Sida 2 av 3

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 14:11
av Teslalink
Henrik Torphammar skrev:
themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5

theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 14:23
av Henrik Torphammar
Teslalink skrev:
Henrik Torphammar skrev:
themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5

theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de
Jag vet att det är svårt att tro på mig här, men det är till facto sant. Jag har verifierat färddatorn mot att faktiskt skruva ner soppatanken. Det är inget jag hittar på, det är så min bil fungerar det är så det är, Vilket i sig gör det extremt svårt för mig att räkna hem en elbil.... en avskriven V70 som jag servar själv... Jag jobbar hårt med att hitta på andra anledningar till elbilsköp :mrgreen: :mrgreen:

Jag vet också att filmen bara ger en liten kort snutt av förbrukning, men jag har som sagt kört 70mil på 0.33 i den farten så jag VET att det stämmer. Mitt specifika exemplar med mig bakom ratten, ingen tysk databas.


Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 14:30
av Teslalink
Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 14:55
av Henrik Torphammar
Teslalink skrev:
Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
Ja, 0.56/mil + brännaren. Jag har koll vettu. Tyvärr få som har det, men jag är en av dom. Sen är jag oduglig på mycket annat istället.

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 15:14
av danni
Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten (till skillnad från i körcykeln) med lite mer kraft.
zyax skrev:
danni skrev:
themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 17:27
av jespersundqvist
Jag har en BMW 320d F31, som mestadels går till o från jobbet, 5mil tur retur. Ca 75% landsväg.
1/4 del av de resorna går långt över tillåten hastighet, runt 120 i snitt på 90 väg.
Snittar 0,55 enligt datorn, deklarerad förbrukning är 0,48. Om jag snålkör går det att få ned den till runt 0,4 till 0,45

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 18:26
av Henrik Torphammar
danni skrev:
Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten
Jag fick en V40 D2 ett par dagar medan min bil var inne på en försäkringsåtgärd. Den mindre bilen med halva effekten drog mer soppa (och var ohygglig slö)

Re: Eco Driving

Postat: 15 jun 2018 19:46
av themax
zyax skrev:
danni skrev:
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.
Vi kanske är inne i den välkända missförståndsbubblan som lätt uppstår på sociala medier. Vi misstolkade nog båda och gick åt varandra lite för hårt.

Min poäng är (och var) att jag kunde köra blandad körning i 45 mil med en medelförbrukning om 6.0 L/100 km. Med min bil. Och jag var nyfiken på om det var fler som roades av att testa dessa gränser snarare än att köra så snabbt som möjligt (som jag ser allt för ofta beskrivas här på forumet).

Jag gräver ner stridsyxan jag aldrig hade för avsikt att plocka upp och hoppas diskussionen kan fortsätta kring begreppet eco drivning. Jag är nyfiken på hur snålt ni kan köra era elbilar. Inte bara på en resa, utan över längre period. Vecka? Månad? År?

Jag loggar varenda droppe diesel jag tankar och har sedan jag köpte bilen för fem och ett halvt år sedan kört NEDC + 10% sett över hela tiden (inklusive minst en husvagnsresa per år), och NEDC + 2% de senaste tre månaderna.

Jag hoppas ju att min kunskap att köra snålt även går att tillämpa när jag får min Model 3. Och inspirera andra att försöka.

Re: Eco Driving

Postat: 16 jun 2018 15:10
av Foluke
Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! :D S.k. "icke Eco driving"!

Re: Eco Driving

Postat: 20 jun 2018 14:20
av Foluke
Foluke skrev:
Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! :D S.k. "icke Eco driving"!
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 09:04
av themax
Foluke skrev:
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Ja, regn vet vi ju påverkar en hel del. Det upplever även jag med Audin (~10-15% om jag får gissa).

Jag skulle vilja se om någon konsekvent sysslar med eco driving i sin elbil. Varje tur, varje dag över längre period. Hur ser siffrorna ut?

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 09:17
av Kulingen
164 i snitt i maj och juni

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 09:46
av Bjelke
themax skrev:
Foluke skrev:
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Ja, regn vet vi ju påverkar en hel del. Det upplever även jag med Audin (~10-15% om jag får gissa).

Jag skulle vilja se om någon konsekvent sysslar med eco driving i sin elbil. Varje tur, varje dag över längre period. Hur ser siffrorna ut?
Nu minns jag inte vad han hette här men han som var bland dom första i Sverige skrev ju om hur sjukt snålt
han kört (och alltid kör)... Ska se om jag hittar tråden (eller någon annan som minns bättre)...
Söka på pulse and glide kanske...
Edit: typ här...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +and+glide
Och han heter Robert Von Bahr :)

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 09:47
av OfarligTesla
Jag kör Eco Driving i formen av att jag sparar på det dyraste vi har, tid.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 09:48
av mati
Foluke skrev:
Foluke skrev:
Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! :D S.k. "icke Eco driving"!
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Ja, så är det. Jag åkte ner till Skåne i veckan. På vägen ner var det torrt och lätt motvind. Snittförbrukningen hamnade runt 190Wh/km. På hemvägen regnade det helvetiskt på sysvenska höglandet. Trots medvind rusade förbrukningen iväg och jag trodde att jag inte skulle klara mig hem. Bilen hade initialt räknat ut att jag skulle ha 18% kvar vid ankomst. Men jag toppade 10% extra i Toftaholm och det var tur det. Jag hade 9% kvar när jag var hemma, förbrukningen hamnade i snitt på 230Wh/km, men den var stundvis uppe i 250Wh/km. Bara pga regnet. Tack och lov slutade det regna vid Jönköping, annars hade det kanske inte gått så bra.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 10:01
av 12man
OfarligTesla skrev:
Jag kör Eco Driving i formen av att jag sparar på det dyraste vi har, tid.
Och där fick jag rostbröd i näsan

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 12:15
av Sofie
Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 14:36
av Tars
Sofie skrev:
Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Helrätt tänk enligt mig.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 15:33
av pegs
Sofie skrev:
Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Köra elbil är väl att köra eco Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 16:45
av danni
Sofie skrev:
Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Det var snålt tyckte jag - vår 85D låg på 240 i snitt när den såldes!

Själv hade jag en V60 D3 automat i två dagar i veckan. Jag körde 50% anti-ecodriving och 50% evodriving. Eftersom motorn var bedrövlig så gasade jag väldigt hårt så fort jag behövde accelerera. Men den hade i stort sett noll motorbroms, snarare någon form av coasting, så jag släppte gasen helt så fort accelerationen var klar och gled långa sträckor. Resultatet:

Bild

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 17:40
av Bjelke
Har för mig att jag vid typ 10 tusen mil oxo låg på ca 240 i snitt...
Edit: kollade nu och efter typ 17 tusen mil ligger det på 244.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 18:48
av mati
Hur kör ni egentligen? Jag har aldrig nollställt mätaren och ligger nu på 195Wh/km efter 15 månader. Jag anser inte att jag snålkör direkt. Min P85 låg på 191 efter ett år när jag sålde den. Det verkar ju som att jag bedriver gubbkörning i jämförelse.

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 18:57
av Bjelke
mati skrev:
Hur kör ni egentligen? Jag har aldrig nollställt mätaren och ligger nu på 195Wh/km efter 15 månader. Jag anser inte att jag snålkör direkt. Min P85 låg på 191 efter ett år när jag sålde den. Det verkar ju som att jag bedriver gubbkörning i jämförelse.
Mina omkörningar höjer nog värdet en del, även om jag alltid slår av på gasen direkt efter så höjer det värdet
om man ofta gör fullgas-rejs lixom :mrgreen:

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 19:45
av Tars
17000 mil! Bra jobbat!

Re: Eco Driving

Postat: 22 jun 2018 19:54
av bylund
mati skrev:
Hur kör ni egentligen? Jag har aldrig nollställt mätaren och ligger nu på 195Wh/km efter 15 månader. Jag anser inte att jag snålkör direkt. Min P85 låg på 191 efter ett år när jag sålde den. Det verkar ju som att jag bedriver gubbkörning i jämförelse.
Fast du väl mycket landsväg? Det är motorväg och stadstrafik som drar mest.