Sida 2 av 3

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 21 feb 2015 10:07
av LarsL
Ja att det inte finns fasta regler för förmånsregler är mer störande, man vill ju veta vad det kostar under hela användningstiden. Osäkerheten kring bonusen är ju inte heller bra, men stör knappast Tesla köpare.

Destinationskaddare måste ju också komma igång på hotellet, flygplatsen, djurparken, varuhuset eller vart du nu ska. Det som behövs här är ju många laddare med lägre effekt, 16A (eller mindre?) i 3-fas räcker långt. Ska bli spännande att se hur Tesla och Elon Musk löser det, kommer de kosta pengar tex?

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 12:36
av jans
Jag är rädd att deras utspel kan bli ett rejält slag mot utvecklingen av en fossilfri fordonsflotta.
Om inte de dominerande aktörerna på elmarknaden har den tilltron till elbilarnas potential att de är beredda att initialt ta en förlustaffär vid denna genomgripande förändring, vilka skall då ha det ? Det är ju inte så att de saknar finansiella muskler för att överleva uppbyggnaden av infrastrukturen för ett övertagande av en stor marknadsandel av energimarknaden.

Det är för bedrövligt att ledarna för dessa oligopolföretag har ett framtidspersktiv som stannar vid nästa bokslut (med utkvittering av personlig bonus)

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 12:39
av Feddan
jans skrev:
Jag är rädd att deras utspel kan bli ett rejält slag mot utvecklingen av en fossilfri fordonsflotta.
Om inte de dominerande aktörerna på elmarknaden har den tilltron till elbilarnas potential att de är beredda att initialt ta en förlustaffär vid denna genomgripande förändring, vilka skall då ha det ? Det är ju inte så att de saknar finansiella muskler för att överleva uppbyggnaden av infrastrukturen för ett övertagande av en stor marknadsandel av energimarknaden.

Det är för bedrövligt att ledarna för dessa oligopolföretag har ett framtidspersktiv som stannar vid nästa bokslut (med utkvittering av personlig bonus)
De har ju redan tagit en förlust. Det har varit gratis att ladda fram tills nu.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 13:33
av 12man
har inte fattat, är 3:-/minut utöver själva parkeringsavgiften eller inklusive?
normal p i stan kostar ju 2+:-/minut eller

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 15:27
av LarsL
De har väl knappast haft några förluster att tala om eftersom det inte funnits några elbilar som kunnat suga el ur laddarna.

Hade de varit måna om elbilister erbjudit alla grattis mot medlemskap i laddklubben för 10-20000kr/bil. Det hade gett dem mer pengar och mer goodwill.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 15:42
av TiborBlomhall
LarsL skrev:
Hade de varit måna om elbilister erbjudit alla grattis mot medlemskap i laddklubben för 10-20000kr/bil. Det hade gett dem mer pengar och mer goodwill.
Efter känd förebild, hehe ;)

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 22 feb 2015 17:10
av LarsL
Jo, men så är ju den förebilden lite smartare också.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 19:50
av Hammar
Fortum backar från 3kr till 2kr/minut under 2015.
Synd att de fortfarande inte har fattat grundproblematiken.

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 887042.ece

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 20:02
av Sofie
Tror att det var ganska jobbig publicitet som gjorde denna förändring.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 20:19
av LarsL
Så mycket var det med de beräkningarna...

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 20:38
av leiflodde
Jo säker 10 pers har pratat om att nu blir det dyrt mig med elbil..... så nog ger det badwill för dessa stora drakarna.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 21:58
av Olof Borjesson
Jag har svarat människor som talat om för mig att min laddning nu blir jättedyr att kostnaden blir tre kronor per mil om laddarna är lika snabba som Teslas Superchargers och att jag inte tycker att detta är dyrt.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 22:01
av TiborBlomhall
Det är just det som är problemet: efter deras lilla utspel har folk nu fått för sig att köra elbil var gratis hittills men nu kostar mer än bensinbilar.

Suck, ännu en myt man får hålla på och krossa hela tiden :roll:

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 24 feb 2015 22:29
av Kilowatt
Egentligen har jag aldrig brytt mig särskilt mycket om vare sig pris på bensin/diesel eller nu el. Eldrift förändrar visserligen förutsättningarna på ett sätt som svängningar i oljepriset aldrig gjort.

När man kikar på totalkostnad per mil, gärna över tre år som AMS eller Teknikens Värld gärna gör, så hamnar man ofta på uppåt 100 kr för en bil i den här prisklassen. Största delen av den summan är värdeminskning. Om drivmedlet kostar 13kr eller 2kr milen spelar då marginell roll.

Det är väl just där vi alla satsar stort idag. Hur stor kommer värdeminskningen bli över de närmaste 2-4 åren? Själv tror jag inte det blir värre än hur motsvarande (typ) fossilbilar som säljs idag kommer ha det framöver.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 25 feb 2015 17:34
av mahulkp
Vill man finns det andra kreativa lösningar på att ladda Bild

Do not try it at home - owner charging his Model S at 60kW in Siberia http://www.TeslaMotorsClub.com/showthread.php?t=43163

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 25 feb 2015 20:13
av Tars
Den va bra. Hehe....

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 25 feb 2015 22:38
av Feddan
mahulkp skrev:
Vill man finns det andra kreativa lösningar på att ladda Bild

Do not try it at home - owner charging his Model S at 60kW in Siberia http://www.TeslaMotorsClub.com/showthread.php?t=43163
32 grader, i SIBIRIEN?! Min värld är upp-och-ner.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 10:13
av hybris
Jag har aldrig och kommer aldrig ladda på Vattenfalls eller motsvarande laddare. Så lycka till med priserna Vattenfall mfl. Tyvärr är hela modellen död från början. Eftersom det inte finns volym av elbilar med kort räckvidd och stora laddningsbehov så är affärsmodellen R.I.P... Tror inte ens vi behöver diskutera det. Vi kommer se laddare som står lika tomma som de fåniga vanlig eluttagen som man lekte miljövänlig med för några år sedan. Enig med Tibor att de måste tänka modeller där köpcentrum, resturanger mfl står för del,av finansieringen och laddningen är väldigt billig eller gratis. skulle vara kul att se statisitk från någon stolpe och hur många bilar som laddar per dag...

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 11:54
av Sofie
Väldigt få skulle jag tro, största fördelen är att man alltid hittar ledig parkeringsplats där.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 12:19
av Bjorn
Tyvärr är hela modellen död från början
Absolut! Jag har hängt upp mig på att det oftast är en laddare på varje ställe. Trasig eller upptagen enligt Murphys lag.

Destinationsladdning i alla former är väl bättre. Vid hotell, köpcentra, nöjesanläggningar och annat där man stannar flera timmar.
10,13,16A enfas är ju bättre än inget, men inte mycket locka med.
16A trefas är ju riktigt bra för Tesla i alla fall.
Type2 Mode3 passar ju ganska många och är ganska liten kostnad för de flesta anläggningsägare.
ChaDeMo kan nog vara lite för dyr för många anläggningsägare.

SC bra, hemma bäst. :roll:

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 12:31
av Kalle
Bjorn skrev:

SC bra, hemma bäst. :roll:
+1

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 12:47
av Bengt
+1

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 13:05
av TiborBlomhall
Det de borde göra nu är en snabb utbyggnad av laddare. "Se, nu när ni betalar kan vi snabbt utöka nätverket. Pengarna ni betalar använder vi till expansion."

Även om jag hoppas tror jag tyvärr det inte kommer bli så. :(

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 13:14
av Svenssons
.

Re: Dyrt att ladda...

Postat: 27 feb 2015 15:51
av Top12
Vill ändå tro att om dom investerar så kommer dom lyssna på marknaden. De vill ju gå med vinst. Funkar inte modellen med få som använder till högt pris så får dom väl testa ett realistiskt pris på t.ex 2 kr per kW så många kommer och laddar istället.
Tror inte dom förlorar pengar på oss när vi betalar 1kr per kW.