Välja storlek på batteri...
Moderator: Redaktion
Re: Välja storlek på batteri...
Nu vet vi ju inte vilka adaptrar man får med M3, men när det är dags kan du fixa en blå till röd själv eller med hjälp av någon på detta forum så kommer det bli kanon. Jag har byggt en själv dom jag använt på camping, funkar klockrent.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Blå CEE enfas 16Aevilirish skrev:Vilken kontakt är det man brukar ha på camping?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Bilen är helt likgiltig hur faserna är inkopplade i 3-fasuttaget. Likaså hur många faser som är inkopplade. Det går utmärkt att koppla in UMCn med röda adaptern i ett trefasuttag med bara en fas inkopplad. Det enda som påverkas är laddhastigheten.hanty skrev:Om Du behöver en 3. Partsadapter blå 16A till schucko är ju inget vunnet elsäkerhetsmässigt och Teslan laddar bara Max 13A från schuckon oavsett.Om du inte vill uppgradera anläggningen till 3 fas, fråga elektrikern om det är ok att sätta upp ett rött 3 fasttag, 16A men bara ansluta en fas, dock lite osäker på hur Teslan reagerar på detta, har för mig att det diskuterats på forumet och att det var viktigt hur kablarna kopplades i 3 fas uttaget. Någon som vet? Annars är väl alternativet ngt dyrare med laddbox och typ 2 anslutning.
Är det redan ett blått enfasuttag installerat så behövs en adapter som denna för att kunna ladda med 16A. Men bäst är om det finns ett 3-fasuttag även om bara en fas är inkopplad. Då behöves ingen adapter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja! Kollade precis Björns video (10:30 och framåt).Nicke Nyfiken skrev:Bilen är helt likgiltig hur faserna är inkopplade i 3-fasuttaget. Likaså hur många faser som är inkopplade. Det går utmärkt att koppla in UMCn med röda adaptern i ett trefasuttag med bara en fas inkopplad. Det enda som påverkas är laddhastigheten.hanty skrev:Om Du behöver en 3. Partsadapter blå 16A till schucko är ju inget vunnet elsäkerhetsmässigt och Teslan laddar bara Max 13A från schuckon oavsett.Om du inte vill uppgradera anläggningen till 3 fas, fråga elektrikern om det är ok att sätta upp ett rött 3 fasttag, 16A men bara ansluta en fas, dock lite osäker på hur Teslan reagerar på detta, har för mig att det diskuterats på forumet och att det var viktigt hur kablarna kopplades i 3 fas uttaget. Någon som vet? Annars är väl alternativet ngt dyrare med laddbox och typ 2 anslutning.
Är det redan ett blått enfasuttag installerat så behövs en adapter som denna för att kunna ladda med 16A. Men bäst är om det finns ett 3-fasuttag även om bara en fas är inkopplad. Då behöves ingen adapter.
OfarligTesla skrev:Ja så är det säkert, å andra sidan skulle jag aldrig lägga pengar på en bil där jag inte kunde bära kostnaden flera gånger om utan att dra in på något annat i livet, så mycket är det inte värt att ha roliga bilar. Dvs skulle jag aldrig köpa en helt ny bil om det var så pass snävt att det större batteriet gjorde det omöjligt att köpa. Sen kan man ju såklart välja att inte vilja ha det för man inte behöver det eller hellre sparar 1400 kr extra i månaden och det är ju helt okej då inte alla har nytta av det.Jerker skrev:Ja, vi har väl olika utgångspunkter vad gäller ekonomi. 50000/3/12=1389/mån. Om man lägger det ovanpå baspriset så kan det vara skillnaden mellan att nästan ha råd med bilen eller definitivt inte.OfarligTesla skrev:Nepp, har inget företag jag kan köpa på. Om vi räknar på vad 100k extra för batteriet faktiskt kostar, dvs extra värdeminskning, kapitalkostnad med mera så landar vi nog närmare 50-60k i faktiskt kostnad över 3 år. Nu har ju alla olika kostnader i övrigt men för mig är det inget som skulle vara någon större ökning. Kommer vara värre att jag gissningsvis tröttnar på min S75D efter 1-2 år och byter till en ny bil då :p.Jerker skrev:Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.![]()
Men du kanske räknar på en företagsleasing?
Då blir det svårt för många att ha bil alls.
Vad gäller förbrukningen på vintern och kortare körsträckor så är det kanske värt att tänka på att M3 inte har samma uppvärmning av batteriet som de andra modellerna och min erfarenhet är att det är sämre. Speciellt i förvärmning så kanske är skillnaden i förbrukning mer på M3 i vinter tider än på de andra.

Vilket land är det du äger? Har aldrig hört om något annat land så nära Stockholm landvägenDrSweden skrev:... Har ett land 14,5 mil från Stockholm city, där håller vi på att installerar en 16 amp laddare (blå), ...

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Åland ligger väl cirka 15 mil från Stockholm? Kräver ju dock inte så stort batteri att ta sig dit. 

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
16A från 1fas medelst trollstav.vigge50 skrev:Problemet är att du inte kan koppla in Teslas i ett blått enfasuttag. IM du har en adapter blå->Schuko so kommer Teslan se det som ett vanligt vägguttag och begränsa strömmen till 13A. Ända sättet att få ut 16A är trefas eller typ2 laddbox.DrSweden skrev:Jag hänger inte med, vad är problemet med en adapter och blå? Att jag ger 16 ampere ut från en-fas i kontrast till 16 amp ut från tre-fas? Är det inte en fråga om att hitta en lösning i kopplingar snarare än att installera 3-fas bara för att blå koppling (för tillfället?) inte synkar?bylund skrev:Enfas blå på 16 A är inget dagens Teslor kan ladda från utan adapter, så antagligen inte Model 3 heller. Sätter du en adapter från 16 A CEE till schuko så är ju inget vunnet. I så fall behöver du en adapter till trefas, där bara en fas är inkopplad. Eller som tidigare föreslagits, installerar trefas 16 A direkt.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
En viktig aspekt när du frågar på detta forumet är att användarna som idag kör Tesla är mer eller mindre ekonomiskt oberoende. Då är det väldigt lätt att säga att 130kg inte märks eller att 100kkr är billigt.DrSweden skrev:Ska bli spännande och se om man får en bil efter årsskiftet (enligt deras beräkning). Men verkar vara nästan 100 tusen i skillnad på 55 kwh och 75 kwh, behöver lite input rörande val av batteri. Har ett land 14,5 mil från Stockholm city, där håller vi på att installerar en 16 amp laddare (blå), tydligen klarar inte vanliga uttag 16 amp under längre tid enligt vår elektriker. Skulle vi vara tvungna att återvända till Stockholm direkt så är det bra om bilen klarar 30 mil plus med marginal, då blir lilla batteriet på pappret tillräckligt, men vi kommer alltså ladda på landet och max ha 20 mil att köra. Man vill så klart ha marginalen med större batt, men för prisskillnaden kan man få en hel del lyx. Sedan undrar jag om inte en 55 drar mindre el då batteriet väger 130 kg mindre? Input?
Jag resonerar inte på det viset utan vill ha en effektiv bil till mitt körmönster. Jag personligen anser inte att AWD eller luftfjädring behövs för att klara av en vinter eller ta sig över ett farthinder. Jag har i alla år klarat mig toppen med sänkt dieselbil med FWD. Samma sak med effekten, en standard Model 3 RWD gör 0-100 snabbare än vad min rejsbil på väl över 500hk gör. Så jag personligen ser inte poängen i att köpa till mer pulver. Snarare tvärt om med tanke på driftkostnaderna.
Jag provkör just nu en Zoe 40kWh. Visst den har stort batteri jämfört mot gamla Leaf, men den drar betydligt MER per mil. Där Leaf drar 1.4kWh/mil drar Zoe 1.6kWh. Där Leaf drog 1.6kWh drar Zoe 1.85kWh etc.... Den inbyggda laddaren verkar magiskt sörpla i sig rejält med effekt också, en Leaf laddar 3.5kW från 32A 1fas eftersom den bara kan ta drygt 16A. En Zoe som erbjuds 16A laddar batteriet med 2.2kW och på 32A 1fas ca 5.5kW. Vart tar resten vägen liksom? Ja på 32A 3fas så händer det grejor, så shoppingen i Ullared var ju kul, bilen full efter någon timme medan Leaf hjälplöst knappt käkat någonting efter 1h. Ja, så vill jag byta till en mindre bil som är gräslig i sin effektivitet?(och tokslö... 80-120 på 12sekunder). Nope inte ett dugg.
Samma sak tänker jag med Model 3. Skall jag med Teslas eminenta laddnätverk verkligen välja ett större batteri när det lilla redan är väl stort i mina ögon. Bilen är ju effektiv bevisligen, jag skulle gissa på att den drar snudd över 1.1kWh där Leaf drar 1.4 och Zoe 1.6. (74kph i snitt på GPS). Den inbyggda laddaren antar jag är hyfsat effektiv också vilket ger möjlighet till 1-2-3 faser kopplat lite hur man vill. 35mil eller i vart fall inte mindre än 25mil på motorvägen tycker jag är helt okej, hade jag blivit gladare av 40-50mil? Jag tror snarare tvärt om faktiskt eftersom jag då vet att jag i 95% av fallen släpar runt på massa skrot i onödan. Både vikt och miljösamvete.
Kommer man nerifrån Skoda och Volvo snarare än uppifrån Audi S och BMW M så tror jag man kommer bli extremt nöjd även med lilla batteriet i instegsmodellen. Har man redan en bil där man brakar runt i 200kph på motorvägen och kör 0-100 på 4sekunder så ja.... då vill man nog inte sluta med det, men vi andra..... ja.

Ha, nästan något gudomligt med bilden.Henrik Torphammar skrev:
16A från 1fas medelst trollstav.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Tror nog väldigt få på forumet är ekonomiskt oberoende faktiskt, däremot har nog många eget företag eller rätt bra löner, tror mest de som skaffar S eller X är rätt intresserade av bilar/teknik så de är beredda att lägga en del pengar på det. Jag själv är en vanlig 31 åring som är lite för intresserad av både bilar och teknik, och har en fru som är för dålig på att begränsa det :p.Henrik Torphammar skrev:En viktig aspekt när du frågar på detta forumet är att användarna som idag kör Tesla är mer eller mindre ekonomiskt oberoende. Då är det väldigt lätt att säga att 130kg inte märks eller att 100kkr är billigt.
Jag kan garantera att jag inte är ekonomiskt oberoende. Teslan är en större utgift än boendet. Äger den privat, men klämmer jobbet på en bra slant varje månad eftersom den används till mycket tjänsteresor...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Samma sak gäller för mig.
Gör smarta val ekonomiskt, (bla dricker inte ute, går ej på krogen eller dyra restauranger), kör i3 på jobbet som jag gör avdrag på för att kunna delfinansiera min tesla.
Lånar till bilen.
Gör smarta val ekonomiskt, (bla dricker inte ute, går ej på krogen eller dyra restauranger), kör i3 på jobbet som jag gör avdrag på för att kunna delfinansiera min tesla.
Lånar till bilen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Kan inte nån med lite kunskaper i Photoshop klippa ihop bilden på adaptern med denna bild?DrSweden skrev:Ha, nästan något gudomligt med bilden.Henrik Torphammar skrev:

Precis den bilden jag hade i huvudet!Jerker skrev:Kan inte nån med lite kunskaper i Photoshop klippa ihop bilden på adaptern med denna bild?DrSweden skrev:Ha, nästan något gudomligt med bilden.Henrik Torphammar skrev:
- Teslaspolen
- Teslaägare

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Teslaspolen skrev:Om någon utomstående såg detta göras, ja då tror dom man blivit tokig.Tackar till flickvännen!

Snyggt!!!Teslaspolen skrev:Om någon utomstående såg detta göras, ja då tror dom man blivit tokig.Tackar till flickvännen!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har också funderat både en och två gånger kring vilket batteri man ska välja. Stora hade ju varit mest safe men är ju som sagt en rejäl slant i skillnad. Hade skillnaden varit 50 000kr så skulle det nog varit otroligt mycket mer attraktivt.
Har suttit och lekt med a better route planner och även kollat väderstatistik för att få en känsla för om det verkligen är rimliga case jag räknar på. Slutsatsen jag dragit är att lilla batteriet kommer räcka och laddnätverken kommer ständigt bli bättre. Ja jag kommer förmodligen behöva stanna någon gång extra jämfört med om jag väljer stora batteriet men behåller jag bilen säg 3-5år så kommer det vara väldigt få gånger jag slipper stanna. Säg att kapitalkostnaden för stora batteriet är 50 000kr sett över 3år och att jag slapp stanna vid 10 tillfällen så är det rätt dyra tillfällen.
Har suttit och lekt med a better route planner och även kollat väderstatistik för att få en känsla för om det verkligen är rimliga case jag räknar på. Slutsatsen jag dragit är att lilla batteriet kommer räcka och laddnätverken kommer ständigt bli bättre. Ja jag kommer förmodligen behöva stanna någon gång extra jämfört med om jag väljer stora batteriet men behåller jag bilen säg 3-5år så kommer det vara väldigt få gånger jag slipper stanna. Säg att kapitalkostnaden för stora batteriet är 50 000kr sett över 3år och att jag slapp stanna vid 10 tillfällen så är det rätt dyra tillfällen.
-
Klokt resonerat! Har som sagt just provkört 2st olika bilar med 40kWh batteri. Dom har gemensamt en högre förbrukning än model 3 samt saknar snabbladdning. Lägg till i praktiken ytterligare 25kWh på dom bilarna och en laddning som hoppar upp från 22-35kW upp till 110kW!! Jag har svårt att se att jag skulle behöva mer nästan oavsett vad prisskillnaden blir.Kevork skrev:Har också funderat både en och två gånger kring vilket batteri man ska välja. Stora hade ju varit mest safe men är ju som sagt en rejäl slant i skillnad. Hade skillnaden varit 50 000kr så skulle det nog varit otroligt mycket mer attraktivt.
Har haft precis samma tanke, åker max några mil per dag i snitt och resor över 30 mil enkel resa är väldigt ovanliga. Om jag får stanna och sträcka på benen någon extra gång per år är det okej för mig.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Model 3 är ju idag den bil som laddar snabbast av alla elbilar. Visst laddar den kanske lite långsammare än Model S/X 100D sett till kW men den laddar snabbare sett till antal kilometer räckvidd per timme som du får i bilen. Model 3 är en snål elbil i kombination med rätt stort batteripack och jag kan inte förstå de som vill ha 100 kWh förutom ifall det finns dragkrok och de brukar köra hundratals mil med husvagn varje säsong.
Större batteripack leder ju till högre pris, sämre fartegenskaper, sämre kurvtagning, längre bromssträcka och mindre antal kg som kan lastas i bilen.
Större batteripack leder ju till högre pris, sämre fartegenskaper, sämre kurvtagning, längre bromssträcka och mindre antal kg som kan lastas i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Min erfarenhet är att jag inte skulle vilja ha mindre räckvidd än i min S75D som ju ligger mellan lilla och stora batteriet. Kanske borde köpt en S100D även om 75 räcker i 99 fall av 100, kände dock inte för att skaka fram 250 papp till när jag köpte den. Däremot skulle jag nog bli irriterad för ofta om räckvidden blev ännu kortare.