Sida 2 av 2

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 13:49
av Nyren
Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling...

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 14:41
av MrX
Nyren skrev:
Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling... Bild
:) Men jag letar inte rövarkopplingar egentligen, för det tänker jag inte göra. Men jag tänkte att det kanske fanns nån 230V till 3-fas eller liknande på marknaden och att nån kanske hade erfarenhet kring det.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 14:50
av Svenssons
MrX skrev:
Nyren skrev:
Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling... Bild
:) Men jag letar inte rövarkopplingar egentligen, för det tänker jag inte göra. Men jag tänkte att det kanske fanns nån 230V till 3-fas eller liknande på marknaden och att nån kanske hade erfarenhet kring det.
Det finns det och det är fast installation som krävs, dvs 3-faskontakt. Teslan kan laddas med två separata enfaskontakter, behövs inget extra för detta, men det är en rövarkoppling om du själv kopplar in detta från två separata Shuko-uttag. Ett installerat tre-faskontakt är det som troligen kostar mins och är den bästa lösningen.

Kom på att du mycket väl kan ha ett tre-faskontakt i lägenheten men den lär sitta lite osmidigt till... Skulle dock inte vara någon rövarkoppling att koppla in UMC:n på denna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 14:54
av Off Grid Byggaren
Detta är ju också en av anledningar att skydda laddplatser och motorvärmaruttag med jordfelsbrytare, om det skulle bli så att fulkopplingar används kan de rädda liv.

Men det finns inte någon sådan adapter, och uttaget i motorvärmaboxen kan dessutom vara olika kopplade eller i värsta fall på samma fas.

Enda lösningen skulle vara att bygga om elbilen så den har två laddintag och två laddsystem.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 16:27
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ån
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då :) dvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?

Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?
Japp fullt möjligt och finns färdiga trafos för det men ganska dyrt och verkningsgrad på typ 90% som bäst...
(Pgav verkningsgrad så får man inte ut 32A men nära såklart, tex 0,9x32A om 90% verkningsgrad osv)

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 17:56
av joel80
Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 30 okt 2017 00:00
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:
Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller. ;)

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 30 okt 2017 00:12
av joel80
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller. ;)
Ah.. Ok.. Missade att det var en X...

Det här var inte vid egna huset va? Alltså det finns inget alternativ där TS kan dra en ny kabel?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 30 okt 2017 12:02
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller. ;)
Ah.. Ok.. Missade att det var en X...

Det här var inte vid egna huset va? Alltså det finns inget alternativ där TS kan dra en ny kabel?
Hyreslägenhet med motorvärmaruttag på parkeringen.

Att det är en X antar jag bara pga användarnamnet. ;)

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 30 okt 2017 12:57
av LarsL
Håller med om att frågan om körsträcka är berättigad. Kör verkligen MrX så mycket varje dag att det går åt mer än 43kWh? Även med en X bör du komma 17 mil... kom då ihåg att det är ett batteri så har du kört 14 mil en dag så har du 19mil nästa dag. :)

Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 30 okt 2017 16:04
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.
Oj, du brukar vara den första att påpeka olämpligheten att dra 16A ur en Schuko under en längre tid. Du har även ifrågasatt att dra 13A konstant. Nu låter det plötsligt annorlunda. :o

Tycker du det är lämpligt att dra 16A från en Schuko, 10-12 timmar i sträck, dag efter dag, vecka efter vecka...?

Det enda MrX vet är att säkringen till motorvärmaruttaget är märkt med 16A.