Kontakta politiker för att få till en ändring

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag läser i många amerikanska forum att Teslaägarna pushar sina lokala politiker för att få till ändringar, exempelvis genom att göra det lagligt för Tesla att få sälja sina bilar i flera stater som förbjudit detta.
Nu tycker jag att vi börjar organisera liknande aktiviteter i Sverige - den svenska elbilspolitiken är helt värdelös, och extra pinsam eftersom det sitter ett parti som påstår sig vara miljövänligt i regeringen.

Jag leder vägen och skickade nyss ett mail till Stefan Löfven. Vem blir person nummer två att kontakta våra folkvalda och pusha för ändringar?
Kanske Tibor kan tagga alla som mailat regeringen på något sätt så att man kan särskilja oss från free-riders som inte använder sina demokratiska skyldigheter?

Här är mitt mail:

Meddelande: Hej Stefan & co,

Jag tycker att det är dags att ni tar tag i elbilsfrågan på allvar. Jag är boende i Norge, och de samlade elbilsincitamenten här är så fantastiskt bra att jag och min fru nu bestämt oss för att köpa en Tesla (elbil) för att ersätta vår nuvarande Passat som drivs på samma sätt som bilar drevs för över hundra år sedan, nämligen genom att elda raffinerad råolja. Vi hade aldrig någonsin övervägt en sådan bil om kostnaden hade varit lika hög som i Sverige.

Men vi är inte ensamma - 20% av den norska nybilsförsäljningen är nu rena elbilar som, driven på norsk och svensk ren elenergi, inte släpper ut någonting.
Men inte nog med att både den globala miljön och närmiljön blir mycket bättre (en norsk studie visade nyligen att den norska elbilssatsningen är den i särklass mest effektiva åtgärden för att reducera CO2 - mer effektiv än alla satsningar på kollektivtrafik), för Sverige som nation är det vansinne att importera olja från andra länder (såsom Putins Ryssland) bara för att elda upp i de svenska bilarna - när landet redan producerar ren elektrisk energi i överflöd. Också för handelsbalansen är det alltså vansinne att fortsätta som man gör idag. När det nu finns elbilar som utan vidare kan ersätta fossilbrännare finns det inte längre några argument mot en tydlig satsning riktad mot elbilar.

Se till att de åtgärder ni gör bara riktar sig mot nollutsläppsbilar - de som inte vill ställa om sig till att ladda sin bil nattetid utan vill ha en elhybrid istället, ska absolut inte stimuleras med några subventioner eller skattelättnader. En hybridbil bränner fortfarande olja och detta är ett beteende som helt måste försvinna. Om inte bilköparen är villig att ändra sitt beteende så ska denne heller inte få några subventioner.

Den svenska regeringen har gjort, och gör ett pinsamt dåligt jobb med att stimulera bilköpare att köpa elektriska bilar. Här ligger man efter, inte bara Norge, utan även Frankrike och andra länder som förstått att oljeeldning hör till historien. Kopiera incitamenten från Norge och gör likadant - den norska modellen är en dundersuccé och delegationer från hela världen besöker landet för att lära sig hemligheterna. Det måste vara hur lätt som helst att berätta den här historien för väljarna - istället för att uppfinna hjulet på nytt, kopierar ni från Norge som varit framgångsrika.
Jag kommer gärna över en tur i min Tesla och berättar för er om livet som elbilsägare i Norge, om ni känner att ni vill höra hur det faktiskt fungerar att ha barn och villa men elbil som familjens enda bil.

Med hopp om bättring,

Hälsar,
Hela mitt namn inkl telnr och epostadress

Här är hela listan över de som kontaktat regeringen för att hjälpa till att ordna upp i det svenska elbil-misslyckandet:
Herr X
12man
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Kontakta politiker för att få till en ändring

Inlägg av Jojo »

Bra initiativ! Jag ska se till att skriva ihop några rader till pajasarna i huvfudstaden också. Jag kan ju också påpeka att jag inte röstade för dem och att det är upp till dem att övertyga mig att deras politik överensstämmer med mina värderingar. Än så länge väntar jag...
Du har helt rätt, vi borde höja vår röst. Än så länge gläder jag mig bara över varje krona jag kan spara och inte behöver skicka till Skatteverket och dess bödlar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Ja e på, jag skikade ett liknande mail redan till förra regeringen, ska se om ja har kvar de och skika igen
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Herr X, du städar trappan uppifrån, jag drog ett ett steg ned..

"Hej Åsa (eller den som får ta hand om detta)

Fattar mej kort, nya bilar i Norge släpper idag (feb-15) ut 102g CO2/km i snitt, i Sverige var snittet för 2014 132g CO2/km, men Norge låg på 132g CO2/km i augusti 2011, vad tänker ni göra för att komma ikapp? Faktiskt ett av få områden där, race to the bottom är bra...

Siffror från ofvas.no http://www.ofvas.no/bilsalget-i-februar ... ry655.html
resp trafikverket http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo ... barometer/
sen är norska datat trots språkförbistring mer lätttillgängligt.

Ni har inte kommit med ett enda miljörelaterat förslag eller ide sedan valet, skola hit saudi dit, eller har jag missat en massa.

med vänliga hälsningar
mitt hela namn inkl telnr"

sen det jag inte skickade men som som gör mig lite...

klicka denna länk http://www.mp.se/politik sedan nästan längst ner "Gröna avtryck i statsbudgeten" http://www.mp.se/just-nu/ett-sverige-som-haller-ihop

skydda naturen(mera bottenfärg till folket), tåg i tid, jämlik skola,

hoppas inte jag trampar nån miljöpartist på forumet på tårna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

12man skrev:

BRA!
Två personer av 9,7 miljoner har nu hört av sig, det är inte att förringa!
Har ni andra resignerat eller planerar ni att se till att använda er demokratiska skyldighet lite senare ikväll?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
12man skrev:

BRA!
Två personer av 9,7 miljoner har nu hört av sig, det är inte att förringa!
Har ni andra resignerat eller planerar ni att se till att använda er demokratiska skyldighet lite senare ikväll?
Planerar att göra det under helgen. Nu måste man ju jobba så mycket för att ha råd med bilen...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Ska få iväg något jag med, peka på att man får dubbel subvention mot sverige om man bor i Texas som inte direkt miljöprofilerar sig. Och Obama vill höja den ännu mer medans tystnaden är öronbedövande uppe i norr.

Känns inte som att Sverige vill dock, nästan bättre att försöka maila till Volvolobbyisterna direkt? Fridolin och Löfven sitter väl i deras knän redan så dom kan kanske läsa högt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om alla ser till att deras "lokale" riksdagsman får provåka en fungerande elbil - Tesla. Så kommer saken snart vara biff. De flesta lever nog i bästa fall i en Nissan Leaf bubbla.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Om alla ser till att deras "lokale" riksdagsman får provåka en fungerande elbil - Tesla. Så kommer saken snart vara biff. De flesta lever nog i bästa fall i en Nissan Leaf bubbla.
Vi kan ju börja med att dra iväg mail till oljekramarna på riksdagskansliet. Sedan organiserar vi provturer - jag ställer helt klart upp.
Men mail är verkligen nummer #1. Tibor får se till att märka upp oss som gjort vår röst hörd på något sätt - det är många som gnäller här på forumet utan att ens göra en ansats till att få till en ändring.
Från och med nu så föreslår jag att de som gnäller över Sveriges U-landsliknande elbilsklimat utan att ha gjort sin röst hörd genom att kontakta regeringen, omedelbart länkas till denna tråden där de får möjlighet till bot och bättring. Tibor - deal or no deal?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle vara deal om det var tekniskt genomförbart. :?
Tills dess får ni manuellt hänvisa de hit.

Däremot skulle vi kunna skriva ett öppet brev, gärna ihop med andra organisationer (elbil Sverige?) som publiceras i nån tidning, som tex Ny Teknik. Tror jag ger mer än brev som inte ens når avsedda mottagaren.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

+1 på det, Tibor.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Skickade detta till Åsa Romson för två veckor sen som svar på hennes utspel om prissättningen på laddning.
För mig som nyligen har beställt en elbil är Fortums och Vattenfalls prissättning naturligtvis inte positiv, men jag tror att det blir ett mindre problem eftersom man bara utnyttjar det ibland.

Den största hindret jag har sett är osäkerheten om man får miljöbilspremien samt osäkerheten om vad som kommer att hända med rabatten på förmånsvärdet efter 2016. Jag har flera kollegor som inte vågar beställa, och tycker jag är dum som chansar i ett så osäkert läge.

Jag skulle vilja se tydliga och långsiktiga riktlinjer i frågan så snart som möjligt. Då tror jag det skulle bli fart på försäljningen. Har jag något att se fram emot?
Inget svar än iaf.
http://www.mp.se/politik/trafik
De har ju några egendomliga elbilar på bilden, men i texten vill de avveckla alla bilar tolkar jag det som. Tror inte Teslaägare har så mycket gemensamt med miljöpartiet. Det finns ju fler partier som tur är.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Denna tanke har slagit mig också. Jag har inte någon Tesla ännu men när den väl kommer så kommer jag ta kontakt med lokala politiker i mina trakter. Mail till politiker misstänker jag fungerar lika mycket som en like på Facebook tyvärr. Avsedd mottagare kommer inte läsa det och inget kommer hända men om vi driver en kampanj mot media så kan det kanske hända något. Tror inte att det räcker med en insändare även ifall det är en bra start. Snarare en följetong så att media tillslut snappar upp det. Borde gå rätt bra nu. Mycket talar för elbilar. Punkter som jag tror man ska trycka på är t.ex. följande:

* Hållbarheten för landets ekonomi
* Ökat oberoende och minskad sårbarhet mot omvärlden (väder, konflikt, oljepris osv)
* Miljöfaktorerna (miljövänligare än tåget t.ex.)
* Framtida problem att köpa olja om man som Sverige är litet land utan egen olja. Danmark slutar vara oljenettoexportör i år t.ex. och Norge är på nedgång. Vi kommer bli mer beroende av konfliktländer som Ryssland och Nigeria.

Det borde framgå tydligt vad vi skulle vilja ha för resultat. Att staten bygger elnät, köper in elbilar eller på annat sätt spenderar skattepengar på något tror inte jag på. Det är alltid lätt att spendera andras pengar men det blir oftast felallokerat. Bättre med avdrag på skatterna och avgifterna för rena elbilar. Personer som lägger upp egna pengar för att ställa om Sverige mot mer miljövänligt, hållbart och samhällsekonomiskt sunt land borde få rabatt på kostnaderna. Landet går ju inte back på detta tvärt om gynnas. Helst skulle avdraget vara så enkelt som möjligt så att det blir så lite byråkrati som möjligt. Dagens supermiljöbilspremie verkar vara gjord för att skapa jobb åt byråkrater. Kan inte tänka mig att uppgifterna som behövs för huruvida supermiljöbilspremie skall betalas ut eller ej inte finns registrerade i databas. Varför skulle det då behövas skickas papper fram och tillbaka där varje ärende verkar ta en dryg timme per ärende med tanke på hur många som har betalats ut (858 fram till 4/3 i år). Det borde inte ha tagit mer än 1 timme för samtliga 858+resterande som ligger på kö om allt ligger i en databas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tycker man ska göra elbilen skattebefriad, alltså ingen moms på försäljningspriset. Enkelt och lätt begripligt.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

LarsL skrev:
Tycker man ska göra elbilen skattebefriad, alltså ingen moms på försäljningspriset. Enkelt och lätt begripligt.
Ja, det hade nog varit bättre än premien vi har nu. Men det viktigaste tycker jag är att det finns långsiktighet. Om det nu kommer en lättnad på moms på 240kkr på en ny P85D istället för 40kkr premie, sänker man då andrahandsvärdet för de som redan köpt med 100kkr vid 3år?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Mail till politiker misstänker jag fungerar lika mycket som en like på Facebook tyvärr.
Äsch, det beror naturligtvis på hur många som hör av sig. Om det är en ensam idiot som vill förbjuda vaccination på grund av att CIA använder detta för att "kontrollera befolkningen", så kan jag hålla med dig. Men om hundratals personer mailar om att det inte är okej längre att ha Europas sämsta elbilspolitik så är det något annat. Sverige är ett jättelitet skitland - självklart gör det skillnad när man kontaktar de folkvalda.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Mail till politiker misstänker jag fungerar lika mycket som en like på Facebook tyvärr.
Äsch, det beror naturligtvis på hur många som hör av sig. Om det är en ensam idiot som vill förbjuda vaccination på grund av att CIA använder detta för att "kontrollera befolkningen", så kan jag hålla med dig. Men om hundratals personer mailar om att det inte är okej längre att ha Europas sämsta elbilspolitik så är det något annat. Sverige är ett jättelitet skitland - självklart gör det skillnad när man kontaktar de folkvalda.
Tror också att det gör skillnad i att kontakta de folkvalda men jag tror inte email eller brev till dom går till dom utan till någon sekreterare som filtrerar bort det mesta. Vet inte vad bästa sättet vore att få kontakt med riksdagspolitiker, antagligen sätt som inte är lagliga fast ändå sker (mutor på olika sätt). Kommunpolitiker är en annan sak och de flesta topppolitikerna har ju gjort karriär genom politikerbanan (kårpolitik -> SFS -> Kommunstyrelse/Landsting och sedan Riksdag) så har man tur kanske man påverkar en som sitter i riksdagen efter kommande val.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Tror också att det gör skillnad i att kontakta de folkvalda men jag tror inte email eller brev till dom går till dom utan till någon sekreterare som filtrerar bort det mesta. Vet inte vad bästa sättet vore att få kontakt med riksdagspolitiker, antagligen sätt som inte är lagliga fast ändå sker (mutor på olika sätt). Kommunpolitiker är en annan sak och de flesta topppolitikerna har ju gjort karriär genom politikerbanan (kårpolitik -> SFS -> Kommunstyrelse/Landsting och sedan Riksdag) så har man tur kanske man påverkar en som sitter i riksdagen efter kommande val.
Mail är ett av många sätt. Vet att många politiker läser mail och värdesätter kontakt med väljare. Mitt mail till Stefan Löfven kommer inte läsas av honom själv utan av någon på regeringskansliet, men om de upplever att mailet är bra så är det inte otänkbart att han eller någon annan engagerar sig i sakfrågan. Sverige är ett mycket litet land och det är inte alls så svårt att göra sin röst hörd som många tycks tro. Man får normalt sett alltid svar när man kontaktar regeringen, iallafall har det varit så tidigare. Men Löfven är kanske för upptagen med att starta konflikter med andra länder för att ha tid att bry sig om oss fårskallar som betalar hans lön.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det pågår saker runtom i Sverige som påskyndar denna process positivt. Elbilspolitiken som finns idag i Sverige kommer att förändras vare sig man vill eller inte.

Nej det sker inte om 5 år, det sker NU.

Men såklart så kan man vara en del av detta - En av de saker man kan bidra med är att göra det som Herr X har föreslagit.

Eftersom vi är på ett Teslaforum så passar det väldigt bra att plocka ut de faktorerna som Tesla har i denna process.

*Tesla har otroligt många viktiga leverantörer i Sverige och det blir bara fler.

Det är också inte heller någon slump att det kommer hända mycket med Tesla i Sverige jämfört med andra länder i Europa (förutom Norge..) - Eftersom det råkar ju vara en Svensk som sitter i ledningen på Tesla utav 9 personer. Han har gjort väldigt mycket för Sverige, otroligt mycket. Tänk om alla visste det..

Det är också ingen slump att jag börjar se Saab-elbilar (nyproducerade) som åker här och där.

2015/2016 kommer vara bra år för Sverige - I alla fall när det gäller elbilar.

Sen kan man inte gå runt och säga att det kommer bli produktion av elbilar i Sverige också - det tror inte de flesta på. Men om man kan komma med fakta så kanske det förändras...
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare

Inlägg av BJK »

Någon som har länken till den norska utredningen gällande co2? Där de visar att det mest kostnadseffektiva sätta att minska co2 utsläppen har varit elbils subventionerna.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Henrik skrev:
Det pågår saker runtom i Sverige som påskyndar denna process positivt. Elbilspolitiken som finns idag i Sverige kommer att förändras vare sig man vill eller inte.

Nej det sker inte om 5 år, det sker NU.

Men såklart så kan man vara en del av detta - En av de saker man kan bidra med är att göra det som Herr X har föreslagit.

Eftersom vi är på ett Teslaforum så passar det väldigt bra att plocka ut de faktorerna som Tesla har i denna process.

*Tesla har otroligt många viktiga leverantörer i Sverige och det blir bara fler.

Det är också inte heller någon slump att det kommer hända mycket med Tesla i Sverige jämfört med andra länder i Europa (förutom Norge..) - Eftersom det råkar ju vara en Svensk som sitter i ledningen på Tesla utav 9 personer. Han har gjort väldigt mycket för Sverige, otroligt mycket. Tänk om alla visste det..

Det är också ingen slump att jag börjar se Saab-elbilar (nyproducerade) som åker här och där.

2015/2016 kommer vara bra år för Sverige - I alla fall när det gäller elbilar.

Sen kan man inte gå runt och säga att det kommer bli produktion av elbilar i Sverige också - det tror inte de flesta på. Men om man kan komma med fakta så kanske det förändras...
Kan det vara så att Tesla börja bygga i Trollhättan?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

BJK skrev:
Någon som har länken till den norska utredningen gällande co2? Där de visar att det mest kostnadseffektiva sätta att minska co2 utsläppen har varit elbils subventionerna.
http://teslaclubsweden.se/elbilar-bra-affar-for-norge/
Länk till rapporten finns i artikeln.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det blev en tweet: Elbilar är bra! Sverige behöver inticament liknande Norges för elbilar, inte hybrider. Vad gör ni @socialdemokrat @Miljodep??
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte på momsbefrielse. då får de dyra bilarna mer rabatt. ett absolutvärde är bra så som du är nu, eller kanske ett incitament beräknat på mil räckvidd? 1000kr/mil på el? Då kan även hybrider få några tusen
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast 40 000kr på en bil för 1 miljon gör knappast att någon väljer elbil istället för fossil. På en Leaf blir det också orimligt med en rabbat på 200 000kr. Bägge är också bidrag och jag är emot bidragssamhället. Därför ska alltså köpet skattebefrias genom att ingen moms betalas. Det är ingen direkt förlust för staten heller eftersom de inte får något om bilen inte köps heller... (Ok, de kanske får moms på fossilbil men det låsas jag inte om)
Skriv svar