Sida 10 av 12

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:38
av Jeppe_E
Skiljer fortfarande ganska precis 14 mil. Tibor måste ladda typ 20 minuter för att komma fram till Frankfurt med 10% SoC. Nexon kommer att behöva tanka, i Kessel? Stationen ligger bra så det bör inte ta mycket mer än 5-6 minuter. Så säg 15 minuter i 140 km/h så kommer Tibor att vinna med 10 mil. Så, rent teoretiskt, så hade Nexon vunnit om det funnits gas i Kolding.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:40
av fth
Verdi skrev:
300 Wh/km i 100km/h?!? Du skojar? Det kan inte vara så illa ens i en X väl?
Nej, det är inte normalt, inte ens med 22", jag har 210Wh/km i 110km/h på sommaren med min X90 med 20", på kontinenten väl under 200 (annan vägbeläggning).

/fth

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:43
av Svenssons
Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad. 300Wh/km är helt normalt med min bil.

Exempelfoto som visserligen är knappt halvåret gammal men är första fotot jag hittade och som är representativt för förbrukningen ( körde lite snålare på slutet för att komma fram...)
20190331_085242.jpg

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:54
av fth
Svenssons skrev:
Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad.
Statistiken från ABRP visar på en snittförbrukning för X på 237Wh/km vid 110km/h, vilket då omfattar sommar och vinter, alla däcksstorlekar, etc, så det ligger väl i linje med mina 210Wh/km eftersom jag har hyfsat lättrullande och välpumpade (3.2bar) däck på 20"-fälgar, jag bör alltså hamna en bra bit under snittet på sommaren.

Statistiken från ABRP visar också på en snittförbrukning vid 160km/h på c:a 340Wh/km.

Jag tycker kanske du skall be SC kolla din förbrukning, den låter onormalt hög även för en P med 22".

/fth

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 00:00
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad.
Statistiken från ABRP visar på en snittförbrukning för X på 237Wh/km vid 110km/h, vilket då omfattar sommar och vinter, alla däcksstorlekar, etc, så det ligger väl i linje med mina 210Wh/km eftersom jag har hyfsat lättrullande och välpumpade (3.2bar) däck på 20"-fälgar, jag bör alltså hamna en bra bit under snittet på sommaren.

Statistiken från ABRP visar också på en snittförbrukning vid 160km/h på c:a 340Wh/km.

Jag tycker kanske du skall be SC kolla din förbrukning, den låter onormalt hög även för en P med 22".

/fth
22" drar rejält mer än 20". Går inte att jämföra. Performancemotorn är också erkänt ineffektiv.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 00:55
av Svenssons
Då har Tibor stannat för sista laddningen och en bensträckare.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 01:18
av Svenssons
Då rullar Teslan igen. Blev lite kortare stopp denna gång.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 01:52
av Svenssons
Efter en liten omväg genom Lohfelden så har Sandberg kommit till stationen i Kassel/Lohfelden.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 02:01
av Svenssons
Då var Hyundaien tankad och på väg, 9 minuter tog stoppet. Tibor är ca 110 km före.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 02:52
av Svenssons
Då var Tibor med kameraman framme i Frankfurt! Grattis till en bra genomförd köring!

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 02:54
av TiborBlomhall
FRAMME!

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 03:11
av Gralle
Grattis ;)

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 03:15
av e5m1r
Grattis

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 03:48
av Gralle
O där gick gasbilen i mål
kl.03.47

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 06:35
av LarsL
Och som väntat ”hyllar” inlägget på Facebook vätgasbilen. Den hade självklart vunnit om allt hade gått som det skulle och i framtiden kommer den vara överlägsen. Sanningen är ju att det tar betydligt längre tid att fylla vätgas än vad alla journalister och vätgasvurmare har påstått. Dessutom är tekniken uppenbarligen väldigt känslig för störningar då den inte funkar vid lågt gastryck.

Nej, vätgasbilen kommer aldrig vinna! Ingen kommer acceptera att åka ut en till två gånger i veckan till ett industriområde och häcka där i 20 minuter.

Vätgasvurmandet var en av anledningarna till att jag avsluta prenumerationen på tidningen elbilen. Vätgasbilar är inte elbilar!

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:01
av frippe
Utan att ha följt hela resan från start till mål, fick jag uppfattningen att laddatoppen för teslan var lite väl tilltagna. Kanske låg effekt på något ställe.
Men skulle gärna läsa en mer detaljerad redogörelse för förbrukning, SoC vid start och slut av laddning m.m.
Men det kanske kommer i tidningen.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:21
av Zalman3
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!

Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Mycket riktigt så är elbilen 53 minuter före vätgasbilen i mål!

Och det tar väldigt mycket längre tid än i reklamen att tänka vätgas.

Gissar dessutom att resan var 3-5ggr DYRARE med vätgasbilen!

Visst skulle man med en massiv utbyggnad av vätgastankstationer kunna komma i närheten av elbilen i restider.

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:27
av LarsL
Zalman3 skrev:

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.
Det blir ju svårt att nå samma kostnad när man slänger bort 2/3 av elen.
Men vätgasvurmarna kanske tänker sig att de ska göra vätgas av naturgas?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:29
av jonsalgerier
Nu är jag inte vätgasvurmare på något sätt, men var det inte sagt att Teslan behövde vara i mål 1:37 eller 1:50 innan Nexon för att uppväga att Mariestad ligger där det ligger?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:32
av frippe
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.
Det blir ju svårt att nå samma kostnad när man slänger bort 2/3 av elen.
Men vätgasvurmarna kanske tänker sig att de ska göra vätgas av naturgas?
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:48
av Niklas Z
frippe skrev:
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Går ju lika bra (eller egentligen mycket bättre med tanke på skillnaden i total verkningsgrad) att ladda en batteribil med elen från solcellerna. Däremot kan det kanske vara en poäng att göra vätgas av solel då det tillfälligt råder överskott på el.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:55
av Zalman3
Niklas Z skrev:
frippe skrev:
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Går ju lika bra (eller egentligen mycket bättre med tanke på skillnaden i total verkningsgrad) att ladda en batteribil med elen från solcellerna. Däremot kan det kanske vara en poäng att göra vätgas av solel då det tillfälligt råder överskott på el.

Känns ändå som att förstahandsalternativet alltid är att lagra elen i batterier.

Men visst kan det finnas case där vätgasen fungerar.
I gigantiska vindkraftverksparker långt ute till havs.
Kostar det mycket att dra kopparledningar till land.
Att då tillverka vätgas på plats och skicka den i en vätgasledning till land kanske blir billigare.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 07:56
av Jerker
Ja, den dagen, om den nånsin kommer, då vätgasmackarna dels får ordning på tekniken och dels uppnår en viss täthet i infrastrukturen så kommer batteribilarnas laddtider ha sjunkit såpass mycket att det inte längre är nån skillnad att tala om i laddstopp. Så när den fördelen för vätgasbilarna har fallit bort så finns det ingen vettig anledning till att ha en personbil i form av vätgasbil eftersom batteribilen har så många andra fördelas som billigare i drift, service samt inköp och har bättre verkningsgrad för att inte nämna att man kan ladda elbilen hemma osv.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 08:00
av Zalman3
att man kan ladda elbilen hemma
Bara en sån sak, att alltid varje morgon ha full "tank" och 50-60mils räckvidd är en stor fördel med en elbil med batteri.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 09 sep 2019 08:09
av Anderzzon
Det hade varit intressant att även köra en Model 3 som laddade på Ionity som referens.