Sida 10 av 17

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 12:18
av Klintan
HenrikC skrev: 01 apr 2025 11:40
Klintan skrev: 30 mar 2025 16:50
Det går säkert att få en LR i morgon. Tesla brukar jobba stenhårt sista dagarna. Minns när jag hämtade min MS mars 2019, då var det full fart på gårdsplanen. Någon som tagit leverans i helgen?
Du fick rätt. Tesla lyfte sig i håret och fick ut en massa bilar lördag/söndag/måndag. Mest model Y men även ett antal model 3. Min gissning på knappt 1900 för Q1 ovan var därför för låg. Det blev 1938 st.
Och det jämfört med Q1 2024, då registrerades det 4644 nya Tesla i Sverige.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 12:27
av Teslasemitruck
Sverige verkar ha en extra försäljningsnedgång säkert också Tyskland . Jämfört med andra länder. Som jag förutspådde

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 16:55
av Honkan
Många elbilar säljer ju sämre Polestar 2 och Ev9 har ju sålt 26 respektive 36 procent mindre än Q1 2024 så man måste ju faktiskt också ha med att elbilar säljer sämre generellt.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 17:07
av Teslasemitruck
Upp 34% i Spanien 🇪🇸
Frankrike dryga 30% ner

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 17:15
av Xyborg
Honkan skrev: 01 apr 2025 16:55
Många elbilar säljer ju sämre Polestar 2 och Ev9 har ju sålt 26 respektive 36 procent mindre än Q1 2024 så man måste ju faktiskt också ha med att elbilar säljer sämre generellt.
Njae, elbilar säljer bättre än samma kvartal förra året. Åtminstone i Sverige. Det är vissa bilmodeller som säljer sämre.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 17:20
av d3marcus
Honkan skrev: 01 apr 2025 16:55
Många elbilar säljer ju sämre Polestar 2 och Ev9 har ju sålt 26 respektive 36 procent mindre än Q1 2024 så man måste ju faktiskt också ha med att elbilar säljer sämre generellt.
Detta är ett felaktigt påstående. Elbilsmarknaden växte i Sverige under 2025Q1 YoY med 3% enligt car.info, de har dock viss eftersläpning på sina siffror.

I Europa så var tillväxten 21% på de marknader (Skandinavien+NL+ES) som har daglig data enligt eu-evs.com. Förändringar i försäljning per tillverkare på dessa marknader YoY Q1:

Tesla: -42%
Geely: -29%
Mercedes: +18%
Stellantis: +36%
Renault: +60%
BMW: +67%
Hyundai/Kia: +78%
VAG: +107%

Om nån vecka har vi resultatet för alla 16 marknader eu-evs bevakar men jag killgissar att Tesla inte är jätteheta i Tyskland.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 18:17
av Maw
Cornucopia/LarsW skriver läsvärt om ämnet idag
https://cornucopia.se/2025/04/teslas-fo ... ing-okade/
Fascism, putinism, antidemokrati och Hitlerhälsningar är inte en fungerande marknadsföringsmodell för elbilar i Sverige, och Teslas försäljning rasade 58%. Enbart i mars rasade Tesla 63% och hade bara knappt 10% av marknaden för elbilar, även om nysminkade Model Y började levereras då. Volkswagen är nu Sveriges överlägset största bilmärke på nya elbilar, följt av Volvo, och tjänstebilen VW ID7 är den största modellen.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 19:02
av Gustafsson
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 22:23
av Teslasemitruck
Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 22:44
av Maw
Teslasemitruck skrev: 01 apr 2025 22:23
Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.
Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totalt 😅

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 22:46
av HenrikC
Vad har hänt med MG's marknadsandel? Där kan man tala om total kollaps. Från att ha levererat över 1000 bilar de bästa månaderna under 2022/2023 så får man knappt ut 100 bilar per månad numera.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 apr 2025 23:07
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 01 apr 2025 22:44
Teslasemitruck skrev: 01 apr 2025 22:23
Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.
Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totalt 😅
Dessutom är väl Italien, Spanien och Portugal några av de minsta marknaderna i Europa… +2% i Portugal lär ju vidare inte vara så många bilar… Två stycken?… :lol:

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 12:48
av Jerker
HenrikC skrev: 01 apr 2025 22:46
Vad har hänt med MG's marknadsandel? Där kan man tala om total kollaps. Från att ha levererat över 1000 bilar de bästa månaderna under 2022/2023 så får man knappt ut 100 bilar per månad numera.
Deras stora försäljning baserades väl på väldigt förmånliga privatleasingkontrakt och kraftigt rabatterade köpepriser. Nu kommer baksmällan med massor av bilar som kommer tillbaka och ska säljas på eftermarknaden. Tydligen går de flesta av dessa på export. Nu förväntar sig konsumenterna att dessa ska fortsätta att vara lika billiga och köper dem inte till normalpris.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 19:45
av current
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 20:15
av manneson
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.
Inte många år sen de kostade hälften.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 20:41
av repulsiv
HenrikC skrev: 01 apr 2025 22:46
Vad har hänt med MG's marknadsandel? Där kan man tala om total kollaps. Från att ha levererat över 1000 bilar de bästa månaderna under 2022/2023 så får man knappt ut 100 bilar per månad numera.
Bra fråga som jag också skulle vilja veta svaret på, speciellt eftersom MG var en av kandidaterna när jag köpte bil sist.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 20:52
av Teslasemitruck
manneson skrev: 02 apr 2025 20:15
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.
Inte många år sen de kostade hälften.
Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktning

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 21:00
av manneson
Teslasemitruck skrev: 02 apr 2025 20:52
manneson skrev: 02 apr 2025 20:15
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.
Inte många år sen de kostade hälften.
Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktning
Lågräntemiljön som länge rådde har ju gjort att priserna kunnat blåsas upp något helt galet.
Blir spännande att se vad som kommer ske närmaste åren. Lönerna lär väl knappast öka i motsvarande grad.
Tror inte jag är ensam om att inte vilja lägga en halv mille på en bil...

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 21:03
av Teslasemitruck
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Läste någonstans att majoriteten är bakhjulsdrivet med lfp i Kina. Norge har en hög andel bakhjulsdrivna med flera länder. Med tanke på lfp batteriets robusthet och långa livslängd så är det ett mycket bra val.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 apr 2025 22:15
av HenrikC
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Väljer inte 3 av 4 kunder här fyrhjulsdrift? I Kina är det tydligen tvärtom.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 apr 2025 07:03
av Jerker
manneson skrev: 02 apr 2025 20:15
current skrev: 02 apr 2025 19:45
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.
Inte många år sen de kostade hälften.
Det är precis det argumentet som är det vanligaste bland folk som jag pratar med. De vill gärna byta till elbil, men även 250.000 är för mycket för de flesta Svenssons. De har helt enkelt inte råd att köpa så dyra bilar, aldrig nånsin. Det de hoppas på är att att begagnatmarknaden för elbilar ska komma igång på allvar.

Det kom ju ut en massa MG EV ZS nu under våren, återlämnade privatleasingbilar, som kostade runt 125000. De sålde dock inte så bra, eller jag tror inte folk han fatta att dessa låg ute innan Hedin fick kalla fötter och skeppade dem utomlands. Det var så stora mängder att det måste ha varit fruktansvärt dyrt att ha dem i lager. Samtidigt är just den modellen inte så bra jämfört med MG4 och MG5, som kommer att komma som begagnade i stora mängder om 1-2 år.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 apr 2025 08:16
av Luma
Gustafsson skrev: 01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 apr 2025 08:21
av Klintan
Luma skrev: 03 apr 2025 08:16
Gustafsson skrev: 01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.
Har USAID finansierat Cornucopia? Utveckla. Var har du fått det ifrån?

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 apr 2025 08:39
av Gustafsson
Lite mer ambitiöst försök än ovan

https://www.cnn.com/2025/04/02/business ... index.html

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 apr 2025 08:49
av Jerker
Luma skrev: 03 apr 2025 08:16
Gustafsson skrev: 01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.
Musk har ju aktivt gått ut och kritiserat Ukraina och blivit alltmer pro Ryssland, hotat att stänga ned Starlink över Ukraina osv. Då får man pisk av LW.

Sen kan jag också hålla med om att han drar vissa drastiska slutsatser om ett och annat som inte direkt berör kriget i Ukraina och det blir ibland lite konstigt eller överdrivet i min ögon. Men vad gäller Ukraina verkar han trots allt sitta på information från kanaler som är trovärdiga. Dessutom är det mycket som han rapporterar om som kommer i andra medier flera dagar senare.