Sida 10 av 19

Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 16:22
av mikebike
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:12
mikebike skrev: 14 apr 2025 15:14
manneson skrev: 14 apr 2025 15:06
Verkar väldigt tråkig.
Model Y är väl inte så rolig heller.
Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.

Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 16:28
av tesla newbie
mikebike skrev: 14 apr 2025 16:22
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:12
mikebike skrev: 14 apr 2025 15:14
manneson skrev: 14 apr 2025 15:06
Verkar väldigt tråkig.
Model Y är väl inte så rolig heller.
Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.
Enligt Autogefühl så hjälper det inte.... Jag störs inte jättemycket av Teslas chassi, men är van från att ha kört BMW utan aktiva dämpare. Min förra X3:a med runflat-sommardäcken på var i stort sett lika hård som Teslan.

Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 19:53
av mikebike
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:28
mikebike skrev: 14 apr 2025 16:22
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:12
mikebike skrev: 14 apr 2025 15:14
manneson skrev: 14 apr 2025 15:06
Verkar väldigt tråkig.
Model Y är väl inte så rolig heller.
Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.
Enligt Autogefühl så hjälper det inte.... Jag störs inte jättemycket av Teslas chassi, men är van från att ha kört BMW utan aktiva dämpare. Min förra X3:a med runflat-sommardäcken på var i stort sett lika hård som Teslan.
Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet. ;)

Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.

Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 20:11
av improwise
Kris Rifa verkar fått köra bilen i Norge som jag fattar det, kanske lite mer närliggande upplevelse än Portugal för oss svenskar.


Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 20:34
av mikebike

Re: Zeekr 7X

Postat: 14 apr 2025 22:47
av tesla newbie
mikebike skrev: 14 apr 2025 19:53

Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet. ;)

Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.
För mig är det så enkelt att jag inte gillar bilar som kränger alltför mycket. Det behöver man inte köra rally för att uppskatta, räcker med en rondell. Gillar också bilar med lite högre sittposition, inte nödvändigtvis SUV dock. Model Y känns mer som en högbyggd kombi än en SUV för mig.
Att Model Y skulle vara vinglig känner jag inte alls igen, tycker snarare att den känns mycket stabilare än de BMW jag haft. BMW har en tendens att vara spårkänsliga, speciellt med RFT däck och det är inte alls Model Y på samma sätt.

Re: Zeekr 7X

Postat: 15 apr 2025 07:35
av mikebike
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 22:47
mikebike skrev: 14 apr 2025 19:53

Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet. ;)

Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.
För mig är det så enkelt att jag inte gillar bilar som kränger alltför mycket. Det behöver man inte köra rally för att uppskatta, räcker med en rondell. Gillar också bilar med lite högre sittposition, inte nödvändigtvis SUV dock. Model Y känns mer som en högbyggd kombi än en SUV för mig.
Att Model Y skulle vara vinglig känner jag inte alls igen, tycker snarare att den känns mycket stabilare än de BMW jag haft. BMW har en tendens att vara spårkänsliga, speciellt med RFT däck och det är inte alls Model Y på samma sätt.
Nej, spårkänslig är inte Model Y, mer att 1mm på ratten omedelbart innebär kursändring. Jämfört med Volvo och vissa andra som känns närmast döda i ratten när man kör rakt fram.

Andra tillverkare brukar erbjuda sportchassi, vilket ofta är standard på prestandavarianten av aktuell modell.
Tesla gjorde tvärtom, när MYP kom var den mindre stötig än MYLR! :lol:

Re: Zeekr 7X

Postat: 18 apr 2025 19:46
av Jedimind
Hej,

Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.

Så i mitt fall blir det ett köp, helt klart.

Re: Zeekr 7X

Postat: 18 apr 2025 21:16
av Baeckman
Var kan man provköra bilen? Är det i Zeekr Exp. Center i centrala Stockholm?

Är det någon som har koll på privatleasingpriserna?

Re: Zeekr 7X

Postat: 18 apr 2025 21:30
av Jedimind
Baeckman skrev: 18 apr 2025 21:16
Var kan man provköra bilen? Är det i Zeekr Exp. Center i centrala Stockholm?

Är det någon som har koll på privatleasingpriserna?
Förstod det som om dom har 1 bil där men ute i Haninge står det runt 7-8st just nu.

Jag körde ute i Haninge då det känns som bättre vägar där än i Centrum 😀

Re: Zeekr 7X

Postat: 18 apr 2025 21:37
av mikebike
Jedimind skrev: 18 apr 2025 21:30
Baeckman skrev: 18 apr 2025 21:16
Var kan man provköra bilen? Är det i Zeekr Exp. Center i centrala Stockholm?

Är det någon som har koll på privatleasingpriserna?
Förstod det som om dom har 1 bil där men ute i Haninge står det runt 7-8st just nu.

Jag körde ute i Haninge då det känns som bättre vägar där än i Centrum 😀
Ja, det är ju rätt värdelöst att provköra inne i stan!
När jag provkörde Polestar 2 så hyrde jag en bil en hel eftermiddag.

Re: Zeekr 7X

Postat: 19 apr 2025 05:42
av backe
Jedimind skrev: 18 apr 2025 21:30
Baeckman skrev: 18 apr 2025 21:16
Var kan man provköra bilen? Är det i Zeekr Exp. Center i centrala Stockholm?

Är det någon som har koll på privatleasingpriserna?
Förstod det som om dom har 1 bil där men ute i Haninge står det runt 7-8st just nu.

Jag körde ute i Haninge då det känns som bättre vägar där än i Centrum 😀
Intressant. Ringde du och bokade eller åkte du bara dit?

Re: Zeekr 7X

Postat: 19 apr 2025 07:52
av Jedimind
backe skrev: 19 apr 2025 05:42
Jedimind skrev: 18 apr 2025 21:30
Baeckman skrev: 18 apr 2025 21:16
Var kan man provköra bilen? Är det i Zeekr Exp. Center i centrala Stockholm?

Är det någon som har koll på privatleasingpriserna?
Förstod det som om dom har 1 bil där men ute i Haninge står det runt 7-8st just nu.

Jag körde ute i Haninge då det känns som bättre vägar där än i Centrum 😀
Intressant. Ringde du och bokade eller åkte du bara dit?
Jag ringde min säljare, som var tydlig med att endast vi som beställt bilen fick provköra nu, då det var otroligt högt tryck.

Re: Zeekr 7X

Postat: 19 apr 2025 08:46
av ReNewAble
Jedimind skrev: 18 apr 2025 19:46
Hej,

Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.

Så i mitt fall blir det ett köp, helt klart.
Om du har kört 001 också - hur är gasresponsen i 7x jämfört med den? Tyckte att 001 laggar lite.

Re: Zeekr 7X

Postat: 19 apr 2025 09:57
av Jedimind
ReNewAble skrev: 19 apr 2025 08:46
Jedimind skrev: 18 apr 2025 19:46
Hej,

Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.

Så i mitt fall blir det ett köp, helt klart.
Om du har kört 001 också - hur är gasresponsen i 7x jämfört med den? Tyckte att 001 laggar lite.
Mindre lagg i 7x helt klart, 001 laggar mer.

Re: Zeekr 7X

Postat: 20 apr 2025 14:58
av Strebern
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?

Re: Zeekr 7X

Postat: 20 apr 2025 18:22
av A76
Strebern skrev: 20 apr 2025 14:58
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.

Re: Zeekr 7X

Postat: 20 apr 2025 18:47
av backe
Strebern skrev: 20 apr 2025 14:58
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?
Bra att du skrev, nu har jag bokat provkörning också. Halvtimme, lite tight men får duga.

Re: Zeekr 7X

Postat: 20 apr 2025 22:39
av ChristofferG
A76 skrev: 20 apr 2025 18:22
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.
Någon info om när den skulle dyka upp?

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 07:11
av Newgusa
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:05
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:

X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 09:01
av A76
ChristofferG skrev: 20 apr 2025 22:39
A76 skrev: 20 apr 2025 18:22
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.
Någon info om när den skulle dyka upp?
Hann inte stanna och prata, gick bara förbi.

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 10:53
av frippe
Newgusa skrev: 21 apr 2025 07:11
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:05
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:

X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/
Väldigt hög förbrukning i testet. Lite oroväckande tycker jag. Ser hellre en snålare bil även om denna skulle passa oss storleksmässigt.

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 11:14
av R_Edvinsson
Newgusa skrev: 21 apr 2025 07:11
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:05
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:

X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.

Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.

Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags. 🤐
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 11:25
av manneson
R_Edvinsson skrev: 21 apr 2025 11:14
Newgusa skrev: 21 apr 2025 07:11
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:05
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:

X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.

Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.

Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags. 🤐
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Bra liknelse med Xpeng G9.

Re: Zeekr 7X

Postat: 21 apr 2025 11:44
av Newgusa
R_Edvinsson skrev: 21 apr 2025 11:14
Newgusa skrev: 21 apr 2025 07:11
tesla newbie skrev: 14 apr 2025 16:05
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:

X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.

Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.

Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags. 🤐
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.