Förbrukning och komfort med 22"?
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Och det är ju bara uppförsbacke hela vägen från Jönköping också, alltid ont i magen den sista sträckandanni skrev:Jag har långkört en X P100D med 22" och jävlar vad ström den drog. Knappt så det gick köra Göteborg-Ödeshög. Min Model S har även ökat rätt markant efter byte från 19" till 21". Men komforten är faktiskt förvånansvärt bra i bägge trots de stora fälgarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Jag syftade på hjulsidans storlek. Den diffar ca 3%. Men 5%-gränsen kanske syftar på rullomkrets.12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten.
Att hjulhusen rymmer bredare däck bak visste jag, men menar du att de alltså också är högre / har större radie utvändigt?
Om du menar 22" fram och 21" bak så låter det inte så snyggt imo. Håller med om att det är snyggt att fylla hjulhusen dock! Vossens förslag på bakhjul blir ju faktiskt tom lite mindre än original 21" (ej staggered).
Jag lutar nog åt 265/30/22 bak och 245/30/22 fram nu. Då har man ganska identiska yttermått som staggered 21" har.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
15% kan jag leva medAGCF skrev:Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.

Vilka däck kör du på dina 22"? Dimension och märke?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Du vet vad siffror betyder ?Legato skrev:Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
bredd/procent av bredd i höjd/diameter
245/30/22
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förbrukning och komfort med 22
Jag vet precis vad de betyder och procentsiffrorna jag skrev var alltså däcksidans höjd på ena axeln jämfört med däcksidans höjd på andra axeln.e5m1r skrev:Du vet vad siffror betyder ?Legato skrev:Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
bredd/procent av bredd i höjd/diameter
245/30/22
Därav 3% siffran som om man istället tittade på hela hjulet blev 0,8%.
20% siffran gällde tehjimos initiala uppsättning med 255/35 fram o 295/25 bak
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021