Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 01 apr 2025 12:18
Och det jämfört med Q1 2024, då registrerades det 4644 nya Tesla i Sverige.
Och det jämfört med Q1 2024, då registrerades det 4644 nya Tesla i Sverige.
Njae, elbilar säljer bättre än samma kvartal förra året. Åtminstone i Sverige. Det är vissa bilmodeller som säljer sämre.
Detta är ett felaktigt påstående. Elbilsmarknaden växte i Sverige under 2025Q1 YoY med 3% enligt car.info, de har dock viss eftersläpning på sina siffror.
Fascism, putinism, antidemokrati och Hitlerhälsningar är inte en fungerande marknadsföringsmodell för elbilar i Sverige, och Teslas försäljning rasade 58%. Enbart i mars rasade Tesla 63% och hade bara knappt 10% av marknaden för elbilar, även om nysminkade Model Y började levereras då. Volkswagen är nu Sveriges överlägset största bilmärke på nya elbilar, följt av Volvo, och tjänstebilen VW ID7 är den största modellen.
Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totaltTeslasemitruck skrev: ↑01 apr 2025 22:23Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.
Dessutom är väl Italien, Spanien och Portugal några av de minsta marknaderna i Europa… +2% i Portugal lär ju vidare inte vara så många bilar… Två stycken?…Maw skrev: ↑01 apr 2025 22:44Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totaltTeslasemitruck skrev: ↑01 apr 2025 22:23Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.![]()
Deras stora försäljning baserades väl på väldigt förmånliga privatleasingkontrakt och kraftigt rabatterade köpepriser. Nu kommer baksmällan med massor av bilar som kommer tillbaka och ska säljas på eftermarknaden. Tydligen går de flesta av dessa på export. Nu förväntar sig konsumenterna att dessa ska fortsätta att vara lika billiga och köper dem inte till normalpris.
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Bra fråga som jag också skulle vilja veta svaret på, speciellt eftersom MG var en av kandidaterna när jag köpte bil sist.
Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktningmanneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Inte många år sen de kostade hälften.
Lågräntemiljön som länge rådde har ju gjort att priserna kunnat blåsas upp något helt galet.Teslasemitruck skrev: ↑02 apr 2025 20:52Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktningmanneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Inte många år sen de kostade hälften.
Läste någonstans att majoriteten är bakhjulsdrivet med lfp i Kina. Norge har en hög andel bakhjulsdrivna med flera länder. Med tanke på lfp batteriets robusthet och långa livslängd så är det ett mycket bra val.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Väljer inte 3 av 4 kunder här fyrhjulsdrift? I Kina är det tydligen tvärtom.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Det är precis det argumentet som är det vanligaste bland folk som jag pratar med. De vill gärna byta till elbil, men även 250.000 är för mycket för de flesta Svenssons. De har helt enkelt inte råd att köpa så dyra bilar, aldrig nånsin. Det de hoppas på är att att begagnatmarknaden för elbilar ska komma igång på allvar.manneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Inte många år sen de kostade hälften.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Har USAID finansierat Cornucopia? Utveckla. Var har du fått det ifrån?Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Musk har ju aktivt gått ut och kritiserat Ukraina och blivit alltmer pro Ryssland, hotat att stänga ned Starlink över Ukraina osv. Då får man pisk av LW.Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.