Freez skrev: ↑26 nov 2024 13:15
Spökbromsningar är ett uppförstorat problem.
..Säger du, man kan också säga "spökbromsningar är ett stort problem som fanboys envist försöker förneka"
Jag har många kompisar och kollegor som kör Tesla och ja spökbromsningar händer ibland men ingen inkl mig själv tycker det är ett problem.
Vi har uppenbarligen väldigt olika kompisar och bekanta, om man bortser från riktiga fanatiker så tycker jag de flesta jag pratat med anser att det fungerar dåligt, vissa bryr sej mindre, vissa mer.
Ofta säger folk "Men den ska bara användas på motorväg, och då funkar den", men så är ju inte fallet med den adaptiva farthållaren, den ska kunna användas vart som helst, och konkurrenterna klarar det ju galant på småvägar.
Händer det på andra bilar? Jajamen. Min fd Passat GTE hade minst lika många spökbromsningar som Teslan. ID4an spökbromsar osv.
Jag kör ju ganska mycket med jobbets skoda scala, samma väg som jag kör med teslan, alltid med adaptiv farthållare, jag har nog kört ca 4-500mil/året med den de senaste fyra åren, och jag tror jag haft en eller två spökbromsningar TOTALT, om man nu kan kalla det så, det har alltid gått att härleda till något, typ ett hinder som inte var ett hinder men bilen antagligen bedömde som det.
I teslan på samma sträcka händer det kanske 20-30ggr per dag om man har farthållaren på, men eftersom det fungerar så genomuselt stänger jag ofta av den just på den vägen (som saknar mittlinje)
Finns det bilar med bättre farthållare? Absolut. Men titta på helheten när du väljer bil.
Finns det bilar med sämre farthållare ? ..Tveksamt, jag kan inte komma på någon.
Sen får man ju själv bedöma hur mycket roll det spelar, det finns ju tex många människor som obegripligt nog aldrig använder farthållare.
..Å andra sidan finns det ju fler problem man kan hitta då, som redan diskuterats i tråden. (helljus, regnsensor osv.)