Förbrukning och komfort med 22"?
Moderator: Redaktion
Förbrukning och komfort med 22"?
Längtar redan efter S:en och tänkte lägga lite möda på att göra den "fin". X:en blir vår bruksbil och S:en kommer agera andrabil/"kulbil".
Det är ju ganska irrationellt med 22" på en elbil men jag tycker samtidigt det är sjuuuukt snyggt. Funderar på om man kan köra lite smalare däck och därmed inte öka förbrukningen lika markant? Är det någon som testat eller läst om någon som kör tex 245/30 på 22"? (Borde funka med diamantern iaf...).
Klarar man sig då helt utan skrap? Ökar förbrukningen ändå vs 21"? Är komforten acceptabel eller hemsk?
Tacksam för all input!
Det är ju ganska irrationellt med 22" på en elbil men jag tycker samtidigt det är sjuuuukt snyggt. Funderar på om man kan köra lite smalare däck och därmed inte öka förbrukningen lika markant? Är det någon som testat eller läst om någon som kör tex 245/30 på 22"? (Borde funka med diamantern iaf...).
Klarar man sig då helt utan skrap? Ökar förbrukningen ändå vs 21"? Är komforten acceptabel eller hemsk?
Tacksam för all input!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Inte svar på din fråga, men låne-X jag hade igår hade 22" onyx och den hade markant mer förbrukning än min med 20", så jag gissar att det ökar markant mellan 21" och 22" på S. Mindre luft = mer friktion antar jag...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
De flesta som kör 22" på S tror jag väljer att också ha betydligt bredare däck, så frågan jag egentligen har är hur stor del av ökningen som beror på den större fälgen respektive det bredare däcket.Remuz skrev:Inte svar på din fråga, men låne-X jag hade igår hade 22" onyx och den hade markant mer förbrukning än min med 20", så jag gissar att det ökar markant mellan 21" och 22" på S. Mindre luft = mer friktion antar jag...
Osäker iofs gällande X om Tesla kör samma bredd på däcken till 20" resp 22"?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
MS behöver typ 96+
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Mmm, har trott att alla XL-däck funkar men kanske inte stämmer, hmm. Däck är verkligen en djungel.12man skrev:Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Jag har långkört en X P100D med 22" och jävlar vad ström den drog. Knappt så det gick köra Göteborg-Ödeshög. Min Model S har även ökat rätt markant efter byte från 19" till 21". Men komforten är faktiskt förvånansvärt bra i bägge trots de stora fälgarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Det är mycket som spelar in där
Vikten på komplett hjul
Fälgens utformning (aerodynamik)
Bredd på fälg
Bredd på däck
Sen för att förvirra ännu mer kan i extremfallet kombination av bredd fälg samt bredd däck även vid smala däck ge större kontaktyta
Så att sätta smalare däck på en fälg avsedd för bredare däck kan ge motsatt effekt
Bäst är att bolla med en däckverkstad som vet vad de pratar om
Däck av samma storlek men olika fabrikat med samma fälg kan ge olika kontaktyta
Så djungel är det
Vikten på komplett hjul
Fälgens utformning (aerodynamik)
Bredd på fälg
Bredd på däck
Sen för att förvirra ännu mer kan i extremfallet kombination av bredd fälg samt bredd däck även vid smala däck ge större kontaktyta
Så att sätta smalare däck på en fälg avsedd för bredare däck kan ge motsatt effekt
Bäst är att bolla med en däckverkstad som vet vad de pratar om
Däck av samma storlek men olika fabrikat med samma fälg kan ge olika kontaktyta
Så djungel är det

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Räcker det?12man skrev:Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
Jag hade fått för mig att det var minst LI 98 som gällde på Model S.
Hur som helst så är däckutbudet i dimensionen 245/30-22 extremt begränsat. Och de flesta verkar ha LI 92.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
har också sett 98 men de Michelin och Continental 245/35/21 som jag sett har alla 96, därav mitt lilla försynta pytte +Nicke Nyfiken skrev:Räcker det?12man skrev:Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
Jag hade fått för mig att det var minst LI 98 som gällde på Model S.
Hur som helst så är däckutbudet i dimensionen 245/30-22 extremt begränsat. Och de flesta verkar ha LI 92.
ivf 92 är totalt fel
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
96 fram på 21" kan förklara lite knådning och högre förbrukning finns ju inte så mycket att kompensera med höjt däcktryck heller, redan högt, inte som på smaldäck med 2.2 bar
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?SR-71-BlackBird skrev:Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Du har helt rätt. 96 verkar det vara på 21”. Det är 19” som har 98+.12man skrev:har också sett 98 men de Michelin och Continental 245/35/21 som jag sett har alla 96, därav mitt lilla försynta pytte +
ivf 92 är totalt fel
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.Legato skrev:Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?SR-71-BlackBird skrev:Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.
Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?tehjimos skrev:Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.
Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Intressant att det fick plats med 265/30, är ju ganska mycket större höjd på de hjulen än original 245/35/21. Men bra att veta, funderar på 255/30, även det lite högre hjul än original men borde ju funka bra då. I den dimensionen finns det gott om däck som klarar belastningen till skillnad från 245/30.SR-71-BlackBird skrev:Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.Legato skrev:Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?SR-71-BlackBird skrev:Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Vredestein däcken verkar ju trevliga om specen stämmer så är de ju väldigt tysta... Dock låter ju 92 lite lågt, men det kanske funkar på framdäcken?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Han måste ha skrivit fel. Eller? Måste se rätt konstigt ut annars.Legato skrev:Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?tehjimos skrev:Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.
Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!

Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Insåg nu att "staggered" standard bak ju är 265/35/21 så då är det klart att 265/30/22 får platsLegato skrev:Intressant att det fick plats med 265/30, är ju ganska mycket större höjd på de hjulen än original 245/35/21. Men bra att veta, funderar på 255/30, även det lite högre hjul än original men borde ju funka bra då. I den dimensionen finns det gott om däck som klarar belastningen till skillnad från 245/30.SR-71-BlackBird skrev:Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.Legato skrev:Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?SR-71-BlackBird skrev:Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.
Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Vredestein däcken verkar ju trevliga om specen stämmer så är de ju väldigt tysta... Dock låter ju 92 lite lågt, men det kanske funkar på framdäcken?

Är lite fundersam kring detta med 92 som belastningsindex fram dock. Som jag fattar det när jag läser på så är indexet framtaget vid "normalt" tryck (typ 2,5 bar?), kör man högre tryck vilket man ju ska göra i en Tesla och vilket funkar fint med alla XL däck så tolkar jag det som att också belastningsindexet blir högre. Vet inte hur mycket högre, men känslan är att 92 borde räcka så länge det är XL däck som man kör med "Tesla-tryck" runt 3,2 bar?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Enligt InsideEVs så är det iaf mycket större skillnad på förbrukning beroende på fälg i X än S. Hoppas det stämmer, kommer fortsätta köra 20/19 på X:en 
https://insideevs.com/examining-range-i ... eel-sizes/

https://insideevs.com/examining-range-i ... eel-sizes/
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Läste kommentarerna på den artikeln och de allra flesta verkar övertygade om att ett hjul med 22" fälg har större diameter än ett hjul med 19" fälg.Legato skrev:Enligt InsideEVs så är det iaf mycket större skillnad på förbrukning beroende på fälg i X än S. Hoppas det stämmer, kommer fortsätta köra 20/19 på X:en
https://insideevs.com/examining-range-i ... eel-sizes/

Re: Förbrukning och komfort med 22"?
ska nog vara 245/30/22 och 292/25/22 ... om jag minns rätt...Verdi skrev:Han måste ha skrivit fel. Eller? Måste se rätt konstigt ut annars.Legato skrev:Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?tehjimos skrev:Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.
Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
EDIT: Quotar mig själv från 4 maj 2016 07:15; "iaf så är det 245/35 fram o 295/25 bak. Inge skrap alls! Hade michelin pilot sport 2 förut med 255/35 fram o 295/25 bak.. då var det väldigt mycket skrap fram!"
Där har ni siffrorna rätt!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Märkligt att det funkade. Då hade du alltså istället drygt 15% större profil fram. Med 255/35 drygt 20% större. Efter lite mer läsning verkar koncensus vara att inte avvika mer än 5% mellan fram o bak.tehjimos skrev:
EDIT: Quotar mig själv från 4 maj 2016 07:15; "iaf så är det 245/35 fram o 295/25 bak. Inge skrap alls! Hade michelin pilot sport 2 förut med 255/35 fram o 295/25 bak.. då var det väldigt mycket skrap fram!"
Där har ni siffrorna rätt!
245/30 resp 295/25 är nästan identiskt men då har man problemet att det ej verkar finnas däck i 245/30 som klarar 96 i belastning, dock klarar de 95 vilket bör vara lugnt om man tar en xl variant.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning och komfort med 22"?
diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
ms 76132 "Eleamore"