Re: Jaguar I-Pace
Postat: 22 maj 2017 21:28
Ja.Smutt skrev:Är Elon smartare än alla andra som gör elbilar?
Ja.Smutt skrev:Är Elon smartare än alla andra som gör elbilar?
Javisst, allt det där fattar du och jag och kanske bildesignerna men inte Fille Fossilskalle. Han kommer att skrika i högan sky och säg att bilen är värdelös och det är de rädda för.Jerka skrev:Alltså, det kanske inte är bilen man tar på husvagnssemestern men det är ju jäkligt praktiskt med drag om man ska till tippen eller om båten ska i sjön eller hästen ska någonstans eller man ska flytta lite möbler eller...
Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?
Personligen använder jag mitt släp som soprum fylller det under en månad sen åker jag till tipppen och på vägen hem plockar jag upp en pall pellets, men trots minimal användning måste jag ha en bil med krokLegato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används![]()
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell)
I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.Jerker skrev:I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.
Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Jo, jag förstår det! Fast om man lagt så mycket pengar på en bil så kanske det verkligen är nödvändigt att minimera andra kostnader.Legato skrev:Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Jag skulle köpt en tillBjelke skrev:Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Håller med. Alla snackar om räckvidd hit och dit. Det är ju för de flesta inte särskilt viktigt mer än några ggr per år och då är laddnätverket minst lika viktigt. Tar hellre en bil med 30 mils räckvidd som går att ladda snabbt nästan överallt än en som har 60 mils räckvidd med begränsat nätverk av snabbladdare.HelectriC skrev:Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.Legato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används![]()
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell)
Håller till 100% med har 20 i min s60 funkar fint men hade jag inte haft SUC nätet hade bilen varit en plåga, leta efter laddning trasiga laddare osv .men gillar tempot och fika stoppen men en bil utan SUC alldrig i livet!mati skrev:I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.