Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av StefL »

Ordet "eftermarknad" är extremt viktigt i fordonsbranschen, vilket innefattar service, reservdelar, tillbehör mm. Och där kommer intäkterna helt klart att minska för elbilar även om de inte kommer att bli noll.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

En till jämförelse. Staten tvingade över ett byte från analog till digitalTV vilket möjliggjorde Tex fler kansler utan parabol och HD tv. Gör staten nåt liknade nedsläckningen av analoga nätet, typ förbud mot dieselbilar etc. kan det gå fort ävensom det är dyrt.
Senast redigerad av Xmag, redigerad totalt 1 gånger.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Jag är övertygad om att de gamla bilfötetagens affärsmodeller och dominans kommer att försvinna snart. Det kommer att gå att få billiga och tillräckligt bra bilar från Kina som mycket väl kan konkurrera om de som idag köper begagnade bilar. Lågt inköpspris, när volymerna kommer upp, låg service- och driftskostnad är det som kommer ta död den gamla sälja bil och service-affärsmodeller. Jag skulle inte bli förvånad om man skulle kunna köpa en liten fyrsitsig bil med bra utrustning och tillräckligt bra kvalitet för under 100 000 kr i framtiden. Förutom batterier så är det ju väldigt enkel mekanik och lite mjukvara. Men det kommer vara Kineserna som gör det, likt plattTV där koreanerna gick in och gick om de traditionella tillverkarna med kvalitet, pris och design. Men det händer inte i dag. Vi är precis i fasen där man i tv-världen köpte digitalbox till tjock-TVn( hybridbil!).
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Att dom flesta nya bilar köps av företag kan göra att det går ennu fortare pga köpen styrs uppifrån och fosila bränslen är dålig reklam alltså kommer många företag inte tillåta dom anställda att välja nåt annat en elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är det någon sm har tillgång till statistik och kan göra en tidstudie för hur priset var i förhållande till vanlig tv? (var kan man hitta den informationen? scb?)
Kan vara intressant att se när det blev en magisk gräns och vilka variabler som spelade en roll.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Jag vill minnas att det var panel-brist som höll uppe priset. Det fanns inte tillräckligt många tillverkare (inte helt olikt batteribristen).
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Det mest intressanta är att när dom kom så slutade man direkt att köpa dom tjocka oavsett pris man köpte platt eller behöll den gamla längre och beg priserna på tjock sjönk sjukt fort efter tre år gick dom fullt fungerande till tippen
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Det mest intressanta är att när dom kom så slutade man direkt att köpa dom tjocka oavsett pris man köpte platt eller behöll den gamla längre och beg priserna på tjock sjönk sjukt fort efter tre år gick dom fullt fungerande till tippen
Vore väl inte bra om det hände bilar?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Vore väl inte bra om det hände bilar?
Nu pratar jag om utvecklingen i sverige inte världen,så knappast så dramatiskt egentligen

Det kommer fortfarande pumpas upp mer o mer olja
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi menar nog att det vore förödande om alla fossilbilar skulle skrotas helt plötsligt. Det var illa nog att en massa fullt fungerande tv-apparater slängdes. Men om samma sak skulle ske med fossilbilar pga att alla plötsligt köper elbil, så skulle elbilsrevolutionen utlösa den värsta miljökatastrofen i människans historia. Och det vore ju inte riktigt så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Verdi menar nog att det vore förödande om alla fossilbilar skulle skrotas helt plötsligt. Det var illa nog att en massa fullt fungerande tv-apparater slängdes. Men om samma sak skulle ske med fossilbilar pga att alla plötsligt köper elbil, så skulle elbilsrevolutionen utlösa den värsta miljökatastrofen i människans historia. Och det vore ju inte riktigt så bra.
Men så kommer det bli vem vill ha det gamla? 15krlitern när grannen kör för 2kr milen slipper tanka och alltid sätter sig i en varm eller sval bil
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
mati skrev:
Men så kommer det bli vem vill ha det gamla? 15krlitern när grannen kör för 2kr milen slipper tanka och alltid sätter sig i en varm eller sval bil
Sådär är det ju redan idag. Finns jättemånga som hellre vill ha en fossilbil ändå. Typ 99%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När efterfrågan på bensin minskar kommer priset sjunka. Och för alla som inte kör så mycket spelar det ingen roll vad soppan kostar när bilen är jättebillig i inköp. Min granne är 86 år och kör typ 100 mil om året eller så. Det spelar ingen roll att hans Volvo V40 drar en liter milen. Han skulle aldrig köpa en elbil, även om elen skulle vara gratis och bensin kostade 30 kr litern.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Priset på bensin sjunka? Hur tänker du då? Skatten kommer konstant höjas och dessutom är råoljepriserna låga nu

Sen gubben med sin fosil bil har säkert även en tjocktv så han är ju inte så relevant i jämförelsen

Frågan är vad för bilar vi satsar på 2020 när alla märken har en elbil eller i alla fall en kölista på en elbil

Går dom som vill ha en elbil att vinna över med reor osv till 3år till med bensin för 15kr litern?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Priset på bensin sjunka? Hur tänker du då? Skatten kommer konstant höjas och dessutom är råoljepriserna låga nu

Sen gubben med sin fosil bil har säkert även en tjocktv så han är ju inte så relevant i jämförelsen

Frågan är vad för bilar vi satsar på 2020 när alla märken har en elbil eller i alla fall en kölista på en elbil

Går dom som vill ha en elbil att vinna över med reor osv till 3år till med bensin för 15kr litern?

Nu på vintern drar min Tesla säkert 400 Wh/km om man skulle ha mätt "vid pumpen". Dvs den ström den drar från huset. Sett över året så är det säkert 300 Wh/km. Kollade min elfaktura och jag betalar 1,23:-/kWh inklusive nätavgift för 20A huvudsäkring (märkligt för jag har ju 25A nuförtiden...) osv. Då blir milkostnaden 3,70:-.

Vår XC70 drog väl ca 0,75 l/mil och dieseln kostar 14,61:-/liter hos Circle K. Det är 11:-/milen. En skillnad på 7,30:-/mil.

Förstabilen rullar ca 2500 mil per år hos oss vilket då ger en merkostnad på 18 250:-/år för drivmedel. Eller 54 750:- över 3 år. Vilket då motiverar en prisskillnad på mellan 100 000:- och 150 000:-. Problemet är dock att Teslan är ~600 000:- dyrare. Så att som privatköpare räkna hem en Tesla är omöjligt om man jämför mot vanliga standardbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Nej, han var faktiskt bland de första som köpte en 52-tummare. :lol: Men allvarligt, alla kör inte så mycket att de skulle tjäna på att skaffa elbil, varken idag eller i framtiden. Det kommer alltid finns fossilbilar som är billigare i inköpspris än elbilar. Om inget annat så finns det alltid en massa begagnade billiga fossilbilar.
Att priset på en vara sjunker när efterfrågan minskar är inget nytt. Och bränsleskatten kommer nog inte att höjas sådär jättemycket mer när allt färre kör på bensin. Då har staten redan utsett elbilisterna till den nya kassakon och vi får betala allt från kilometerskatt till extra elavgift. Var så säker. Det kommer inte att vara lika billigt att köra på el i framtiden. Vi får njuta så länge det varar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Såg att jag har rörligt elpris. Men jag kan fan inte tyda elfakturan. Kollar man elskling.se så är priserna sjukt låga. Men är nätavgiften med där? Energiskatt? Moms? Känns som att jag ligger väldigt högt med 87,70:-/kWh i rörliga avgifter och så en fast årsavgift på 3654:-/år på det.

https://www.upplandsenergi.se/elavtal/3 ... riser.html

Kollar man på bindning över 3 år och 47,50 öre/kWh totalt. Det kan väl inte vara inklusive energiskatten? Den är från 1 jan i år höjd till 33,10 öre/kWh. Då hamnar det ju på 80,60 öre/kWh också.

https://www.upplandsenergi.se/elavtal/3 ... avtal.html

Där står det att om man förbrukar över 10 000 kWh/år så är den fasta avgiften 0:- på rörliga avtal. Så har inte jag det. Jag betalar ju 3654:-/år i abonnemangsavgift. Fan också att man ska bli lurad hela tiden... Inte nog med att jag kom på förra veckan att jag glömt säga till banken om att förlänga ränterabatten. Nu kommer detta också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det kommer att vara intressant att följa priset på fossila drivmedel. Jag tror kanske inte att det blir så enkelt att det blir billigare när efterfrågan minskar. Olika oljekällor är olika dyra. När priset faller så blir vissa olönsamma och stängs och då blir det en motkraft som håller priset uppe. Oljefracking är ju nåt som bara lönar sig när priset på olja är högt.

Så jag tror att det kanske inte är så enkelt hur priset på fossila bränslen kommer att utvecklas när efterfrågan sjunker.

Edit: Vad gäller Sverige så är priset på bränslet litet jämfört med skatterna, som ju också höjs årligen, så det kommer knappast att påverka priserna i pumparna här på nåt dramatiskt sätt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Angående bensinpriset så kan säkert råvarupriset sjunka medan priset vid pumpen stiger. Det är färre liter som ska dela på högre kostnader precis s9m snabbladdare idag.

Faktiskt lite kul att jämföra paneler med batterier. Det är om jag inte har fel ett fåtal tillverkare av paneler i världen som sedan köps av flera olika ”tv-tillverkare”. Maskinen som gör panelerna är ett Svenskt företag ... :)
Skriv svar