt, tunnlar eller knasiga kartdata inte är spökbromsningar, och då finns de inte helt enkelt.

Jag hade inga hårda, äkta, eller vad man vill kalla dem, tidigare. De har dykt upp först i år och vid ett tillfälle hade jag tre inom ett par timmar. Sedan kan jag köra 100 mil innan nästa.
Jag har i stort sett aldrig spökbromsningar när jag möter lastbilar, som många andra rapporterar om.
Mjuka inbromsningar har jag desto fler.

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15
Har problem med spökbromsningar när jag kör med farthållare/Autopilot. Sker ibland vid påfarter, vägfogar, tunnelöppningar, under broar, och i tunnlar. Även mitt på motorväg under mörka regniga dagar.

Eugenia tunneln / norralänken gillar bilen inte alls. Den tror att betongblocken på väggarna är lastbilar.

90% av tiden funkar dock Autopilot och farthållare bra. Men de är något aggresiva och väldigt inkonsekvent, de kör gärna ikapp framförvarande bil trots 7 av 7 på avståndsinställningen. Sjukt ryckigt i riktigt sega bilköer också, då går de knappt att använda. Hoppas det blir förbättringar.

I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."

https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html

Här kan ni läsa om Teslas begränsningar:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 28 nov 2024 13:38
ElYachte skrev: 28 nov 2024 13:15

I min värld ska man inte använda farthållare i bilköer eller i andra specifika svåra situationer tex smala vägar, kraftigt regn, dimma osv. Tycker VW sammanfattar det bra men alla biltillverkare har ungefär samma skrivningar.

"Av säkerhetsskäl bör farthållaren inte användas vid tät trafik eller vid svåra väglag, som kraftigt regn eller isbelagd vägbana."

https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... llare.html
Inte i bilköer? Volvo: hold my beer.
" I bil med automatisk växellåda är den Adaptiva farthållaren kompletterad med funktionen Köassistans (även kallad "Queue Assist")."

Skriv svar