Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Moderator: Redaktion
Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Hej på er,
Jag är riktigt sugen på att nyttja ränteerbjudandet och beställa en Model Y, MEN, jag vet inte om jag kan leva med dessa spökbromsningar som jag läser om här och var. Därför är min undran, hur stort är problemet idag? Händer det alla eller är vissa bilar mer drabbade? Är det prioriterat av Tesla att lösa problemet?
Jag är riktigt sugen på att nyttja ränteerbjudandet och beställa en Model Y, MEN, jag vet inte om jag kan leva med dessa spökbromsningar som jag läser om här och var. Därför är min undran, hur stort är problemet idag? Händer det alla eller är vissa bilar mer drabbade? Är det prioriterat av Tesla att lösa problemet?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Spökbromsningar är ett konstigt spöke som vissa ofta drabbas av, andra nästan aldrig.
Ifall det inträffar eller inte beror på var man kör och vilken bil.
Det är därför du hör vissa svära över spökbromsningar, för att de åker ofta förbi ställen deras bil inte "gillar" medan andra undrar över vad personen "gnäller" om, deras bil spökbromsar nästan aldrig. För att de inte brukar köra där, eller för att deras bil är lite annorlunda trimmad.
Ibland räknar folk även när bilen blir förvirrad som spökbromsning, tex på 1-2 väg när en fil blir plötsligt två. Då blir bilen ibland förvirrad, vilken fil ska jag ta nu och då bromsar den kraftigt innan den bestämmer sig för en av filerna. Eller när bilen plötsligt får för sig att det är 80 på 110 väg bara pga gammal kartdata eller att den såg en skylt på avfarten och missförstått.
Men dessa är inga spökbromsningar, de är enligt definition när bilen utan orsak bromsar kraftigt.
Överlag kan man konstatera att antal spökbromsningar har minskat rejält jämfört med hur det var för 5 år sedan.
Ifall det inträffar eller inte beror på var man kör och vilken bil.
Det är därför du hör vissa svära över spökbromsningar, för att de åker ofta förbi ställen deras bil inte "gillar" medan andra undrar över vad personen "gnäller" om, deras bil spökbromsar nästan aldrig. För att de inte brukar köra där, eller för att deras bil är lite annorlunda trimmad.
Ibland räknar folk även när bilen blir förvirrad som spökbromsning, tex på 1-2 väg när en fil blir plötsligt två. Då blir bilen ibland förvirrad, vilken fil ska jag ta nu och då bromsar den kraftigt innan den bestämmer sig för en av filerna. Eller när bilen plötsligt får för sig att det är 80 på 110 väg bara pga gammal kartdata eller att den såg en skylt på avfarten och missförstått.
Men dessa är inga spökbromsningar, de är enligt definition när bilen utan orsak bromsar kraftigt.
Överlag kan man konstatera att antal spökbromsningar har minskat rejält jämfört med hur det var för 5 år sedan.
Det spelar mindre roll om det är "äkta" spökbromsningar eller inte tycker jag. Då bilen bromsar utan att jag är beredd på det är ganska obehagligt och sådana är det ganska gott om, MX Raven, man vet aldrig vad bilen hittar på! Bromsar då man spolar vindrutan till exempel, men inte alltid oavsett väder. Tesla är ganska rolig!
- TiborBlomhall
Att bilen bromsar när den är förvirrad är en ganska naturlig och bra reaktion. Det vill vi inte bort. Spolar man tex vindrutan så kameran inte ser framåt är det ju bra om bilen saktar ner istället för att blåsa på i blindo.
Beteende på 1-2 väg, felaktiga fartgränser och liknande kan och bör dock förbättras (och har också blivit bättre med åren).
Beteende på 1-2 väg, felaktiga fartgränser och liknande kan och bör dock förbättras (och har också blivit bättre med åren).
Möte i skarp vänstersväng brukar ge en spökis, särskilt om man möter en MC som alltid vid någon punkt får bilen att tro att den ska fronta. Vissa broars skugga ger spökisar, fast bara på farthållare eller AP av någon anledning. Är det illa nog för att inte köpa en Tesla enkom för detta? Absolut inte.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag har upplevt spökbromsningar med den gamla M3P-n innan man stämgde radarn, men då var de ofta utan relation till ett möte.
När de stängde radarn började bilen panikbromsa vid möten på landsväg, för bussar och lastbilar.
Model S 2023 som ioffsg har radar har vision och har blivit successivt värre med uppdateringar det dryga året jag haft den.
Sista halvåret har det dock ökat markant.
Sedan ~1/2 år späkbromsar bilen för mötande husbussar pch personbilar också och senaste .26.7-programvaran där de skryter om fler detektioner för kollisionsfara minskade INTE problemet, utan det blev fler.
Gemensamt för alla bromsningar är att de sker på toooooook försent, dvs skulle det ha behövt bromsas kommer spökbromsningen ungefär i samma ögonblick som kollisionen skulle ha skett, eller strax efter. Då är man ju redan död…
Kör man mycket på autopilot eller farthållare på annat än motorväg
Har haft runt 200 spökbromsningar i norge med smalare vägar i sommar. En av dem var faktiskt motiverad, så ingen spökbromsning då per definition (mötande trafik genade över ~ 0.5m över mittlinjen). Bromsningen var dock lika sen som vanligt (jag hade redan väjt när bilen märkte faran.)
Det är grymt dåligt att knte kunna snvända ens farthållaren som på vilken random fiat punto som helst.
När de stängde radarn började bilen panikbromsa vid möten på landsväg, för bussar och lastbilar.
Model S 2023 som ioffsg har radar har vision och har blivit successivt värre med uppdateringar det dryga året jag haft den.
Sista halvåret har det dock ökat markant.
Sedan ~1/2 år späkbromsar bilen för mötande husbussar pch personbilar också och senaste .26.7-programvaran där de skryter om fler detektioner för kollisionsfara minskade INTE problemet, utan det blev fler.
Gemensamt för alla bromsningar är att de sker på toooooook försent, dvs skulle det ha behövt bromsas kommer spökbromsningen ungefär i samma ögonblick som kollisionen skulle ha skett, eller strax efter. Då är man ju redan död…
Kör man mycket på autopilot eller farthållare på annat än motorväg
Har haft runt 200 spökbromsningar i norge med smalare vägar i sommar. En av dem var faktiskt motiverad, så ingen spökbromsning då per definition (mötande trafik genade över ~ 0.5m över mittlinjen). Bromsningen var dock lika sen som vanligt (jag hade redan väjt när bilen märkte faran.)
Det är grymt dåligt att knte kunna snvända ens farthållaren som på vilken random fiat punto som helst.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag har bara upplevt spökbromsningar en gång, och det var när jag precis köpt bilen (för tre år sen) och den bromsade till inför broar över motorvägar. Det åtgärdades relativt snabbt.
Följande räknar jag inte som spökbromsningar eftersom det händer nästan varje gång och således går att förutse genom att gasa emot:
Bilen bromsar nästan alltid strax efter möten på 30 och 40-väg samt på landsväg utan målad mittlinje (händer bara på vägar utan refug).
Vid möte på landsväg om mötande kör för nära linjen eller är för bred (lastbilar).
Vid en specifik avfart på E4, det är nånstans norr om Ljungby, tvärnitar bilen då hastigheten påstås ändras från 120 till 70. Det syns på skärmen att max ändras från 120 till 70 helt plötsligt. I övrigt tycker jag aldrig att den bromsar konstigt på motorväg, det är bara den där avfarten
I stadstrafik stänger jag alltid av farthållaren innan mötet om jag har passagerare i bilen, sen sätter jag på den igen efteråt. Det är därför riktigt irriterande att man just infört ett pling när man slår av farthållaren och ett plong när man slår på den igen. Alternativet är att gasa emot.
På landsväg tycker jag det brukar räcka att gasa emot, det är så uppenbart när bilen riskerar se fel (det är inte speciellt ofta).
Skillnaden på att köpa en Tesla eller att köpa en bil med adaptiv farthållare från en traditionell tillverkare är att hos en traditionell tillverkare måste du vila foten på bromsen för att bromsa ifall något händer som bilen inte reagerar på. Köper du istället en Tesla får du vänja dig vid att hålla foten på gaspedalen istället.
Följande räknar jag inte som spökbromsningar eftersom det händer nästan varje gång och således går att förutse genom att gasa emot:
Bilen bromsar nästan alltid strax efter möten på 30 och 40-väg samt på landsväg utan målad mittlinje (händer bara på vägar utan refug).
Vid möte på landsväg om mötande kör för nära linjen eller är för bred (lastbilar).
Vid en specifik avfart på E4, det är nånstans norr om Ljungby, tvärnitar bilen då hastigheten påstås ändras från 120 till 70. Det syns på skärmen att max ändras från 120 till 70 helt plötsligt. I övrigt tycker jag aldrig att den bromsar konstigt på motorväg, det är bara den där avfarten
I stadstrafik stänger jag alltid av farthållaren innan mötet om jag har passagerare i bilen, sen sätter jag på den igen efteråt. Det är därför riktigt irriterande att man just infört ett pling när man slår av farthållaren och ett plong när man slår på den igen. Alternativet är att gasa emot.
På landsväg tycker jag det brukar räcka att gasa emot, det är så uppenbart när bilen riskerar se fel (det är inte speciellt ofta).
Skillnaden på att köpa en Tesla eller att köpa en bil med adaptiv farthållare från en traditionell tillverkare är att hos en traditionell tillverkare måste du vila foten på bromsen för att bromsa ifall något händer som bilen inte reagerar på. Köper du istället en Tesla får du vänja dig vid att hålla foten på gaspedalen istället.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Möget är helt oanvändbart för mig. Tycker det är mer jobb att passa skiten än att köra själv. Tur att det finns ett val
Efter att jag skrev mitt inlägg åkte jag på affärn. 5km enkel…
På hemvägen:
Farthållare, 60 på 60-väg.
Möter bil, 1s efter motet bromsar bilen rätt hårt från 60 till 35-ish när jag klipper på gasen för att inte bli ståendes.
[media] [/media]
På hemvägen:
Farthållare, 60 på 60-väg.
Möter bil, 1s efter motet bromsar bilen rätt hårt från 60 till 35-ish när jag klipper på gasen för att inte bli ståendes.
[media] [/media]
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tydligen så är detta ”by design”
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Samma för mej. Familjen fick nog under vår senaste långresa. Farthållaren har gjort sitt nu
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Dinsdale
- Teslaägare
Jättebra video, såna vägar utan streck i mitten bromsar min bil också strax efter möten oavsett vad det är för hastighetsgräns på vägen. Det är något den börjat med senaste halvåret eller så, dvs det har blivit kraftiga försämringar i mjukvaran.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
Det är verkligen ingen avslappnad körning likt den jag hade med förra Volvons adaptiva farthållare. Man måste hela tiden vara vaksam på situationerna den inte klarar av, och måste låta foten vila mot gaspedalen redo att gasa emot. Men i ärlighetens namn är den väl bara gjord för motorväg, och där tycker jag den funkar bra (bortsett då från den där avfarten på E4 nånstans norr om Ljungby).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Tesla lär utan tvekan ha marknades sämsta adaptiva farthållare.
På större vägar är den bara dålig, kanske till och med acceptabel, på mindre helt oanvändbar.
En sak jag noterat på sistonde är att den verkar ogilla röda bilar ? möter man en röd bil på smal väg bromsar den i princip ALLTID, övriga färger är det lite mer random.
Sen är det ju andra problem, som att den bromsar in inför kurvor, buskar som står för nära, i vissa fall skuggor över vägen, planskilda korsningar..
Man får även oförklarliga nedsaktningar då den tycker att det är bra att köra i typ 40-50 på 70-vägen, så man får gasa på manuellt varvid den fattar att det ska vara 70. Alltså, i displayen står det fortfarande låst på 70, men bilen kör inte det, om man väntar i lååååånga sekunder så återtar den hastigheten, men det har man ju sällan tålamod till. Händer ofta efter kurvor, men kan hända när bilen framför accelererar också, eller bara random.
Tycker man att adaptiv farthålalre är viktigt, köp ett annat märke.
På större vägar är den bara dålig, kanske till och med acceptabel, på mindre helt oanvändbar.
En sak jag noterat på sistonde är att den verkar ogilla röda bilar ? möter man en röd bil på smal väg bromsar den i princip ALLTID, övriga färger är det lite mer random.
Sen är det ju andra problem, som att den bromsar in inför kurvor, buskar som står för nära, i vissa fall skuggor över vägen, planskilda korsningar..
Man får även oförklarliga nedsaktningar då den tycker att det är bra att köra i typ 40-50 på 70-vägen, så man får gasa på manuellt varvid den fattar att det ska vara 70. Alltså, i displayen står det fortfarande låst på 70, men bilen kör inte det, om man väntar i lååååånga sekunder så återtar den hastigheten, men det har man ju sällan tålamod till. Händer ofta efter kurvor, men kan hända när bilen framför accelererar också, eller bara random.
Tycker man att adaptiv farthålalre är viktigt, köp ett annat märke.
Både min M3P 21 och MSP 23 har ungefär 25% av tillfällena med ett väldigt högt varningstut: ”Du-du-du-du - Du-du-du-du”.
Det hjälper inte att man är beredd med gasen med familjen ombord. Det blir dålig stämning efter några såna, och order om att stänga AP.
Hade kanske 40-50 av 200 spökbromsningar med det varningsskriket under semestertrippen i somras. Omåttligt opopulärt, hade inte norrmännen så dryga fartböter hade jag inte anväbt den alls.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- TiborBlomhall
Aktiverar aldrig autopilot eller farthållare på sådana småvägar, den vill ju köra skyltad hastighet där 

TiborBlomhall skrev: ↑31 aug 2024 20:39Aktiverar aldrig autopilot eller farthållare på sådana småvägar, den vill ju köra skyltad hastighet där![]()
Jag gör det ofta, har en P och vill ju behålla kortet ju
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det sägs ju att det är mer eller mindre samma ”logik” som kör vid Autopilot och TACC vilket då gissningsvis gör att TACC inte funkar så bra utan mittenstreck….
Jag gillar att köra bilen mestadels själv och har aldrig blivit kompis med eller gillat vare sig traditionell farthållare eller TACC så kör med inställningen att aktivera AP vid singel-drag på högerspaken. Använder därmed bara AP på ”större” vägar och upplever inga problem med spökbromsningar. Med det sagt så hanterar AP inte alltid 2-1-vägar bra (blir ”spökbromsningar” pga. otydlig vägmarkering men det är ju inte en spökbromsning) och på mindre vägar så upplever jag att den går ner till skyltat hastighet mitt på en körsträcka (gissningsvis pga. kart-data som byter ”vägtyp”) genom att jag ställt den på 75 på en 70-väg och helt plötsligt sänker bilen hastighet till 70 prick och bromsar därmed in (smått irriterande men inget stort problem. Man ska ju egentligen hålla skyltad hastighet
).
Summa summarum. AP på de vägar det är designat för har (för mig!) inga problem med spökbromsningar.
Jag gillar att köra bilen mestadels själv och har aldrig blivit kompis med eller gillat vare sig traditionell farthållare eller TACC så kör med inställningen att aktivera AP vid singel-drag på högerspaken. Använder därmed bara AP på ”större” vägar och upplever inga problem med spökbromsningar. Med det sagt så hanterar AP inte alltid 2-1-vägar bra (blir ”spökbromsningar” pga. otydlig vägmarkering men det är ju inte en spökbromsning) och på mindre vägar så upplever jag att den går ner till skyltat hastighet mitt på en körsträcka (gissningsvis pga. kart-data som byter ”vägtyp”) genom att jag ställt den på 75 på en 70-väg och helt plötsligt sänker bilen hastighet till 70 prick och bromsar därmed in (smått irriterande men inget stort problem. Man ska ju egentligen hålla skyltad hastighet

Summa summarum. AP på de vägar det är designat för har (för mig!) inga problem med spökbromsningar.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Spökbromsningar är för mig ett jätteproblem. Löses inte detta inom snar framtid så kommer jag byta från Tesla. Känns som en budgetbil med rätt många kvalitetsbrister. Men man får samtidigt riktigt mycket för pengarna. Så beror på vad man prioriterar.
AP och AP, jag skiter fullständigt i AP, samma sak med skämtet FSD, fixa bara en fungerande adaptiv farthållare så är jag nöjd.
Det är ju inte direkt så att det borde vara svårt, andra märken har ju löst det! ..Andra märken som inte ens påstår att dom ska bli självkörande "next year"..
En quickfix borde vara att lägga in ett "dum farthållare" läge, alltså en klassisk som bara håller hastigheten tills man löst probemen.
Det är ju inte direkt så att det borde vara svårt, andra märken har ju löst det! ..Andra märken som inte ens påstår att dom ska bli självkörande "next year"..
En quickfix borde vara att lägga in ett "dum farthållare" läge, alltså en klassisk som bara håller hastigheten tills man löst probemen.
Jag har inga spökbromsningar där bilen bromsar utan att jag ser någon som helst anledning till det, tex möte i kurva. OBS detta gäller bara med AP aktiverat!
Jag har större problem med spöksvängar i så fall. Bilen har på några ställen väldigt svårt att se var vägen fortsätter och vinglar fram och tillbaka. Detta är på lokalvägar där jag tjuv använder AP som ju egentligen är för större vägar.
Jag har större problem med spöksvängar i så fall. Bilen har på några ställen väldigt svårt att se var vägen fortsätter och vinglar fram och tillbaka. Detta är på lokalvägar där jag tjuv använder AP som ju egentligen är för större vägar.
- Dinsdale
- Teslaägare
Intressant, jag kan räkna på handens ena fingrar hur ofta jag hört varningstutandet vid körning på farthållare. De gångerna har jag förstått varför (tex nån som börjar filbyte när jag är i döda vinkeln eller om jag närmar mig en stillastående bil lite för snabbt för bilens smak).AAKEE skrev: ↑31 aug 2024 20:20Både min M3P 21 och MSP 23 har ungefär 25% av tillfällena med ett väldigt högt varningstut: ”Du-du-du-du - Du-du-du-du”.
Det hjälper inte att man är beredd med gasen med familjen ombord. Det blir dålig stämning efter några såna, och order om att stänga AP.
Hade kanske 40-50 av 200 spökbromsningar med det varningsskriket under semestertrippen i somras. Omåttligt opopulärt, hade inte norrmännen så dryga fartböter hade jag inte anväbt den alls.
Undrar vad skillnaden i återhållsamhet beror på? Vild gissning: vägens bredd.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
För min del spökbromsar bilen ibland vid möten på smala vägar utan linjer. Annars nästan aldrig. Inget större problem med andra ord.
MY RWD Vit 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
Jag tycker drivlinans effektivitet är världsklass, och då är min bil ändå tre år gammal. Bilen går väldigt snålt, även vintertid. Gillar även körkänslan och att det är så stora fönster. Med bakåtvända barn bak är det även toppen (för dem) att bakrutan (på model 3) är så enorm. Jag kan proppa in jättemycket packning (så länge jag använder mjuka väskor). Att kamera-appen kan vara igång under körning och inte stängs av över en viss hastighet är en stor hjälp med bakåtvänd barnstol fram. Dog mode används nästan varje resa om nån vill sitta kvar i bilen när resten går in i affären tex. I dessa tider av ensidigt fokus på nya kunder och fullständig ignorans av befintliga är det otroligt generöst att jag fått adaptiva helljus som gratis uppdatering. Jag har parkeringssensorer som fungerar ypperligt.
Det som fortfarande fungerar dåligt, och faktiskt blivit mycket sämre på senare tid, är just farthållaren.
Så det finns mycket positiva saker med Tesla som fordon också, men farthållaren är tyvärr inte en av dem. Kanske om några år. Frågan är om man ska orka vänta när konkurrenterna verkar ha kommit ikapp.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021