P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar
Moderator: Redaktion
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Snälla nämn en bil som uppfyller alla dina krav???
Vad kör du idag???
Som jag uppfattat det så är dina krav bl.a.
- 0-200 på 10s eller mindre
- toppfart 300+
- massagestolar
- lyx och kvalitet som en 7-serie
- vet priset på 1,3 miljoner var ett krav eller inte
Vad kör du idag???
Som jag uppfattat det så är dina krav bl.a.
- 0-200 på 10s eller mindre
- toppfart 300+
- massagestolar
- lyx och kvalitet som en 7-serie
- vet priset på 1,3 miljoner var ett krav eller inte
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Vill även lägga till: Vad äger du själv för bil?Pontus skrev:Snälla nämn en bil som uppfyller alla dina krav???
Vad kör du idag???
Tesla Model Y
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Enligt Merinfo en BMW X3 XDRIVE20DPontus skrev:Snälla nämn en bil som uppfyller alla dina krav???
Vad kör du idag???

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Hehe 
Svaret är nog att man måste ha två bilar. En sportbil och en komfortbil för längre sträckor. Med tre barn hade jag nog valt en M760Li, X5M eller kanske S63 AMG 4-Matic.
Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!

Svaret är nog att man måste ha två bilar. En sportbil och en komfortbil för längre sträckor. Med tre barn hade jag nog valt en M760Li, X5M eller kanske S63 AMG 4-Matic.
Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!
kangru skrev:Skulle man inte kunna sätta upp en tabell där vi har olika bilar och sedan olika 'kvaliteter' / features/ Benefits / capabilities på dem och så ser vi vilka bilar som matchar bäst mot det som man finner värdefullt.
Det är ett antal Tesla ägare som även har en Ferrari som används för bankörning och för annat där den passar bättre än deras Tesla. Med en sådan tabell så kan vi alla ha våra bilder av vilken bil som passar bäst om man bara letar efter en och vilka två, eller tre eller fyra som passar bäst om man har möjligheten att hålla sig med flera.
Jag har personligen bara praktisk möjlighet att ha en bil. Med 3 barn och ibland behov av att ta med kompisar eller svärmor osv (dvs sjusitsig) till dem osv så finns bara Tesla Model S och X när man vill ha en snygg, komfortabel bil med väl fungerande förarsupport system (e.g. autopilot) möter någorlunda miljönivåer osv. Jag har gjort mitt val och andra kommer göra sina val beroende på deras krav och förutsättningar (praktiskt och ekonomiskt).
Jag tror bara inte att vi här förstår vilka behov och krav GustavT har och vad som gör att hen väljer de valen som förs fram.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Vem säger att M5 gör det på under 12 s? Teknikens Värld säger 13,0 i en artikel som hänvisar till en site jag tror du är ganska bekant med: http://teknikensvarld.se/film-gamla-mot ... m5-120644/GustavT skrev:M5 klarar 0-200 km/h på under 12 s.
Anyway en GRYM sklillnad på 12 till 10 s 0-200 km/h. Carrera GT gör 9,9 till 200 km/h...
danni skrev:Så siffror som står överallt på internet, på många olika ställen med olika källor, är alltså felaktiga därför att du hade en bil av en helt annan modell som du hade trimmat, och den var snabbare...? Oooookay....GustavT skrev:200 km/h under en kort omkörning är itne hela världen. Gör bara omkärningen säkrare. Men har man itne upplevt riktigt bra acc til l 200 km/h så har man inte. En säkerhetsfaktor. Prova en Porsche 911 Turbo S förstår du vad jag menar
Dina googlingar är inte vad en M5 eller RS6 presterar. Se mina tidigare inlägg gjorde min M3 0-200 på 11,4 s med toppfart 317,7 km/h. Ljusår från Tesla P100D skulle jag nog gissa. Nära 10 s 0-200 km/h tor kag itne en P100D gör, men det återstår att se.
Om Björns Model X P90DL klarar 0-200 på under 12 s så är det inte alls osannolikt att en Model S P100DL är nere och nosar på närmare 10 s.
Samma siffra upprepar de här: http://teknikensvarld.se/bil/bmw/m5/
AMS hävdar dock att de klockat den på 12,2 s (notera även de relativt sett bedrövliga tiderna för Panamera och AMG-mercan i samma test): http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 120201.pdf
Fortfarande inte under 12 sekunder och fortfarande inte snabbare än Björns supermiljöbils-SUV av långsam version... Och visst är det grym skillnad på 12 s och 10 s. Men kolla här:
Du har alltså en P90DL som gör quartermile på 10,8 sekunder med en trap speed på 121,99 mph, vilket innebär att den på 10,8 sekunder blankt nådde upp i 196,3 km/h. Med tanke på att en P100DL är väsentligt mycket snabbare, 10% snabbare på 0-100 och troligen ännu bättre i högre hastigheter, så är det inte alls orimligt att tänka sig att den som allra sämst gör 0-200 på 10,5 sekunder, kanske ännu snabbare. Det är jävlarimig snabbt och det kan du inte förneka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Den går inte 100 mil i 250km/h så nej. Funkar inte.danni skrev:Vem säger att M5 gör det på under 12 s? Teknikens Värld säger 13,0 i en artikel som hänvisar till en site jag tror du är ganska bekant med: http://teknikensvarld.se/film-gamla-mot ... m5-120644/GustavT skrev:M5 klarar 0-200 km/h på under 12 s.
Anyway en GRYM sklillnad på 12 till 10 s 0-200 km/h. Carrera GT gör 9,9 till 200 km/h...
danni skrev:Så siffror som står överallt på internet, på många olika ställen med olika källor, är alltså felaktiga därför att du hade en bil av en helt annan modell som du hade trimmat, och den var snabbare...? Oooookay....GustavT skrev:200 km/h under en kort omkörning är itne hela världen. Gör bara omkärningen säkrare. Men har man itne upplevt riktigt bra acc til l 200 km/h så har man inte. En säkerhetsfaktor. Prova en Porsche 911 Turbo S förstår du vad jag menar
Dina googlingar är inte vad en M5 eller RS6 presterar. Se mina tidigare inlägg gjorde min M3 0-200 på 11,4 s med toppfart 317,7 km/h. Ljusår från Tesla P100D skulle jag nog gissa. Nära 10 s 0-200 km/h tor kag itne en P100D gör, men det återstår att se.
Om Björns Model X P90DL klarar 0-200 på under 12 s så är det inte alls osannolikt att en Model S P100DL är nere och nosar på närmare 10 s.
Samma siffra upprepar de här: http://teknikensvarld.se/bil/bmw/m5/
AMS hävdar dock att de klockat den på 12,2 s (notera även de relativt sett bedrövliga tiderna för Panamera och AMG-mercan i samma test): http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 120201.pdf
Fortfarande inte under 12 sekunder och fortfarande inte snabbare än Björns supermiljöbils-SUV av långsam version... Och visst är det grym skillnad på 12 s och 10 s. Men kolla här:
Du har alltså en P90DL som gör quartermile på 10,8 sekunder med en trap speed på 121,99 mph, vilket innebär att den på 10,8 sekunder blankt nådde upp i 196,3 km/h. Med tanke på att en P100DL är väsentligt mycket snabbare, 10% snabbare på 0-100 och troligen ännu bättre i högre hastigheter, så är det inte alls orimligt att tänka sig att den som allra sämst gör 0-200 på 10,5 sekunder, kanske ännu snabbare. Det är jävlarimig snabbt och det kan du inte förneka.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Den går fetbort! Ljusår, förlåt stjärnstopp, ifrån kraven!grenhall skrev:
Den går inte 100 mil i 250km/h så nej. Funkar inte.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Du verkar alltså inte läsa det vi skriver eller så struntar du bara i det fullständigt och sen fortsätter säga samma sak.GustavT skrev:200 km/h under en kort omkörning är itne hela världen. Gör bara omkärningen säkrare. Men har man itne upplevt riktigt bra acc til l 200 km/h så har man inte. En säkerhetsfaktor. Prova en Porsche 911 Turbo S förstår du vad jag menar
Dina googlingar är inte vad en M5 eller RS6 presterar. Se mina tidigare inlägg gjorde min M3 0-200 på 11,4 s med toppfart 317,7 km/h. Ljusår från Tesla P100D skulle jag nog gissa. Nära 10 s 0-200 km/h tor kag itne en P100D gör, men det återstår att se.
En P90D har testats på 1/4 miles på tiden 10,8 sekunder och hade sluthastighet på 196,3 km/h.
Nu kommer P100D som ska vara snabbare och jag gissar på att den borde förbättra tiden på 1/4 mile till minst 10,5 sekunder och som vi har diskuterat tidigare så görs de flesta förbättringarna idag hos Tesla i de högre hastigheterna. Detta betyder att när Teslan har klarat 1/4 mile på 10,5 sekunder så borde den redan ha passerat 200 km i timmen om inte Tesla har förbättrat accelerationen 50-150 km/h och försämrar den 150-200 km/h.
Om den då redan har passerat 200 km/h vid 10,5 sekunder så borde tiden för 0-200 km/h vara väldigt nära 10 sekunder eller du tror kanske att det kommer ta 12 sekunder?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Näe, fel person 
Tyvärr en sopig A8L W12 Exclusive som vinterbil. Den har en aspekt som är bra (vinterbil) men flera dåliga:
Bra:
-4WD
-aluminium (rostar ej)
-helt OK drag med OK toppfart (5,3 till 100 men 280 km/h GPS begränsad toppfart).
-någorlunda bra range i fart med 85 literes bensintank
Negativt:
-för stor
-för slö i acc
-galen bensindrift i stan (vi talar range på 26 mil på full tank i stan
)
-inte superkul
-nypris €180 000
Så för att klara kombinationen måste jag ha en 911 Turbo (helst S) igen. Man skulel aldrig sålt sin Porsche, de går ju upp till skillanad från andra bilar
Så en vinterbil och en sommarbil så är jag nöjd. En Tesla endast hade inte funkat

Tyvärr en sopig A8L W12 Exclusive som vinterbil. Den har en aspekt som är bra (vinterbil) men flera dåliga:
Bra:
-4WD
-aluminium (rostar ej)
-helt OK drag med OK toppfart (5,3 till 100 men 280 km/h GPS begränsad toppfart).
-någorlunda bra range i fart med 85 literes bensintank
Negativt:
-för stor
-för slö i acc
-galen bensindrift i stan (vi talar range på 26 mil på full tank i stan

-inte superkul
-nypris €180 000
Så för att klara kombinationen måste jag ha en 911 Turbo (helst S) igen. Man skulel aldrig sålt sin Porsche, de går ju upp till skillanad från andra bilar

Så en vinterbil och en sommarbil så är jag nöjd. En Tesla endast hade inte funkat

grenhall skrev:Enligt Merinfo en BMW X3 XDRIVE20DPontus skrev:Snälla nämn en bil som uppfyller alla dina krav???
Vad kör du idag???
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Enligt önskemål borttaget
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Du refererar till 560 hk M5. Jag syftar på 600 hk versionen av M5. Redan 575 hk M5 med Competition Package har mätts till 640 hk har jag för mig.
Finsn en del tester på under 12 s 0-200 km/h. Här är 12,3 för comp package: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
Finsn en del tester på under 12 s 0-200 km/h. Här är 12,3 för comp package: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
danni skrev:Vem säger att M5 gör det på under 12 s? Teknikens Värld säger 13,0 i en artikel som hänvisar till en site jag tror du är ganska bekant med: http://teknikensvarld.se/film-gamla-mot ... m5-120644/GustavT skrev:M5 klarar 0-200 km/h på under 12 s.
Anyway en GRYM sklillnad på 12 till 10 s 0-200 km/h. Carrera GT gör 9,9 till 200 km/h...
danni skrev:Så siffror som står överallt på internet, på många olika ställen med olika källor, är alltså felaktiga därför att du hade en bil av en helt annan modell som du hade trimmat, och den var snabbare...? Oooookay....GustavT skrev:200 km/h under en kort omkörning är itne hela världen. Gör bara omkärningen säkrare. Men har man itne upplevt riktigt bra acc til l 200 km/h så har man inte. En säkerhetsfaktor. Prova en Porsche 911 Turbo S förstår du vad jag menar
Dina googlingar är inte vad en M5 eller RS6 presterar. Se mina tidigare inlägg gjorde min M3 0-200 på 11,4 s med toppfart 317,7 km/h. Ljusår från Tesla P100D skulle jag nog gissa. Nära 10 s 0-200 km/h tor kag itne en P100D gör, men det återstår att se.
Om Björns Model X P90DL klarar 0-200 på under 12 s så är det inte alls osannolikt att en Model S P100DL är nere och nosar på närmare 10 s.
Samma siffra upprepar de här: http://teknikensvarld.se/bil/bmw/m5/
AMS hävdar dock att de klockat den på 12,2 s (notera även de relativt sett bedrövliga tiderna för Panamera och AMG-mercan i samma test): http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 120201.pdf
Fortfarande inte under 12 sekunder och fortfarande inte snabbare än Björns supermiljöbils-SUV av långsam version... Och visst är det grym skillnad på 12 s och 10 s. Men kolla här:
Du har alltså en P90DL som gör quartermile på 10,8 sekunder med en trap speed på 121,99 mph, vilket innebär att den på 10,8 sekunder blankt nådde upp i 196,3 km/h. Med tanke på att en P100DL är väsentligt mycket snabbare, 10% snabbare på 0-100 och troligen ännu bättre i högre hastigheter, så är det inte alls orimligt att tänka sig att den som allra sämst gör 0-200 på 10,5 sekunder, kanske ännu snabbare. Det är jävlarimig snabbt och det kan du inte förneka.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Du spekulerar ju i tider, det fungerar ej.
Quarter mile på 10,5 är ju på en dragstrip, med speciella förusättningar om grepp. 0,5 s förbättrign är en enrm skillnad. Men återkom med ritkiga tider med P100. Tror det blir svårt att se 10 s blankt til l200 km7h på gata med en P100. Vi får se!
Quarter mile på 10,5 är ju på en dragstrip, med speciella förusättningar om grepp. 0,5 s förbättrign är en enrm skillnad. Men återkom med ritkiga tider med P100. Tror det blir svårt att se 10 s blankt til l200 km7h på gata med en P100. Vi får se!
vigge50 skrev:Du verkar alltså inte läsa det vi skriver eller så struntar du bara i det fullständigt och sen fortsätter säga samma sak.GustavT skrev:200 km/h under en kort omkörning är itne hela världen. Gör bara omkärningen säkrare. Men har man itne upplevt riktigt bra acc til l 200 km/h så har man inte. En säkerhetsfaktor. Prova en Porsche 911 Turbo S förstår du vad jag menar
Dina googlingar är inte vad en M5 eller RS6 presterar. Se mina tidigare inlägg gjorde min M3 0-200 på 11,4 s med toppfart 317,7 km/h. Ljusår från Tesla P100D skulle jag nog gissa. Nära 10 s 0-200 km/h tor kag itne en P100D gör, men det återstår att se.
En P90D har testats på 1/4 miles på tiden 10,8 sekunder och hade sluthastighet på 196,3 km/h.
Nu kommer P100D som ska vara snabbare och jag gissar på att den borde förbättra tiden på 1/4 mile till minst 10,5 sekunder och som vi har diskuterat tidigare så görs de flesta förbättringarna idag hos Tesla i de högre hastigheterna. Detta betyder att när Teslan har klarat 1/4 mile på 10,5 sekunder så borde den redan ha passerat 200 km i timmen om inte Tesla har förbättrat accelerationen 50-150 km/h och försämrar den 150-200 km/h.
Om den då redan har passerat 200 km/h vid 10,5 sekunder så borde tiden för 0-200 km/h vara väldigt nära 10 sekunder eller du tror kanske att det kommer ta 12 sekunder?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Kan vi inte låta bli personangreppen och de nedlåtande kommentarerna? Ingen vinner på dem.+46 skrev:Hallo, märker ni inte att killen sniffar bensin? Han blir ju bara dummare och dummare för varje andetag och med tanke på hur stor bensintank han har så kan det bara sluta med en smäll....
Men 12,3 är ju fortfarande inte under 12, och det är fortfarande långsammare än miljö-SUV:en, och det är inte ens i närheten av den P90DL jag länkade till ovan. Som jag skrev, 0-197 km/h på 10,8 sekunder. Whooooooooooooooosh. Och som både jag och flera andra försökt utveckla så lär det sannolikt innebära att vi pratar runt 10,2-10,5 för 0-200 på en P100DL. Whoooooooooooooooooooooooooooooooooooosh. Det måste väl vara en tid som du kan gå med på är ganska jävla okay, eller? Att den sen inte går i 300 eller är lika snabb upp till 250, sure, låt gå, om det är ditt primära kriterium för en bils prestanda....GustavT skrev:Du refererar till 560 hk M5. Jag syftar på 600 hk versionen av M5. Redan 575 hk M5 med Competition Package har mätts till 640 hk har jag för mig.
Finsn en del tester på under 12 s 0-200 km/h. Här är 12,3 för comp package: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
Vad är det för speciella förutsättningar du har för greppet på en dragstrip? Vi pratar förresten inte om 0,5 s förbättring på quartermilen. Men kanske 0,3 s. Och eftersom den lär klippa 200 längs vägen så troligen mer än 0,3 s förbättring på 0-200. Ergo, sannolikt under 10,5 sekunder.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Lång tråd så jag kanske har missat något... Men hur mycket kör du per år tror du? Hur ofta blir de där långsträckorna du talar om? Jag kör själv 4000 mil per år och till vardags behöver jag ju aldrig fundera över att tanka eftersom jag då inte åker längre än vad batteriet räcker till och det normalt alltid fylls upp hemma. Kvar blir med andra ord bara långresorna och det är klart att man då märker av behovet av att ladda på en Supercharger men det gör jag ju ändå mer sällan än jag behövde tankade min gamla Diesel-bil.. Jag har själv en 85D. Hade jag haft 100 kWh hade nog supercharger-behovet minskat ner till väldigt få gånger per år.
Visst, en elbil är en kompromiss men det känns ändå som att det är så mycket fördelar som väger över. Jag byter ju inte tillbaka till min gamla icke-smart-phone bara för att jag inte behövde ladda den varje dag... Angående "förnedring" så förstår jag att det är ett annat liv på Autobahn men det känns som att de bilar som skulle förnedra min bil där förnedrar jag till vardags i Sverige, Norge och Danmark och då har jag ju ändå inte värsting-Teslan.
Visst, en elbil är en kompromiss men det känns ändå som att det är så mycket fördelar som väger över. Jag byter ju inte tillbaka till min gamla icke-smart-phone bara för att jag inte behövde ladda den varje dag... Angående "förnedring" så förstår jag att det är ett annat liv på Autobahn men det känns som att de bilar som skulle förnedra min bil där förnedrar jag till vardags i Sverige, Norge och Danmark och då har jag ju ändå inte värsting-Teslan.
Driver sajten Car.info
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Vi får helt enkelt avvkrta och se och kanske mäta själva 0-200 km/h med P100. Står gärna för mäturustning och flygfält om någon dyker upp med bil. Så kanske vi okcås kan göra rullande start från 50 km/h


danni skrev:Kan vi inte låta bli personangreppen och de nedlåtande kommentarerna? Ingen vinner på dem.+46 skrev:Hallo, märker ni inte att killen sniffar bensin? Han blir ju bara dummare och dummare för varje andetag och med tanke på hur stor bensintank han har så kan det bara sluta med en smäll....
Men 12,3 är ju fortfarande inte under 12, och det är fortfarande långsammare än miljö-SUV:en, och det är inte ens i närheten av den P90DL jag länkade till ovan. Som jag skrev, 0-197 km/h på 10,8 sekunder. Whooooooooooooooosh. Och som både jag och flera andra försökt utveckla så lär det sannolikt innebära att vi pratar runt 10,2-10,5 för 0-200 på en P100DL. Whoooooooooooooooooooooooooooooooooooosh. Det måste väl vara en tid som du kan gå med på är ganska jävla okay, eller? Att den sen inte går i 300 eller är lika snabb upp till 250, sure, låt gå, om det är ditt primära kriterium för en bils prestanda....GustavT skrev:Du refererar till 560 hk M5. Jag syftar på 600 hk versionen av M5. Redan 575 hk M5 med Competition Package har mätts till 640 hk har jag för mig.
Finsn en del tester på under 12 s 0-200 km/h. Här är 12,3 för comp package: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
Vad är det för speciella förutsättningar du har för greppet på en dragstrip? Vi pratar förresten inte om 0,5 s förbättring på quartermilen. Men kanske 0,3 s. Och eftersom den lär klippa 200 längs vägen så troligen mer än 0,3 s förbättring på 0-200. Ergo, sannolikt under 10,5 sekunder.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Tycker du sammanfattade det rätt bra. Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa. Där funkar nog itne Tesla för mig.
Sen för bil i staden o kortare turer har ja ghellre en 911 Turbo än en Tesla, smidigare också. Sen en lyxbil för längre resor. Men kan Tela greja långfördsproblemet med 100 milsrange samt reko toppfart och acc så hade den var grym.
Sen för bil i staden o kortare turer har ja ghellre en 911 Turbo än en Tesla, smidigare också. Sen en lyxbil för längre resor. Men kan Tela greja långfördsproblemet med 100 milsrange samt reko toppfart och acc så hade den var grym.
Franz skrev:Lång tråd så jag kanske har missat något... Men hur mycket kör du per år tror du? Hur ofta blir de där långsträckorna du talar om? Jag kör själv 4000 mil per år och till vardags behöver jag ju aldrig fundera över att tanka eftersom jag då inte åker längre än vad batteriet räcker till och det normalt alltid fylls upp hemma. Kvar blir med andra ord bara långresorna och det är klart att man då märker av behovet av att ladda på en Supercharger men det gör jag ju ändå mer sällan än jag behövde tankade min gamla Diesel-bil.. Jag har själv en 85D. Hade jag haft 100 kWh hade nog supercharger-behovet minskat ner till väldigt få gånger per år.
Visst, en elbil är en kompromiss men det känns ändå som att det är så mycket fördelar som väger över. Jag byter ju inte tillbaka till min gamla icke-smart-phone bara för att jag inte behövde ladda den varje dag... Angående "förnedring" så förstår jag att det är ett annat liv på Autobahn men det känns som att de bilar som skulle förnedra min bil där förnedrar jag till vardags i Sverige, Norge och Danmark och då har jag ju ändå inte värsting-Teslan.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
En dragstrip är väldigt speciell med grepp i början vilket gör at ttiderna ofta är onaturligt bra och itne alls går att jämfröa med gata eller flygfält.
danni skrev:Kan vi inte låta bli personangreppen och de nedlåtande kommentarerna? Ingen vinner på dem.+46 skrev:Hallo, märker ni inte att killen sniffar bensin? Han blir ju bara dummare och dummare för varje andetag och med tanke på hur stor bensintank han har så kan det bara sluta med en smäll....
Men 12,3 är ju fortfarande inte under 12, och det är fortfarande långsammare än miljö-SUV:en, och det är inte ens i närheten av den P90DL jag länkade till ovan. Som jag skrev, 0-197 km/h på 10,8 sekunder. Whooooooooooooooosh. Och som både jag och flera andra försökt utveckla så lär det sannolikt innebära att vi pratar runt 10,2-10,5 för 0-200 på en P100DL. Whoooooooooooooooooooooooooooooooooooosh. Det måste väl vara en tid som du kan gå med på är ganska jävla okay, eller? Att den sen inte går i 300 eller är lika snabb upp till 250, sure, låt gå, om det är ditt primära kriterium för en bils prestanda....GustavT skrev:Du refererar till 560 hk M5. Jag syftar på 600 hk versionen av M5. Redan 575 hk M5 med Competition Package har mätts till 640 hk har jag för mig.
Finsn en del tester på under 12 s 0-200 km/h. Här är 12,3 för comp package: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
Vad är det för speciella förutsättningar du har för greppet på en dragstrip? Vi pratar förresten inte om 0,5 s förbättring på quartermilen. Men kanske 0,3 s. Och eftersom den lär klippa 200 längs vägen så troligen mer än 0,3 s förbättring på 0-200. Ergo, sannolikt under 10,5 sekunder.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Jag har nog missat men jag tror inte att någon av de kan ta 5+2 passagerare, men det kan hända jag har missat det som sagt. Jag vill inte behöva köra en minibuss bara för att svärmor eller en kompis ifrån dagis skall med på turen (dvs vi blir 6 eller 7 i bilen).GustavT skrev:Hehe
Svaret är nog att man måste ha två bilar. En sportbil och en komfortbil för längre sträckor. Med tre barn hade jag nog valt en M760Li, X5M eller kanske S63 AMG 4-Matic.
Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!
I mitt fall ifrån de resor jag har varit på med barnen så har Teslan (85kwh batteri) alltid räckt längre än barnens eller fruns tålamod att sitta still. Jämför jag med tiden innan Teslan avslutas långfärder med mycket gladare barn och vuxna efter de naturliga laddstopp som kan läggas in på SuC mm. Att även slippa motorljudet samt växlingarna/vartalsbyten mm ger även det en mycket behagligare körning/transport.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Räknade lite fel
X5M tror jag kan bli sju-sitsig. GL63 AMG är för stor o fläskig men X5M är verkligen rolig:

kangru skrev:Jag har nog missat men jag tror inte att någon av de kan ta 5+2 passagerare, men det kan hända jag har missat det som sagt. Jag vill inte behöva köra en minibuss bara för att svärmor eller en kompis ifrån dagis skall med på turen (dvs vi blir 6 eller 7 i bilen).GustavT skrev:Hehe
Svaret är nog att man måste ha två bilar. En sportbil och en komfortbil för längre sträckor. Med tre barn hade jag nog valt en M760Li, X5M eller kanske S63 AMG 4-Matic.
Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!
I mitt fall ifrån de resor jag har varit på med barnen så har Teslan (85kwh batteri) alltid räckt längre än barnens eller fruns tålamod att sitta still. Jämför jag med tiden innan Teslan avslutas långfärder med mycket gladare barn och vuxna efter de naturliga laddstopp som kan läggas in på SuC mm. Att även slippa motorljudet samt växlingarna/vartalsbyten mm ger även det en mycket behagligare körning/transport.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Men accet har den ju redan då vi jämför med lyxbil typ 760 och de har ju tid 0-200 runt 14 sekunder. Då är det bara räckvidden eller laddhastigheten som måste bli bättre och det kommer nog inom 2 år, du får vänta.GustavT skrev:Tycker du sammanfattade det rätt bra. Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa. Där funkar nog itne Tesla för mig.
Sen för bil i staden o kortare turer har ja ghellre en 911 Turbo än en Tesla, smidigare också. Sen en lyxbil för längre resor. Men kan Tela greja långfördsproblemet med 100 milsrange samt reko toppfart och acc så hade den var grym.
Franz skrev:Lång tråd så jag kanske har missat något... Men hur mycket kör du per år tror du? Hur ofta blir de där långsträckorna du talar om? Jag kör själv 4000 mil per år och till vardags behöver jag ju aldrig fundera över att tanka eftersom jag då inte åker längre än vad batteriet räcker till och det normalt alltid fylls upp hemma. Kvar blir med andra ord bara långresorna och det är klart att man då märker av behovet av att ladda på en Supercharger men det gör jag ju ändå mer sällan än jag behövde tankade min gamla Diesel-bil.. Jag har själv en 85D. Hade jag haft 100 kWh hade nog supercharger-behovet minskat ner till väldigt få gånger per år.
Visst, en elbil är en kompromiss men det känns ändå som att det är så mycket fördelar som väger över. Jag byter ju inte tillbaka till min gamla icke-smart-phone bara för att jag inte behövde ladda den varje dag... Angående "förnedring" så förstår jag att det är ett annat liv på Autobahn men det känns som att de bilar som skulle förnedra min bil där förnedrar jag till vardags i Sverige, Norge och Danmark och då har jag ju ändå inte värsting-Teslan.
Jag kan tyvärr inte bidra med någon P100DL men det låter som en kul idé att prova några bil tillsammans med en Tesla. Säg till om och när det blir av så ska försöka delta.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Ja, hinenr det komam en P100 innan snön faller ordnar jag flygfält o lite konkurrens
Vore roktigt kul!
gustav@gtboard.com

gustav@gtboard.com
Pontus skrev:Men accet har den ju redan då vi jämför med lyxbil typ 760 och de har ju tid 0-200 runt 14 sekunder. Då är det bara räckvidden eller laddhastigheten som måste bli bättre och det kommer nog inom 2 år, du får vänta.GustavT skrev:Tycker du sammanfattade det rätt bra. Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa. Där funkar nog itne Tesla för mig.
Sen för bil i staden o kortare turer har ja ghellre en 911 Turbo än en Tesla, smidigare också. Sen en lyxbil för längre resor. Men kan Tela greja långfördsproblemet med 100 milsrange samt reko toppfart och acc så hade den var grym.
Franz skrev:Lång tråd så jag kanske har missat något... Men hur mycket kör du per år tror du? Hur ofta blir de där långsträckorna du talar om? Jag kör själv 4000 mil per år och till vardags behöver jag ju aldrig fundera över att tanka eftersom jag då inte åker längre än vad batteriet räcker till och det normalt alltid fylls upp hemma. Kvar blir med andra ord bara långresorna och det är klart att man då märker av behovet av att ladda på en Supercharger men det gör jag ju ändå mer sällan än jag behövde tankade min gamla Diesel-bil.. Jag har själv en 85D. Hade jag haft 100 kWh hade nog supercharger-behovet minskat ner till väldigt få gånger per år.
Visst, en elbil är en kompromiss men det känns ändå som att det är så mycket fördelar som väger över. Jag byter ju inte tillbaka till min gamla icke-smart-phone bara för att jag inte behövde ladda den varje dag... Angående "förnedring" så förstår jag att det är ett annat liv på Autobahn men det känns som att de bilar som skulle förnedra min bil där förnedrar jag till vardags i Sverige, Norge och Danmark och då har jag ju ändå inte värsting-Teslan.
Jag kan tyvärr inte bidra med någon P100DL men det låter som en kul idé att prova några bil tillsammans med en Tesla. Säg till om och när det blir av så ska försöka delta.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Det går säkert att köra 100 eller 150 mil om dagen i både en Tesla och andra bilar, det finns flera här på forumet som har beskrivit sådana resor.GustavT skrev:Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!
De gånger jag har gjort det har jag endast gjort det pga behovet att flytta bilen eller några specifika saker som inte lätt kan skickas som paket mellan punkt A och B men inte som en del av en semester eller för att ta mig eller familjen mellan A och B. I fall där jag eller vi behöver ta oss den sträckan så flyger vi och så hyr vi bil på plats om vi har behov av en.
Att bygga en elbil som går 100mil är inte så svårt idag, det stora problemet är att de flesta inte skulle köpa den då den blir både för tung och för dyr och att de allra flesta aldrig skulle använda kapaciteten av den enkla anledningen att nästan alla behöver gå på toaletten och äta mat under en sådan lång dag. Att då snabbladda samtidigt gör att även om man idag bara har 35 eller 40mils räckvidd så ger en kaffe och toa paus (15min), en lunch paus (45min) och ytterligare en kaffe och toa paus (15min) en bra bit av dina 100mil om de planeras väl. Jag förstår att du naturligtvis inte vill vara bunden av planering här och att det är oacceptabelt för dig, se detta som en bild av hur vi andra klarar av det hela.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för mig
Vill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för mig

kangru skrev:Det går säkert att köra 100 eller 150 mil om dagen i både en Tesla och andra bilar, det finns flera här på forumet som har beskrivit sådana resor.GustavT skrev:Tesla är spännande men går itne att ha på längfärden om du ska klippa 100-150 mil per dag. Men när tesla har 100 mil range då blir den grym!
De gånger jag har gjort det har jag endast gjort det pga behovet att flytta bilen eller några specifika saker som inte lätt kan skickas som paket mellan punkt A och B men inte som en del av en semester eller för att ta mig eller familjen mellan A och B. I fall där jag eller vi behöver ta oss den sträckan så flyger vi och så hyr vi bil på plats om vi har behov av en.
Att bygga en elbil som går 100mil är inte så svårt idag, det stora problemet är att de flesta inte skulle köpa den då den blir både för tung och för dyr och att de allra flesta aldrig skulle använda kapaciteten av den enkla anledningen att nästan alla behöver gå på toaletten och äta mat under en sådan lång dag. Att då snabbladda samtidigt gör att även om man idag bara har 35 eller 40mils räckvidd så ger en kaffe och toa paus (15min), en lunch paus (45min) och ytterligare en kaffe och toa paus (15min) en bra bit av dina 100mil om de planeras väl. Jag förstår att du naturligtvis inte vill vara bunden av planering här och att det är oacceptabelt för dig, se detta som en bild av hur vi andra klarar av det hela.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Du menar likt följande resa Stockholm - Antibes ToR?GustavT skrev:
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
http://teslaclubsweden.se/stockholm-ant ... appsfritt/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Många inlägg att svarapå. 

Walker skrev:Kan du försöka hitta rätt tangenter när du skriver, eller är det möjligtvis så att du skriver som du tänker?