Sida 10 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 maj 2017 21:28
av Jerker
Smutt skrev:
Är Elon smartare än alla andra som gör elbilar?
Ja.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 maj 2017 21:55
av Jerka
Alltså, det kanske inte är bilen man tar på husvagnssemestern men det är ju jäkligt praktiskt med drag om man ska till tippen eller om båten ska i sjön eller hästen ska någonstans eller man ska flytta lite möbler eller...

Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 maj 2017 22:14
av Jerker
Jerka skrev:
Alltså, det kanske inte är bilen man tar på husvagnssemestern men det är ju jäkligt praktiskt med drag om man ska till tippen eller om båten ska i sjön eller hästen ska någonstans eller man ska flytta lite möbler eller...

Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?
Javisst, allt det där fattar du och jag och kanske bildesignerna men inte Fille Fossilskalle. Han kommer att skrika i högan sky och säg att bilen är värdelös och det är de rädda för.

Men jag tror också att det handlar om att ingen gammal fossilbilstillverkare egentligen vill bygga elbilar så de undanhåller de elbilar de tvingas bygga en massa praktiska detaljer för att hålla nere försäljningen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 06:43
av mati
Jag undrar om det finns fossilbilar som inte får skyhög förbrukning (läs mindre räckvidd) när man drar tungt släp med dem. Knappast.
Jag diskuterade med en bekant i helgen som sa att det inte finns elbilar som klarar av att dra släp. Jo, sa jag, den kostar visserligen en mille eller mer, men Model X kan fås med drag.
- Ja, men den orkar ju inte med ett tungt hästsläp. Den är väl för svag för det?
Ajajaj, herregud, vad ska man säga liksom? Jag visste inte ens var jag skulle börja. :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 07:02
av LarsL
En elbil är ju perfekt som dragbil, enormt vridmoment och hästkrafter i överflöd. Mer än så ska ju inte behöva sägas egentligen. Men varför finns det så få bilar med dragkrok då? Ja, det måste ju ha med biltillverkarnas räckviddsångest att göra, inklusive Tesla då. Eller så handlar det om demografi, de tror helt enkelt inte att deras kundgrupp vill dra släp. Renault Kangoo går ju att få med drag och den har ju blygsam räckvidd redan utan släp men en helt annan målgrupp (synd att den saknar snabbladdning).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 07:25
av Jerker
Ja, jag brukar säga att det finns en anledning till att lok är elektriska. Det säger väl allt om elmotorns kapacitet. Tågen väger ju flera hundra ton. Dessutom brukar jag berätta att oftast är även de s.k. dieselloken också elektriska. Dieselmotorn driver bara en generator som i sin tur driver elmotorn eftersom den är mycket bättre på att dra tungt!

Men nånstans var det nån som skrev att det är kylningen av batteripacken som är nyckeln. Så länge man kyler batterierna med luft så kan man få problem om man drar för tungt. Och jag vet inte hur det är med påsbatterier, hur lätta de är att kyla ens med vatten? Borde inte vara något problem.

När tidningen Elbilen presenterade Bolten i ett reportage från Parismässan i höstas så intervjuade de den som varit chef för utvecklingen av bilen och han citerades att "på ett tidigt stadium valde vi bort dragkrok". Inget mer än så, och den förbannade reportern hade inte vett att fråga VARFÖR?! Det hade varit väldigt intressant att få höra!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 08:11
av Legato
Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används ;)

Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :

1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.

Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell :lol:)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 08:24
av Smutt
Legato skrev:
Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används ;)

Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :

1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.

Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell :lol:)
Personligen använder jag mitt släp som soprum fylller det under en månad sen åker jag till tipppen och på vägen hem plockar jag upp en pall pellets, men trots minimal användning måste jag ha en bil med krok

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 09:00
av Jerker
Legato skrev:
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.

Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.

Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 09:11
av gellerstam
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 09:14
av Legato
Jerker skrev:
Legato skrev:
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.

Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.

Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 09:15
av Legato
gellerstam skrev:
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjligheter :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 10:15
av Jerker
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjligheter :D
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 10:17
av Jerker
Legato skrev:
Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.
Jo, jag förstår det! Fast om man lagt så mycket pengar på en bil så kanske det verkligen är nödvändigt att minimera andra kostnader. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 10:31
av gellerstam
Jerker skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjligheter :D
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 12:18
av Bjelke
gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjligheter :D
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.
Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekan ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 12:37
av Smutt
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.

Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjligheter :D
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.
Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekan ;)
Jag skulle köpt en till :D nu måste jag vänta på M3

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 14:17
av HelectriC
Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 14:54
av Verdi
HelectriC skrev:
Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Håller med. Alla snackar om räckvidd hit och dit. Det är ju för de flesta inte särskilt viktigt mer än några ggr per år och då är laddnätverket minst lika viktigt. Tar hellre en bil med 30 mils räckvidd som går att ladda snabbt nästan överallt än en som har 60 mils räckvidd med begränsat nätverk av snabbladdare.

Handen på hjärtat, hur många dagar per år kör ni längre än 30 mil?

Jag gör det kanske 5-10 dagar per år.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 15:00
av LarsL
Legato skrev:
Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används ;)

Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :

1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.

Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell :lol:)
Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 15:12
av mati
I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 15:43
av Smutt
mati skrev:
I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
Håller till 100% med har 20 i min s60 funkar fint men hade jag inte haft SUC nätet hade bilen varit en plåga, leta efter laddning trasiga laddare osv .men gillar tempot och fika stoppen men en bil utan SUC alldrig i livet!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 15:55
av mati
Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 15:57
av Jerker
mati skrev:
Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 maj 2017 16:04
av bat
Tror ni Tesla skulle våga släppa in Jaguar i sitt laddningsnätverk? Jaguar har varit väldigt tysta om laddningsmöjligheter vilket antingen är en struts-taktik eller för att de har en bomb att släppa vid släppet.
Flera de andra fossil-tillverkrna har ju annonserat olika samarbeten. Tror Tesla skulle tjäna på att låta några andra hyra in sig i sitt nätverk.