Laddning på två 230V/16A
Moderator: Redaktion
Laddning på två 230V/16A
Jag såg att jag hade två Schuko-uttag med varsin 16A-säkring. Nån som har nåt bra tips om hur jag kan utnyttja det för att ladda med 32A?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på två 230V/16A
Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på två 230V/16A
Tips på fungerande fulkopplingar då?Bjelke skrev:Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.
Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.
Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls.
Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.
Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls.

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Laddning på två 230V/16A
blir det fel så får du kortis






Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Laddning på två 230V/16A
Funkar umc med 2x16A utan fasförskjutning? Borde den ju såklart göra, finns ju en 32A blå enfas-adapter. Då blir det ju bara lite småful koppling.
Hitta nollan på båda uttagen, koppla ena fasen på L1 och andra på L2 på en trefas-CEE. Se till att ha koll på JORD och NOLLA. Klar fördel om det sitter jfb i skåpet
Hitta nollan på båda uttagen, koppla ena fasen på L1 och andra på L2 på en trefas-CEE. Se till att ha koll på JORD och NOLLA. Klar fördel om det sitter jfb i skåpet
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddning på två 230V/16A
Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Du behöver inte fasförskjutning. Borde funka ändå. Skulle dock testa med en wc först, umc är så grinig av sigMrX skrev:Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5905
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning på två 230V/16A
Jag skulle nog ge fn i att testa... 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning på två 230V/16A
En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?

Tesla Model Y
Re: Laddning på två 230V/16A
Om man skulle vända ena shukon fel så fas hamnar där nollan ska vara så borde det innebära att pinnarna på den andra shukon blir strömförande.blincoln skrev:Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.
Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.
Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls.
Re: Laddning på två 230V/16A
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på två 230V/16A
Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på två 230V/16A
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då

lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på två 230V/16A
Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Re: Laddning på två 230V/16A
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...Bjelke skrev:Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på två 230V/16A
Är det besvärligt att dra ut trefas? Det både löser problemet och tar laddningen till en annan nivå.Svenssons skrev:Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...Bjelke skrev:Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
Model S P85D,
Re: Laddning på två 230V/16A
Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?Bjelke skrev:Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A dådvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning på två 230V/16A
Funkar tyvärr inte i den riktningen.apkungen skrev:Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Kanske Ferroamps energihub kan hantera det?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Laddning på två 230V/16A
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på två 230V/16A
Men jag kan tänka mig folk som har en Leaf med 7,4kw inverter kan tycka att det vore intressant att betala 5000kr för att kunna ladda i 7,4kw.Svenssons skrev:Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning på två 230V/16A
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.Svenssons skrev:Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Alternativen du då har är att ladda enfas eller be fastighetsägaren installera trefas. Att själv köra med fullösning med risker för liv och egendom som dessutom inte är din ser jag inte som ett alternativ. Att koppla in något som gör om två faser till en är ju identiskt med att koppla in Teslan direkt om det är en S/X.MrX skrev:
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.