Jo vi har förstått det
Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Moderator: Redaktion
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tydligen har inte Frunken gjort det.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Att de avaktiverat befintlig hårdvara är inte ok. Jag hade nog sålt.
Jag tror många menar att Tesla ger en mer osäker intryck gällande ens och andras säkerhet.Freez skrev: ↑26 nov 2024 13:15Spökbromsningar är ett uppförstorat problem.
Jag har många kompisar och kollegor som kör Tesla och ja spökbromsningar händer ibland men ingen inkl mig själv tycker det är ett problem.
Händer det på andra bilar? Jajamen. Min fd Passat GTE hade minst lika många spökbromsningar som Teslan. ID4an spökbromsar osv. Finns det bilar med bättre farthållare? Absolut. Men titta på helheten när du väljer bil.
Så helheten må vara super bra men utifrån säkerhet har Tesla en del av önska medan andra märke upplevs säkrare och tryggare att använda.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- mikebike
- Teslaägare
Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Dessvärre är radarn bara början, sedan har vi 12V-uttagen, plingljud när man använder farthållaren och imorgon försvinner Spotify.
Freez hänvisade till manualen, men då har han inte fattat att Teslas manual är dynamisk och förändras med tiden. Den manual jag skrev ut för 4 år sedan är inte samma som man hittar på nätet idag. Den ändras när funktioner tas bort och tillkommer.
Kan vara så en del känner. Har kört dryga 40 mil idag med ett laddstopp och 0 problem. Jag är i alla fall mycket nöjdLiqwid78 skrev: ↑30 nov 2024 13:46Jag tror många menar att Tesla ger en mer osäker intryck gällande ens och andras säkerhet.Freez skrev: ↑26 nov 2024 13:15Spökbromsningar är ett uppförstorat problem.
Jag har många kompisar och kollegor som kör Tesla och ja spökbromsningar händer ibland men ingen inkl mig själv tycker det är ett problem.
Händer det på andra bilar? Jajamen. Min fd Passat GTE hade minst lika många spökbromsningar som Teslan. ID4an spökbromsar osv. Finns det bilar med bättre farthållare? Absolut. Men titta på helheten när du väljer bil.
Så helheten må vara super bra men utifrån säkerhet har Tesla en del av önska medan andra märke upplevs säkrare och tryggare att använda.
MY RWD Vit 2023
Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Dessvärre är radarn bara början, sedan har vi 12V-uttagen, plingljud när man använder farthållaren och imorgon försvinner Spotify.
Freez hänvisade till manualen, men då har han inte fattat att Teslas manual är dynamisk och förändras med tiden. Den manual jag skrev ut för 4 år sedan är inte samma som man hittar på nätet idag. Den ändras när funktioner tas bort och tillkommer.
Men snälla låt inte det gå ut över oss nöjda Tesla ägare.
MY RWD Vit 2023
Hur menar du att Mikes påpekanden av problem går ut över dig?Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Freez hänvisade till manualen, men då har han inte fattat att Teslas manual är dynamisk och förändras med tiden. Den manual jag skrev ut för 4 år sedan är inte samma som man hittar på nätet idag. Den ändras när funktioner tas bort och tillkommer..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jämförelse mellan Tesla Model 3 EAP och VW ID3 Traffic Assist av Richarad Simmons som nog får ses som något av en Teslafantast
VW ID.7 GTX Tourer -25
Hämtat den nu? Hoppas du är nöjd med bilen. Berätta gärna om din upplevelse av den.Carl-Gustav skrev: ↑27 nov 2024 11:18Stort tack för ditt erbjudande. Efter att Oscar påtalade att han inte upplevde det som problem så fick jag tag på gamla vänner som kör Tesla. Dom såg det inte som ett problem, så på fredag hämtar jag min MYPEarplugged skrev: ↑26 nov 2024 17:45Ett tips är att testa själv och provköra ordentligt, bor du i närheten av jönköping så får du gärna testa min.Carl-Gustav skrev: ↑26 nov 2024 06:52Då det (utifrån vad jag läser här) verkar vara något som drabbar i princip alla bilister som kör med farthållare så lutar det åt att jag nyttjar ångerrätten i dag...
Verkar vara en jättetrevlig bil i övrigt men då jag har tänkt att leva med den i uppåt 5 år och jag i dag dagligen kör mycket i mörker på 80-vägar så blir nog detta det bästa. Tack för er input.
Tråkigt om en handfull personer ger en orättvist dålig bild som gör att du avstår ifrån köp.![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ja och alla andra nöjda Tesla ägare samt de som funderar på att köpa en Tesla. I flera trådar är det samma personer som klagar på samma saker om och om igen och igen. Väldigt tröttsamt.Maw skrev: ↑30 nov 2024 17:04Hur menar du att Mikes påpekanden av problem går ut över dig?Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Freez hänvisade till manualen, men då har han inte fattat att Teslas manual är dynamisk och förändras med tiden. Den manual jag skrev ut för 4 år sedan är inte samma som man hittar på nätet idag. Den ändras när funktioner tas bort och tillkommer..
MY RWD Vit 2023
Jag företår fortfarande inte hur det drabbar dig? Du kan väl fortsätta att njuta av din bil trots att väldigt många andra är missnöjda?Freez skrev: ↑30 nov 2024 17:12Ja och alla andra nöjda Tesla ägare samt de som funderar på att köpa en Tesla. I flera trådar är det samma personer som klagar på samma saker om och om igen och igen. Väldigt tröttsamt.Maw skrev: ↑30 nov 2024 17:04Hur menar du att Mikes påpekanden av problem går ut över dig?Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Att det skulle vara ett fåtal som ät missnöjda förstår jag inte hur du kan komma fram till, snarare är det ett fåtal som fortsätter hävda att Tesla system är bra. Om inte annat så har den här tråden visat att väldigt många är missnöjda. Biltestare konstaterar också att Teslas system är sämre än andra tillverkares.
Men trots att Tesla har ett undermåligt förarstöd jämfört med andra tillverkare så ska du förstås fortsätta vara nöjd med din bil om den uppfyller dina behov.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tröttsamt med personer som påstår att bilen fungerar braFreez skrev: ↑30 nov 2024 17:12Ja och alla andra nöjda Tesla ägare samt de som funderar på att köpa en Tesla. I flera trådar är det samma personer som klagar på samma saker om och om igen och igen. Väldigt tröttsamt.Maw skrev: ↑30 nov 2024 17:04Hur menar du att Mikes påpekanden av problem går ut över dig?Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Ja va hemskt, nöjda Teslaägare i ett Tesla forum fy för dom.Jimel skrev: ↑30 nov 2024 18:02Tröttsamt med personer som påstår att bilen fungerar braFreez skrev: ↑30 nov 2024 17:12Ja och alla andra nöjda Tesla ägare samt de som funderar på att köpa en Tesla. I flera trådar är det samma personer som klagar på samma saker om och om igen och igen. Väldigt tröttsamt.Maw skrev: ↑30 nov 2024 17:04Hur menar du att Mikes påpekanden av problem går ut över dig?Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54
Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Nej, jag är nöjd med det mesta med bilen, men den del jag är missnöjd med växer ju hela tiden.Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:04Det har jag fattat och jag har även förstått att du köpt en bil med radar och är mycket missnöjd med det mesta med bilenmikebike skrev: ↑30 nov 2024 13:54Sälja i förtid med större värdeminskning per mil/år p.g.a. hänsynslös tillverkare/leverantör?
Det är väl jättebra att tilltänkta köpare blir informerade om vad som inte funkar bra hos Tesla och att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt?
Jag tänker fortsätta informera och vara en motvikt till alla fanatiska medlemmar i Teslasekten.
Det är ju det folk gör.
Och jag tror inte min nästa bil blir en tesla, om dom inte skärper till sig ordentligt.
För att inte tala om hur tröttsamt det är att du precis hela tiden sitter och gnäller på att folk påpekar faktiska problem..
"Buhu buhu, någon har MAGE att kritisera det heliga bilmärket!"
Körde 250km, delvis snörök.
Min bil ser inte längre framförvarande i snörök. Vilket lär innebära att den inte längre använder radarn. Vilket såklart är farligt.
Farthållaren kör in i snöröken så att den hamnar ganska nära lastbilen jag åkte bakom. Det var inte alls värsta snöröken, utan såpass lätt att jag själv kunde se baklysena på lastbilen. Men Teslan ser den inte utan farthåller på ganska nära bakom. Skulle ladtbilem bromsa böir man ett frimärke.
Här är lastbilen rätt nära. Blotta ögat ser den, men inte bilen (och inte iphones kamera) Här en kurva, lastbilen längre fram så den syns på kameran. Fortfarande inom det avstånd som normalt ritar ett fordon på skärmen.
Något jag inte lyckades fånga på bild var att med ytterligare utdraget avstånd, så såg Teslan lastbilen med Matrix-helljuset på, ritade upp en lastbil, och stängde ned Matrix just där. Då försvann lastbilen, och bilen bländade upp till fullt helljus - såg först en personbil, sedan lastbil- och bländade av. Detta repeterades minst 15 ggr kontinuerligt innan jag tog ut avståndet ytterligare.
Jag har tyckt att bilen blivit sämre på hålla avståndet i mörker, och är rätt säker på att den blivit kass på att hålla ett konstant avstånd till framförvarande. Den reagerar för sent när framförvarande minskar farten och kör allmänt nära, speciellt i mörker.
Jag köper inte en bil för att vara med om ett utvecklingsprojekt som kanske blir bra långt efter att jag sålt bilen. Jag vill ju att den ska fungera under tiden jag äger den.
Bilen klarar numera inte längre av att köra AP på snöbelagd väg. Vilket gör att AP (och FSD-EAP) inte går nyttja cirka 6 månader per år.
Det är mycket som blivit sämre sedan köpet, ovh köpet av den första Teslan. Det är möjligt att bilen blivit mindre farlig men när bilen tex kör 27 km/h på landsväg i strålande vintersolsken ”pga dålig sikt” (100-väg med 100 inställt på farthållaren) är det inte jättekul. Eller 6km/h som förra bilen gjorde ”pga sikt” på 100-väg.
Min bil ser inte längre framförvarande i snörök. Vilket lär innebära att den inte längre använder radarn. Vilket såklart är farligt.
Farthållaren kör in i snöröken så att den hamnar ganska nära lastbilen jag åkte bakom. Det var inte alls värsta snöröken, utan såpass lätt att jag själv kunde se baklysena på lastbilen. Men Teslan ser den inte utan farthåller på ganska nära bakom. Skulle ladtbilem bromsa böir man ett frimärke.
Här är lastbilen rätt nära. Blotta ögat ser den, men inte bilen (och inte iphones kamera) Här en kurva, lastbilen längre fram så den syns på kameran. Fortfarande inom det avstånd som normalt ritar ett fordon på skärmen.
Något jag inte lyckades fånga på bild var att med ytterligare utdraget avstånd, så såg Teslan lastbilen med Matrix-helljuset på, ritade upp en lastbil, och stängde ned Matrix just där. Då försvann lastbilen, och bilen bländade upp till fullt helljus - såg först en personbil, sedan lastbil- och bländade av. Detta repeterades minst 15 ggr kontinuerligt innan jag tog ut avståndet ytterligare.
Jag har tyckt att bilen blivit sämre på hålla avståndet i mörker, och är rätt säker på att den blivit kass på att hålla ett konstant avstånd till framförvarande. Den reagerar för sent när framförvarande minskar farten och kör allmänt nära, speciellt i mörker.
Jag köper inte en bil för att vara med om ett utvecklingsprojekt som kanske blir bra långt efter att jag sålt bilen. Jag vill ju att den ska fungera under tiden jag äger den.
Bilen klarar numera inte längre av att köra AP på snöbelagd väg. Vilket gör att AP (och FSD-EAP) inte går nyttja cirka 6 månader per år.
Det är mycket som blivit sämre sedan köpet, ovh köpet av den första Teslan. Det är möjligt att bilen blivit mindre farlig men när bilen tex kör 27 km/h på landsväg i strålande vintersolsken ”pga dålig sikt” (100-väg med 100 inställt på farthållaren) är det inte jättekul. Eller 6km/h som förra bilen gjorde ”pga sikt” på 100-väg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
En rolig detalj i texten är ju iaf "på grund av begränsningar i gps systemet" så kan bilen tvärnita utan anledning vid avfarter"Freez skrev: ↑29 nov 2024 23:06? Vad Tesla skriver i manualen gällande begränsningar i farthållaren är väl exakt det du kan förvänta dig av bilen. Föreslår att du läser nedan. Är du inte nöjd med detta är det bara att byta till en bil som motsvarar dina förväntningar.mikebike skrev: ↑29 nov 2024 19:00Vad Tesla skriver i manualen är ju j-igt ointressant. Det som räknas är upplevelsen i bilen, jämfört med andra bilar, och även jämfört med hur samma bil var innan augusti 2022.Freez skrev: ↑29 nov 2024 18:27Har ganska många kollegor och vänner som kör Tesla men inga som har liknande problem du beskriver och andra i detta forum beskriver. Kanske skiljer det mellan bilar eller har man olika förväntningar.
Teslas farthållare och autopilot har en del begränsningar som beskrivs tydligt här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
Trafikmedveten farthållare
När du använder Adaptiv farthållare är det förarens ansvar att vara vaksam, köra säkert och att hela tiden behålla kontrollen över fordonet. Håll alltid blicken fäst på vägen när du kör och var beredd på att reagera omedelbart om det behövs.
Det är dessutom förarens ansvar att köra i en säker hastighet och hålla ett säkert följavstånd baserat på vägförhållandena och gällande hastighetsbegränsningar. Ta hänsyn till följande begränsningar när den adaptiva farthållaren är aktiverad.
Det kan finnas situationer där körhastigheten inte ändras när hastighetsbegränsningen ändras.
Funktionen Trafikmedveten farthållare anpassar inte hastigheten efter väg- eller körförhållanden. Använd inte funktionen Trafikmedveten farthållare på slingrande vägar med skarpa kurvor, på isiga eller hala underlag, eller om väderförhållandena (som kraftigt regnfall, snö, dimma osv.) inte lämpar sig för en konstant hastighet.
Förlita dig inte på den trafikmedvetna farthållaren för att bibehålla ett exakt eller lämpligt avstånd till framförvarande fordon.
Den trafikmedvetna farthållaren kanske inte kan ge tillräcklig hastighetskontroll till följd av begränsad bromsförmåga och backar. Den kan även göra en felbedömning av avståndet till framförvarande fordon. Körning i nedförsbacke kan öka hastigheten och få Model Y att överstiga din inställda hastighet (och eventuellt vägens hastighetsbegränsning).
Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model Y när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv.
På grund av begränsningar i det inbyggda GPS-systemet (Global Positioning System) kan du uppleva situationer där Model Y saktar ned, framför allt nära avfarter när en kurva upptäcks och/eller när du navigerar till en destination och inte följer en rutt.
I vissa fall (exempelvis vid otillräckliga data) kanske den trafikmedvetna farthållaren inte automatiskt minskar hastigheten vid motorvägskorsningen eller avfarten.
Funktionen Adaptiv farthållare kanske inte identifierar alla föremål, i synnerhet vid körning över 80 km/h och saktar inte alltid ner eller bromsar för stillastående fordon eller föremål eller i situationer då fordonet du följer lämnar körbanan och ett stillastående eller långsamt fordon eller föremål dyker upp framför dig.
Funktionen Adaptiv farthållare registrerar fordon eller andra föremål som inte existerar eller inte befinner sig på din körbana, vilket kan leda till att Model Y saktar ned utan anledning.
Varför är en enkel funktion som adaptiv farthållare beroende av gps input och då kartan och tar uppenbarligen beslut baserat på det istället för vad den "ser"
Hela texten beskriver ju förövrigt allt folk skriver här om upplevda problem och som andra säger är hel fel
Teslas approach med kamerabaserad adaptiva farthållare är skit jämfört med en dum baserad på radar som bara tittar vad som är framför bilen
- Sportbilsentusiasten
Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Så köpet uppfyller kraven.
Problemet är dock att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 dec 2024 07:27Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Senast redigerad av Earplugged, redigerad totalt 1 gånger.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Parkeringssensorer, snabbladdning...Earplugged skrev: ↑01 dec 2024 11:07Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 dec 2024 07:27Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet![]()
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Nya FSD’n verkar fungera fin fint även på småvägar, god sikt iofs.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 23:06Körde 250km, delvis snörök.
Här är lastbilen rätt nära. Blotta ögat ser den, men inte bilen (och inte iphones kamera)
IMG_2209.jpeg
Här en kurva, lastbilen längre fram så den syns på kameran. Fortfarande inom det avstånd som normalt ritar ett fordon på skärmen.
IMG_2210.jpeg
- mikebike
- Teslaägare
Urkopplade 12V uttag, pling när man använder farthållare, borttaget Spotify.nek0 skrev: ↑01 dec 2024 12:59Parkeringssensorer, snabbladdning...Earplugged skrev: ↑01 dec 2024 11:07Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 dec 2024 07:27Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet![]()
Tredjeparts sensorer funkar inte längre.
AP höjer inte längre hastigheten.
Vad har blivit bättre?
Att de de efter 2,5 år äntligen fick igång de adaptiva strålkastarna. Fast samtidigt ändrades nivån för när helljuset slås på.
Det är väl inget vi får i Europa i närtid?Newgusa skrev: ↑01 dec 2024 13:14Nya FSD’n verkar fungera fin fint även på småvägar, god sikt iofs.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 23:06Körde 250km, delvis snörök.
Här är lastbilen rätt nära. Blotta ögat ser den, men inte bilen (och inte iphones kamera)
IMG_2209.jpeg
Här en kurva, lastbilen längre fram så den syns på kameran. Fortfarande inom det avstånd som normalt ritar ett fordon på skärmen.
IMG_2210.jpeg
Jag hade FSD på prov på M3P i fyra månader och EAP köpt på poäng i tre månader och de kanninte ens byta fil på alla tvåfiliga vägar. Krävs i princip motorväg för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5