Stockholm - Frankfurt
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Stockholm - Frankfurt
Så kryptisk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Stockholm - Frankfurt
Vätgas mot elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Stockholm - Frankfurt
Ahhhhhhhhhhh....Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stockholm - Frankfurt
Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Stockholm - Frankfurt
Startar man i Stockholm blir det lite svårt att ta sig ut ur landet för vätgasbilen, sydligaste stationen i Sverige är Mariestad. Startar man i Malmö kanske vätgasbilen kan ta sig ut ur landet men senaste tankningen lär ha varit i Danmark då eller så har bilen fått köras på släp...fth skrev:Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Borde ju ha en bensinbil med också som referens.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Re: Stockholm - Frankfurt
See inte vilka bilar som skulle hota vid rödljusen och ju fler elbilar som säljs, ju fler snabbladdare kommer byggas vilket kommer leda till större valmöjligheter. Ser inte andra elbilar som något hot eller konkurrensVerdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Det är en vätgasbil, Hyundai Nexo.mans71 skrev:Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?
https://www.hyundai.se/bilar/nexo
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.Verdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Re: Stockholm - Frankfurt
Vätgasstationer verkar dock vara farliga för elbilar. Det var ju en Model X som råkade illa ut när stationen i Norge exploderade för några månader sedan.LarsL skrev:Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.Verdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Efter denna explosion så stoppade Hyundai produktionen av Nexo, vet inte om de tagit upp den igen. Stationen som exploderade hade läckt gas i 2,5 timmar och mellan 1-3 kg gas hade kommit ut innan det exploderade.
https://www.budstikka.no/ulykker-og-hen ... n/314552!/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stockholm - Frankfurt
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Re: Stockholm - Frankfurt
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt därZalman3 skrev:Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas.Svenssons skrev:Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt därZalman3 skrev:Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Re: Stockholm - Frankfurt
Är hastigheten avstängd eller gör jag något fel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Frankfurt
Skrev det av bara farten, funderade på att ändra efter att jag skrivit det men orkade inte det. Bränslisterna får vänja sig vid att man numera laddar bilen helt enkelt!Verdi skrev:
Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Re: Stockholm - Frankfurt
Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.Verdi skrev:Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Någon som tror att vätgas är bättre, lär använda det som invändning om testet visar att elbilen kommer fram snabbare.
Kanske hade varit bättre att valt en startpunkt som inneburit samma vägval för båda. Men, att starta i Stockholm, är kanske ett måste helt enkelt.
Oavsett, ska det bli intressant att se resultatet.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Frankfurt
Försvinner den i Mariestad ändras också förutsättningarna radikalt. Det är ju inte så att det regelbundet öppnas nya stationer, snarare tvärtom där t.ex. Göteborg stängts, en i Norge exploderat och alla övriga i Norge låg nere några månader efter det. Öppnas en ny så är det bara att göra om testet. Fler supersnabbladare har garanterat öppnats också då.frippe skrev:Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.Verdi skrev:Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Någon som tror att vätgas är bättre, lär använda det som invändning om testet visar att elbilen kommer fram snabbare.
Kanske hade varit bättre att valt en startpunkt som inneburit samma vägval för båda. Men, att starta i Stockholm, är kanske ett måste helt enkelt.
Oavsett, ska det bli intressant att se resultatet.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Tycker det är rimligt att man testar utifrån dagens förutsättningar. Att det ser annorlunda ut om några år gäller ju även elbilen (kanske särskilt just Model X (och S) där snabbare laddning bör ligga runt hörnet).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021