Expressens recension av P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Expressens recension av P85D

Inlägg av hybris »

Testet verkar baserat på standardsäten som ingår. Om nu testet är på riktigt och inte mockup som fler av oss tror. Kan vi få se bilder med skribenten i en P85D tack. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Mailade och frågade när han körde bilen, förra veckan svarade han.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ams var på det eventet tror jag. De fick inte kör mycket då och de var på grus helt som jag fattade det. Ams gillade början av accet men då att de inte kunde skriva mer förens det fått testa den på riktigt. Kan ju gälla Expressen också som kanske dock så den korta biten som en riktig testkörning...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Mailade och frågade när han körde bilen, förra veckan svarade han.
Han twittrade om när han körde Model S, i juni 2014.

Sen twittrade han nyligen om Elons oro för låga bensinpriser.

Inte ett tweet om någon P85D dock.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
Tror folk verkligen att någon köper en Tesla Model S bara för att bensinpriset är högt? :roll:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

TiborBlomhall skrev:
dstr skrev:
Tror folk verkligen att någon köper en Tesla Model S bara för att bensinpriset är högt? :roll:
För Taxi-bolag etc. kan det ju vara ganska märkbart med varje krona per liter i skillnad. Annars tror jag att det finns en psykologisk effekt som inte skall underskattas. Nu har jag själv inte råkat ut för det men jag tror att den dagen man betalar en 1000-lapp för en full tank så finns det nog med lite mer som en faktor inför valet av ny bil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu när priset föll på soppan så kände åtminstone jag att, tusan nu blev det billigt. Å, det är klart att det kanske fortfarande är lika svårt/lätt att räkna hem elbilar men inte får ett lågt elpris mig att börja räkna ens.
Elbilen måste nog också räkna med att bensinpriset kommer sjunka om efterfrågan blir lägre, vilket det borde bli med flera elbilar. Det är nog därför bra att marknadsföra dem som Tesla gör genom prestanda och teknik.
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Hej,

Jag kontaktade också journalisten och ställde några frågor. Här är svaret:

Hej
Kul att du läste texten.
Vi körde bilen i närheten av Oslo. Vi höll till på allmänna vägar av olika karraktär samt på en testbana som Tesla fixat. Där testade vi bilens handling på löst underlag samt genomförde accelerationsprover.
Bilarna var utrustade med 21-tumshjul och dubbfria däck. Dessvärre har jag inte mina anteckningar om Teslan tillgängliga där jag befinner mig just nu – så jag kan inte säga exakt vilka däck som satt på. Jag ska kika i boken när jag har tillgång till den och återkommer i ämnet.

Mvh

David Jakobsson
ALLT OM BILAR
Expressen
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

OlleLind skrev:
Bilarna var utrustade med 21-tumshjul och dubbfria däck
Låter som Pirelli Winter Sottozero då med andra ord... Givetvis får ju Tesla belastas för däckvalet men det är ju bra ifall testaren är medveten om förutsättningarna när han/hon kör.

Lite OT men jag tycker att vi börjar visa på lite sekt-liknande beteende i den här tråden och jag har nu kommit fram till varför....
tibor_666.png
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Franz skrev:
OlleLind skrev:
Lite OT men jag tycker att vi börjar visa på lite sekt-liknande beteende i den här tråden och jag har nu kommit fram till varför....
tibor_666.png
Ska du säga, herr "666 inlägg" :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det där får jag fixa snabbt... sådär! 667 ;)

Angående sektlikt så är jag ganska så övertygad om att han har kört P85D. Skulle han bara ha slökopierat andra recensioner skulle han ju inte ha skrivit så negativt och avvikande från andra provkörningar av P85D.

Ingen bil i världen blir bra med dåliga däck (och med dåliga menar jag inte anpassade till omgivningstemperatur och underlag). Det borde både motorjournalisten vetat, och Tesla påtalat.

Utseendet på en bil är subjektivt, men om jag ska ge en tvåa i betyg på utseendet på en bil ska den väcka obehagskänslor i mig när jag tittar på den. Enligt det han skrev i texten tyckte han bilen är snygg men lite anonym - knappast obehagskänslor.

Angående säkerhet så om bilen har fått fem stjärnor hos de två största testhusen som finns, NHTSA och Euro-NCAP så bör man utgå ifrån att de kan sitt jobb när de testar. Att då själv ge en trea är lite att misskreditera NHTSA och Euro-NCAP.

Att beskriva dubbelt så stort lastutrymme som Volvo V60 har som "helt okej" och ge en trea låter konstigt - men han säger också att han har inte fått några siffror från Tesla, så där är det nog Tesla som har gjort en blunder. Svårt att mäta liter med ögonmått. Avsaknaden av dragkrok kan dock vara en valid orsak för en mindre sänkning av betyget.

Att kräva att han ger femma i betyg är sekt. Att önska att han skulle gjort lite mer efterforskningar innan betygen är vanligt hyfs.
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

TiborBlomhall skrev:
Angående sektlikt så är jag ganska så övertygad om att han har kört P85D. Skulle han bara ha slökopierat andra recensioner skulle han ju inte ha skrivit så negativt och avvikande från andra provkörningar av P85D.
Efter att han bekräftat att han kört i Norge under Teslas överseende är jag också övertygad om att han kört bilen. Vore en stor risk att bluffa om det, för lätt att kolla upp om det stämmer.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vi är en sekt full med teslapundare! Ingen fråga om det!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
Det där får jag fixa snabbt... sådär! 667 ;)

Ingen bil i världen blir bra med dåliga däck (och med dåliga menar jag inte anpassade till omgivningstemperatur och underlag). Det borde både motorjournalisten vetat, och Tesla påtalat.

Utseendet på en bil är subjektivt, men om jag ska ge en tvåa i betyg på utseendet på en bil ska den väcka obehagskänslor i mig när jag tittar på den. Enligt det han skrev i texten tyckte han bilen är snygg men lite anonym - knappast obehagskänslor.

Angående säkerhet så om bilen har fått fem stjärnor hos de två största testhusen som finns, NHTSA och Euro-NCAP så bör man utgå ifrån att de kan sitt jobb när de testar. Att då själv ge en trea är lite att misskreditera NHTSA och Euro-NCAP.

Att beskriva dubbelt så stort lastutrymme som Volvo V60 har som "helt okej" och ge en trea låter konstigt - men han säger också att han har inte fått några siffror från Tesla, så där är det nog Tesla som har gjort en blunder. Svårt att mäta liter med ögonmått. Avsaknaden av dragkrok kan dock vara en valid orsak för en mindre sänkning av betyget.

Att kräva att han ger femma i betyg är sekt. Att önska att han skulle gjort lite mer efterforskningar innan betygen är vanligt hyfs.
Vet inte men sedan när läser man biltester som expressen gjort? Allvarligt.,den press man läser är Automotor, teknikens världs etc etc. Även om jag är teslapundare och skulle vara objektiv så är hans betyg helt sjukt felaktiga. Det känns som han försöker skapa intresse genom att provocera. Typiskt kvällspress... Så jag tycker verkligen hans test är oseriöst pgr av betygen, det finns detaljer som kan förbättras på bilen men vi pratar om en fyra istället för en femma och liknande gällande betyg. Med tanke på att i princip alla andra lyfter Model S till skyarna bekräftar bara detta önnu mer. Oavsett sektmedlemmeller ej...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

LarsL skrev:
Nu när priset föll på soppan så kände åtminstone jag att, tusan nu blev det billigt. Å, det är klart att det kanske fortfarande är lika svårt/lätt att räkna hem elbilar men inte får ett lågt elpris mig att börja räkna ens.
Elbilen måste nog också räkna med att bensinpriset kommer sjunka om efterfrågan blir lägre, vilket det borde bli med flera elbilar. Det är nog därför bra att marknadsföra dem som Tesla gör genom prestanda och teknik.
Ja 1,5 SEK milen med en elbil är ju dyrt jämfört med 12 eller 15 SEK milen för bensin..,
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

OlleLind skrev:
TiborBlomhall skrev:
Efter att han bekräftat att han kört i Norge under Teslas överseende är jag också övertygad om att han kört bilen. Vore en stor risk att bluffa om det, för lätt att kolla upp om det stämmer.
Fortfarande dock, om nån orkar..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så är det nog, han har ju delvis rätt i det han påpekar. Men sen provocerar han med lite extrema betyg. Det är väl en av anledningarna till att inte läsa kvällstidningar, inte för att få bil nyheter i alla fall.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vi får burna Teslor utanför hans hus på natten... Teslatalibanerna! Rör inte min Tesla! ;-) ha ha ha!

Iofs lär nog ingen vakna av våra Teslor... :-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

hybris skrev:
Vi får burna Teslor utanför hans hus på natten... Teslatalibanerna! Rör inte min Tesla! ;-) ha ha ha!

Tänkte att du och jag kan göra 8:or med 4-hjulställ och den där appen som gör fossilljud.
:mrgreen:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Smart! Stereon på 11 och takluckan öppen... Brumm brumm app... Kan funka!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Kan låta som en subaru med en atmosfärisk dumpventil.
:twisted:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Eller som glassbilen...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

hybris skrev:

Känns mera creepy och sektigt att plötsligt är vi bara där... Ljudlöst :ugeek:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar