Re: Laddning på två 230V/16A
Postat: 29 okt 2017 13:49
Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling... 

Nyren skrev:Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling...
Det finns det och det är fast installation som krävs, dvs 3-faskontakt. Teslan kan laddas med två separata enfaskontakter, behövs inget extra för detta, men det är en rövarkoppling om du själv kopplar in detta från två separata Shuko-uttag. Ett installerat tre-faskontakt är det som troligen kostar mins och är den bästa lösningen.MrX skrev:Nyren skrev:Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling...Men jag letar inte rövarkopplingar egentligen, för det tänker jag inte göra. Men jag tänkte att det kanske fanns nån 230V till 3-fas eller liknande på marknaden och att nån kanske hade erfarenhet kring det.
Japp fullt möjligt och finns färdiga trafos för det men ganska dyrt och verkningsgrad på typ 90% som bäst...Zalman3 skrev:Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?Bjelke skrev:Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A dådvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?
Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Ah.. Ok.. Missade att det var en X...Nicke Nyfiken skrev:Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Hyreslägenhet med motorvärmaruttag på parkeringen.joel80 skrev:Ah.. Ok.. Missade att det var en X...Nicke Nyfiken skrev:Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Det här var inte vid egna huset va? Alltså det finns inget alternativ där TS kan dra en ny kabel?
Oj, du brukar vara den första att påpeka olämpligheten att dra 16A ur en Schuko under en längre tid. Du har även ifrågasatt att dra 13A konstant. Nu låter det plötsligt annorlunda.LarsL skrev:Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.