Laddning på två 230V/16A

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

Jag såg att jag hade två Schuko-uttag med varsin 16A-säkring. Nån som har nåt bra tips om hur jag kan utnyttja det för att ladda med 32A?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Bjelke »

Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

Bjelke skrev:
Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
Tips på fungerande fulkopplingar då?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av blincoln »

Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.

Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.

Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls. :D
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Stefan T »

blir det fel så får du kortis :D :D :D :D :D
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Remuz »

Funkar umc med 2x16A utan fasförskjutning? Borde den ju såklart göra, finns ju en 32A blå enfas-adapter. Då blir det ju bara lite småful koppling.

Hitta nollan på båda uttagen, koppla ena fasen på L1 och andra på L2 på en trefas-CEE. Se till att ha koll på JORD och NOLLA. Klar fördel om det sitter jfb i skåpet
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Remuz »

MrX skrev:
Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Du behöver inte fasförskjutning. Borde funka ändå. Skulle dock testa med en wc först, umc är så grinig av sig
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5905
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle nog ge fn i att testa... :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2084
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av gellerstam »

En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av DSV »

blincoln skrev:
Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.

Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.

Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls. :D
Om man skulle vända ena shukon fel så fas hamnar där nollan ska vara så borde det innebära att pinnarna på den andra shukon blir strömförande.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Zalman3 »

Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ån
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då :) dvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av apkungen »

Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/

Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...
Är det besvärligt att dra ut trefas? Det både löser problemet och tar laddningen till en annan nivå.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ån
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då :) dvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?

Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

apkungen skrev:
Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/

Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Funkar tyvärr inte i den riktningen.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Leo »

Kanske Ferroamps energihub kan hantera det?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Svenssons »

MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.
Men jag kan tänka mig folk som har en Leaf med 7,4kw inverter kan tycka att det vore intressant att betala 5000kr för att kunna ladda i 7,4kw.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av MrX »

Svenssons skrev:
MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på två 230V/16A

Inlägg av Svenssons »

MrX skrev:

Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.
Alternativen du då har är att ladda enfas eller be fastighetsägaren installera trefas. Att själv köra med fullösning med risker för liv och egendom som dessutom inte är din ser jag inte som ett alternativ. Att koppla in något som gör om två faser till en är ju identiskt med att koppla in Teslan direkt om det är en S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar