Kontakta politiker för att få till en ändring

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Re: Kontakta politiker för att få till en ändring

Inlägg av Henrik »

point1: Vilken relation har du till Peter i deras ledning?
Jag bodde hos hans familj ganska länge i USA så jag lärde känna honom rätt så bra och träffade honom + några andra från Tesla i Sverige för någon vecka sedan, så har blivit uppdaterad med ett å annat. - Är det ett bra svar?
leiflodde: Kan det vara så att Tesla börja bygga i Trollhättan?
Vem vet :roll: Hade dock varit väldigt häftigt om det hände något sådant!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag tror inte på momsbefrielse. då får de dyra bilarna mer rabatt. ett absolutvärde är bra så som du är nu, eller kanske ett incitament beräknat på mil räckvidd? 1000kr/mil på el? Då kan även hybrider få några tusen
Alla bilarna skulle få 25% rabatt eller snarare att köparna skulle behöva betala in 25% mindre. Ser många problem med absolutbelopp. Vi har i Sverige fyra momssatser (0, 6, 12 och 25). Varför inte låta elbilar (bilar som endast drivs fram med el, ingen förbränningsmotor) få momssatsen 6%? Köparen av en bil för 1 miljon skulle då bidra med 60 000 till statskassan och en som köper en elbil för 200 000 skulle bidra med 12 000:-. Köpare av dyrare bilar kommer alltså betala in mer till statskassan.

Problemet med att basera det på räckvidden är att biltillverkare skulle blåsa upp siffrorna till fantasibelopp, kostnaden för byråkrater att sköta ett sådan system skulle kosta än mer än idag och idag betalar vi redan flera hundratusen per år enbart för hanteringen av supermiljöbilspremien. Ett annat problem som jag ser med att stötta hybrider är att bilarna lik förbannat kommer att köra på bensin/diesel fast med mindre effektivitet än vanlig fossilbil eftersom de måste dra runt på flera hundra kilo batteri och elmotor. Körs hybrider på batteri är också dessa mindre effektiva eftersom de måste dra runt på flera hundra kilo förbränningsmotor och bränsletank.

Vill politikerna att vi skall köpa in så mycket olja vi kan från omvärlden eller vill de främja en omställning till ett mer hållbart samhälle, mindre beroende av fossilbränslen och omvärld? Det enda riktiga styrmedlet som staten har är skatten. Den kan användas för att dra in pengar till statskassan som sedan kan spenderas av politiker (som alla vet så är det lätt att pengar spenderas fel när det är någon annans pengar man spenderar) eller så kan skatten användas för att minska en konsumtion. Vill vi att konsumtionen av elbilar skall straffas lika mycket som fossilbilar eller vill vi att konsumtionen av fossilbilar skall minska till förmån för elbilar? Egentligen straffas elbilar idag mer än fossilbilar vid inköp eftersom dessa generellt är dyrare. En genomsnittlig elbil betalar in mer pengar i skatt än en genomsnittlig fossilbil vid inköpstillfället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

En sänkt momssats är en bra idé, i motsats till slopad moms. Dels kommer ju alla fortfarande betala något och det går också justera den för olika typer av bilar. En hybrid kanske har 12% medan en ren elbil får 6% och en fossilbil får 25%... eller 30%? (Så där ja nu började snålvattnet rinna till hos politikerna).
I och med att elbilen är en betydligt dyrare än den fossilbil som personen skulle köpa annars så förlorar inte staten så mycket pengar i rena summor. Tex köper de som kan tänka sig en Nissan Leaf brukar köpa bilar för 150-200 000kr.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En sänkt momssats är en bra idé, i motsats till slopad moms. Dels kommer ju alla fortfarande betala något och det går också justera den för olika typer av bilar. En hybrid kanske har 12% medan en ren elbil får 6% och en fossilbil får 25%... eller 30%? (Så där ja nu började snålvattnet rinna till hos politikerna).
I och med att elbilen är en betydligt dyrare än den fossilbil som personen skulle köpa annars så förlorar inte staten så mycket pengar i rena summor. Tex köper de som kan tänka sig en Nissan Leaf brukar köpa bilar för 150-200 000kr.
Tror inte att införa en femte momssats kommer vara på kartan men fullt möjligt att 25% höjs till 26% eller 27% för att politiker tror att de då kommer få in mer pengar eller för att de tror att saker blir mer rättvisa då. Skulle de kunna motivera denna höjning med att det är en miljöomställning och att de sänker moms på elbilar och andra saker som direkt innebär mindre fossilanvändning så tror jag att politiker skulle bli gladare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kloka ord. Jag har nog ändrat mig. Momslättnader låter inte så dumt. Man kanske kan höja momsen på förbränningsbilar, eller lägga till en co2 skatt, och sänka på elbilar för att staten inte ska förlora så mycket pengar och för att få till en större skillnad mellan elbil o förbränningsbil, typ så som det är i Norge. Med tidigare uppsatta justeringar i momslättnaden när man uppnår olika volymmål för elbilar på marknaden.

Problemet är bara att Volvo inte satsar på elbilar. Vi vill gynna vår inhemska marknad. Det är därför vi har lägre skatt på bilar än norrmännen t.ex. Om Volvo skulle ha satsat på rena elbilar i samförstånd med regeringen som skulle gett löften om subventioner skulle vi ha kommit ännu längre än Norge. Norge försökte med Think som gick åt pipsvängen. Vi har en fantastisk biltillverkare som skulle ha fixat utmaningen. Nåja, lätt o va efterklok.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Jag är rent ut av arg på volvo för att de vägrar bygga en elbil (som går att köpa)
Jag har kört en av deras prototyper (e30?)
Och den va riktigt trevlig, jag gillade att de lätt gick att frikopla helt och rulla.
Men nej bossen tror inte på elbilar så den blev de inget av,,
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
En sänkt momssats är en bra idé, i motsats till slopad moms. Dels kommer ju alla fortfarande betala något och det går också justera den för olika typer av bilar. En hybrid kanske har 12% medan en ren elbil får 6% och en fossilbil får 25%... eller 30%?
Begreppet moms står ju för "mervärdesskatt" - eftersom elbilarna idag är dyrare att köpa in så får man inget mervärde för de extra pengar man lägger på inköp av en elbil, utan bara en annan drivlina som har sina fördelar och nackdelar. Det känns alltså ganska rimligt att använda momsen för att justera ner priset på elbilar så att de kostar iallafall vad motsvarande fossilbilar gör.
Om det innebär 0%, 6% eller annan moms-sats kan man nog räkna sig fram till.
Men det kommer oavsett inte räcka för att få till en övergång till elbilar - folk kommer inte köpa sådana bilar förrän det finns möjlighet att långsamladda på parkeringsplatser och snabbladda på långresor - tror därför att staten initialt måste stimulera marknaden ytterligare för att skapa marknaden för producenterna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Personligen tycker jag sätt vilka slags j*vla regler ni vill bara de är l å n g s i k t i g a !

Nivå på ersättning påverkar bara tidsperspektivet elbilar och alternativa bränslen slår igenom på.

Men med dagens system, då man inte vet ifall man kan hoppas få Supermiljöbilspremien när man köper en elbil eller om potten är slut, och inte vet vilket förmånsvärde bilen kan ha om två år avskräcker många presumtiva köpare.

Jag skulle mest välkomna en blocköverskridande minst femårig överenskommelse.

Även om resultatet blir "nej, det blir inte ett enda rött öre". Då vet vi det i alla fall och kan räkna våra kalkyler därefter.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad är vi ute efter mer subventioner för oss som köper elbilar eller mindre utsläpp. Tyvärr (om man är egoistisk) så är det väl det senare. Då borde man väl göra alla bilar billigare att köpa och sedan tok höja skatten på bensin och andra fossila bränslen. Då skulle ju även de som verkligen använder elmotorn i laddhybriderna kunna gynnas på ett rättvist sätt vilket jag tycker är rättvist.
Typ ingen moms på bilar men 1000% skatt på fossila bränslen, då skulle det röra om lite i grytan tror jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Vad är vi ute efter mer subventioner för oss som köper elbilar eller mindre utsläpp. Tyvärr (om man är egoistisk) så är det väl det senare. Då borde man väl göra alla bilar billigare att köpa och sedan tok höja skatten på bensin och andra fossila bränslen. Då skulle ju även de som verkligen använder elmotorn i laddhybriderna kunna gynnas på ett rättvist sätt vilket jag tycker är rättvist.
Typ ingen moms på bilar men 1000% skatt på fossila bränslen, då skulle det röra om lite i grytan tror jag.
Jag bryr mig inte direkt om utsläppen. Skulle Sverige ställa om till allt till 0 gram CO2 utsläpp och inte använda en droppe olja så skulle totala förbrukningen av CO2 i världen inte ändras alls, den olja som kommer kunna pumpas upp kommer ändå att eldas upp. Det jag är ute efter är ett land som är hållbart för framtiden och samhällsekonomiskt sunt. Då gäller det att gå ifrån så mycket fossilberoende som möjligt. Att ställa om till mer än 50% elbilar kommer att ta flera årtionden även ifall politikerna börjar jobba för det idag. Under tiden kommer vi att pumpa in miljarder till bland annat rysk upprustning av militären och skuldsätta oss som land och befolkning mer. Börjar vi inte ställa om idag kommer det bli värre. Ju fler elbilar som rullar i Sverige, ju fler laddställen kommer finnas och destofler personer kommer kunna tänka sig att skaffa en elbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Håller med att sluta skicka pengar till Ryssland och Saudiarabien (och Norge ;) ) är huvudskälet till att ställa om till inhemsk energi. All olja som pumpas upp kommer som sagt eldas upp förr eller senare ändå oavsett vad lilla Sverige gör.
Ett problem är att vi köper bilar utifrån och att batterierna kräver material utifrån. Det första skulle ju gå att få till om Volvo tänkte om.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Håller med att sluta skicka pengar till Ryssland och Saudiarabien (och Norge ;) ) är huvudskälet till att ställa om till inhemsk energi. All olja som pumpas upp kommer som sagt eldas upp förr eller senare ändå oavsett vad lilla Sverige gör.
Ett problem är att vi köper bilar utifrån och att batterierna kräver material utifrån. Det första skulle ju gå att få till om Volvo tänkte om.
Vi skickar inte så mycket till Sudiarabien vad gäller olja, det är USA som köper deras olja. Vi skickar pengar till Ryssland, Norge, Danmark, Venezuela och Nigeria. Danmark lär dock främst skicka olja till oss för att få den raffinerad från och med nästa år då de kommer sluta vara nettoexportör av olja. Norges produktion går ner för varje år. Venezuelas produktion minskar också, både pga peak oil och det politika styret av oljeproduktionen. Nigeria är inte direkt stabilt fast där ökar i alla fall produktionen ännu. Vi kommer sitta i Putins knä om vi inte tar tag i saken nu.

Volvo Personvagnar är ett kinesiskt bolag som visserligen har kvar en del produktion i Sverige men det är inget som är garanterat i hur många år som helst. Jag skulle inte förlita mig på Kinas välvilja gentemot Sverige och Volvo. Större delen av Volvos produktion ligger troligen i Kina om några år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag vet att importen från Saudi inte är så stor, men lite kul med tanke på senaste tidens rabalder.
När det gäller Volvo så gör ju jobbet i Sverige, vilket är viktigare än var det ägs.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

Det viktigaste är att rösta på rätt politiker och partier om vi skall få en ändring. http://www.expressen.se/motor/tesla-far ... ofs-turne/ Jag vet för övrigt att Annie besökte Tesla på Genevemässan förra året även om inte Expressen vet det.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Att ställa om till mer än 50% elbilar kommer att ta flera årtionden även ifall politikerna börjar jobba för det idag. Under tiden kommer vi att pumpa in miljarder till bland annat rysk upprustning av militären och skuldsätta oss som land och befolkning mer. Börjar vi inte ställa om idag kommer det bli värre. Ju fler elbilar som rullar i Sverige, ju fler laddställen kommer finnas och destofler personer kommer kunna tänka sig att skaffa en elbil.
Mycket bra skrivet, men jag tror att det kan gå fort att ställa om till elbilar - se på Norge där 20% av nybilsförsäljningen nu är elbilar, och då kan man ändå bara välja mellan ett par modeller där Tesla är den ende som på allvar kan ta upp konkurrensen med vanliga bilar. Men Tesla är dyr, även i Norge, och om det hade funnits rimligt prissatta elbilar med lång räckvidd så hade det nog sett helt annorlunda ut.
Med ordentliga incitament för elbilister och en imponerande statlig satsning på laddinfrastruktur så kan man utan tvekan nå upp i motsvarande siffror som i Norge på bara några år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Även ifall vi idag fick upp nybilsförsäljningen till 50% elbilar så skulle det ta många årtionden innan 50% av bilparken är elbilar med tanke på att gamla förbränningsbilar finns kvar så länge. Nybilsförsäljningen måste vara en bra bit över 50% för att vi ska kunna ställa om till hälften elbilar på 10-15 år.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Herr X skrev:
Begreppet moms står ju för "mervärdesskatt" - eftersom elbilarna idag är dyrare att köpa in så får man inget mervärde för de extra pengar man lägger på inköp av en elbil,
Skojar du?
Ser du inget mervärde i att köra en Tesla framför en fossil, det gör jag! :lol:
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

sitter och lyssnar på regering pressträff om nya budgeten, höjd bensinskatt+++

än en gång tycker de att piska är bättre än morot för att åstadkomma förändring, kommer att tänka på anekdoten om åsnan inga jämförelser i övrigt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
sitter och lyssnar på regering pressträff om nya budgeten, höjd bensinskatt+++

än en gång tycker de att piska är bättre än morot för att åstadkomma förändring, kommer att tänka på anekdoten om åsnan inga jämförelser i övrigt
Va!!! Kallar du mig en åsna??? :-)

Fast är klart att man gärna undviker piskan också om man kan även om man får en väldigt liten morot.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Tror inte att införa en femte momssats kommer vara på kartan men fullt möjligt att 25% höjs till 26% eller 27% för att politiker tror att de då kommer få in mer pengar eller för att de tror att saker blir mer rättvisa då. Skulle de kunna motivera denna höjning med att det är en miljöomställning och att de sänker moms på elbilar och andra saker som direkt innebär mindre fossilanvändning så tror jag att politiker skulle bli gladare.
Nån femte momssats lär det inte bli. Om jag inte mins fel så finns det EU-regler som säger att man bara får ha fyra olika momssatser. I Sverige har vi valt 0, 6, 12 & 25%.

Supermiljöbilspremien på 40 000 kr motsvarar ju momsen på de första 200 000 kr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

12% hade varit rimligt då hade staten fått in lika mycket som de skulle fått för den fossilbil som inte köptes.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hammar skrev:
Nån femte momssats lär det inte bli. Om jag inte mins fel så finns det EU-regler som säger att man bara får ha fyra olika momssatser. I Sverige har vi valt 0, 6, 12 & 25%.
Det där har jag aldrig hört talas om. Varför skulle EU begränsa antalet momssatser? Det finns EU-länder med fler momssatser än vi har (men å andra sidan finns det inga EU-regler utan en massa nationella undantag, så det säger kanske inte så mycket).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Det där har jag aldrig hört talas om. Varför skulle EU begränsa antalet momssatser? Det finns EU-länder med fler momssatser än vi har (men å andra sidan finns det inga EU-regler utan en massa nationella undantag, så det säger kanske inte så mycket).
The basic rules are simple:

Supplies of goods and services subject to VAT are normally subject to a standard rate of at least 15%;
Member States may apply one or two reduced rates of not less than 5% to goods and services enumerated in a restricted list;
http://ec.europa.eu/taxation_customs/ta ... dex_en.htm

Så grundregeln är normal moms på minst 15% och max 2 lägre på minst 5%. Sen har du även en fjärde momssats på 0%
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hammar skrev:
The basic rules are simple:

Supplies of goods and services subject to VAT are normally subject to a standard rate of at least 15%;
Member States may apply one or two reduced rates of not less than 5% to goods and services enumerated in a restricted list;
http://ec.europa.eu/taxation_customs/ta ... dex_en.htm

Så grundregeln är normal moms på minst 15% och max 2 lägre på minst 5%. Sen har du även en fjärde momssats på 0%
Ja, titta, det stämde ju. Tack för den länken. Och som jag skrev så finns det inga EU-regler utan hundratals undantag :) Irland har ju t.ex. momssatserna 23%, 13,5%, 9%, 4,8% och 0%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Verkar ju finnas utrymme för flera momssatser om de är över 15%
Skriv svar