Farthållaren - ännu en tråd
Moderator: Redaktion
Farthållaren - ännu en tråd
Åkte hem från vårt vackra grannland i väster idag. Åker i godan ro på E6. Tänker att jag ska testa farthållaren som jag inte använt på… kanske två år (spökbromsning). Vid 110 kmh aktiverar jag den. Ingen bil framför/bakom mej. Rullar några hundra meter och det känns bra. Så helt plötsligt, bromsar bilen in rätt kraftigt. Passagerarna undrar vad som händer. Hmm tänker jag. Säkert en engångs grej. Rullar vidare i samma fart. Så efter ca en km. Samma sak. Nä då får det räcka. Jag slår av den.
Trodde i min enfald att Tesla kommit tillrätta med detta?
Har version 2024.20.7.
Har version 2024.20.7.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Farthållaren - ännu en tråd
Farthållaren är det sämsta med hela bilen tycker jag.
Har en MYP -22
Har en MYP -22
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Rena spökbromsningar har nästan upphört för mig bågra uppdateringar sedan. Eller det har upphört(sedan får jag väl en nästa gång jag är ute och kör
).
Den är fortfarande lätt galen vid vissa möten på på tvåfiligt och om man hamnar nästan parallellt med någon som kör på en uppfart till en motorväg.
Den är fortfarande lätt galen vid vissa möten på på tvåfiligt och om man hamnar nästan parallellt med någon som kör på en uppfart till en motorväg.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Bilen bromsade in kraftigt. Om det är spökbromsning eller om det kallas för annat vet jag inte. Men klart obehagligt. Kommmer inte använda farthållaren, ever.xms67 skrev: ↑02 aug 2024 00:28Rena spökbromsningar har nästan upphört för mig bågra uppdateringar sedan. Eller det har upphört(sedan får jag väl en nästa gång jag är ute och kör).
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Jag har m3 från 19 och kan nog inte komma ihåg när jag senast hade någon riktig spökinbromsning trots att jag vid längre körningar använder AP till 90-95% av tiden.
Alternativt om det finns något i den individuella bilen som gör AP bättre om den använts mer. När den är helt ny måste man ju köra ett tag för att den ska kalibreras innan man ens kan slå på AP, så det kanske även finns en mer långtidskalibrering som behöver några tusen mil för att bli riktigt bra?
Eller så plockar nyare kameror upp mer detaljer som kan missuppfattats som hinder?
Jag har m3 från 19 och kan nog inte komma ihåg när jag senast hade någon riktig spökinbromsning trots att jag vid längre körningar använder AP till 90-95% av tiden.
Alternativt om det finns något i den individuella bilen som gör AP bättre om den använts mer. När den är helt ny måste man ju köra ett tag för att den ska kalibreras innan man ens kan slå på AP, så det kanske även finns en mer långtidskalibrering som behöver några tusen mil för att bli riktigt bra?
Eller så plockar nyare kameror upp mer detaljer som kan missuppfattats som hinder?

- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Körde Stockholm - Branäs, 40+ mil tidigare i veckan med farthållare utan problem.
Bilen är 1 månad, 100 mil
Bilen är 1 månad, 100 mil
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tycker också min farthållare och AP funger riktigt fint, hade varit kul att få jämföra med en av bilarna där ägarna upplever problem, typ köra samma sträcka och se om bilarna faktiskt uppträder olika.
Sen tror jag spökbromsningar ökar rent generellt för alla bilmärken då systemen förväntas klara av mer och mer och inte får missa när det väl blir skarpt läge.
Sen tror jag spökbromsningar ökar rent generellt för alla bilmärken då systemen förväntas klara av mer och mer och inte får missa när det väl blir skarpt läge.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Eller så plockar nyare kameror upp mer detaljer som kan missuppfattats som hinder?![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Den har ju åtminstone blivit kalibrerad med radarn tidigare men nu borde den nog vara urkopplad om jag förstått det rätt. Men kanske finns det viss input kvar även om huvudinfon numera är från kamerorna.Maw skrev:Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Eller så plockar nyare kameror upp mer detaljer som kan missuppfattats som hinder?![]()
Men det är klart att om Tesla erkände att man fortfarande använder radar så skulle nya ägare utan vara mer missnöjda.
Mig veterligen finns det ingen version av firmware som använder radarn öht utanför Palladium. I Palladium använde(r) man radar som benchmark/datainsamling men inte skarpt afaik.Maw skrev: ↑02 aug 2024 09:02Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Årsmodell-21 refresh så radar finns. Hursomhelst, jag har ägt bilen sedan ny -21 och de gånger jag använt farthållaren så har den strulat. Så pass att jag inte använder den alls. Men i Norge med alla olika hastighetsbegränsningar så tänkte jag att den kan komma till hands. Den borde funka fint på motorväg, utan trafik framför/bakom mej.Maw skrev: ↑02 aug 2024 09:02Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Under norgeresan drog även vindrutetorkarna igång. Inget regn. Bara sol. Annars är bilen bra. Så länge jag håller i ”spakarna”
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Jag kanske är fel ute men hade inte tidiga årsmodeller av M3 HW2.5 som väl fortfarande använder radar?spacecoin skrev: ↑02 aug 2024 09:43Mig veterligen finns det ingen version av firmware som använder radarn öht utanför Palladium. I Palladium använde(r) man radar som benchmark/datainsamling men inte skarpt afaik.Maw skrev: ↑02 aug 2024 09:02Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tittade du på skärmen om hastighetsgränsen ändrades?Electron skrev: ↑01 aug 2024 23:32Åkte hem från vårt vackra grannland i väster idag. Åker i godan ro på E6. Tänker att jag ska testa farthållaren som jag inte använt på… kanske två år (spökbromsning). Vid 110 kmh aktiverar jag den. Ingen bil framför/bakom mej. Rullar några hundra meter och det känns bra. Så helt plötsligt, bromsar bilen in rätt kraftigt. Passagerarna undrar vad som händer. Hmm tänker jag. Säkert en engångs grej. Rullar vidare i samma fart. Så efter ca en km. Samma sak. Nä då får det räcka. Jag slår av den.
Har version 2024.20.7.
Ofta så beror ju dessa ”spökbromsningar” på felaktig kartdata. En stor anledning till att vissa drabbas ofta, andra sällan/aldrig.
Drabbar förövrigt även många andra bilar/märken som förlitar sig på kartdata.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nej såklart inte att jag tittar på skärmen. Fullt fokus på trafiken. Frun sköter navigatorn etc under körning.taliz skrev: ↑02 aug 2024 10:58Tittade du på skärmen om hastighetsgränsen ändrades?Electron skrev: ↑01 aug 2024 23:32Åkte hem från vårt vackra grannland i väster idag. Åker i godan ro på E6. Tänker att jag ska testa farthållaren som jag inte använt på… kanske två år (spökbromsning). Vid 110 kmh aktiverar jag den. Ingen bil framför/bakom mej. Rullar några hundra meter och det känns bra. Så helt plötsligt, bromsar bilen in rätt kraftigt. Passagerarna undrar vad som händer. Hmm tänker jag. Säkert en engångs grej. Rullar vidare i samma fart. Så efter ca en km. Samma sak. Nä då får det räcka. Jag slår av den.
Har version 2024.20.7.
Ofta så beror ju dessa ”spökbromsningar” på felaktig kartdata. En stor anledning till att vissa drabbas ofta, andra sällan/aldrig.
Det här var på E6. Vägen såg inte helt ny ut. Visst kan det bero på kartdata. Men jag tror inte det.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Det händer ofta på just motorväg, särskilt i närheten av avfarter/överfarter.Electron skrev: ↑02 aug 2024 11:22Nej såklart inte att jag tittar på skärmen. Fullt fokus på trafiken. Frun sköter navigatorn etc under körning.taliz skrev: ↑02 aug 2024 10:58Tittade du på skärmen om hastighetsgränsen ändrades?Electron skrev: ↑01 aug 2024 23:32Åkte hem från vårt vackra grannland i väster idag. Åker i godan ro på E6. Tänker att jag ska testa farthållaren som jag inte använt på… kanske två år (spökbromsning). Vid 110 kmh aktiverar jag den. Ingen bil framför/bakom mej. Rullar några hundra meter och det känns bra. Så helt plötsligt, bromsar bilen in rätt kraftigt. Passagerarna undrar vad som händer. Hmm tänker jag. Säkert en engångs grej. Rullar vidare i samma fart. Så efter ca en km. Samma sak. Nä då får det räcka. Jag slår av den.
Har version 2024.20.7.
Det här var på E6. Vägen såg inte helt ny ut. Visst kan det bero på kartdata. Men jag tror inte det.
På min ID4 hände det tex jämt på E22 utanför Lund. Bilen fick för sig att det plötsligt blev 70 när det var 110… Som tur är kunde man slå av hastighetsanpassningen på den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag kom just hem från en 220 mil semesterresa, runt 100 mil i Norge.
Har fått lätt 200+ spökbromsningar och ett stort antal stenhårda inbromsningar med varningsljud (4 snabba tut x2).
Fick i princip inte fortsätta köra med farthållare för resten av familjen pga att deras nerver isar varje hång bilen skriker eller panikbromsar men det är ju rätt bra att inte åka på fartböter i Norge.
En bromsning av dessa minst 200 var motiverad med en långtradare som genade över friskt på min sida, då bromsade tillockmed min bil före mötet.
Alla andra 200+ var precis vid mötet och/eller efter mötet. Helt värdelöst.
Har fått lätt 200+ spökbromsningar och ett stort antal stenhårda inbromsningar med varningsljud (4 snabba tut x2).
Fick i princip inte fortsätta köra med farthållare för resten av familjen pga att deras nerver isar varje hång bilen skriker eller panikbromsar men det är ju rätt bra att inte åka på fartböter i Norge.
En bromsning av dessa minst 200 var motiverad med en långtradare som genade över friskt på min sida, då bromsade tillockmed min bil före mötet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Precis samma lika som vi upplevde. Norge är fint men det förtar upplevelsen om man ska vara livräddAAKEE skrev: ↑02 aug 2024 11:31Jag kom just hem från en 220 mil semesterresa, runt 100 mil i Norge.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Det här att det sker precis vid mötet eller direkt när mötet håller på att ta slut i kombination med att på skärmen indikeras mötande fordon som på rätt sida linjen visar ju på tokigt detta är.AAKEE skrev: ↑02 aug 2024 11:31Jag kom just hem från en 220 mil semesterresa, runt 100 mil i Norge.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tvärtom har den blivit sämre...Electron skrev: ↑01 aug 2024 23:32Åkte hem från vårt vackra grannland i väster idag. Åker i godan ro på E6. Tänker att jag ska testa farthållaren som jag inte använt på… kanske två år (spökbromsning). Vid 110 kmh aktiverar jag den. Ingen bil framför/bakom mej. Rullar några hundra meter och det känns bra. Så helt plötsligt, bromsar bilen in rätt kraftigt. Passagerarna undrar vad som händer. Hmm tänker jag. Säkert en engångs grej. Rullar vidare i samma fart. Så efter ca en km. Samma sak. Nä då får det räcka. Jag slår av den.
Har version 2024.20.7.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, det stämmer.Maw skrev: ↑02 aug 2024 10:34Jag kanske är fel ute men hade inte tidiga årsmodeller av M3 HW2.5 som väl fortfarande använder radar?spacecoin skrev: ↑02 aug 2024 09:43Mig veterligen finns det ingen version av firmware som använder radarn öht utanför Palladium. I Palladium använde(r) man radar som benchmark/datainsamling men inte skarpt afaik.Maw skrev: ↑02 aug 2024 09:02Eller är din bil så gammal att den fortfarande har aktiverad radar?SALVETA skrev: ↑02 aug 2024 08:07Jag undrar om detta är ett större problem med nyare bilar eller om dom som kört sin Tesla ett tag är mer rutinerade med att självmant stänga av AP när det börjar dra ihop sig till en konstig situation.
Volvo PV 544 Special 1963
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Ford har fått sin blue Cruise godkänd i EU. Nu behöver man inte hålla i ratten på motorväg som jag förstår det.
Pressen på Tesla ökar.
Pressen på Tesla ökar.
Tesla MYLR -23
Min får ”bara” spel när kartinfo inte matchar skyltad hastighet. Som att den tror det är 80 fast skyltat 100.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Mmm…. å hur löser man det då?
Jag är inte övertygad. Kommer inte köra med farthållaren någonsin.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Ca 500 mil och 2 inbromsningar. Använder både Farthållaren och AP utan större bekymmer.
Byta fil är det enda störningsmomentet, att behöva återaktivera AP…
Byta fil är det enda störningsmomentet, att behöva återaktivera AP…
Hade varit lösbart med en enkel farthållare-funktion. Lås hastighet. Ingen autobroms, inga störningsmoment. Enkel kod men tesla lär nog inte släppa den funktionen…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG