Ja, då är vi definitivt medelklass, sammanlagd inkomst på 75 000. Kommer från småföretagarfamiljer, jobbar statligt respektive för regionen.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 18:03Statlig skatt har inget med det att göra.mikebike skrev: ↑08 dec 2024 16:56Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 15:37Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.TeslaLeo skrev: ↑08 dec 2024 15:32Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38
https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Bor i hyreslägenhet.
Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Medelklass, ekonomiskt definition:
En svensk medelinkomst ligger i spannet 20 000–40 000 kronor. Medellönen i landet är 38 300 kronor (2022). Men även andra faktorer, som bakgrund och sociala faktorer, brukar användas för att definiera medelklass.
Statlig skatt inträder vid 49 875, så det har absolut med saken att göra. Betalar man statlig skatt så är man övre medelklass (anser jag).