Om livet blir enklare 340 dagar om året kanske man kan leva med ett laddstopp vid släktbesök 25 dagar. Dessutom med en del andra fördelar 365 dagar.
Bra sagt!
Ungefär som när folk väljer bil utefter hur de ska kunna dra sin husvagn 2 veckor / år. (Själv varit där, men insett att det är tvärtom och släppt det)
Då bör någon av de väl kunna ”ladda på vägen” i framtiden? (Även om det tar några minuter)
Sen att ladda 3 bilar med 10A 1fas vardera. Ger ju ca 1mil/tim åt de. Visst inte jättemycket men kalaset lär väl vara 2-6tim skulle jag tro?
Jo visst händer det säkert att de stannar och tankar idag. Men startar man med nära fulltank så är det ju oftast inga problem i en modern fossilare att åka >50mil.
För att starta med full tank måste de ha tankat inför avresa. Vidare kommer de behöva tanka på vägen hem oavsett förutsatt att de inte vill komma hem med nästan tom tank (vilket i sådana fall tvingar dem till en tankning nästa gång de ska iväg med bilen). Med elbil startar du alla turer med fullt batteri och du kan komma hem igen med i princip tomt batteri. Resan du beskriver blir inte mer tidskrävande med elbil än med fossibil. Detta är en självklarhet som ägare till fossilbilar inte förstår (mig inkluderad) innan de själva går över till elbil.
Hur får du ihop det här?
Min förhoppnings sista fossil bil har en tank på 66l diesel
Officiellt drar den 4,5l/ 10mil
Om vi för enkelhetens skull räknar att den drar 10 l/10 mil blir det inte så svart som du målar det .
Visst gillar vi elbilar men jag tror att det blir löjligt om man håller på och vrider så det spricker.
Möjligt att jag vred till det en aning, men faktum är att en tankning krävs hursomhelst för en fossibil och ett laddstopp i endera riktning räcker gott och väl för en elbil (med Tesla-kapacitet). Således ingen större skillnad. Och som någon konstaterade blir tidsbesparingen totalt över året stor med elbil.
Jo, och så kan man ställa ner strömmen, så att 6 bilar laddar 5 A (men då får de väldigt lite laddning var).
Om man delar på ett trefasuttag så får man ju teoretiskt 16A per fas och bil. Många UMCer stödjer väl ändå bara enfas, så sett är det väl så man får göra. Sen kan man ju fundera på om det är värt besväret. Säg att man får max 10-15km per timme, samtidigt som man riskerar att grilla sitt schuko-uttag. Jag skulle nog offra en halvtimme av mitt liv och åka till en snabbladdare istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har 30kWh och besökt släkt långt bort... har inte behövt ladda hemma hos dem. Inte tanka diesel heller.
Precis! Javisst behöver man ändra sitt beteende och jag har inte känt det som att jag har offrat nåt. Jag kör en liten Zoe med 22 kW och har kört åtskilliga långresor. Ja, det tar längre tid. Ja, jag måste stanna och ladda flera gånger vid långkörningar. Men jag räknar med det och lägger upp resan efter det. Jag ser till att ha nåt med mig att göra, t.ex. en bok att läsa, surfar på nätet, äter mat osv. Med tanke på vinsterna med elbil så är det ett enkelt val.
Det är lätt att fastna på specialfallen där fosibilsrns är enklare eller bättre. Förr slängde vi allt i soptunnan, idag sopsorterar de flesta. Lite mer jobb men vi vet att det krävs. Att förpesta miljön bara för man vill kunna åka väldigt långs sträckor nån gång per år utan att ladda efter vägen kommer inte att anses ok. Det är ju som att jag orkar inte åka till återvinningscentralen, jag slänger mitt skräp i skogen...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Det är ju som att jag orkar inte åka till återvinningscentralen, jag slänger mitt skräp i skogen...
Nej, det är bättre än så. Att åka till ÅVC är ju i princip enbart en uppoffring eftersom man inte får nånting tillbaka direkt. Man gör det för att det är nödvändigt och rätt, men man har inga direkta fördelar av det. Att slänga skräpet i skogen och inte bry sig är alltid enklare på sätt och vis.
Men att köra elbil är ju inte en uppoffring på det viset. Det kan vara krångligare i vissa fall när man ska resa långt, men det är så mycket smidigare och trevligare i vardagen. Man får så många direkta fördelar av elbilsägandet att de få tillfällen när det faktiskt är lite krångligt inte har så stor betydelse.
När man titta på helheten är elbilsägandet inte en uppoffring utan en ren vinst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag har jag ett litet gränsfall. Startade dagen med ca 220 km enligt typical. Tänkte inte så mycket på det. Jag skulle bara in till stan fram och tillbaka ett par ggr. Först till jobbet där jag dessutom kunde ladda ytterligare 70-80 km på motorvärmarstolpen och sen i kväll. Gott om range alltså.
Men pga nätverksproblem hos min kund står jag nu 80 km hemifrån med 110 km typical range och ska köra ytterligare ca 4 mil en timme efter jag kommer hem. Står nu och laddar med 10km/h takt och måste åka redan vid 15.00. Det kommer alltså gå bra om jag laddar en timme med 16A 3-fas hemma. Hade jag inte haft den möjligheten nu hade jag fått svänga förbi Fullerö en sväng. Men alla bor inte så nära en SuC som jag. Hade det varit en till sak idag som krånglat så hade det inte gått. T ex om motorvärmarstolpen inte fungerat. Eller om vi haft vårt ärende ikväll lite längre bort...
När det gäller räckvidd, så har jag uppfattningen att 50 mil är den magiska gränsen (300 miles).
Förvisso är 95% kortare resor. men man bör betänka att vid 10 mil kvar så kommer bensinbilen (min iallafall) att signalera att tanken är snart tom. där sätter räckviddsångeslen igång hos de flesta (även icebilister alltså). vid 50 mil så behöver man inte ladda så ofta, så även om man inte har nattladding så funkar den som en vanlig bil. Och även om vissa kombis har 60 liters tank så får man beakta att om man skulle göra en undersökning hur mycket mil som finns kvar i bilen på en vanlig parkering så skulle jag säga mellan 30 och 20 mil. och även bensin och diesel fungerar sämre vid kyla.
(nu pratar vi alltså om hushåll som endast har en bil att tillgå, så det är inte andra bil som berörs).
Att kunna ladda snabbt är viktigt på långresor, semisnabbt om man har tillgång till en laddare i närområdet. (vi får förutsätta att infrastrukturen är på plats)
Som ni säger så kommer ju med allra störta säkerhet infrastrukturen med snabbladdare vara väl utbyggd.
Men kommer de flesta tycka att det är ok att få in en "negativ" förändring av beteendet genom att behöva stanna både en gång på vägen till och en gång på vägen hem från kalaset?
Säger det igen över 50% av alla nybilsägare i Norge tycker det är ok med elbilar och de blir bara fler fast Norge pumpar ut olja. Plånboken styr i detta fall är det bra för miljön också. Så varför skulle det inte bli likadant i Sverige efter att Volvo har rena elbilar i alla modeller först då vågar politikerna göra samma sak i dieselandet Volvosverige.
Som du säger så pumpar Norge fortfarande upp olja. Nyfiken på hur det kan vara bättre för miljön att någon annan bränner upp den iställe för Norge? Blir ju mer transporter till och med.
Elbilsomställningen kommer gå av sig själv utan massvis med extra subventioner och straffbeskattningar, pga fördelarna som elbilarna ger. I och med bonus-malus blir redan elbilarna kraftigt subventionerade. Räknar man dessutom in att 2/3 av bensinpriset går till staten, mot 1/3 för elpriset, så blir elbilarna i praktiken ännu mer subventionerade. Ser inget behov av att vi ska subventionera ännu mer.
Jag sitter lugn i båten och tänker på mina induktiva laddvägar som kommer så småningom...
Tills dess så stannar jag och laddar ibland och så länge vi inte är så väldigt många så fungerar det jättebra! (dessutom så är det trevligt med ett litet samtal om elbilar och annat när man laddar...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det är ju som att jag orkar inte åka till återvinningscentralen, jag slänger mitt skräp i skogen...
Nej, det är bättre än så. Att åka till ÅVC är ju i princip enbart en uppoffring eftersom man inte får nånting tillbaka direkt. Man gör det för att det är nödvändigt och rätt, men man har inga direkta fördelar av det. Att slänga skräpet i skogen och inte bry sig är alltid enklare på sätt och vis.
Men att köra elbil är ju inte en uppoffring på det viset. Det kan vara krångligare i vissa fall när man ska resa långt, men det är så mycket smidigare och trevligare i vardagen. Man får så många direkta fördelar av elbilsägandet att de få tillfällen när det faktiskt är lite krångligt inte har så stor betydelse.
När man titta på helheten är elbilsägandet inte en uppoffring utan en ren vinst.
Ja självklart är det mängder av fördelar med elbil. Men jag tänkte bara på hur det blir när man isolerar specialfall och jämför. Man måste se helheten. Vissa saker blir annorlunda med elbil. De flesta saker blir mycket bättre men så hakar man upp sig på specialfallen och där det är bättre med fosilbil...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Låt säga att du för vad en tank bensin kostar kan få bilen laddad medan kalaset pågår? Alltså att någon betjänt åker och laddar bin bil. Eller att det kommer en glassbil lastad med 300kWh och 6st DC uttag som du hyrt in.
När man gått över helt till elbil så är det skitenkelt att se en massa besvärliga specialfall med fossilare...
Jag får nästan ångest när jag tänker på det, som tex när man får en fossilare som lånebil på Tesla, sjukt vad massa besvär man får stå ut med då alltså,
jag fattar knappt att jag förr orkade med allt skit som följer med den tekniken.
På vintern är det extra jävligt
Kallstarter och värme som "aldrig" kommer till kupén förrns man är framme, tanka när det är minusgrader (och/eller när man har bråttom) och avgasstanken tex...
När man gått över helt till elbil så är det skitenkelt att se en massa besvärliga specialfall med fossilare......
Precis. Vi tog idag fossilbilen till stan. Först är den svinkall och blir inte varm på evigheter. Sen är det skitjobbigt att man hela tiden tänker att den bränner en massa pengar med varje meter man kör. Och när man är framme måste man parkera på en ordinarie parkeringsplats utan laddstolpe. Det kostar ytterligare pengar, och man får ingenting för det. Ingen kommer och fyller på bensin under tiden. Varför kostar det pengar då, kan man undra.
På elbilsparkeringen stod det en Ioniq, men vi kunde ju inte ställa oss bredvid. Kändes konstigt. Visst är det krångligt med bensinbilar.
Som du säger så pumpar Norge fortfarande upp olja. Nyfiken på hur det kan vara bättre för miljön att någon annan bränner upp den iställe för Norge? Blir ju mer transporter till och med.
Elbilsomställningen kommer gå av sig själv utan massvis med extra subventioner och straffbeskattningar, pga fördelarna som elbilarna ger. I och med bonus-malus blir redan elbilarna kraftigt subventionerade. Räknar man dessutom in att 2/3 av bensinpriset går till staten, mot 1/3 för elpriset, så blir elbilarna i praktiken ännu mer subventionerade. Ser inget behov av att vi ska subventionera ännu mer.
Att Norge exporterar olja istället för att själv konsumera den leder till att vinst för oljeproduktion för andra aktörer minskar och skyndar på omställningen. Norge har ju fördelen av att ha väldigt billig elproduktion. Lättare att exportera oljan än elen.
Jag är inte heller för subventioner av något men anser inte att elbilar är subventionerade bara för att det är mindre skatt på el än på bensin. Man kan ju inte direkt säga att staten subventionerar maten jag köper bara för att det är mindre moms på den än på bilen jag köpte.
Ska man se till kostnaderna som avgasbilar orsakar så lär dessa komma mycket lindrigt undan. Bara sjukhuskostnaderna orsakade av dålig luft pga avgaserna lär stå för väldigt många kronor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att Norge exporterar olja istället för att själv konsumera den leder till att vinst för oljeproduktion för andra aktörer minskar och skyndar på omställningen. Norge har ju fördelen av att ha väldigt billig elproduktion. Lättare att exportera oljan än elen.
Jag är inte heller för subventioner av något men anser inte att elbilar är subventionerade bara för att det är mindre skatt på el än på bensin. Man kan ju inte direkt säga att staten subventionerar maten jag köper bara för att det är mindre moms på den än på bilen jag köpte.
Ska man se till kostnaderna som avgasbilar orsakar så lär dessa komma mycket lindrigt undan. Bara sjukhuskostnaderna orsakade av dålig luft pga avgaserna lär stå för väldigt många kronor.
Inte nödvändigtvis, men det kan leda till lägre oljepriser vilket gör att omställningen går långsammare på andra ställen (även om Norges andel av den totala bensin/dieselförbrukningen är så liten att det nog blir försumbart). Min poäng var att man måste se det på en global nivå, allt hänger ihop.
Fast det är de ju per definition eftersom båda används som bränsle för bilar, även om det kanske inte var avsikten då elbilar knappt existerade när skattenivåerna för el sattes. Att man plockar ut en mindre andel skattepengar på elpriset jämfört med bensin eller diesel är dock helt i sin ordning tycker jag, men jag tycker inte att lösningen för att få fler att gå över till elbilar är att införa något liknande som Norge har gjort.
Absolut, det är också en aspekt. Miljöproblem finns ju både på lokal- och global nivå.
Idag har jag ett litet gränsfall. Startade dagen med ca 220 km enligt typical. Tänkte inte så mycket på det. Jag skulle bara in till stan fram och tillbaka ett par ggr. Först till jobbet där jag dessutom kunde ladda ytterligare 70-80 km på motorvärmarstolpen och sen i kväll. Gott om range alltså.
Men pga nätverksproblem hos min kund står jag nu 80 km hemifrån med 110 km typical range och ska köra ytterligare ca 4 mil en timme efter jag kommer hem. Står nu och laddar med 10km/h takt och måste åka redan vid 15.00. Det kommer alltså gå bra om jag laddar en timme med 16A 3-fas hemma. Hade jag inte haft den möjligheten nu hade jag fått svänga förbi Fullerö en sväng. Men alla bor inte så nära en SuC som jag. Hade det varit en till sak idag som krånglat så hade det inte gått. T ex om motorvärmarstolpen inte fungerat. Eller om vi haft vårt ärende ikväll lite längre bort...
Varför startade du dagen med bara 220km? Med laddning hemma finns det väl ingen direkt anledning att starta dagen under 80% range, dvs ca 350km på en 90D? Jag pluggar alltid in bilarna så behöver man fundera på en sak mindre. Livet är enkelt med elbil!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Har 30kWh och besökt släkt långt bort... har inte behövt ladda hemma hos dem. Inte tanka diesel heller.
Precis! Javisst behöver man ändra sitt beteende och jag har inte känt det som att jag har offrat nåt. Jag kör en liten Zoe med 22 kW och har kört åtskilliga långresor. Ja, det tar längre tid. Ja, jag måste stanna och ladda flera gånger vid långkörningar. Men jag räknar med det och lägger upp resan efter det. Jag ser till att ha nåt med mig att göra, t.ex. en bok att läsa, surfar på nätet, äter mat osv. Med tanke på vinsterna med elbil så är det ett enkelt val.
Jag frågade en som absolut inte kunde ha elbil, resan till dottern skulle ta för lång tid med elbil, "om dottern flyttar tio mil, då är det slut med besöken"?
Va, neeeeej, hur menar du?????
Hahahaha....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag frågade en som absolut inte kunde ha elbil, resan till dottern skulle ta för lång tid med elbil, "om dottern flyttar tio mil, då är det slut med besöken"?
Hahahaha....
Öhhh... Tänkte inte på det...
Klockren fråga!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Hahahaha....
Nu tittar kollegorna på mig sådär igen ..... -"Vad skrattar han åt på jobbet..."