Sida 10 av 10

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 02:31
av martinot
Bankiren skrev: 10 jul 2023 23:27
Dock är det väl bra om infrastrukturen förbättras, men köer lär vi nog behöva räkna med under påsk/jul/semesterperioder.
NU är det absolut så. Det är så verkligheten på SuC ser ut i dag. Håller med helt.

Innan öppnandet var det dock inte så, vilket är det som TS syftar på.
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 15:34
Verkar vara rätt fullt i allmänhet idag på laddstolparna om man kollar chargefinder, utbyggnationen av laddstolpar hänger uppenbarligen inte med försäljningen av elbilarna. Får hoppas de höjer priserna snart (speciellt på alla billiga Ionity-abonnemang) så kanske de får en chans att bygga ikapp.

För som det är nu verkar det nästan vara så att man behöver hyra bensinbil på semestern för att ta sig runt.
Vi skippar att ta vår Tesla på långresa under semestertider som tidigare, utan nu är det vår bensinare som gäller. Inga köer så här långt på bensinmackarna. Som det skall vara.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 02:42
av martinot
mikebike skrev: 12 jul 2023 18:37
R_Edvinsson skrev: 12 jul 2023 17:10
JockeX skrev: 12 jul 2023 14:03
Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.

……………………
Ionity har 1.2MW till sina stationer med 6 laddare och skulle Tesla bara ha 1.8MW till en station likt Jönköping med 40 platser så är det absolut i klenaste laget.
Då går det ändå snabbare att stå i kö i 20min för att sen ladda i full fart i 20min och åka därifrån.

Samtidigt kan man fråga sig om besökare till laddstationen är beredda att betala priset för en större anslutning?
För den prisskillnaden att kunna erbjuda 100-150KW på 40 platser är inte att leka med.
Och då kostar det även de dagar det bara står 3-4 bilar att ladda.


Däremot skulle 30KW DC laddning vara ganska optimalt för de som besöker A6 köpcentrum eller IKEA intill.
Men det är en annan diskussion. ;)
Jag tar hellre 40 minuters laddning än 20 minuters köande och 20 minuters laddande. Att köa är oerhört stressande, särskilt när det inte finns någon riktigt kösystem.
Håller med.

Köandet är illa nog, men kaoset och oredan runt det är mycket värre! :(
NiklasTesla skrev: 16 jul 2023 01:50
Man ser ju i bilen dessutom om det är kö på den SuC station man helst vill till innan man åker iväg varpå man då väljer en annan istället (innan eller efter).
Nu när andra kan ladda på SuC, och kablarna är för korta, så att folk "tar fel" eller ställer sig så att flera platser blockeras, så stämmer inte alltid informationen man får upp i bilen att det skall finnas lediga laddare kvar.

Detta problemet fanns inte innan SuC öppnades upp (vad än fanboys som försvarar allt Tesla/Elon gör säger).

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 03:11
av martinot
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Det är väl snarare Tesla och Elon som tycker att deras kunder inte längre är så viktiga för de.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 11:31
av taliz
martinot skrev: 26 jul 2023 03:11
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Det är väl snarare Tesla och Elon som tycker att deras kunder inte längre är så viktiga för de.
Tvärtom. Alla kunder är viktiga, även de som inte kör Tesla.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 11:55
av Fredrik j
taliz skrev: 26 jul 2023 11:31
martinot skrev: 26 jul 2023 03:11
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Det är väl snarare Tesla och Elon som tycker att deras kunder inte längre är så viktiga för de.
Tvärtom. Alla kunder är viktiga, även de som inte kör Tesla.
Särskilt om tesla ska upp på dom volymer man sträcker sig efter.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 19:30
av Dexter
Jag tycker det är ok att icke Teslor har möjlighet att ladda på SuC.
Om de placerar sig civiliserat vid laddplatsen så det inte blir rena vilda western förstås.
När det byggs nya snabbladdare så är det bara ett fåtal 4-6 st som byggs ex Ionity Circle key.
Tesla bygger betydligt fler "stalls" när de bygger 10-20st exempelvis.
Sen är driftsäkerheten också bättre på SuC oftast.
Jag har sett en siffra på 99,96% driftsäkerhet på SuC.
Kanske det beror på att de andra leverantörerna bygger sina snabbladdare på gammal teknik och onödigt många komponenter.
Tror det är lite så med gamla OEM:s bilbyggen jämfört med Tesla bilar också.
En del har inte plats för en frunk pga bilen är byggd av "On the Shell" komponenter.
Exempelvis denna jämförelsen på bilden på en snabbladdare.
electrify-america-charger-vs-tesla-supercharger-internals-v0-05nqwovozf9a1.png

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 22:07
av Klintan
Driftsäkerheten på SuC är nog mycket pga att de är designade för att fungera även offline, med Tesla. Bilen identifierar sig med VIN och laddning går igenom även om ingen kommunikation finns med betallösning. När man kommer med icke-Tesla märker man problemet då det inte går att starta en laddning via appen. Där är inte driftsäkerheten på 99,96% eller också har jag haft otrolig otur.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 22:20
av taliz
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 11:55
taliz skrev: 26 jul 2023 11:31
martinot skrev: 26 jul 2023 03:11
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Det är väl snarare Tesla och Elon som tycker att deras kunder inte längre är så viktiga för de.
Tvärtom. Alla kunder är viktiga, även de som inte kör Tesla.
Särskilt om tesla ska upp på dom volymer man sträcker sig efter.
Du har skrivit samma typer av underförstådda nedlåtande kommentarer i många år nu.
Det går liksom aldrig in att Tesla faktiskt lyckats och fortsätter lyckas?
Minns när det debatterades om/när de skulle gå om Volvo, du utryckte dig exakt likadant då. Som om det aldrig skulle gå. Vad tjänar dom nu, typ 10ggr mer än Volvo? :lol:

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 26 jul 2023 22:30
av Fredrik j
taliz skrev: 26 jul 2023 22:20
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 11:55
taliz skrev: 26 jul 2023 11:31
martinot skrev: 26 jul 2023 03:11
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42


Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Det är väl snarare Tesla och Elon som tycker att deras kunder inte längre är så viktiga för de.
Tvärtom. Alla kunder är viktiga, även de som inte kör Tesla.
Särskilt om tesla ska upp på dom volymer man sträcker sig efter.
Du har skrivit samma typer av underförstådda nedlåtande kommentarer i många år nu.
Det går liksom aldrig in att Tesla faktiskt lyckats och fortsätter lyckas?
Minns när det debatterades om/när de skulle gå om Volvo, du utryckte dig exakt likadant då. Som om det aldrig skulle gå. Vad tjänar dom nu, typ 10ggr mer än Volvo? :lol:
Klart tesla har lyckats. Imponerande. Det var vid en provkörning av model 3 som jag förstod att elbilar är framtiden. Personligen förstår jag inte vad som gör bilarna så attraktiva men har förstått att jag inte kan använda min personliga uppfattning när framtiden ska spås. Frågan är ju om man kan göra det om man gillar bilarna…

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 27 jul 2023 19:17
av BEV[e-Rage]
Ok, jag kör en sån där förhatlig icke-Tesla och tänkte försöka ladda på en sån där fantastisk öppen Supercharger station utanför Strängnäs.
Följde instruktionerna i appen och laddningen startande utan problem.
Vi knallade iväg för att käka lunch men fick ganska snart (efter 4kWh laddning) en notis från appen att laddningen avbrutits och att jag borde testa en annan stolpe.
Efter att testat ytterligare 3 stolpar på den i princip tomma laddstationen så fick vi till slut ge upp.
Som erfaren icke-Tesla elbilist har man ju vant sig med opålitliga laddstationer men hade ju ändå på nåt vis hoppats att upplevelsen skulle vara bättre hos Tesla.. fast då ska det nog vara ett annat emblem på huven.
Så, ni behöver iallafall inte oroa er för att jag bidra till era laddköer i fortsättningen. ;)

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 27 jul 2023 19:18
av DanneLKPG
Dexter skrev: 26 jul 2023 19:30
Jag tycker det är ok att icke Teslor har möjlighet att ladda på SuC.
Om de placerar sig civiliserat vid laddplatsen så det inte blir rena vilda western förstås.
När det byggs nya snabbladdare så är det bara ett fåtal 4-6 st som byggs ex Ionity Circle key.
Tesla bygger betydligt fler "stalls" när de bygger 10-20st exempelvis.
Sen är driftsäkerheten också bättre på SuC oftast.
Jag har sett en siffra på 99,96% driftsäkerhet på SuC.
Kanske det beror på att de andra leverantörerna bygger sina snabbladdare på gammal teknik och onödigt många komponenter.
Tror det är lite så med gamla OEM:s bilbyggen jämfört med Tesla bilar också.
En del har inte plats för en frunk pga bilen är byggd av "On the Shell" komponenter.
Exempelvis denna jämförelsen på bilden på en snabbladdare.
electrify-america-charger-vs-tesla-supercharger-internals-v0-05nqwovozf9a1.png
Väldigt missvisande bild. Tesla har ett annat system där ”laddaren” och ”elskåpet” är separerat (som Kempower) medans den andra på bilden har allt i samma skåp.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 28 jul 2023 08:00
av Jerker
BEV[e-Rage] skrev: 27 jul 2023 19:17
Ok, jag kör en sån där förhatlig icke-Tesla och tänkte försöka ladda på en sån där fantastisk öppen Supercharger station utanför Strängnäs.
Följde instruktionerna i appen och laddningen startande utan problem.
Vi knallade iväg för att käka lunch men fick ganska snart (efter 4kWh laddning) en notis från appen att laddningen avbrutits och att jag borde testa en annan stolpe.
Efter att testat ytterligare 3 stolpar på den i princip tomma laddstationen så fick vi till slut ge upp.
Som erfaren icke-Tesla elbilist har man ju vant sig med opålitliga laddstationer men hade ju ändå på nåt vis hoppats att upplevelsen skulle vara bättre hos Tesla.. fast då ska det nog vara ett annat emblem på huven.
Så, ni behöver iallafall inte oroa er för att jag bidra till era laddköer i fortsättningen. ;)
Min sambo har en e-Golf och hon laddar lite då och då på SuC och har aldrig haft några problem. Undrar vad som kan ha varit felet? Har för mig ha läst att vissa elbilsmärken kan krångla på SuC mer än andra.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 28 jul 2023 10:05
av BEV[e-Rage]
Jerker skrev: 28 jul 2023 08:00
BEV[e-Rage] skrev: 27 jul 2023 19:17
Ok, jag kör en sån där förhatlig icke-Tesla och tänkte försöka ladda på en sån där fantastisk öppen Supercharger station utanför Strängnäs.
Följde instruktionerna i appen och laddningen startande utan problem.
Vi knallade iväg för att käka lunch men fick ganska snart (efter 4kWh laddning) en notis från appen att laddningen avbrutits och att jag borde testa en annan stolpe.
Efter att testat ytterligare 3 stolpar på den i princip tomma laddstationen så fick vi till slut ge upp.
Som erfaren icke-Tesla elbilist har man ju vant sig med opålitliga laddstationer men hade ju ändå på nåt vis hoppats att upplevelsen skulle vara bättre hos Tesla.. fast då ska det nog vara ett annat emblem på huven.
Så, ni behöver iallafall inte oroa er för att jag bidra till era laddköer i fortsättningen. ;)
Min sambo har en e-Golf och hon laddar lite då och då på SuC och har aldrig haft några problem. Undrar vad som kan ha varit felet? Har för mig ha läst att vissa elbilsmärken kan krångla på SuC mer än andra.
Skulle kunna vara att stationen tappade sin uppkoppling då jag såg en annan icke-Tesla som också gav upp medan en Tesla verkade kunna ladda utan problem.
Även andra snabbladdare kan få liknande problem när man försöker starta laddning med appen medan det funkar bra med RFID-brickan/kortet.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 28 jul 2023 18:13
av Matte
I senaste uppdateringen kräver Tesla att jag ska "dela data" för att trafikinformation ska användas i ruttplanering. Är det en ny feature? Krävs samma sak med premium? Hur kan sånt här vara lagligt för Tesla att ändra?? Jag har köpt en bil med en feature jag vill ha (ruttplanering utan att dela data med någon annan), men nu finns den inte längre.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 28 jul 2023 20:53
av spacecoin
Matte skrev: 28 jul 2023 18:13
I senaste uppdateringen kräver Tesla att jag ska "dela data" för att trafikinformation ska användas i ruttplanering. Är det en ny feature? Krävs samma sak med premium? Hur kan sånt här vara lagligt för Tesla att ändra?? Jag har köpt en bil med en feature jag vill ha (ruttplanering utan att dela data med någon annan), men nu finns den inte längre.
Just det är inte nytt. Du behöver inte dela med dig av något, du har väl tillgång till funktionen ändå? Du får ju information om trafikstockningar för att andra delar med sig av data.

Det som är nytt är att Tesla verkar börja crowd-sourca kartinformation via bilarna.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 30 jul 2023 08:13
av Matte
spacecoin skrev: 28 jul 2023 20:53
Just det är inte nytt. Du behöver inte dela med dig av något, du har väl tillgång till funktionen ändå? Du får ju information om trafikstockningar för att andra delar med sig av data.

Det som är nytt är att Tesla verkar börja crowd-sourca kartinformation via bilarna.
Nej, nu verkar det som att jag måste dela med mig av datan för att få tillgång till det.
Se bilderna. En visar en varning. Trycker man på den kan man välja att "undvika trafik". Trycker man där kommer man till datadelning (vägavsnittsdata, vad det nu betyder). Trycker man på avvisa kommer man tillbaka.
Tidigare "undvek" jag alltid trafik, men den avmarkerades i samband med senaste uppdateringen. Dessutom har den 30 sekunder på sig att hitta en rutt nu. Så dubbeldåligt

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 30 jul 2023 11:22
av spacecoin
Matte skrev: 30 jul 2023 08:13
spacecoin skrev: 28 jul 2023 20:53
Just det är inte nytt. Du behöver inte dela med dig av något, du har väl tillgång till funktionen ändå? Du får ju information om trafikstockningar för att andra delar med sig av data.
Nej, nu verkar det som att jag måste dela med mig av datan för att få tillgång till det.
Det är ju dåligt om det är så. Jag är rätt selektiv med att dela med mig av platsdata med.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 30 jul 2023 12:30
av tor-ake
spacecoin skrev: 30 jul 2023 11:22
Matte skrev: 30 jul 2023 08:13

Nej, nu verkar det som att jag måste dela med mig av datan för att få tillgång till det.
Det är ju dåligt om det är så. Jag är rätt selektiv med att dela med mig av platsdata med.
Crowdsourcingdatan kommer från alla telefoner/enheter som har google maps installerat (eller egentligen Googles "plats"-API)
Anledningen att du inte kan få trafikinformationen är att bilen måste göra ett anrop "ge mig trafikinformation för rutterna x,y och z" och det anropet avslöjar implicit var bilen befinner sig.

Man kan inte göra omelett utan att knäcka äggen aka välkommen till molnet.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 30 jul 2023 12:33
av Matte
tor-ake skrev: 30 jul 2023 12:30
spacecoin skrev: 30 jul 2023 11:22
Matte skrev: 30 jul 2023 08:13

Nej, nu verkar det som att jag måste dela med mig av datan för att få tillgång till det.
Det är ju dåligt om det är så. Jag är rätt selektiv med att dela med mig av platsdata med.
Crowdsourcingdatan kommer från alla telefoner/enheter som har google maps installerat (eller egentligen Googles "plats"-API)
Anledningen att du inte kan få trafikinformationen är att bilen måste göra ett anrop "ge mig trafikinformation för rutterna x,y och z" och det anropet avslöjar implicit var bilen befinner sig.

Man kan inte göra omelett utan att knäcka äggen aka välkommen till molnet.
Låter 100% rimligt. Skulle vilja att alternativet att bara skicka den informationen (men att den tex inte sparas) skulle finnas, alltså som det var förut. Nu har något nytt hänt efter att jag betalat bilen och jag gillar inte att jag måste dela datan, vilket jag antagligen kommer göra ändå i detta fall.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 04 aug 2023 00:26
av pjuur
Åt lunch i Åsarna och hörde i restaurangen hur två barnfamiljer svor över att deras bilar stängde av laddningen gång på gång och de sprang fram och tillbaka för att starta om laddningen.

Knepigt tänkte jag, det byggs ju invid laddstationen så det kanske är något fel, dubbelkollade i appen och laddningen tuffade på som vanligt.

Går ut efter maten nästan samtidigt som övriga och ser att båda papporna som har problem och svär kör ID4.

När jag stod en bit bort på parkeringen en stund innan jag åkte vidare så kom även en etron och en tysk M3.

Gissa vilka tre som var kvar när man skulle åka iväg ;)
(såklart kan det ha att göra med hur mycket dom skulle ladda)