Re: Förbrukning och komfort med 22"?
Postat: 06 okt 2017 12:29
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.
Och det är ju bara uppförsbacke hela vägen från Jönköping också, alltid ont i magen den sista sträckandanni skrev:Jag har långkört en X P100D med 22" och jävlar vad ström den drog. Knappt så det gick köra Göteborg-Ödeshög. Min Model S har även ökat rätt markant efter byte från 19" till 21". Men komforten är faktiskt förvånansvärt bra i bägge trots de stora fälgarna.
Jag syftade på hjulsidans storlek. Den diffar ca 3%. Men 5%-gränsen kanske syftar på rullomkrets.12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
15% kan jag leva medAGCF skrev:Min erfarenhet är att förbrukningen ökar 15% när jag byter till 22". Beror på högre vikt, vikt längre ut från centrum av hjulet, mer rullmotstånd och mer luftmotstånd.
Du vet vad siffror betyder ?Legato skrev:Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
Jag vet precis vad de betyder och procentsiffrorna jag skrev var alltså däcksidans höjd på ena axeln jämfört med däcksidans höjd på andra axeln.e5m1r skrev:Du vet vad siffror betyder ?Legato skrev:Att ha 20% högre hjulsida på framdäcken tycker jag intuitivt låter "fult" dock, men man kanske inte tänker på det i verkligheten..12man skrev:diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknarLegato skrev:Vossen föreslog för övrigt:
Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.
Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare
de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet
bredd/procent av bredd i höjd/diameter
245/30/22