Dyrt att ladda...
Moderator: Redaktion
Dyrt att ladda...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Dyrt att ladda...
Ingen kommer ladda på dessa... Dumheter...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
De försöker bara täcka ett underskott av andra dåliga affärer, men om jag fattat debatten rätt kostar det 90:-för 10 mil och tar 1 tim?
Jag snabbladdade igår på SC i exakt 10 min och gick från 6 till 14 mil och helt gratis så deras prissättning känns som om ekonomiavdelningen styr.
Jag snabbladdade igår på SC i exakt 10 min och gick från 6 till 14 mil och helt gratis så deras prissättning känns som om ekonomiavdelningen styr.
Klart man måste få ta betalt även för Elbilsladdning men inte per minut utan per kWh i så fall.
Läs gärna Fortums svar på debatten. (Som vanligt är Dagens Industris artikel pinsamt dålig).
http://media.fortum.se/blogpost/snabbla ... s-uppfart/
Jag tycker att Fortums svar är rimligt.
Det är också rimligt att ett privat bolag inte kommer sätta upp laddstolpar bara för skojs skull utan självklart vill de tjäna pengar.
Samtidigt påverkar detta oss Tesla ägare marginellt med tanke på räckvidd och superchargernätverket.
http://media.fortum.se/blogpost/snabbla ... s-uppfart/
Jag tycker att Fortums svar är rimligt.
Det är också rimligt att ett privat bolag inte kommer sätta upp laddstolpar bara för skojs skull utan självklart vill de tjäna pengar.
Samtidigt påverkar detta oss Tesla ägare marginellt med tanke på räckvidd och superchargernätverket.
Om jag hade haft en Leaf eller något som går på el och inte är en Tesla skulle jag hellre se många laddare som tar 90 pix än få som tar 40. Det är ju inte så ofta man behöver dom..inte ens med en Leaf då man troligen köpt den som en stadsbil från början.
Så jag förstår inte riktigt vad bråket om pengarna kommer av. Och i nästa steg kan ju restauranger etc kanske med-sponsra lite om man käkar där eller vad som helst. Det viktiga är ju att byggnationen av laddare inte kommer av sig (för icke-tesla världen då), resten ger sig nog med marknadskrafterna.
Så jag förstår inte riktigt vad bråket om pengarna kommer av. Och i nästa steg kan ju restauranger etc kanske med-sponsra lite om man käkar där eller vad som helst. Det viktiga är ju att byggnationen av laddare inte kommer av sig (för icke-tesla världen då), resten ger sig nog med marknadskrafterna.
Dessutom är det ju så att Tesla-ägare liksom betalat för laddningen i förskott 

2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Nej jag har nog lite större hopp att elbilarna kommer att ta över.
Men det kanske kommer att bli en norrlandsbil, här är det ju standard med iallafall motorvärmar uttag, ok att det är långsamt att ladda med 2kw (230V*10A).
Men det räcker ju till 8 mils pendling (enkel resa och ifall det inte är så kallt att det inte räcker för att värma batteriet).
Model s banar ju vägen för model 3. Inom ett par år så kommer ju dom flesta känna någon som har en tesla model s (och x), och då borde ju model 3 vara ute.
i och med den räckvidden så behöver man ju inte ladda speciellt ofta på någon annan än supercharger.
Förmodligen måste dom andra biltillverkarna göra nåt åt laddningen för att sälja sina elbilar då.
Att priset är per minut kanske säkerställer att ingen står där längre än nödvändigt och gör att det är lättare att komma åt laddning i nödfall.
Men det kanske kommer att bli en norrlandsbil, här är det ju standard med iallafall motorvärmar uttag, ok att det är långsamt att ladda med 2kw (230V*10A).
Men det räcker ju till 8 mils pendling (enkel resa och ifall det inte är så kallt att det inte räcker för att värma batteriet).
Model s banar ju vägen för model 3. Inom ett par år så kommer ju dom flesta känna någon som har en tesla model s (och x), och då borde ju model 3 vara ute.
i och med den räckvidden så behöver man ju inte ladda speciellt ofta på någon annan än supercharger.
Förmodligen måste dom andra biltillverkarna göra nåt åt laddningen för att sälja sina elbilar då.
Att priset är per minut kanske säkerställer att ingen står där längre än nödvändigt och gör att det är lättare att komma åt laddning i nödfall.
Det som retar mig är att de inte ser framåt.
Klart de ska ta betalt och tjäna pengar, men när ska det generera vinst?
Pratar nu om "alla" elbilar utom Tesla.
Idag är laddarna för 10mils bilarna, men den stora marknaden finns på tjänstebilsmarknaden. Den närmar vi oss nu, med 20-30 milsbilarna. Och de bilarna kommer kräva snabbladdare om de ska funka i tjänsten. Funkar det kommer det en stor volym elbilar och det går att tjäna pengar. Funkar det inte kommer vi vara kvar med närområdesbilar som inte duger i tjänsten. Vi fastnar med en liten volym elbilar och ingen tjänar pengar.
De måste se större för att tjäna pengar, nu bromsar de sin egen satsning. Undrar hur snabbt de ska tjäna pengar när de bygger en kraftledning?
Ska bli intressant att se vad Tesla 3 duger till, kan bli en bra tjänstebil. Den kan sätta fart på volymförsäljningen och behöver inte de snabbstolpar vi pratar om nu.
Klart de ska ta betalt och tjäna pengar, men när ska det generera vinst?
Pratar nu om "alla" elbilar utom Tesla.
Idag är laddarna för 10mils bilarna, men den stora marknaden finns på tjänstebilsmarknaden. Den närmar vi oss nu, med 20-30 milsbilarna. Och de bilarna kommer kräva snabbladdare om de ska funka i tjänsten. Funkar det kommer det en stor volym elbilar och det går att tjäna pengar. Funkar det inte kommer vi vara kvar med närområdesbilar som inte duger i tjänsten. Vi fastnar med en liten volym elbilar och ingen tjänar pengar.
De måste se större för att tjäna pengar, nu bromsar de sin egen satsning. Undrar hur snabbt de ska tjäna pengar när de bygger en kraftledning?
Ska bli intressant att se vad Tesla 3 duger till, kan bli en bra tjänstebil. Den kan sätta fart på volymförsäljningen och behöver inte de snabbstolpar vi pratar om nu.
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Jag undrar vad som jäller närde är delfinansierade med bidrag, då e de tråtts alt vi som har betalt delar av dom med skatten, får de då ta ut vilket pris som helst?
Det är enkelt för ingen kommer ladda på dessa stationer. Marknaden styr. Långsam och dyr laddning. R.I.P. kära Vattenfall laddare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ser två problem med det här.
Dels den dåliga betalningsmodellen dyr och konstig. El ska köpas efter den energi man får precis som hemma.
Men värre är att det sprids dålig publicitet om elbilar och dess kostnader. Dröjer nog inte länge förän någon häver ur sig "men det kostar ju lika mycket som diesel per mil".
Men om elbilen slår igenom så är det här naturligtvis inget problem. Vem som helst kan ju sätta ut en laddnings plats om de vill. Svårt att skaffa sig monopol på el liksom, så länge det går att ladda bilarna med vanliga CEE kontakter. Och för destinations laddning räcker ju det.
Dels den dåliga betalningsmodellen dyr och konstig. El ska köpas efter den energi man får precis som hemma.
Men värre är att det sprids dålig publicitet om elbilar och dess kostnader. Dröjer nog inte länge förän någon häver ur sig "men det kostar ju lika mycket som diesel per mil".
Men om elbilen slår igenom så är det här naturligtvis inget problem. Vem som helst kan ju sätta ut en laddnings plats om de vill. Svårt att skaffa sig monopol på el liksom, så länge det går att ladda bilarna med vanliga CEE kontakter. Och för destinations laddning räcker ju det.
Tror inte elbilarna dör ut utan att detta är framtiden, jag har själva ibland lite problem med räckvidden ex min tisdagsresa som är på 39 mil och det klarar jag inte med full "tank" utan får ta omvägen (4 mil) via Falkenberg för att komma hem.
Jo jag har klarat denna resa en gång men lite drygt att köra långsamt och kallt blev det i slutet och när jag kom hem var det 0,6 km kvar, räckviddsångest....
Jag har snart passerat 1000 mil sen nyår men är 100% nöjd ändå och med lite planering löser det sig och jag tror snart att andra bilen även blir en elbil men då med kortare räckvidd.
Jag tror att de stora el-jättarna liksom mackarna försöker ta extra betalt för att folk på resa inte orka leta billiga alternativ men jag tror snart det dyker upp mindre innovativa företag som ger bättre pris ex som vid parkering betala för verklig tid.
Jag jobbar årligen mot OKG Oskarshamns kärnkraftverk och testade nu om det fanns möjligheter att ladda på vårt normala hotell och svaret var inga problem men det kostade 50:-/dygn och då för 240 volt 10 amp. är detta priset ok?
Jo jag har klarat denna resa en gång men lite drygt att köra långsamt och kallt blev det i slutet och när jag kom hem var det 0,6 km kvar, räckviddsångest....
Jag har snart passerat 1000 mil sen nyår men är 100% nöjd ändå och med lite planering löser det sig och jag tror snart att andra bilen även blir en elbil men då med kortare räckvidd.
Jag tror att de stora el-jättarna liksom mackarna försöker ta extra betalt för att folk på resa inte orka leta billiga alternativ men jag tror snart det dyker upp mindre innovativa företag som ger bättre pris ex som vid parkering betala för verklig tid.
Jag jobbar årligen mot OKG Oskarshamns kärnkraftverk och testade nu om det fanns möjligheter att ladda på vårt normala hotell och svaret var inga problem men det kostade 50:-/dygn och då för 240 volt 10 amp. är detta priset ok?
50kr/dygn låter bra, blir väl lite mindre än 1kr/kWh.
Tror som sagt att det kommer många som kan tänka sig släppa till en sladd för 1-2kr/kWh.
Tror som sagt att det kommer många som kan tänka sig släppa till en sladd för 1-2kr/kWh.
Från ett 10A uttag kan du plocka ut 2,4KW/H. Så har du bilen inkopplad 10 timmar så får du 24KWh. Klarar du dig på det? Kan du hitta ett 3-fas 16A uttag nånstans, så kan du få 22 KWh på två timmar.Jag jobbar årligen mot OKG Oskarshamns kärnkraftverk och testade nu om det fanns möjligheter att ladda på vårt normala hotell och svaret var inga problem men det kostade 50:-/dygn och då för 240 volt 10 amp. är detta priset ok?
Om priset är ok, eller inte kan man ju filosofera om, men laddar du 10 timmar så blir det ca 2kr/KWh.
Vad man mer kan filosofera om är vad Hotell nuförtiden bakar in i priset, och vad man får betala extra för. Saker som är extra betyder mer administration.
Är saker som Frukost, Internet, El till bilen mm saker som man vill betala separat för, eller är det saker som man vill ha ett totalpris på.
Jag kan förstå att man tycker att priset borde vara i relation till hur mycket el man "tankat" men när det kommer till snabbladdare är tillgängligheten avgörande. Det innebär att vi alla vill att folk står så kort tid som möjligt vid stolpen därav är det också rimligt att man istället tar betalt per minut och inte per kWh.
I det fall man tar betalt per kWh är risken att någon ställer sig och "tankar", går iväg och handlar. Batteriet blir fulladdat och personen står kvar exempelvis 15 minuter extra (i onödan) för det kostar ju inget att stå där. Istället ser man det som en gratis parkeringsplats...
I det fall man tar betalt per kWh är risken att någon ställer sig och "tankar", går iväg och handlar. Batteriet blir fulladdat och personen står kvar exempelvis 15 minuter extra (i onödan) för det kostar ju inget att stå där. Istället ser man det som en gratis parkeringsplats...
As-okej om det kan spara dig lite tid/ångest på vägen hem tycker jag. Fungerar marknadskrafterna kommer ju ett konkurerande hotell bjuda på det så kanske du väljer det hotellet nästa gång. Det kräver ju en kritisk massa på något sätt av både elbilar och hotell givetvis men otroligt mycket hellre valet för 50:- än inget val alls.leiflodde skrev:Jag jobbar årligen mot OKG Oskarshamns kärnkraftverk och testade nu om det fanns möjligheter att ladda på vårt normala hotell och svaret var inga problem men det kostade 50:-/dygn och då för 240 volt 10 amp. är detta priset ok?
Det är ju givetvis lite klen effekt men återigen, ser dom en inkomst i det kanske det är värt att biffa upp den till iaf 16A eller trefas. Dina 50 kr kan betyda mer i det långa loppet än du tror

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Du vet väl att när bilen säger "0 km" har du fortfarande sådär 2 mil kvar i batterierna?leiflodde skrev:Jo jag har klarat denna resa en gång men lite drygt att köra långsamt och kallt blev det i slutet och när jag kom hem var det 0,6 km kvar, räckviddsångest....
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
- TiborBlomhall
Som Hammar också säger blir det ca 2:-/kWh dvs dubbla det de får betala, vilket är helt OK.leiflodde skrev:Jag jobbar årligen mot OKG Oskarshamns kärnkraftverk och testade nu om det fanns möjligheter att ladda på vårt normala hotell och svaret var inga problem men det kostade 50:-/dygn och då för 240 volt 10 amp. är detta priset ok?
Jämför mot priset på pytteflaskan Coca Cola i minibaren...

- Datordoktorn
- Teslaägare
Det har blivit mycket uppståndelse över Fortum och Vattenfalls egentligen ganska självklara beslut att börja ta betalt för snabbladdningen. Dessa företag vill givetvis, på något sätt, få igen pengarna för sin investering och helst gå med vinst. Däremot kan man med all rätta ha åsikter om debiteringsmodellen och prissättningen. Betalt per laddad kw eller per tidsenhet? Har tidigare tyckt det naturliga givetvis är att betala per kw, speciellt eftersom det sällan varit kö till snabbladdarna. Men i Norge, som man lånat konceptet ifrån, är situationen annorlunda och då blir resonomanget mer rimligt, att ingen bil ska stå längre än nödvändigt.
Så, vad borde betalningsmodellen vara? Kw eller tid? Svaret på den frågan är ....både och! I avgiften borde ingå både 30 minuters tid och betala för energin. Detta eftersom alla chademoladdare laddar betydligt långsammare än de utlovade 50 kw. Jag testade under mina år som Leafägare de tre vanligaste modellerna av Chademoladdare i Sverige och Danmark. De franska laddarna som Fortum ställt vid McDonalds, dess ger drygt 40 kw precis i början för att ganska snabbt gå ner runt 30-35. Skulle påstå att de vid en laddning 20-80% ger i snitt 25-35 kw, beroende på batteriets temperatur. Exakt samma mönster visar Garos laddare upp (exempelvis OKQ8 Landvetter), ganska beskedlig effekt. Klart bäst i test är ABB´s laddare som bland annat Nissan Malmö använder och även hela danska Clevers nät. Dessa ger, enligt mina högst ovetenskapliga studier, runt 35-45 kw.
Dessa siffror bekräftas också av Fortums ansvarige, Marcus Hökfelt, i den kommentar han skrivit på deras hemsida. Där anger han ungefärlig tid och effekt laddarna används och det är som sagt långt under 50 kw/h i hastighet.
Att Fortum och Vattenfall vill ha betalt är som sagt självklart men frågan är, vem borde betala? Jag lobbade hårt för att min lokala livsmedelsbutik med toppenläge precis vid E22 skulle sätta upp en komboladdare. Denna är nu på plats, men troligen inte på grund av mitt lobbande. Första året bjuder energibolaget på strömmen och det troliga är att butiken kommer att göra ett avtal om att bjuda på laddning om man handlar i butiken. En ganska bra affärside, handlaren får ökad omsättning, bilägaren gratis (eller subventionerad) snabbladdning och även miljön blir ju lite bättre av fler elbilar på vägarna.
Några andra som borde hjälpa till att betala är ju biltillverkarna men eftersom ingen, utom Tesla då, satsar seriöst på elbilar så släpper de inte en krona.
Sen kan jag tycka att vi nu, med ett så kallat miljöparti i regeringen, skulle sett någon typ av satsning på infrastruktur för snabbladdning och konkreta förslag på hur vi ska fasa över privatbilismen mot elbilar. De har alltså väntat i över 20 år på att få en plats i regeringen så tid att tänka har de ju haft. Men när de väl når sitt mål, att få bli del av regeringen, så visar det sig att de inte har någon genomtänkt politik alls, inte ens i sina profilfrågor. Eftersom det här troligen är fel forum för politiska utläggningar så håller jag mig ifrån att vädra mer av mina åsikter för Sveriges regering.....
Ytterligare ett problem med den nu utlysta betalningslösningen, som vissa redan konstaterat i tråden, är att alla dessa "förståsigpåare" som aldrig kört elbil nu får ytterligare ett argument emot elbilar när "seriösa" motortidningar basunerar ut att "nu blir det dubbelt så dyrt att tanka el som diesel". Man liksom bara tänker bort hela biten med att minst 95% av laddandet sker hemma i garaget, precis som tidigare. Jag har personligen debatterat mot alla elbilshatare i många år men till slut blir man så jävla trött på dem att man bara skiter i det.
Det enda lilla försiktigt positiva i det här är att marknaden nu ligger helt öppen för Teslas koncept med självbärande affärskoncept för snabbladdning. Men visst kommer sättet nyheten presenterades att leda till att färre köper "vanliga" elbilar. Bra för Tesla men ett komplett nederlag för miljön!
Så, vad borde betalningsmodellen vara? Kw eller tid? Svaret på den frågan är ....både och! I avgiften borde ingå både 30 minuters tid och betala för energin. Detta eftersom alla chademoladdare laddar betydligt långsammare än de utlovade 50 kw. Jag testade under mina år som Leafägare de tre vanligaste modellerna av Chademoladdare i Sverige och Danmark. De franska laddarna som Fortum ställt vid McDonalds, dess ger drygt 40 kw precis i början för att ganska snabbt gå ner runt 30-35. Skulle påstå att de vid en laddning 20-80% ger i snitt 25-35 kw, beroende på batteriets temperatur. Exakt samma mönster visar Garos laddare upp (exempelvis OKQ8 Landvetter), ganska beskedlig effekt. Klart bäst i test är ABB´s laddare som bland annat Nissan Malmö använder och även hela danska Clevers nät. Dessa ger, enligt mina högst ovetenskapliga studier, runt 35-45 kw.
Dessa siffror bekräftas också av Fortums ansvarige, Marcus Hökfelt, i den kommentar han skrivit på deras hemsida. Där anger han ungefärlig tid och effekt laddarna används och det är som sagt långt under 50 kw/h i hastighet.
Att Fortum och Vattenfall vill ha betalt är som sagt självklart men frågan är, vem borde betala? Jag lobbade hårt för att min lokala livsmedelsbutik med toppenläge precis vid E22 skulle sätta upp en komboladdare. Denna är nu på plats, men troligen inte på grund av mitt lobbande. Första året bjuder energibolaget på strömmen och det troliga är att butiken kommer att göra ett avtal om att bjuda på laddning om man handlar i butiken. En ganska bra affärside, handlaren får ökad omsättning, bilägaren gratis (eller subventionerad) snabbladdning och även miljön blir ju lite bättre av fler elbilar på vägarna.
Några andra som borde hjälpa till att betala är ju biltillverkarna men eftersom ingen, utom Tesla då, satsar seriöst på elbilar så släpper de inte en krona.
Sen kan jag tycka att vi nu, med ett så kallat miljöparti i regeringen, skulle sett någon typ av satsning på infrastruktur för snabbladdning och konkreta förslag på hur vi ska fasa över privatbilismen mot elbilar. De har alltså väntat i över 20 år på att få en plats i regeringen så tid att tänka har de ju haft. Men när de väl når sitt mål, att få bli del av regeringen, så visar det sig att de inte har någon genomtänkt politik alls, inte ens i sina profilfrågor. Eftersom det här troligen är fel forum för politiska utläggningar så håller jag mig ifrån att vädra mer av mina åsikter för Sveriges regering.....
Ytterligare ett problem med den nu utlysta betalningslösningen, som vissa redan konstaterat i tråden, är att alla dessa "förståsigpåare" som aldrig kört elbil nu får ytterligare ett argument emot elbilar när "seriösa" motortidningar basunerar ut att "nu blir det dubbelt så dyrt att tanka el som diesel". Man liksom bara tänker bort hela biten med att minst 95% av laddandet sker hemma i garaget, precis som tidigare. Jag har personligen debatterat mot alla elbilshatare i många år men till slut blir man så jävla trött på dem att man bara skiter i det.
Det enda lilla försiktigt positiva i det här är att marknaden nu ligger helt öppen för Teslas koncept med självbärande affärskoncept för snabbladdning. Men visst kommer sättet nyheten presenterades att leda till att färre köper "vanliga" elbilar. Bra för Tesla men ett komplett nederlag för miljön!
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
Miljöminister Åsa Romson har tydligen rytit till om Fortums och Vattenfalls laddpriser:
http://teknikensvarld.se/romson-forbann ... er-175541/
Nu är jag förvirrad - var hon inte emot alla bilar?
http://teknikensvarld.se/romson-forbann ... er-175541/
Nu är jag förvirrad - var hon inte emot alla bilar?
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De grundades 1981 och har alltså haft över 30 år på sig att tänka ut bra miljöpolitik. Men det har de inget intresse av, eftersom Miljöpartiet är motståndare till ren miljö. Det är extra tydligt när man tittar på den fråga som var själva anledningen till att de startade; kärnkraften. Trots att kärnkraft är det renaste och säkraste kraftslag som finns idag, så är motarbetning av kärnkraft Miljöpartiets hjärtefråga.Datordoktorn skrev:Sen kan jag tycka att vi nu, med ett så kallat miljöparti i regeringen, skulle sett någon typ av satsning på infrastruktur för snabbladdning och konkreta förslag på hur vi ska fasa över privatbilismen mot elbilar. De har alltså väntat i över 20 år på att få en plats i regeringen så tid att tänka har de ju haft. Men när de väl når sitt mål, att få bli del av regeringen, så visar det sig att de inte har någon genomtänkt politik alls, inte ens i sina profilfrågor.
Namnet "Miljöpartiet" ska nog tolkas på samma sätt som ordet "Miljöavgift", som alltså inte är en avgift för att produkten som avgiftsbeläggs är bra för miljön, utan dålig (rätt ord borde naturligtvis varit "Anti-miljö-avgift", på samma sätt som Miljöpartiet borde hetat "Anti-miljö-partiet").
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Milj%C3%B6partiet
http://www.forbes.com/sites/jamesconca/ ... ways-paid/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag ser kostnaden för offentlig laddning som ett ett rätt litet problem. Det borde bli något man sällan gör. Ett avsevärt större problem är osäkerheten vad som händer med miljöbilspremien när pengarna är slut både förra och denna denna gången. Den som beställer idag är nog inte helt säker på att få den. Förmånsvärdesrabatten är även den ett större problem. Vad händer efter 2016?. Att det inte finns någon långsiktig strategi från regeringen är mycket irriterande.
Kostnaden för offentlig laddning är ju dock inte främst ett problem för "30 mils BEV" (Tesla). Pluginhybrider är väl de som får mest stryk. De drar ju avsevärt mer bränsle än motsvarande dieselbil när batteriet är tomt och de har nog de flesta köpt med huvudsyftet att spara pengar.
"10 mils BEV" (VW, Nissan, Renault, Mitsubishi och liknande) antar jag att de flesta har köpt med lagom dagspendling som syfte. Om de vid något tillfälle skall använda en sådan för en längre resa så är det väl viktigare att laddaren är ledig och hel än exakt vad det kostar.
Kostnaden för offentlig laddning är ju dock inte främst ett problem för "30 mils BEV" (Tesla). Pluginhybrider är väl de som får mest stryk. De drar ju avsevärt mer bränsle än motsvarande dieselbil när batteriet är tomt och de har nog de flesta köpt med huvudsyftet att spara pengar.
"10 mils BEV" (VW, Nissan, Renault, Mitsubishi och liknande) antar jag att de flesta har köpt med lagom dagspendling som syfte. Om de vid något tillfälle skall använda en sådan för en längre resa så är det väl viktigare att laddaren är ledig och hel än exakt vad det kostar.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld