Välja storlek på batteri...
Moderator: Redaktion
Välja storlek på batteri...
Ska bli spännande och se om man får en bil efter årsskiftet (enligt deras beräkning). Men verkar vara nästan 100 tusen i skillnad på 55 kwh och 75 kwh, behöver lite input rörande val av batteri. Har ett land 14,5 mil från Stockholm city, där håller vi på att installerar en 16 amp laddare (blå), tydligen klarar inte vanliga uttag 16 amp under längre tid enligt vår elektriker. Skulle vi vara tvungna att återvända till Stockholm direkt så är det bra om bilen klarar 30 mil plus med marginal, då blir lilla batteriet på pappret tillräckligt, men vi kommer alltså ladda på landet och max ha 20 mil att köra. Man vill så klart ha marginalen med större batt, men för prisskillnaden kan man få en hel del lyx. Sedan undrar jag om inte en 55 drar mindre el då batteriet väger 130 kg mindre? Input?
Re: Välja storlek på batteri...
Den bör dra marginellt mindre med lägre vikt då det är fartvinden som drar energi så snart du kör lite snabbare än gångfart.
Åt vilket håll ligger landet? Det bör ju finnas en suc nånstans då alla utvägar ur Stockholm snart är täckta. Då kan du ju stödladda där. Är det bara i nödfall så finns ju typ2 överallt också. Slutsatsen är att lilla räcker nästan jämt (jag kommer troligen skaffa stora dock, P3)
Åt vilket håll ligger landet? Det bör ju finnas en suc nånstans då alla utvägar ur Stockholm snart är täckta. Då kan du ju stödladda där. Är det bara i nödfall så finns ju typ2 överallt också. Slutsatsen är att lilla räcker nästan jämt (jag kommer troligen skaffa stora dock, P3)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Välja storlek på batteri...
Har du bara 1-fas på landet? Annars dra fram ett 3-fas och ladda med 7-8A eller mer, skillnad i jobb är minimalt
ms 76132 "Eleamore"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3675
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Välja storlek på batteri...
Har du bara 14,5 mils körsträcka räcker drygt tio timmar enfasladdning, med laddström begränsad till 10 A, för att fylla på det som gått förlorat, eftersom Model 3 verkar ha låg förbrukning enligt vad som framkommit.
Kör du aldrig längre än 14,5 mil åt gången måste lilla batteriet räcka med råge.
Vad har du för huvudsäkringar i sommarstugan? Kan vara bättre att använda 3-fas, men med lågt ställd laddström. Drar du 16 A från en fas (eller har du en box som är ansluten med 3-fas, fast den lämnar enfas?) så kan en av huvudsäkringarna få det tufft om andra förbrukare också drar ström.
Kör du aldrig längre än 14,5 mil åt gången måste lilla batteriet räcka med råge.
Vad har du för huvudsäkringar i sommarstugan? Kan vara bättre att använda 3-fas, men med lågt ställd laddström. Drar du 16 A från en fas (eller har du en box som är ansluten med 3-fas, fast den lämnar enfas?) så kan en av huvudsäkringarna få det tufft om andra förbrukare också drar ström.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Välja storlek på batteri...
Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet. Jämför jag med min S75D idag så skulle det fungera med det mindre batteriet i en 3a men det skulle ge kortare räckvidd än jag har idag, när man utgår från Stockholm skulle det bli lite tradigt med vissa dagsutflykter. Det förstärks ju visserligen av att jag inte kan ladda i mitt vanliga garage så jag utgår ofta med 70% batteri i nuvarande bil då jag inte laddar dagligen (laddar på fruns jobb eller över natten i ett annat garage) men detsamma gäller ju oavsett.
Har du ditt landställe 14-15 mil bort skulle jag säga att det mindre batteriet kan bli lite väl tight att köra fram och tillbaka med, kanske behöver man ta en omväg ibland i regn eller vad som.
Har du ditt landställe 14-15 mil bort skulle jag säga att det mindre batteriet kan bli lite väl tight att köra fram och tillbaka med, kanske behöver man ta en omväg ibland i regn eller vad som.
Re: Välja storlek på batteri...
Tänk på att man inte kommer lika långt på vintern (om ni nu åker till landet på vintern?).
Men skulle det lilla batteriet visa sig för litet, så bör bilen hålla värdet väldigt bra i början (på grund av att folk står i kö), så det är nog ingen större förlust att sälja den och köpa en med stort batteri.
Men skulle det lilla batteriet visa sig för litet, så bör bilen hålla värdet väldigt bra i början (på grund av att folk står i kö), så det är nog ingen större förlust att sälja den och köpa en med stort batteri.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Välja storlek på batteri...
Östergötland, så finns en perfekt placerad Sillekrog (misstänker lär bli kö där med alla 3:or).Remuz skrev:Den bör dra marginellt mindre med lägre vikt då det är fartvinden som drar energi så snart du kör lite snabbare än gångfart.
Åt vilket håll ligger landet? Det bör ju finnas en suc nånstans då alla utvägar ur Stockholm snart är täckta. Då kan du ju stödladda där. Är det bara i nödfall så finns ju typ2 överallt också. Slutsatsen är att lilla räcker nästan jämt (jag kommer troligen skaffa stora dock, P3)
Re: Välja storlek på batteri...
Har bara 1-fas, totalt 25 amp, tänker att fastigheten lär behöva max 10 amp på natten när bilen laddar, så 16 känns rätt vettigt. Tänker att man får väl 2mil i timmen, så fullt batteri på under 24 h med 16 amp? Orkar inte med 3-fas, blir väl en extra kostnad i månaden för 3-fas, och helt nytt projekt att ro i land.12man skrev:Har du bara 1-fas på landet? Annars dra fram ett 3-fas och ladda med 7-8A eller mer, skillnad i jobb är minimalt
Re: Välja storlek på batteri...
Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.

Men du kanske räknar på en företagsleasing?
Välja storlek på batteri...
16amp 1 fas lär bli ungefär 4 mil/timme på M3. Det blir 3,7 mil/timme på MS
MYP -22 | MIB | svart/svart
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Välja storlek på batteri...
Nepp, har inget företag jag kan köpa på. Om vi räknar på vad 100k extra för batteriet faktiskt kostar, dvs extra värdeminskning, kapitalkostnad med mera så landar vi nog närmare 50-60k i faktiskt kostnad över 3 år. Nu har ju alla olika kostnader i övrigt men för mig är det inget som skulle vara någon större ökning. Kommer vara värre att jag gissningsvis tröttnar på min S75D efter 1-2 år och byter till en ny bil då :p.Jerker skrev:Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.![]()
Men du kanske räknar på en företagsleasing?
Re: Välja storlek på batteri...
YES!!! Om det stämmer, så har man nästan fullt på morgon om man laddar på kvällen (och inte köra vattenkokare, micro, dammsugare, vinkelslip mm hela natten också).Toja skrev:16amp 1 fas lär bli ungefär 4 mil/timme på M3. Det blir 3,7 mil/timme på MS
Re: Välja storlek på batteri...
Ok, du har en poäng. Min uträkning på 1500 i månaden i 5 år, som jag likställde med en bra middag för 2 varje månad i 5 år kanske blir orättvis!OfarligTesla skrev:Nepp, har inget företag jag kan köpa på. Om vi räknar på vad 100k extra för batteriet faktiskt kostar, dvs extra värdeminskning, kapitalkostnad med mera så landar vi nog närmare 50-60k i faktiskt kostnad över 3 år. Nu har ju alla olika kostnader i övrigt men för mig är det inget som skulle vara någon större ökning. Kommer vara värre att jag gissningsvis tröttnar på min S75D efter 1-2 år och byter till en ny bil då :p.Jerker skrev:Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.![]()
Men du kanske räknar på en företagsleasing?
Re: Välja storlek på batteri...
Hade tänkt att ha denna bil i 10 år, och då kanske det lilla batteriet år 2027 kommer att kännas helt fel?
Sedan, bara för att ni är så jyssta och snabba. Undrar om dubbla motorer? Jag är helt ointresserad av fäste då min BMW 320 aldrig haft problem i fjällen osv, men kul om bättre prestanda, och längre räckvidd (det är väl så med D-bilarna, att lilla motorn fram sparar el jmf med stora motorn bak, och då kommer D-bilarna längre?).
Blir komiskt om det landar i att jag vill ha en 75 med dubbla motorer efter att försökt få med er på att köpa sniken.
Sedan, bara för att ni är så jyssta och snabba. Undrar om dubbla motorer? Jag är helt ointresserad av fäste då min BMW 320 aldrig haft problem i fjällen osv, men kul om bättre prestanda, och längre räckvidd (det är väl så med D-bilarna, att lilla motorn fram sparar el jmf med stora motorn bak, och då kommer D-bilarna längre?).
Blir komiskt om det landar i att jag vill ha en 75 med dubbla motorer efter att försökt få med er på att köpa sniken.

Re: Välja storlek på batteri...
Är du säker på matten? Dvs en m3 förbrukar 92Wh/kmToja skrev:16amp 1 fas lär bli ungefär 4 mil/timme på M3. Det blir 3,7 mil/timme på MS
ms 76132 "Eleamore"
Re: Välja storlek på batteri...
Enfas blå på 16 A är inget dagens Teslor kan ladda från utan adapter, så antagligen inte Model 3 heller. Sätter du en adapter från 16 A CEE till schuko så är ju inget vunnet. I så fall behöver du en adapter till trefas, där bara en fas är inkopplad. Eller som tidigare föreslagits, installerar trefas 16 A direkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Välja storlek på batteri...
Jag hänger inte med, vad är problemet med en adapter och blå? Att jag ger 16 ampere ut från en-fas i kontrast till 16 amp ut från tre-fas? Är det inte en fråga om att hitta en lösning i kopplingar snarare än att installera 3-fas bara för att blå koppling (för tillfället?) inte synkar?bylund skrev:Enfas blå på 16 A är inget dagens Teslor kan ladda från utan adapter, så antagligen inte Model 3 heller. Sätter du en adapter från 16 A CEE till schuko så är ju inget vunnet. I så fall behöver du en adapter till trefas, där bara en fas är inkopplad. Eller som tidigare föreslagits, installerar trefas 16 A direkt.

Re: Välja storlek på batteri...
Problemet är att du inte kan koppla in Teslas i ett blått enfasuttag. IM du har en adapter blå->Schuko so kommer Teslan se det som ett vanligt vägguttag och begränsa strömmen till 13A. Ända sättet att få ut 16A är trefas eller typ2 laddbox.DrSweden skrev:Jag hänger inte med, vad är problemet med en adapter och blå? Att jag ger 16 ampere ut från en-fas i kontrast till 16 amp ut från tre-fas? Är det inte en fråga om att hitta en lösning i kopplingar snarare än att installera 3-fas bara för att blå koppling (för tillfället?) inte synkar?bylund skrev:Enfas blå på 16 A är inget dagens Teslor kan ladda från utan adapter, så antagligen inte Model 3 heller. Sätter du en adapter från 16 A CEE till schuko så är ju inget vunnet. I så fall behöver du en adapter till trefas, där bara en fas är inkopplad. Eller som tidigare föreslagits, installerar trefas 16 A direkt.
Re: Välja storlek på batteri...
Test på youtube verklig trafik, 0 grader 42 mil, -15 grader 32 mil (med varmt batteri). Stora batteriet.
Om lilla batteriet har 65 % kapacitet så blir det 27 mil vid 0 grader och 21 mil vid -15 grader.
Om model 3 hade ccs kontakt hade det varit lättare att välja lilla batteriet.
Om lilla batteriet har 65 % kapacitet så blir det 27 mil vid 0 grader och 21 mil vid -15 grader.
Om model 3 hade ccs kontakt hade det varit lättare att välja lilla batteriet.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Välja storlek på batteri...
Helst vill du undvika Schuko helt och hållet, annars vinner man inget på hållbarheten, då Schuko tenderar att bli utbrända om dom används för laddning jämt. Ska du använda en blå enfas kontakt behöver du antingen en 16A blå till 16A röd CEE adapter så som http://tesla-shop.dk/adapterkabler/9-ad ... a-cee.html eller en UMC/EVSE som tar blå 16A direkt, t.ex https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/ Den senare lösningen är klart dyrare, men den fungerar då även i länder med annan jordning i elnätet där Teslas standard europeiska UMC vägrar att ladda, så som Norge.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Välja storlek på batteri...
Ja, vi har väl olika utgångspunkter vad gäller ekonomi. 50000/3/12=1389/mån. Om man lägger det ovanpå baspriset så kan det vara skillnaden mellan att nästan ha råd med bilen eller definitivt inte.OfarligTesla skrev:Nepp, har inget företag jag kan köpa på. Om vi räknar på vad 100k extra för batteriet faktiskt kostar, dvs extra värdeminskning, kapitalkostnad med mera så landar vi nog närmare 50-60k i faktiskt kostnad över 3 år. Nu har ju alla olika kostnader i övrigt men för mig är det inget som skulle vara någon större ökning. Kommer vara värre att jag gissningsvis tröttnar på min S75D efter 1-2 år och byter till en ny bil då :p.Jerker skrev:Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.![]()
Men du kanske räknar på en företagsleasing?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Välja storlek på batteri...
Håller med Jerker, 100 000 Kr för det stora batteriet... Nja, inte för mig i alla fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Välja storlek på batteri...
Det lilla batteriet räcker gott och väl, det vet alla som haft elbil med > 25 mils räckvidd. Enda undantaget är om man bor i glesbygd där det är vääldigt glest mellan snabbladdningsmöjligheterna. Ett större batteri ger lite ner valfrihet, men nödvändigt ? Inte för de flesta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Välja storlek på batteri...
Om Du behöver en 3. Partsadapter blå 16A till schucko är ju inget vunnet elsäkerhetsmässigt och Teslan laddar bara Max 13A från schuckon oavsett.Om du inte vill uppgradera anläggningen till 3 fas, fråga elektrikern om det är ok att sätta upp ett rött 3 fasttag, 16A men bara ansluta en fas, dock lite osäker på hur Teslan reagerar på detta, har för mig att det diskuterats på forumet och att det var viktigt hur kablarna kopplades i 3 fas uttaget. Någon som vet? Annars är väl alternativet ngt dyrare med laddbox och typ 2 anslutning. Tror absolut att Du klarar Dig med det lilla batteriet, utifrån Din beskrivning av körmönster. Lite längre restid med flera laddstopp vid långresa till kontinenten bara.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Välja storlek på batteri...
Ja så är det säkert, å andra sidan skulle jag aldrig lägga pengar på en bil där jag inte kunde bära kostnaden flera gånger om utan att dra in på något annat i livet, så mycket är det inte värt att ha roliga bilar. Dvs skulle jag aldrig köpa en helt ny bil om det var så pass snävt att det större batteriet gjorde det omöjligt att köpa. Sen kan man ju såklart välja att inte vilja ha det för man inte behöver det eller hellre sparar 1400 kr extra i månaden och det är ju helt okej då inte alla har nytta av det.Jerker skrev:Ja, vi har väl olika utgångspunkter vad gäller ekonomi. 50000/3/12=1389/mån. Om man lägger det ovanpå baspriset så kan det vara skillnaden mellan att nästan ha råd med bilen eller definitivt inte.OfarligTesla skrev:Nepp, har inget företag jag kan köpa på. Om vi räknar på vad 100k extra för batteriet faktiskt kostar, dvs extra värdeminskning, kapitalkostnad med mera så landar vi nog närmare 50-60k i faktiskt kostnad över 3 år. Nu har ju alla olika kostnader i övrigt men för mig är det inget som skulle vara någon större ökning. Kommer vara värre att jag gissningsvis tröttnar på min S75D efter 1-2 år och byter till en ny bil då :p.Jerker skrev:Hm... 100000 är en liten prisskillnad... Vi har verkligen olika perspektiv på kostnaderOfarligTesla skrev:Jag tycker prisskillnaden är så pass låg att jag hade kört på det större batteriet.![]()
Men du kanske räknar på en företagsleasing?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.