Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av bjornnilsson »

Arctic Drifter skrev: 19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

bjornnilsson skrev: 19 jun 2024 14:42
Arctic Drifter skrev: 19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
I USA har dom ju varit helt tokiga. Vet inte om de förbjöd det men ett tag sålde de nästnästa "årsmodell", dvs bilar som levereras nu 2024 skulle vara "årsmodell 2026".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.

Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev: 08 jul 2024 18:42
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.

Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 09 jul 2024 01:40
Force-Walker skrev: 08 jul 2024 18:42

Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
Det här stämmer inte. Porsches försäljning i Europa går bra. Kina är trögt dock.

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Enl länken…
Taycan deliveries were 8,838 units, down 51%
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jul 2024 21:59
Enl länken…
Taycan deliveries were 8,838 units, down 51%
Ja Taycan är ned i samma storleksordning som S/X. Kommentaren tolkade jag som allmänt Porsche.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna ;)

Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pasjostrom skrev: 10 jul 2024 23:28
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna ;)

Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
Känns som nästan alla engelskspråkiga bilkanaler på Youtube har gjort videor om värdeminskningen på begagnade ex. av Taycan pre-refresh. Dessutom verkar även många ägare ha gjort egna videor – så just det budskapet har verkligen hamrats in på Y-tuben på sistone... Gissar att det kan påverka nybilsförsäljningen en hel del...

Vet inte om värdetappet på ex. Merca EQS har varit liknande, men den sålde väl aldrig lika bra som Taycan pre-refresh, så det kan väl därför inte bli en lika stor 'nyhet'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Pasjostrom skrev: 10 jul 2024 23:28

S/X har väl uppdaterats sedan 2019 med samma ”nivå” som Taycan? Jag tror du har merparten av svaret i vikande makro, räntor och slopade elbilsbidrag. Det är samma läge i Kina och EU.

Sedan är Taycan en dyrare bil än S/X.
Skriv svar