Sida 2 av 2

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 12:29
av AGCF
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 13:40
av Patrik83
danni skrev:
Jag har långkört en X P100D med 22" och jävlar vad ström den drog. Knappt så det gick köra Göteborg-Ödeshög. Min Model S har även ökat rätt markant efter byte från 19" till 21". Men komforten är faktiskt förvånansvärt bra i bägge trots de stora fälgarna.
Och det är ju bara uppförsbacke hela vägen från Jönköping också, alltid ont i magen den sista sträckanBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 13:46
av Legato
12man skrev:
Legato skrev:
Vossen föreslog för övrigt:

Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.

Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)
diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknar
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare

de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
Jag syftade på hjulsidans storlek. Den diffar ca 3%. Men 5%-gränsen kanske syftar på rullomkrets.

Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten.

Att hjulhusen rymmer bredare däck bak visste jag, men menar du att de alltså också är högre / har större radie utvändigt?

Om du menar 22" fram och 21" bak så låter det inte så snyggt imo. Håller med om att det är snyggt att fylla hjulhusen dock! Vossens förslag på bakhjul blir ju faktiskt tom lite mindre än original 21" (ej staggered).

Jag lutar nog åt 265/30/22 bak och 245/30/22 fram nu. Då har man ganska identiska yttermått som staggered 21" har.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 13:47
av Legato
AGCF skrev:
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.
15% kan jag leva med :-) Den kommer ändå ha bättre räckvidd än min X60 och det är ju främst vintertid det är lite tight imo, och då kommer den nog få rulla på Teslas original 19".

Vilka däck kör du på dina 22"? Dimension och märke?

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 18:34
av e5m1r
Legato skrev:
12man skrev:
Legato skrev:
Vossen föreslog för övrigt:

Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.

Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)
diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknar
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare

de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..
Du vet vad siffror betyder ?
bredd/procent av bredd i höjd/diameter
245/30/22

Re: Förbrukning och komfort med 22

Postat: 06 okt 2017 19:05
av Legato
e5m1r skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Legato skrev:
Vossen föreslog för övrigt:

Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.

Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)
diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknar
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare

de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..
Du vet vad siffror betyder ?
bredd/procent av bredd i höjd/diameter
245/30/22
Jag vet precis vad de betyder och procentsiffrorna jag skrev var alltså däcksidans höjd på ena axeln jämfört med däcksidans höjd på andra axeln.

Därav 3% siffran som om man istället tittade på hela hjulet blev 0,8%.

20% siffran gällde tehjimos initiala uppsättning med 255/35 fram o 295/25 bak