Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9360
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

Carlsson skrev: 08 dec 2024 18:03
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32
manneson skrev: 08 dec 2024 13:38


https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520

"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Statlig skatt har inget med det att göra.

Medelklass, ekonomiskt definition:
En svensk medelinkomst ligger i spannet 20 000–40 000 kronor. Medellönen i landet är 38 300 kronor (2022). Men även andra faktorer, som bakgrund och sociala faktorer, brukar användas för att definiera medelklass.
Ja, då är vi definitivt medelklass, sammanlagd inkomst på 75 000. Kommer från småföretagarfamiljer, jobbar statligt respektive för regionen.

Statlig skatt inträder vid 49 875, så det har absolut med saken att göra. Betalar man statlig skatt så är man övre medelklass (anser jag).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 419
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Vindens »

Carlsson skrev: 08 dec 2024 18:03
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32
manneson skrev: 08 dec 2024 13:38


https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520

"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Statlig skatt har inget med det att göra.

Medelklass, ekonomiskt definition:
En svensk medelinkomst ligger i spannet 20 000–40 000 kronor. Medellönen i landet är 38 300 kronor (2022). Men även andra faktorer, som bakgrund och sociala faktorer, brukar användas för att definiera medelklass.

Sen är det ju lite plus minus och sådär då. Som sakt, bakgrund osv. Bara för att nån bor i hyresrätt innebär det inte att man inte är övre medelklass eller högre. Spelar inte heller roll hur man ser på sig själv. Det är samhället i stort som definierar klasserna.

Jag skulle säga att Tesla köpare (privata) består av till stor del av medelklass. Sen vet inte jag hur stor del av nybilsförsäljning Tesla utgör. Sett till alla bilar sålts.

Lägger till att cirka 50% av vår befolkning är arbetarklass. 25% medelklass och 25% över.
Kan man verkligen utgå från dessa siffror verkligen nu när vi närmar oss 2025? I storstäderna är ju inte ens 50 en hög lön längre med tanke på vad allt kostar.
Bara inflationen sedan 2022 tills idag är runt 19%.

Men visst det krävs inte mkt lön för att plocka ut en ny Y med nollränta idag. Bara man är ok med värdeminskningen så.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Räntekostnad vs värdeminskning över tre år ... Räkna på det. Om det sen är, 0, 3 eller 6% ränta kanske inte spelar så stor roll .. :?: :!:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32
manneson skrev: 08 dec 2024 13:38
pejvic skrev: 08 dec 2024 12:44


Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520

"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Du, liksom väldigt många andra, köpte väl båda dem när man fick miljöbonus?
När den togs bort tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu är marknaden tillbaka som det var tidigare där privatpersoner mest köper begagnat.

Med det sagt får vi kanske ett litet uppsving nu iom alla kampanjer med pressade privatleasingpriser.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9360
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 09 dec 2024 13:56
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32
manneson skrev: 08 dec 2024 13:38


https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520

"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Du, liksom väldigt många andra, köpte väl båda dem när man fick miljöbonus?
När den togs bort tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu är marknaden tillbaka som det var tidigare där privatpersoner mest köper begagnat.

Med det sagt får vi kanske ett litet uppsving nu iom alla kampanjer med pressade privatleasingpriser.
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
manneson skrev: 09 dec 2024 13:56
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32


Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Du, liksom väldigt många andra, köpte väl båda dem när man fick miljöbonus?
När den togs bort tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu är marknaden tillbaka som det var tidigare där privatpersoner mest köper begagnat.

Med det sagt får vi kanske ett litet uppsving nu iom alla kampanjer med pressade privatleasingpriser.
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Ja låg ränta fångar förstås en del. Och vi lär som sagt se ett uppsving pga alla kampanjer.
Men det är fortfarande inte i närheten av miljöbonusens effekt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 800
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
manneson skrev: 09 dec 2024 13:56
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37
TeslaLeo skrev: 08 dec 2024 15:32


Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.

Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Du, liksom väldigt många andra, köpte väl båda dem när man fick miljöbonus?
När den togs bort tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu är marknaden tillbaka som det var tidigare där privatpersoner mest köper begagnat.

Med det sagt får vi kanske ett litet uppsving nu iom alla kampanjer med pressade privatleasingpriser.
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Jag köpte också en ny privat. Grannen likaså. Nollräntan plus höga priser på beg fick mig att slå till på en ny.
Model Y LR AWD -24
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

Många stirrar sig blinda på nollräntan och räknar kronor de sparar på en bil de aldrig hade köpt med ränta, många glömmer också att räkna att värdeminskning på 8 300:- per månad de första tre åren bilen lever (MY LR). Köper man en beggad bil för 450’ blir det istället 4 800 i värdeminskning per månad. Det är ju ändå en viss skillnad i TCO.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9360
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

Carlsson skrev: 09 dec 2024 14:35
Många stirrar sig blinda på nollräntan och räknar kronor de sparar på en bil de aldrig hade köpt med ränta, många glömmer också att räkna att värdeminskning på 8 300:- per månad de första tre åren bilen lever (MY LR). Köper man en beggad bil för 450’ blir det istället 4 800 i värdeminskning per månad. Det är ju ändå en viss skillnad i TCO.
För att inte tala om de som stirrar sig blinda på bränsleförbrukningen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

mussla skrev: 09 dec 2024 14:10
mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
manneson skrev: 09 dec 2024 13:56
mikebike skrev: 08 dec 2024 16:56
Carlsson skrev: 08 dec 2024 15:37


Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.

Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.
Bor i hyreslägenhet.

Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Du, liksom väldigt många andra, köpte väl båda dem när man fick miljöbonus?
När den togs bort tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu är marknaden tillbaka som det var tidigare där privatpersoner mest köper begagnat.

Med det sagt får vi kanske ett litet uppsving nu iom alla kampanjer med pressade privatleasingpriser.
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Jag köpte också en ny privat. Grannen likaså. Nollräntan plus höga priser på beg fick mig att slå till på en ny.
Mm det är ju inte för inte Tesla ligger i topp bland de som köper privat.
Nollränta lockar helt klart. Många tittar mest på månadskostnaden, inte så mycket på totalkostnaden.

Själv köper jag nog (kontant) när det finns en rimlig beg familjebil runt 200k. Just nu verkar de flesta ligga runt 300. Tror vi är nere runt 200 inom något år.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Fanns det någon specifik tidpunkt då försäljningen av Model Y kraftigt? I så fall kan man ju räkna med att bilarna börjar komma ut på begagnatmarknaden i stor skala tre år därefter.

Priset sänktes ju kraftigt i början av 2023. Var det först då som försäljningen tog ordentlig fart? I så fall blir det från mars 2026 som vi får se kraftigt ökat utbud på begagnad marknaden
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 419
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Vindens »

Arn skrev: 09 dec 2024 17:10
Fanns det någon specifik tidpunkt då försäljningen av Model Y kraftigt? I så fall kan man ju räkna med att bilarna börjar komma ut på begagnatmarknaden i stor skala tre år därefter.

Priset sänktes ju kraftigt i början av 2023. Var det först då som försäljningen tog ordentlig fart? I så fall blir det från mars 2026 som vi får se kraftigt ökat utbud på begagnad marknaden
Jag har läst artiklar om det innan. Kommer inte ihåg exakta månadssiffror (är nog enkelt att Googla fram).
Totalt såldes 6500 Y i Sverige 2022 och 16400 under 2023.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Här gick en Performance 15.000 kr billigare än motsvarande long range från förra veckan med samma ålder och miltal. Finns ingen logik i prissättningen och det verkar som man kan få Performance till samma pris som long range ( ibland till och med lägre som i detta fall)

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237334
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4414
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.

Jag är dessutom nöjd med bilen :-) den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9360
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 10 dec 2024 00:05
mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.

Jag är dessutom nöjd med bilen :-) den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.

De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

mikebike skrev: 10 dec 2024 07:59
jonasl skrev: 10 dec 2024 00:05
mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.

Jag är dessutom nöjd med bilen :-) den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.

De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?

Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?

Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Joho »

Carlsson skrev: 10 dec 2024 11:02
...
Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
...

Jag har tidigare haft strategin att köpa 3 år gamla bilar och köra 3-5 år innan jag byter till nyare igen. Men iom låg ränta på nybil så blev skillnaden i månadskostnad (inkl. värdeminskning) så pass liten så det kändes värt att köpa nytt denna gången.
Jag köpte en ny Model 3 för 500kkr och räknar med 0:- i restvärde efter 8 år. 500kkr/8(år)/12(månader) = 5.2kkr/månad i värdeminskning.
Köpa 3 år gammal bil för 250kkr med 0:- i restvärde efter 5 år. 250kkr/5(år)/12(månader) = 4.2kkr/månad i värdeminskning.
Med minimala räntekostnader de första 5 åren, låg försäkringskostnad i 3 år (vagnskadegaranti) och nybilskänslan var det värt mellanskillnaden för mig.
Min förhoppning är att bilen ska kosta mig 7-8kkr/månad inkl. allt.
Senast redigerad av Joho, redigerad totalt 1 gånger.
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 10 dec 2024 11:02
mikebike skrev: 10 dec 2024 07:59
jonasl skrev: 10 dec 2024 00:05
mikebike skrev: 09 dec 2024 14:00
Med nollräntan är det många som köpt nytt.
En ny Tesla kostar dessutom betydligt mindre nu än när jag köpte mina bilar, även med bonusen borträknad.
Min bror har förresten också köpt en ny bil, en i4.
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.

Jag är dessutom nöjd med bilen :-) den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.

De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?

Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?

Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Är väl ingen som påstått att det är billigt?
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Joho skrev: 10 dec 2024 11:29
Carlsson skrev: 10 dec 2024 11:02
...
Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
...

Jag har tidigare haft strategin att köpa 3 år gamla bilar och köra 3-5 år innan jag byter till nyare igen. Men iom låg ränta på nybil så blev skillnaden i månadskostnad (inkl. värdeminskning) så pass liten så det kändes värt att köpa nytt denna gången.
Jag köpte en ny Model 3 för 500kkr och räknar med 0:- i restvärde efter 8 år. 500kkr/8(år)/12(månader) = 5.2kkr/månad i värdeminskning.
Köpa 3 år gammal bil för 250kkr med 0:- i restvärde efter 5 år. 250kkr/5(år)/12(månader) = 4.2kkr/månad i värdeminskning.
Med minimala räntekostnader de första 5 åren, låg försäkringskostnad i 3 år (vagnskadegaranti) och nybilskänslan var det värt mellanskillnaden för mig.
Min förhoppning är att bilen ska kosta mig 7-8kkr/månad inkl. allt.
Konstig räknemodell. Har du gett bort bilarna då när du bytt tidigare? :lol:
En rimligare modell är väl att de tappar 50% första 3 åren. Sedan ytterligare 50% efterföljande säg 4 år. Så de är nere på runt 25-30% av nypriset efter 7 år.

När jag kollar beg elbilar brukar jag förövrigt kolla om de har bra däck, det brukar vara en förhållandevis stor kostnad annars.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9360
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

Jag har också nästan alltid köpt tre år gamla bilar och bytt efter tre år. Det var ju inte aktuellt när jag beställde min Model Y hösten 2020. Då var planen att behålla bilen fram till pension.

När räntan steg till 5% betalade jag av lånet kontant.
Med facit i hand hade det nog varit bättre att behålla lånet och låtit pengarna ligga kvar i aktiefonder, men det vågade jag inte...

Nu är planen att byta bil till sommaren, när jag bränt all fri SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Joho »

manneson skrev: 10 dec 2024 11:37
Joho skrev: 10 dec 2024 11:29
Carlsson skrev: 10 dec 2024 11:02
...
Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
...

Jag har tidigare haft strategin att köpa 3 år gamla bilar och köra 3-5 år innan jag byter till nyare igen. Men iom låg ränta på nybil så blev skillnaden i månadskostnad (inkl. värdeminskning) så pass liten så det kändes värt att köpa nytt denna gången.
Jag köpte en ny Model 3 för 500kkr och räknar med 0:- i restvärde efter 8 år. 500kkr/8(år)/12(månader) = 5.2kkr/månad i värdeminskning.
Köpa 3 år gammal bil för 250kkr med 0:- i restvärde efter 5 år. 250kkr/5(år)/12(månader) = 4.2kkr/månad i värdeminskning.
Med minimala räntekostnader de första 5 åren, låg försäkringskostnad i 3 år (vagnskadegaranti) och nybilskänslan var det värt mellanskillnaden för mig.
Min förhoppning är att bilen ska kosta mig 7-8kkr/månad inkl. allt.
Konstig räknemodell. Har du gett bort bilarna då när du bytt tidigare? :lol:
En rimligare modell är väl att de tappar 50% första 3 åren. Sedan ytterligare 50% efterföljande säg 4 år. Så de är nere på runt 25-30% av nypriset efter 7 år.

När jag kollar beg elbilar brukar jag förövrigt kolla om de har bra däck, det brukar vara en förhållandevis stor kostnad annars.
Jag är lite pessimistisk när det gäller priser på 8 år gamla elbilar (om några år iaf) ;)
Men visst, säg att det finns 100kkr i restvärde så blir kalkylen:
Ny: 4,2kkr/månad i värdeminskning
3 år beg: 2,5kkr/månad i värdeminskning

Vid köptillfället, för 1.5 år sedan, så var 3 år gamla bilar relativt dyra. Det är väl en viss skillnad nu. Jag ångrar inte mitt beslut.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

Joho skrev: 10 dec 2024 11:29
Carlsson skrev: 10 dec 2024 11:02
...
Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
...

Jag har tidigare haft strategin att köpa 3 år gamla bilar och köra 3-5 år innan jag byter till nyare igen. Men iom låg ränta på nybil så blev skillnaden i månadskostnad (inkl. värdeminskning) så pass liten så det kändes värt att köpa nytt denna gången.
Jag köpte en ny Model 3 för 500kkr och räknar med 0:- i restvärde efter 8 år. 500kkr/8(år)/12(månader) = 5.2kkr/månad i värdeminskning.
Köpa 3 år gammal bil för 250kkr med 0:- i restvärde efter 5 år. 250kkr/5(år)/12(månader) = 4.2kkr/månad i värdeminskning.
Med minimala räntekostnader de första 5 åren, låg försäkringskostnad i 3 år (vagnskadegaranti) och nybilskänslan var det värt mellanskillnaden för mig.
Min förhoppning är att bilen ska kosta mig 7-8kkr/månad inkl. allt.
Som manneson skrev blir det ju lite skevt med tanke på att du inte ger bort bilen när den avyttras.
Det är såklart mycket smart att räkna med 0 i värde och betala därefter, då får man ingen kalldusch men din jämförelse haltar lite. Köper du en tre år gammal bil för 250' kan du sälja den för runt 110' fem år senare. En värdeminskning på 2 300 i månaden. En ny bil för 500k borde du kunna sälja för cirka 120 000 om åtta år och då blir värdeminskningen 4 000. Enligt historiska räknemodeller då. Det varierar ju såklart. Men ja, håller man bilen i åtta år så är det ju inte så dumt.

Jag har ju gjort som dig, köpt tre år gammal bil och rullat med, känner ju dock nu efter "bara" tre år att man är sugen på att byta. Jag har ingen aning om hur gemene privatperson gör, hur länge äger man i regel sin privatinköpta bil? Är det skillnad på hur länge man äger en ny vs gammal bil? Och jag tänker också lite så att vi är inne i en tid där det är så mycket som händer på marknaden. Vi har sett många gå över till 800 volt, LPF-batterier osv. Om ytterligare tre år lär ytterligare en del förändrats.

Jag menar absolut inte att någon som köper en ny bil gör något fel eller på något sätt liknande. Jag försöker bara resonera för mig själv vart gränserna går på nått sätt. Jag tycker det handlar om så mycket pengar och jag har så svårt att förmå mig att köpa. Speciellt också om man ska betala ränta.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av lem »

Jag privatleasade (Arval) en Y 4wd dec 2023. I slutfasen valde jag till metallic silver (men den är blå, det var inte vad jag önskade men gick för fort) och 2kmil.
Det blev dyrt 8,2 kkr och känns varje månad.

Dock skönt att slippa restvärdesrisk, ränteuppgång och kontantinsats. Undrar om jag kan köpa ut bilen om två år? Jag gillar bilen men hade inte räknat med att Bettan = MS 2016 skulle fungera så bra efter 23kmil att jag behållit den! Fri el är bra! 25kr/mil känns också trevligt (736 inköp, värde idag 150?).
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4414
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Av ren nyfikenhet, vilken bil kör du helst? Olika för olika situationer?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av lem »

jonasl skrev: 10 dec 2024 13:51
Av ren nyfikenhet, vilken bil kör du helst? Olika för olika situationer?
Långrull - S med fri el
Utomlands - S
Halt - Y med fyrhjul o dubbdäck
Jakt - Y
Släp - Y
Utlån till ungarna - S
Taklast - S med takräcke saknar räcke till Y
Småkörningar - S
Ryggskott - Y
Cykel - S med cykelhållare på dragkrok
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Skriv svar