Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Nect »

Tesla Björn hade problem med kraftiga inbromsningar som han tog upp i sin video om M3 Highland RWD.

Spökinbromsningarna för honom inträffade oftast vid möte med lastbil eller annat större fordon. Han var väldigt irriterad på problemet som fortfarande finns.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Drivlinan är helt okey.

Det är dock väldigt mycket som har grymt tveksam kvalitet i Teslor, tyvärr.

Rattar där låtsasskinnet släpper/spricker är väldigt vanligt. Tesla försöker minska kostnaderna för garantiärenden genom att ljuga och skylla på kunden.

Hjulupphängningarna har lämnat rätt mycket att önska historiskt både delar som går sönder på S/X och dyra byten på 3/Y.

Min S har fått byta koffertknappen två gånger och nu har den tredje kontakten gått sönder.
Den är tryckt på väldigt få gånger eftersom automatiken för automatisk öppning kom före sista bytet. Några månader och kanske 10 tryck är totalt under isen.
Det går inte långsiktigt äga bilar där samma detaljer går sönder flera gånger per år.

Autopiloten och farthållaren fungerar dåligt pga att Tesla plockar bort alla dyra sensorer bilen egentligen behöver.
Radar, regnsensor, parkeringssensor etc.

Autopiloten har blivit sämre och sämre under de snart fyra åren jag kört tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Mitt intryck är att kvalitetsproblemen är betydligt mindre på Model Y tillverkade i Tyskland jämfört med X/S från USA. Lite som skillnaden mellan tyska och amerikanska Ford.
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

Kan tillägga att jag stänger av AP när jag har motorcykel bakom. Skitläskigt om bilen plötsligt bromsar. Så tips om du kör motorcykel: kör ALDRIG bakom en Tesla.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 01 sep 2024 08:10
Oryxbonk skrev: 31 aug 2024 22:42
Spökbromsningar är för mig ett jätteproblem. Löses inte detta inom snar framtid så kommer jag byta från Tesla. Känns som en budgetbil med rätt många kvalitetsbrister. Men man får samtidigt riktigt mycket för pengarna. Så beror på vad man prioriterar.
Jag tycker drivlinans effektivitet är världsklass, och då är min bil ändå tre år gammal. Bilen går väldigt snålt, även vintertid. Gillar även körkänslan och att det är så stora fönster. Med bakåtvända barn bak är det även toppen (för dem) att bakrutan (på model 3) är så enorm. [Min u.] [...
En rätt så stor del av drivlinans effektivitet i Model 3 beror ju på bilens formfaktor och att den inte är en SUV/Crossover.

Synd bara att Model 3 inte även finns i en version med halvkombibaklucka som t.ex. BMW i4 (eller som Touring/Tourer/Estate/kombi – kärt barn har många namn... :) ).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 01 sep 2024 07:38
För min del spökbromsar bilen ibland vid möten på smala vägar utan linjer. Annars nästan aldrig. Inget större problem med andra ord.
Inget större problem för dej kanske, men typ 50% av all min körning är på sådana vägar..

De dryga fyra milen jag kör på smal 70-väg utan mittlinjer dagligen ger så många spökbromsningar att jag inte kan ha den på, det är kanske 20-30ggr på den sträckan, lite beroende på hur mycket mötande trafik det är förstås.

Det är dessutom OERHÖRT irriterande när bilen bromsar hårt och piper, man ser hur bilen bakom närmar sej fort och trycker på gasen och bilen tar ett SKUTT framåt..
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Jag har inte råkat ut för en enda spökbromsning på drygt 2000 mil. Men så kör jag heller ingen Tesla. ;)

Jag håller alltid ett extra stort säkerhetsavstånd när jag ser en Tesla. ;)

Jag brukar titta på Teslor jag möter och se om torkarna går fast det är fint väder. Det är ganska många. ;)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
crewman4

Inlägg av crewman4 »

Ny med model Y här med . På ”stora” väger som E4 med mittdel inte märkt nått, nå mindre väger har jag haft endel spökbroms när lastbilar kommer mot . Så mycket jag nu slår av autopilot när lastbil kommer , och sen på . Störigt indeed.. man blir rätt redd .
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 01 sep 2024 21:19
Freez skrev: 01 sep 2024 07:38
För min del spökbromsar bilen ibland vid möten på smala vägar utan linjer. Annars nästan aldrig. Inget större problem med andra ord.
Inget större problem för dej kanske, men typ 50% av all min körning är på sådana vägar..

De dryga fyra milen jag kör på smal 70-väg utan mittlinjer dagligen ger så många spökbromsningar att jag inte kan ha den på, det är kanske 20-30ggr på den sträckan, lite beroende på hur mycket mötande trafik det är förstås.

Det är dessutom OERHÖRT irriterande när bilen bromsar hårt och piper, man ser hur bilen bakom närmar sej fort och trycker på gasen och bilen tar ett SKUTT framåt..
Märkligt att det kan skilja så mellan bilarna. Även om jag kör på smal väg utan linjer är det sällan den bromsar. Men vid möte med stor lastbil på smala vägar brukar jag stänga av farthållaren.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare

Inlägg av zsh »

Ja det är fortfarande ett problem. Jag använder i princip aldrig AP/Farthållare längre, mer än att testa efter vissa uppdateringar i hopp om att det blivit bättre, vilket hittills har alltid resulterat i en besvikelse.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Använder AP/Farthållare till 80%. Fungerar hur bra som helst.
Vissa situationer lär man sig att den inte hanterar, t ex om det är påfart vänster sväng på motorled.

Kört cirka 600 mil i sommar med det utan problem. E18, E16, E45, E4 med intilliggande landsvägar.
Kör E18 in till Odenplan varje dag.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Jag använder också AP och farthållare så mkt det går. Tänker även att Tesla samlar in data som gör den bättre.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Mycket med problemen med AP handlar om smidighet i körningen, att det ska löpa smidigt för passagerare så färden upplevs behaglig.
Följande situationer har AP/NOA fortfarande stora problem med, i vår bil:
Vägar utan mittlinje är den hopplös vid möten, även om båda bilarna ligger väl på sin sida av tänkt mittlinje. Men, bromsar ofta.

När bilar passerar tvärs över vägen en bit framför, då verkar den inte kunna mäta vinkelförändringen tillräckligt bra och bromsar in. Trots att man visuellt väl ser att bilen framför rör sig snabt rakt över vägen.

Vid avfarter när den kör på NOA, då vinglar den och bromsar till för att den verkar ha svårt att hitta linjerna när den passerar över den streckade linjen. Så får ta över vilket ger en ökad vinglighet som stör passagerarna.

Ibland vid möten på landsvägar, speciellt när det är lastbilar som ger stora svarta skuggor, då verkar den ha svårt att skilja på skugga och hinder.

Är föraren snabb så blir det oftast enbart korta inbromsningar innan föraren kan ta över, men vid lite segeht hos föraren blir det kraftigare hantering av bilen, vilekt stör smidigheten i körningen.

Konstant skiftande av hastighet på vägar med mötesfiler, den går hela tiden tillbaka till hastigheten på skyltarna vilket ger en ryckighet, t.ex. det är 80, AP inställd på 84, sedan går den ner till 80 regelbundet. Lite storebrodermentalitet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag hade tre spökbromsningar under helgen, två hårda och en mjuk.

Första gången var det en mötande bil som gjorde en vänstersväng framför oss och då bromsade min bil kraftigt.
Det var väl bra?
Nej, den mötande bilen hade redan lämnat vägen när min bil bromsade.

Andra gången var det en långtradare som stannat i höger körfält. Min bil bromsade kraftigt, men då hade jag redan bytt körfält.

Sedan sänktes hastigheten när vi kom in i en tunnel.

Den sista inbromsningen beror helt på övergången till Vision. De två första kan ju även bero på att Tesla skruvat upp känsligheten, vilket i sin tur kan bero på att radarn inte används längre?

I vart fall så hade jag aldrig kraftiga spökbromsningar innan, bara mystiska fartsänkningar på Essingeleden (de är kvar).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag upplever det väldigt sällan och endast när jag kör under viadukten eller in i tunnlar och i stort sett endast när det är skugga under viadukten. Bilen tror väl att det är en avgrund framför kanske..

Jag kör från Skåne till Norge och Sälen flera gånger om året och får en spökbromsning vid ungefär varannan resa. Det är ungefär en spökbromsning per 300 mil, så det är inget större problem enligt mig..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Ilduce77 skrev: 03 sep 2024 13:24
Jag upplever det väldigt sällan och endast när jag kör under viadukten eller in i tunnlar och i stort sett endast när det är skugga under viadukten. Bilen tror väl att det är en avgrund framför kanske..

Jag kör från Skåne till Norge och Sälen flera gånger om året och får en spökbromsning vid ungefär varannan resa. Det är ungefär en spökbromsning per 300 mil, så det är inget större problem enligt mig..
Inget större problem? Jag har dem betydligt oftare och dessa skuggtriggade spökbromsningar inträffade aldrig för mig när radarn användes.

Å andra sidan har jag nästan aldrig de inbromsningar vid möte som andra har stora problem med.

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Körde Lund-Västervik t o r nyligen, hade kanske ett tjugotal "spökbromsningar" totalt (om man räknar in oväntade inbromsningar som beror på att bilen felaktigt tror att hastighetsgränsen ändras eller vägen svänger). Tycker det blev mycket sämre efter senaste uppdateringen.

En annan sak som stör mig är när man kör om på motorväg med farthållaren på. Även om man påbörjat omkörningen och är på väg över till vänsterfilen så bromsar bilen när man kommer nära inpå bilen framför. Tidigare bilar jag haft har fattat att man håller på att byta fil och håller hastigheten. Detta borde vara hyfsat enkelt att åtgärda.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

RareEarth skrev: 03 sep 2024 16:13
Körde Lund-Västervik t o r nyligen, hade kanske ett tjugotal "spökbromsningar" totalt (om man räknar in oväntade inbromsningar som beror på att bilen felaktigt tror att hastighetsgränsen ändras eller vägen svänger). Tycker det blev mycket sämre efter senaste uppdateringen.

En annan sak som stör mig är när man kör om på motorväg med farthållaren på. Även om man påbörjat omkörningen och är på väg över till vänsterfilen så bromsar bilen när man kommer nära inpå bilen framför. Tidigare bilar jag haft har fattat att man håller på att byta fil och håller hastigheten. Detta borde vara hyfsat enkelt att åtgärda.
Ajdå... Ja, då förstår jag att det är ett problem för vissa..
Kan det skilja mellan kinabyggda och tyskbyggda? Min är tysk..

Det med inbromsningen vid omkörning håller jag med om.. Man får vara ute i väldigt god tid med att byta fil vid omkörning, för att slippa inbromsningen.. Min förra Volvo gav mig ca 50 meter extra innan den bromsade, om jag hade blinkersen påslagen.
Som du skrev, så borde det inte vara klurigt för en it-kille att få till.. 😊

Jag skrev faktiskt det till Musk på hans X-konto... Sen vad det ger har jag ingen aning om.. 😁
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Ja, min gamla Volvo slutade bromsa när man slog på blinkersen eftersom den då fattade att man skulle köra om. Saknar det lite...

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 02 sep 2024 07:42
Märkligt att det kan skilja så mellan bilarna. Även om jag kör på smal väg utan linjer är det sällan den bromsar. Men vid möte med stor lastbil på smala vägar brukar jag stänga av farthållaren.
Det hade varit intressant om någon som inte har problem körde samma väg som jag brukar köra och konstaterade hur mycket problem det blir.

Vägen jag kör vardagligen där det trasslar som mest är gamla vägen mellan lunda livs och gottröramacken, förbi nifsta alltså.
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Inlägg av Letalis »

repulsiv skrev: 03 sep 2024 18:37
Freez skrev: 02 sep 2024 07:42
Det hade varit intressant om någon som inte har problem körde samma väg som jag brukar köra och konstaterade hur mycket problem det blir.

Vägen jag kör vardagligen där det trasslar som mest är gamla vägen mellan lunda livs och gottröramacken, förbi nifsta alltså.
Så många gånger jag har tänkt samma sak när folk säger att "jag har aldrig haft spökbromsningar..." välkommen att köra mellan Lilla Edet och Kungälv på väg O625
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

4 år med Volvo Pilot Assist, inte en enda spökbromsning. Efter 3 år med Model 3 med "uppgraderad Autopilot" för närmare 40.000 kr så testade jag autopiloten (återigen) i somras. Efter 20 km så hade jag fått två spökbromsningar varav den ena var kraftig. Jag använde inte autopiloten en enda gång under bilsemestern. Gissa om jag kommer att lägga en enda extra krona på autopilot på nästa Tesla. :roll:
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

repulsiv skrev: 03 sep 2024 18:37
Det är ju en liten och smal väg. Är det när du använder AP eller farthållare på den vägen som spökbromsningarna uppstår?
Jag har inte kört där på ett bra tag, men som jag minns den vägen tror jag inte jag använde vare sig AP eller farthållare senast.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Eftersom alla har så olika uppfattning så kan det ju tyda att kvaliten på kamerorna på bilarna är extremt ojämn, eller hur dom är justerade från fabriken..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

100% medhåll. Tidigare VAG-bilar jag haft hanterade det klockrent. Det har varken radar-teslan eller vision-teslan gjort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar