Elbilar bra affär för Norge

dagblad

Norska Transportøkonomisk institutt har publicerat en rapport om Norges satsning på elbilar. Norge har ju väldigt generösa rabatter på elbilar: förutom att elbilar slipper den registreringsavgift på uppemot 200 000 kronor Norge har på varje nysåld bil slipper de också moms, vilket gör att en Tesla Model S i Norge kostar som en bättre utrustad Volvo ungefär. Men är det ekonomiskt försvarbart med sådana extrema rabatter på elbilar?

Enligt transportekonomiska institutets rapport har elbilsrabatterna hittills kostat norska staten 2,3 miljarder (norska) kronor i inkomstbortfall. De elbilar som norrmännen har köpt har samtidigt minskat Norges CO2-utsläpp med 4 miljoner ton per år.

Utredarna jämförde det sedan med andra sätt att minska utsläpp. En lika stor satsning på tex kollektivtrafiken skulle inte ha resulterat i samma minskning av CO2-utsläpp. Att subventionera elbilar verkar ha varit den mest optimala sätt att minska utsläppen:

– Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt.

I Sverige har vi inte tillgång till samma kraftiga styrmedel som norrmännen har, i och med att vi inte har samma astronomiska registreringsavgift på bilar. En momsbefrielse skulle bara resultera i en sänkning med 20% av elbilarnas pris – att jämföra med den över 50-procentiga prissänkningen norska registreringsavgifts- och momsbefrielsen ger.

Men vi borde även i det här landet sluta betrakta elbilssubventioner som en utgift, utan börja inse att de är det billigaste sättet att minska landets CO2-utsläpp och därmed är en samhällsekonomisk vinst – kalkylerbar i kronor och ören.

Läs gärna vår artikel som anknyter ämnet: Teslan går som tåget, där vi räknade ut att åka elbil är lika miljövänligt som att åka tåg!

 


TCS ett år sedan: Att tanka en bränslecellsbil

Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade om Green Car Reports som fick inte bara teståka en bränslecellsbil utan även följa med när den tankats! Läser man deras rapport förstår vi varför så få andra har fått vara med när vätgasbilar tankas. Det var inte alls som att tanka en bensinbil. Efter att de anslöt slangen tog det först en minut innan gasen ens börjat fyllas på, det tog pumpen så pass lång tid att bygga upp arbetstrycket. Sedan tog det 10 minuter att fylla tanken en tredjedel… tider som snarare förknippas med elbilar än bensinbilar!

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • jj

    ”En momsbefrielse skulle bara resultera i en sänkning med 25% av elbilarnas pris”
    20 procents sänkning vid momsbefrielse.

  • David Stålström

    Man kan nå liknande resultat i Sverige också genom ett. sk Bonus-malus-system som bland annat Centerpartiet föreslagit. Det innebär att man lägger på en straffavgift på fossilbilar och betalar ut en subvention till elbilsköparen. I kombination med momsundantag på elbilar så skulle man då kunna göra elbilar riktigt prisvärda i Sverige också. Så länge det köps få elbilar i Sverige behöver straffavgiften på fossilbilar inte vara särskilt kännbar för att elbilsköparna ska kunna få en riktigt bra subvention. Trots Norges fantastiska incitament för elbilsköpare så är fortfarande bara 13% av nybilsförsäljningen där elbilar, så det finns ingen anledning till oro för att ett bonus-malus-system skulle kollapsa från dag 1 i Sverige på grund av högt köptryck på elbilar.

  • Fd_offentlig

    Håller med David; styrmedlen finns tillgängliga i Bonus-malus-systemet. Sverige skulle tjäna avsevärt mer än Norge på att promota elbilar eftersom vi inte har egen olja. Vi ska också komma ihåg de gigantiska kostnader som fossilbilar ger iform av cancer, hjärt-kärl och lungsjukdomar och de resulterande gigantiska inkomstbortfallen, sjukvårdskostnaderna och mänskligt lidande.
    Norge hade ju förutom miljömålet också ett näringslivspolitiskt motiv i och med med sin inhemska elbilsproduktion och avsaknad av fossilbilsproduktion. I Sverige var det ju vid den tiden tvärt om. Vi hade både Saab och Volvo som 100% fossilare. Nu har ju 50% av det motivet fallit :-( och Volvo har börjat med hybrider. Man skulle faktiskt kunna tänka sig att Volvo PV skulle tjäna på om vi införde Bonus Malus som gjorde elbilar hälften så dyra som fossilare -I och med att Volvo PV då skulle tvingas bygga riktiga elbilar och på så vis bli mer konkurrenskraftiga och sim salabim: Exporten Ökar!

    • David Stålström

      Jag läste någonstans att Volvo hade lobbat mot förra regeringen och hotat med diverse tråkigheter om man införde ett aggressivt bonus-malus-system. Det innebar att alliansens förslag blev ganska urvattnat och skulle inte skapa de incitament som skulle behövas för att vända utvecklingen.
      Så det ser inte ut som att Volvo håller med dig i att de skulle tjäna på ett sådant system. Det behövs ett folkligt tryck på politikerna för att få till en bra lösning.

      • Fd_offentlig

        Det klart att Volvo inte håller med. Jag menar att Volvo skulle tjäna på Bonus Malus eftersom det mer eller mindre skulle tvinga dem att bygga elbilar. Facit skulle ha tjänat på om de tvingats bygga elekroniska räknare innan det var för sent.

  • Oscar Lantz

    Hej. Jag läste precis den här artikeln igen i syfte att övertyga vänner om Norges framgång med elbilar och de minskade CO2-utsläppen. Jag tittade också på rapporten och graferna och jag tror det krupit in ett litet missförstånd i artikelns tolkning av rapporten. Jag tolkade deras slutsats som att de genom fortsatta subventioner projicerar en minskning av de årliga CO2-utsläppen år 2050 med 4 miljoner ton per år jämfört med utsläppen 2013. Se även Figur 7 i rapporten. Kanske bör man formulera om denna mening ”De elbilar som norrmännen har köpt har samtidigt minskat Norges CO2-utsläpp med 4 miljoner ton per år.” Till ”De subventioner som Norge gör för elbilar beräknas ha minskat CO2-utsläppen år 2050 med 4 miljoner ton.”.

    Eller är det något jag har missat?