Start i Spånga – genom Stockholm och raka spåret till Linköping. Tillbaka en avstickare i Nyköping och mindre vägar från Tystberga till Södertälje eftersom köerna efter MC-olyckan och branden gjorde att trafiken saktade ner betänkligt där. Följde rytmen på E4 och låg i 120 på mätaren (~114 km/h GPS) som mest.
Resultatet efter 45 mils bilkörning blev en genomsnittsförbrukning på 6,0 liter/100 km. NEDC deklarerat på vår Audi är 6,2 blandad körning och 5,5 vid landsväg.

Det jag vill säga är att NEDC må vara utskällt och omöjligt att nå, men det går faktiskt att komma riktigt nära om man kör smart. Ser fram emot att kunna tillämpa eco driving med elbil också. Jag är gammal yrkeschaufför och har för länge sen insett hur lite man i praktiken tjänar på att köra över hastighetsgränserna, särskilt om det finns annan trafik på vägen.
Denna Audi är omprogrammerad efter dieselskandalen och drar mindre bränsle än innan omprogrammeringen. Med mitt körsätt har jag inte heller märkt någon försämrad körbarhet efter det, så jag har fortfarande en bränslekostnad på under 10 kronor milen (trots dagens bränslepriser).
Med lite tur i Elon-universum så kommer jag nästa år kunna jämföra resan med Model 3.
Här i forumet läser jag ofta att brutal fortkörning är legio, men det kanske även finns någon som roas av eco driving?