Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Xmag »

Är inte övergången till elbilar väldigt likt hur det var när platt-TVn introduceras?

Vanliga tjock-TVna var en tämligen mogen marknad, dominerad av ett antal stora tillverkare rätt likt bilmarknaden idag. Visst hade man introducerat widescreen och plant bildrör men tekniken satte begräsningar, tex hur stora de gick göra, eller vilken upplösning man kunde ha.

När de första plasma-TVna kom var de dyra och inte så bra men de lovade gott för framtiden och väckte stor köplust, precis som dagens el-bilar. Tvivlarna, pratade om betraktningsvinkel, inbränning och pris. Jämför med vad elbilskritikerna pratar om idag: räckvidd, laddning och inköpspris…

I början köpte bara entusiaster och företag platt-TV, lite som det har varit med elbilar. Sen kom LCD-TV och det gick riktigt fort innan ingen ville ta i en tjock-TV. På bara ett par år såg man inte en endast tjock-TV i hemmen.

En intressant aspekt är att det inte var Philips och Sony som var bäst på tjock-TV som ledde utvecklingen av platt-TV, utan koreanerna med Samsun och LG dominerade marknaden. När det gäller Elbilar blir det förmodligen Kineserna som kommer dominera och tyvärr kommer nog en del av dagens biltillverkare att krympa i betydelse rejält.

Jag tycker att det känns som vi är i den brytpunkten med elbilar nu som det var när LCD-TV kom, när priserna kom ned och fördelarna (design och HD) började överväga nackdelarna även för vanligt folk.

2018 kan mycket väl bli året vi kan se tillbaka på som året då det vände. Då fosilbilar blir oattraktiva som en tjock-TV i vanliga folks ögon. Och då kan det gå fort. Kommer batteripriserna ned bara lite så kommer det vara lönt för många att byta ut en dyr äldre fosilbil till en ny el-bil. Nån som känner igen scenariot?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Jerker »

Ja, det är mycket som talar för det. Men eftersom det finns några faktorer i elbilsomställningen som inte har sin motsvarighet i kapitalvaror som TV-apparater, mobiltelefoner eller digitalkameror så är det troligt att det kommer att gå långsammare med bilar.

1. Kapitalet. Bilar representerar ett mycket större kapital och ger en trögare rörlighet. De som ändå bara leasar sina bilar kan enkelt byta till elbil, men den som köpt sin bil kan uppleva en inlåsningseffekt om det visar sig svårt att sälja bilen utan en stor förlust vilket kan innebära att de behåller bilen och kör den tills det inte längre svider lika mycket att göra sig av med den.

2. Tillgången på batterier. Här vet vi inte hur snabbt det kommer att gå med utbyggnaden av batterifabriker. Det kräver enorma investeringar och kommer att ta tid. En tydlig risk för flaskhals här, alltså.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Xmag skrev:
Är inte övergången till elbilar väldigt likt hur det var när platt-TVn introduceras?

Vanliga tjock-TVna var en tämligen mogen marknad, dominerad av ett antal stora tillverkare rätt likt bilmarknaden idag. Visst hade man introducerat widescreen och plant bildrör men tekniken satte begräsningar, tex hur stora de gick göra, eller vilken upplösning man kunde ha.

När de första plasma-TVna kom var de dyra och inte så bra men de lovade gott för framtiden och väckte stor köplust, precis som dagens el-bilar. Tvivlarna, pratade om betraktningsvinkel, inbränning och pris. Jämför med vad elbilskritikerna pratar om idag: räckvidd, laddning och inköpspris…

I början köpte bara entusiaster och företag platt-TV, lite som det har varit med elbilar. Sen kom LCD-TV och det gick riktigt fort innan ingen ville ta i en tjock-TV. På bara ett par år såg man inte en endast tjock-TV i hemmen.

En intressant aspekt är att det inte var Philips och Sony som var bäst på tjock-TV som ledde utvecklingen av platt-TV, utan koreanerna med Samsun och LG dominerade marknaden. När det gäller Elbilar blir det förmodligen Kineserna som kommer dominera och tyvärr kommer nog en del av dagens biltillverkare att krympa i betydelse rejält.

Jag tycker att det känns som vi är i den brytpunkten med elbilar nu som det var när LCD-TV kom, när priserna kom ned och fördelarna (design och HD) började överväga nackdelarna även för vanligt folk.

2018 kan mycket väl bli året vi kan se tillbaka på som året då det vände. Då fosilbilar blir oattraktiva som en tjock-TV i vanliga folks ögon. Och då kan det gå fort. Kommer batteripriserna ned bara lite så kommer det vara lönt för många att byta ut en dyr äldre fosilbil till en ny el-bil. Nån som känner igen scenariot?
Tvivlarna??
Var inte betraktningsvinkel, inbränning och pris problem då?
Det är inte batteripriserna som bromsar elbilar utan tillverkarna som inte har tillräckligt med batterier och i princip ingen vill sälja stora volymer .
Hyundai kan sälja hur många ioniq som helst men de har inte tillräckligt med batterier. Det är liknande med alla andra.
Kan inte tänka mig att batteriet och laddare i Renault Zoe kostar ca 150 000kr
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Inbränning var inte ett problem om man viste hur man skulle göra, betraktningsvinkeln också bara andra aspekter än vad folk var vana vid. Och eftersom tekniken var ny så löste sig de problemen i och med teknikutvecklingen.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Batteritillgången är ett problem så klart och det syns på priset. Men det är ny teknik och utvecklingen går frammåt. Batterier kommer att bli väldigt billiga med tiden. Men ganska snart finns potential för elbilar att bli billigare än begagnade fosilbilar som kostar mycket i drift och service.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Xmag skrev:
Batteritillgången är ett problem så klart och det syns på priset. Men det är ny teknik och utvecklingen går frammåt. Batterier kommer att bli väldigt billiga med tiden. Men ganska snart finns potential för elbilar att bli billigare än begagnade fosilbilar som kostar mycket i drift och service.
Vad är ganska snart ? 3,5,10 år?
Just nu vågar få investera i nya batterifabriker. Varför? Jag tror att ingen vet vilken batterityp man ska satsa på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det tog ungefär 10år för platt-tv:n att göra tjock-teven värdelös, från det att platt-teven faktiskt var bättre och prisvärd. Jag tror att det är ungefär samma tidshorizonter på bilar. Säg att elbilarna faktiskt blev bättre än fossilbilen 2016-2018 någonstans. Alltså billigare i drift, lättare att leva med och snabbare. Ja, då ser jag att vi har en punkt 2026-2028 då fosilbilen blir värdelös, alltså det går inte sälja den eller ens ge bort den på secondhand. (Naturligtvis kommer entusiastbilar finnas, inget snack om det).

Att det skulle ta längre tid pågrund av dyrare varor eller längre ägartillskott tror jag inte på. Jag byter faktiskt bil betydligt oftare än vad jag byter TV. Jag har bara köpt tre tv-apparater i mitt liv... emot mer än 20 bilar.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det tog ungefär 10år för platt-tv:n att göra tjock-teven värdelös, från det att platt-teven faktiskt var bättre och prisvärd. Jag tror att det är ungefär samma tidshorizonter på bilar. Säg att elbilarna faktiskt blev bättre än fossilbilen 2016-2018 någonstans. Alltså billigare i drift, lättare att leva med och snabbare. Ja, då ser jag att vi har en punkt 2026-2028 då fosilbilen blir värdelös, alltså det går inte sälja den eller ens ge bort den på secondhand. (Naturligtvis kommer entusiastbilar finnas, inget snack om det).

Att det skulle ta längre tid pågrund av dyrare varor eller längre ägartillskott tror jag inte på. Jag byter faktiskt bil betydligt oftare än vad jag byter TV. Jag har bara köpt tre tv-apparater i mitt liv... emot mer än 20 bilar.
Många rätt här . Det ja själv tror är att det tar ca 3-5 år till att få tillräckligt överkomliga bilar till de breda massorna och sedan kommer det att gå fort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det som skiljer bilar och tv-apparater är andrahandsmarknaden. En tv brukar man oftast ha tills den går sönder, eller tills den är så föråldrad att man vill ha en ny. Då skrotas den gamla eller så lämnas den på secondhand, men den tas sällan som inbyte hos elgiganten som sedan säljer den vidare till en mindre förmögen kund. En tv är ändå ganska billig idag.
Bilar har oftast ett mycket högt andrahandsvärde när de byter ägare, och de flesta som köper nya bilar gör sig av med dem långt innan de är färdiga för skroten. Detta är en bromsade faktor. Även om alla nya bilar som säljs imorgon skulle vara elbilar så finns det massor med fossilbilar kvar. I motsats till tjock-tv:na kommer de inte att skrotas med en gång, helt enkelt för att det skulle bli ett ekonomiskt fiasko för alla inblandade. Även i detta imorgon-köper-alla-elbil-scenario skulle det säkert ta 15 år att fasa ut samtliga fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

LarsL skrev:

Bra reflektion om bytesintervallen. Jag har bytt bil vart fjärde år och tv vart sjunde de senaste tjugo åren. Eller bytt, skaffat ny och behålla dom gamla snarare...både bilar och tv-apparater.
Tror absolut att bristen på batterier är den bromsade faktorn som försenar genombrottet för elbilen.
Kostnaden för drivmedel och medvetenhet om miljöpåverkan är det som kommer att vara drivande för gemene man. Förutom lagstiftning, skatter mm.
Har en låneaudi för tillfället då bromsarna på Teslan är knas, räknar man bort allt negativt som hör till en fossilbil är det såklart bekvämt att fylla på 100 mil räckvidd på fem minuter. Den faktorn är det tyvärr svårt för många att byta bort.
Elbil till vardags och hyrbil vid några få tillfällen/år hade nog passat många.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

stefan007 skrev:
LarsL skrev:

Bra reflektion om bytesintervallen. Jag har bytt bil vart fjärde år och tv vart sjunde de senaste tjugo åren. Eller bytt, skaffat ny och behålla dom gamla snarare...både bilar och tv-apparater.
Tror absolut att bristen på batterier är den bromsade faktorn som försenar genombrottet för elbilen.
Kostnaden för drivmedel och medvetenhet om miljöpåverkan är det som kommer att vara drivande för gemene man. Förutom lagstiftning, skatter mm.
Har en låneaudi för tillfället då bromsarna på Teslan är knas, räknar man bort allt negativt som hör till en fossilbil är det såklart bekvämt att fylla på 100 mil räckvidd på fem minuter. Den faktorn är det tyvärr svårt för många att byta bort.
Elbil till vardags och hyrbil vid några få tillfällen/år hade nog passat många.
Alla vi måste göra något för miljön det är vi överens om . Problemet är att staten gör inget för miljön. Allt ska privat personerna göra. Elbussar finns ju men var är de???.
Varför tvingas inte kommunerna att skaffa elbussar? Använd bonus malus överskottet till och skaffa elbussar och sänk biljettpriserna. Jag har ca 250 arbetskamrater som pendlar dagligen med egna bilar för att det är få bussar och att biljetterna är mycket dyrare än att ta egen bil.Största miljövinsten är ju om bilarna står stilla oavsett fossil eller elbil.
Staten kan göra mycket. Vill de göra något?. Tycker inte det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nåt som också har skyndat på bytet av TV-apparater är den kraftiga teknikutvecklingen under slutet av 1990-talet och framåt. Förr hade man sin TV mycket längre eftersom den var kompatibel med TV-utsändningar och kringutrustning. Men med digitala sändningars inträde hände nåt. Då kunde en TV bli oanvändbar bara på några år. Och när man köpt nytt så kom en ny standard igen osv. Under den analoga tiden hände i princip inget annat än att färgTVn kom och att man fick en andra TV-kanal. Det var två teknikskiften som fick folk att byta TV-apparater, men båda innovationerna skedde runt 1970, sen kunde man använda sin TV ända in på 2000-talet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag tycker jämförelsen haltar. Elbilar är väl inte plattare än fossilbilar? F`låt kunde inte låta bli.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

mati skrev:
Det som skiljer bilar och tv-apparater är andrahandsmarknaden. En tv brukar man oftast ha tills den går sönder, eller tills den är så föråldrad att man vill ha en ny. Då skrotas den gamla eller så lämnas den på secondhand, men den tas sällan som inbyte hos elgiganten som sedan säljer den vidare till en mindre förmögen kund. En tv är ändå ganska billig idag.
Bilar har oftast ett mycket högt andrahandsvärde när de byter ägare, och de flesta som köper nya bilar gör sig av med dem långt innan de är färdiga för skroten. Detta är en bromsade faktor. Även om alla nya bilar som säljs imorgon skulle vara elbilar så finns det massor med fossilbilar kvar. I motsats till tjock-tv:na kommer de inte att skrotas med en gång, helt enkelt för att det skulle bli ett ekonomiskt fiasko för alla inblandade. Även i detta imorgon-köper-alla-elbil-scenario skulle det säkert ta 15 år att fasa ut samtliga fossilbilar.
En bra analys! Dock tror jag att man inte skall underskatta att begagnade bilar idag säljs mer och mer över landsgränserna. För att "imorgon-köper-alla-elbil"-scenariot skulle inträffa behöver väl minst ett av följande kriterier vara uppfyllda: 1: Det blir fruktansvärt dyrt att köpa en fossilbil. 2: Det blir fruktansvärt dyrt att äga en fossilbil. Om nu nummer 2 är mest gällande sjunker automatiskt priset på begagnade fossilbilar ganska ordentligt som följd vilket gör att östeuropeerna blir väldigt aktiva på att köpa fullt fungerande fordon. Efter att ha varit en hel del i Polen och Ukraina kan jag säga att det antagligen finns bilar motsvarande hela svenska bilparken som borde ha skrotats för 10 år sedan alternativt aldrig ha tillverkats ;).
Okej. Nu lär väl knappast samtliga fossilbilar försvinna vad som än händer och det finns nog ingen styrande politiker som skulle få för sig att göra något så drastiskt. Det känns väl som att de åtsramningar som görs på sin höjd påverkar lite grann samtidigt som potentiella väljare blir upprörda.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns så många faktorer som bromsar omställningen till elbilar att jag ärligt talat inte riktigt tror på den branta S-kurvan som så många väntar på.
1. Tillgång till batterier. Inga batterier = inga elbilar, en enkel ekvation
2. Tillverkarnas ovilja, samt önskan att tjäna in pengarna som har investerats i fossila drivlinor
3. En gigantisk industri som måste ställas om, underleverantörer osv, vilket leder till nästa punkt
4. Statens ovilja. Är det som i Sverige eller Tyskland många arbetsplatser som hänger på fossilbilsindustrin så kommer staten se till att omställningen inte går för fort.
5. En gång till statens ovilja. Minskade inkomster pga utebliven bränsleskatt.
Det går att styra genom att sänka elbilssubentioner eller liknande. Danmark har redan visat vägen, med en totalt avstannad elbilsförsäljning som följd. Andra länder kommer följa efter när de ser att det kostar för mycket pengar för staten om folk inte kör på bensin.
Allt detta gäller inte för tv-apparater.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Elbilarna måste bli ganska mycket billigare tror jag. En Model S står sig bra mot en Panamera eller S-klass, och en Model 3 kommer säkert konkurrera väl mot en 3-serie eller A4, men det finns ingen elbil som lirar i Renault Clios klass. Zoe och Leaf är mer än dubbelt så dyra. Man måste köra uppemot 15000 mil innan bränslebesparingen jämnar ut skillnaden i inköpspris.

Därmed inte sagt att elbilen inte kommer lyckas - jag tror bara inte den kommer svepa banan med konkurrenterna förrän om några år.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Kul tråd!
Om vi håller oss till svenska marknaden för enkelhets skull så är ca 70% av försäljningen hos de största märkena till företag/ tjänstebilar. Här är totalkostnaden av största intresse vid bilval.förutom att energikostnaden är mycket lägre för elbilen så kommer inom en närtid andrahandsvärdet vara vida överlägset. Detta eftersom andrahandskunderna förstår att återstående tiden för förbränningsmotorn är begränsad. Då blir det lite som aktiemarknaden och spekulation. Ingen vill riskera att realisera förluster för att inga köpare finns.
Skiftet kommer gå fort. Mycket fortare än någon chef på Audi eller BMW anar. Hur många robotgräsklippare har förbränningsmotor... hur många åkgräsklippare säljs det idag?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Nåt som också har skyndat på bytet av TV-apparater är den kraftiga teknikutvecklingen under slutet av 1990-talet och framåt. Förr hade man sin TV mycket längre eftersom den var kompatibel med TV-utsändningar och kringutrustning. Men med digitala sändningars inträde hände nåt. Då kunde en TV bli oanvändbar bara på några år. Och när man köpt nytt så kom en ny standard igen osv. Under den analoga tiden hände i princip inget annat än att färgTVn kom och att man fick en andra TV-kanal. Det var två teknikskiften som fick folk att byta TV-apparater, men båda innovationerna skedde runt 1970, sen kunde man använda sin TV ända in på 2000-talet.
Precis samma som händer med bilarna nu, ny teknik som slår ut den gamla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Fast bilindustrin lever ju på att sälja nytt. Tror inte Mercedes eller Volvo blir särskilt glada bara för att deras gamla bilar rullar vidare om de inte längre får sälja nytt. Och för nya bilar är som sagt omsättningen snabb, ungefär som mobiltelefoner... typ 3år.
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare

Inlägg av nahoj56 »

Xmag skrev:
Har tänkt på precis samma sak faktiskt.
Skulle tro att om 5år är en dieselbil lika lättsåld och eftertraktad som en tjock-tv är idag..

Att köpa en fosilbil idag skulle kännas som att lägga 20 000:- på en tjock-tv :)

Sen ja började köra elbil har mitt tidigare intreese för fosilbilar totalt dött, inte ens en Ferrari känns det minsta lockande längre..
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fast bilindustrin lever ju på att sälja nytt. Tror inte Mercedes eller Volvo blir särskilt glada bara för att deras gamla bilar rullar vidare om de inte längre får sälja nytt. Och för nya bilar är som sagt omsättningen snabb, ungefär som mobiltelefoner... typ 3år.
Men de tjänar ju rejält med pengar på det, mer än på nyförsäljningen skulle jag gissa. Gamla bilar ska numera också betalas med lån, då är det många gånger biltillverkarnas egna banker som står för lånet. Sen ska den gamla kärran servas, lagas osv. När garantin går ut börjar det roliga för tillverkarna. En bil genererar intäkter så länge den rullar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Men de tjänar ju rejält med pengar på det, mer än på nyförsäljningen skulle jag gissa. Gamla bilar ska numera också betalas med lån, då är det många gånger biltillverkarnas egna banker som står för lånet. Sen ska den gamla kärran servas, lagas osv. När garantin går ut börjar det roliga för tillverkarna. En bil genererar intäkter så länge den rullar.
Visserligen var tex SAAB reservdelshandel lönsam men knappast så att de kunde leva på den när nybilsförsäljningen svek.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, leva kan de inte på det. Det påstår jag inte heller. Men jag tror att reservdelsintäkterna är redan från början inräknade i totalkalkylen. Dvs tillverkarna behöver inga jättemarginaler vid försäljningen av nya bilar, eftersom en ganska stor del av intäkterna kommer senare genom service och reservdelar. Om en bensinbil skrotas i förtid för att den har ersatts av en elbil så har tillverkaren tappat dessa intäkter, dvs bilen har blivit något av en förlustaffär. Samtidigt som elbilen troligen inte kommer att generera samma serviceintäkter som bensinbilen hade gjort. Elbilens försäljningspris måste alltså vara högre för att kompensera för detta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag är osäker, personligen så köper jag ”piratdelar” till bilar som är äldre än 5-6 år. Då har bilföretaget ingen vinst kvar alls.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag är osäker, personligen så köper jag ”piratdelar” till bilar som är äldre än 5-6 år. Då har bilföretaget ingen vinst kvar alls.
Jag är likadan, men det finns tillräckligt många som aldrig skulle drömma om nåt annat än att lämna sin bil på märkesverkstaden.
Skriv svar