Framtidsscenario

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Framtidsscenario

Inlägg av Kevork »

Har lekt lite med ett framtidsscenario där alla i min släkt gått över till att köra elbil istället för fossila bilar. Ett bekymmer som uppstår är gällande räckvidd och laddinfrastruktur vid scenariot att vi har kalas och man får många långväga gäster.

Till saken hör att vi bor utanför Linköping och jag har majoriteten av min sida släkten strax utanför Borås (~23mil) och min fru har sin sida av släkten utanför Lindesberg (~18mil). Dessa sträckor avverkas normalt i en körning utan några stopp. Har vi ett kalas så blir ju så att säga stoppet hemma hos oss där gästerna kommer stanna några timmar för att sedan be ge sig hemåt och då helst vilja köra hela vägen non-stopp igen.

Eftersom det kommer vara minst 2st bilar från respektive sida släkten (>4st totalt) uppstår problemet att man max kommer kunna erbjuda vettig laddning hemma för enbart en bil.

Så med detta framtidsscenario i åtanke vad tror du krävs för att elbilar ska få acceptans hos "medel-Svensson"?

* Elbilar behöver >50mil verklig räckvidd?
* Elbilar behöver kunna laddas trådlöst underfärd?
* Man måste acceptera att stanna längs vägen för att snabbladda?
* ??
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Re: Framtidsscenario

Inlägg av Kulingen »

Det räcker att fosilbilar beskattas högre se på Norge där det säljs mer än 50% elbilar. Sedan löser sig allt, ju mera elbilar ju mera laddare blir det. Då laddar man längs vägen med snabbladdare så ingen behöver ladda hos dig.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att längre räckvidd än kring 40 mil kommer vara vanligt i framtiden. Även för de få gånger då många samlas på ett ställe så kommer man inte anta att man kommer kunna ladda utan bekymmer utan kommer att stanna och ladda upp antingen innan man kommer fram eller på vägen hem.

Det funkar ju så redan idag, man utgår ju inte från att man kan ladda hemma hos de man besöker. Det skulle bara vara en positiv överraskning om det är möjligt. I framtiden kommer det finnas än fler möjligheter att snabbladda nära destinationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Som ni säger så kommer ju med allra störta säkerhet infrastrukturen med snabbladdare vara väl utbyggd.

Men kommer de flesta tycka att det är ok att få in en "negativ" förändring av beteendet genom att behöva stanna både en gång på vägen till och en gång på vägen hem från kalaset?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Kevork skrev:
Som ni säger så kommer ju med allra störta säkerhet infrastrukturen med snabbladdare vara väl utbyggd.

Men kommer de flesta tycka att det är ok att få in en "negativ" förändring av beteendet genom att behöva stanna både en gång på vägen till och en gång på vägen hem från kalaset?
Säger det igen över 50% av alla nybilsägare i Norge tycker det är ok med elbilar och de blir bara fler fast Norge pumpar ut olja. Plånboken styr i detta fall är det bra för miljön också. Så varför skulle det inte bli likadant i Sverige efter att Volvo har rena elbilar i alla modeller först då vågar politikerna göra samma sak i dieselandet Volvosverige.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Händer väl att de tankar ”på vägen” idag?

Då bör någon av de väl kunna ”ladda på vägen” i framtiden? (Även om det tar några minuter)

Sen att ladda 3 bilar med 10A 1fas vardera. Ger ju ca 1mil/tim åt de. Visst inte jättemycket men kalaset lär väl vara 2-6tim skulle jag tro?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Leo skrev:

Då bör någon av de väl kunna ”ladda på vägen” i framtiden? (Även om det tar några minuter)

Sen att ladda 3 bilar med 10A 1fas vardera. Ger ju ca 1mil/tim åt de. Visst inte jättemycket men kalaset lär väl vara 2-6tim skulle jag tro?
Kommer dom så långt ifrån så är det nog övernattning som gäller
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Leo skrev:

Jo visst händer det säkert att de stannar och tankar idag. Men startar man med nära fulltank så är det ju oftast inga problem i en modern fossilare att åka >50mil.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Kulingen skrev:

Kommer dom så långt ifrån så är det nog övernattning som gäller
Som vi har det idag vid kalas så åker majoriteten enbart över dagen och stannar i 3-6h.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Kulingen skrev:
Säger det igen över 50% av alla nybilsägare i Norge tycker det är ok med elbilar och de blir bara fler fast Norge pumpar ut olja. Plånboken styr i detta fall är det bra för miljön också. Så varför skulle det inte bli likadant i Sverige efter att Volvo har rena elbilar i alla modeller först då vågar politikerna göra samma sak i dieselandet Volvosverige.
Min förhoppning är ju att det ska bli som du säger och att vi ska få en acceptans för att ändra våra beteenden så som du säger för att övriga fördelar uppväger det negativa.

Sen vet jag inte vilka slutsatser man kan dra av den norska statistiken just nu. Man kan nog mest se den som indikativ då vi saknar information om det finns fler bilar i hushållen som används vid långresor, vilken räckvidd har bilarna som sålts, hur nyttjas bilarna som sålts, varför valde övriga att köpa med fossil drivlina m.m.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Kevork skrev:
Leo skrev:

Jo visst händer det säkert att de stannar och tankar idag. Men startar man med nära fulltank så är det ju oftast inga problem i en modern fossilare att åka >50mil.
För att starta med full tank måste de ha tankat inför avresa. Vidare kommer de behöva tanka på vägen hem oavsett förutsatt att de inte vill komma hem med nästan tom tank (vilket i sådana fall tvingar dem till en tankning nästa gång de ska iväg med bilen). Med elbil startar du alla turer med fullt batteri och du kan komma hem igen med i princip tomt batteri. Resan du beskriver blir inte mer tidskrävande med elbil än med fossibil. Detta är en självklarhet som ägare till fossilbilar inte förstår (mig inkluderad) innan de själva går över till elbil.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Kevork skrev:
Kulingen skrev:
Min förhoppning är ju att det ska bli som du säger och att vi ska få en acceptans för att ändra våra beteenden så som du säger för att övriga fördelar uppväger det negativa.

Sen vet jag inte vilka slutsatser man kan dra av den norska statistiken just nu. Man kan nog mest se den som indikativ då vi saknar information om det finns fler bilar i hushållen som används vid långresor, vilken räckvidd har bilarna som sålts, hur nyttjas bilarna som sålts, varför valde övriga att köpa med fossil drivlina m.m.
Om man räknar antal sålda elbilar i Norgepee märke så sålde Tesla bäst, och det har nog inte folk som en andra bil ännu
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kenvork: du frågar dig om vi skulle klara av en negativ förändring i beteende som innebär att det blir krångligare.

Se på mobiltelefonerna där man för 12 år sen laddade en gång/vecka, numera dagligen...

Sopsortering där man förr lade allt smidigt i en påse. Där tex vi idag gladeligen sortera i 9 fack...

Besök en soptipp =återvinningsstation idag innebär minst sagt många saker att hålla isär...

Prova att ringa ett företag. Hur många knappval behövs innan du kommer rätt...

Förr fick man tvätta bilen på garageuppfarten, numera åka iväg...

Förr gick det snabbt att kliva på planet, nu med säkerhetskontroller mm...

Förr fanns det fantastiska ogräsmedel som tog bort ALLT snabbt och smidigt men...

Förr tankade personalen fossilbilen åt dig på macken, idag får du snällt vänta i korvkön på att få betala...

Förr användes inte säkerhetsbälte...

Förr målade man yrkesmässigt hus på vingliga stegar, idag krävs...

Förr kunde du ”släppa jobbet” när du kom hem. Idag med mobiler/mail...

Förr hällde man glatt ut målarrester och diverse kemikalier i slasken, idag...

Förr slängde vi glatt skräp i naturen. Fanns tom reklam hur man sänker skräp till botten. Se den här underbara reklamfilmen som heter ”Sjövett 1967” Hur samhället ville få oss att sluta slänga skräp i naturen...

Så JA människor kan ändra sitt beteende till något krångligare. ;) Antingen frivilligt tex tack vare ny insikt, samhällets eller omgivningens krav/påtryckning osv.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Leo skrev:
Kenvork: du frågar dig om vi skulle klara av en negativ förändring.....
Tack!

Klockren lista att ta till om man ska argumentera med människor som är skeptiska till elbilar.

Ett citat som jag funderat på i samband med elbilar är "People don't resist change. They resist BEING changed!" För att ta sig runt det och köra "Inception" på människor behövs bra argument är min erfarenhet.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kevork skrev:
Har lekt lite med ett framtidsscenario där alla i min släkt gått över till att köra elbil istället för fossila bilar. Ett bekymmer som uppstår är gällande räckvidd och laddinfrastruktur vid scenariot att vi har kalas och man får många långväga gäster.

Till saken hör att vi bor utanför Linköping och jag har majoriteten av min sida släkten strax utanför Borås (~23mil) och min fru har sin sida av släkten utanför Lindesberg (~18mil). Dessa sträckor avverkas normalt i en körning utan några stopp. Har vi ett kalas så blir ju så att säga stoppet hemma hos oss där gästerna kommer stanna några timmar för att sedan be ge sig hemåt och då helst vilja köra hela vägen non-stopp igen.

Eftersom det kommer vara minst 2st bilar från respektive sida släkten (>4st totalt) uppstår problemet att man max kommer kunna erbjuda vettig laddning hemma för enbart en bil.

Så med detta framtidsscenario i åtanke vad tror du krävs för att elbilar ska få acceptans hos "medel-Svensson"?

* Elbilar behöver >50mil verklig räckvidd?
* Elbilar behöver kunna laddas trådlöst underfärd?
* Man måste acceptera att stanna längs vägen för att snabbladda?
* ??
Det handlar ju om vanesaker. Du är uppvuxen med att en bil skall skaka och dåna, man är uppvuxen med att stå och mata in sedlar på en bensinstation. När man kört elbil ett tag så slås man av hur skönt det är att slippa den biten. Sen tillkommer andra olägenheter men i tid/prestanda/komfort/miljö osv så är det nog inte speciellt konstigt att vänja om sig till att snabbladda på vägen mot att man slipper tanka någonsin mera.

Man kanske förlägger släktträffen på Toftaholm herrgård istället tex...... nytänk med nya drivmedel!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Henrik Torphammar skrev:
Det handlar ju om vanesaker...
Precis, vanans makt är stor. Både jag och min fru är övertygade om att nästa bil vi köper ska gå på el. Vi har en Model 3 reserverad sedan 2016-04-01. Själv har jag även provkört Tesla Model S och BMW i3.

Det stora problemet är vissa delar av släkten som har väldigt svårt att se att elbilar är något positivt och exemplet på framtidsscenario är säkert något som kan komma upp vid en diskussion. Alltid bra då att ha bollat lite med andra för att hitta argument.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har kört elbil i snart två år, och den där dagen, när jag för allra sista gången i mitt liv tankade diesel, kommer jag aldrig att glömma. Då avslutades en tidsepok. Det var en milstolpe, ungefär som när man skaffade första datorn, första internetabonnemanget, eller allra första mobiltelefonen.
Har det blivit krångligare med elbil? Herregud, nej, tvärtom. Att koppla in bilen hemma i laddboxen är det bästa och smidigaste som finns. Det är bara puckat att behöva åka till en bensinmack flera gånger i månaden för att fylla på med energi. Hur korkat som helst. Det inser man inte förrän efteråt. Vad f*n höll vi på med?
Ganska omgående byttes allt annat bensindrivet ut mot prylar med batteridrift. Samma fördel även där. Gräsklipparen är alltid redo, startar alltid, går tyst och utan vibrationer. Likaså motorsågen eller trimmern.
Om några veckor är sambons bensinbil det sista bensindrivna som lämnar gården. Hon ser fram emot sin nya elbil. Gör det nåt att den har halva räckvidden jämfört med bensinbilen? Nej, inte alls. För två år sedan hade jag också varit tveksam och förmodligen hade jag tyckt att det verkar krångligt. Nu vet jag att det funkar bättre än man kan förställa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

I jaktlaget har alla skojat friskt med mig om elbil. Det är lätt att ta. ”När jag åker till jakten utanför Sundsvall kör jag 60 mil i ett sträck, det måste man kunna göra. Om jag måste pissa tar det 30s!” Utbrister någon. När jag replikerade att motsvarande resa med elbil kanske tar en halvtimme längre eftersom man måste ladda var pensionärerna eniga: Helt omöjligt! När jag ställde dem inför valet om en halvtimme längre resa, men till en tiondel av kostnaden för drivmedel blev det annat ljud i skällan. Samtliga tyckte helt plötsligt elbil lät intressant...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Såg att bensinen närmar sig 15 kr... LOL... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tias skrev:
Kevork skrev:
Leo skrev:

För att starta med full tank måste de ha tankat inför avresa. Vidare kommer de behöva tanka på vägen hem oavsett förutsatt att de inte vill komma hem med nästan tom tank (vilket i sådana fall tvingar dem till en tankning nästa gång de ska iväg med bilen). Med elbil startar du alla turer med fullt batteri och du kan komma hem igen med i princip tomt batteri. Resan du beskriver blir inte mer tidskrävande med elbil än med fossibil. Detta är en självklarhet som ägare till fossilbilar inte förstår (mig inkluderad) innan de själva går över till elbil.
Hur får du ihop det här?
Min förhoppnings sista fossil bil har en tank på 66l diesel
Officiellt drar den 4,5l/ 10mil
Om vi för enkelhetens skull räknar att den drar 10 l/10 mil blir det inte så svart som du målar det .
Visst gillar vi elbilar men jag tror att det blir löjligt om man håller på och vrider så det spricker.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

En officiel förbrukningssiffra har väl aldrig gällt. Inte ens för elbilar. Lägg på 50% så hamnar man skapligt.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Yxel skrev:
En officiel förbrukningssiffra har väl aldrig gällt. Inte ens för elbilar. Lägg på 50% så hamnar man skapligt.
Hmm jag la ju på några % från 4,5 l/10 mil till 10 l/ 10 mil. Räcker det inte?
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Om det nu verkligen inte går att ha mer än en elbil på laddning kan man kanske flytta sladden mellan två bilar efter halva tiden. Ett annat alternativ är ju att komma överens med ett par grannar om att lämna en femtilapp i postlådan som bidrag till nästa elräkning. Men t ex 20 min på en snabbladdare är väl acceptabelt när man räknar på hur länge man skulle ha jobbat för att skaffa pangar till fossilt bränsle i stället. Man kan kanske ta en liten efterfest med (k)laddkaka och kaffe på macken. Se möjligheter och lösningar i stället för problem.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Elbilisten skrev:
Om det nu verkligen inte går att ha mer än en elbil på laddning kan man kanske flytta sladden mellan två bilar efter halva tiden. Ett annat alternativ är ju att komma överens med ett par grannar om att lämna en femtilapp i postlådan som bidrag till nästa elräkning. Men t ex 20 min på en snabbladdare är väl acceptabelt när man räknar på hur länge man skulle ha jobbat för att skaffa pangar till fossilt bränsle i stället. Man kan kanske ta en liten efterfest med (k)laddkaka och kaffe på macken. Se möjligheter och lösningar i stället för problem.
Kan man inte montera 3 eluttag ,ett per fas?
Får man då inte 3 gånger 10A?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Om livet blir enklare 340 dagar om året kanske man kan leva med ett laddstopp vid släktbesök 25 dagar. Dessutom med en del andra fördelar 365 dagar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
Skriv svar