Sida 2 av 2

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 10:59
av Arild
vigge50 skrev:
Jag vet att ”Artiklar i media” är tänkt till liknande men kände att detta behövdes lyftas fram. En undersökning i Storbritannien ställde frågor till 2000 personer om rena elbilar och resultatet är skrämmande.
47% of people think that petrol or diesel cars accelerate faster than pure electric

25% think EVs are more expensive to maintain

42% of Brits aren’t sure if you can put a pure electric car through a car wash

52% of Brits saying they wouldn’t be able to describe what an EV is to someone else
Förutom detta så tror de frågade i snitt att det kostar £21,54 att ladda en elbil.

29% förstod inte att du kan ladda en elbil hemma.

:shock: :o :shock: (Tibor har inte lagt till tillräckligt starka symboler för att visa ens känslor)

Mer info här

https://insideevs.com/brits-confused-el ... -car-wash/
Jag förmodar att okunskapen i Sverige är lika stor bland allmänheten.
I Norge har däremot dialogen om elbilar varit igång under ett decennium längre och kunskapen om eldrift har funnits med i media under lång tid. Här ligger Sverige långt efter. Om vi får fler slag om eldrift och laddning i TV och tidningar, även digitala, kommer den allmäna kunskapen att öka.

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 11:07
av Arild
Jerker skrev:
Arild skrev:
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”. :!:
Renault Zoe före mitten av 2015 har AC-laddning med 43 kW och Clevers laddare kan nästan alltid leverera detta. Det går nu även att köpa nya Zoe med 43 kW AC-laddning, men i Sverige tas de inte in.
Jo, med de flesta laddbara bilar, förutom Zoe och Tesla, kan enbart ladda AC med 3,6kW. :!:
Jag är glad att Du kan utnyttja 43 kW AC, vilket de flesta elbilsförare inte kan.

Om en laddhybrid ska betala minutpriser för 22kW och utnyttjar 3,6 kW, går inte ekvationen ihop. Det innebär att ägaren kommer att fortsätta spy ut avgaser för att det är billigare än att ladda. Av den orsaken är det bättre att låta bilen ladda med 20kW DC. Dessa små elbilsladdare kostar dessutom en bråkdel att tillverka och installera mot en 50kW-laddare.

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 11:10
av Arild
Teslaspolen skrev:
Dags att starta ett trefas-uppror? :lol:
Dags att få politikerna (Daniel Helldén, läser du detta?) och elbolagen att enbart använda uttrycket ”semisnabb” i samband med DC-laddning. :geek:

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 11:25
av Henrik Torphammar
Arild skrev:
Av den orsaken är det bättre att låta bilen ladda med 20kW DC. Dessa små elbilsladdare kostar dessutom en bråkdel att tillverka och installera mot en 50kW-laddare.
Problemet är att exempelvis Green charge sydost lobbar in sig som rådgivare hos kommunerna, dom får 50000kr per år och kommun om jag minns rätt. Sedan är dom teknisk expertis. Dom säger sig göra detta ideellt. Dom råkar även vara väldigt tjenis med Garo som levererar laddstolpar. Kommunen ser efter samtal med GC att dom kan ju smäcka upp 10st semisnabba som är i princip lika snabba istället för 1st DC-laddare. Dessutom så har ju väldigt många kommuner Zoe med hyrbatteri att tuta runt i. Då menar GC att kommunen kan spärra stoplarna vissa tillar till enbart kommunens elbilar och sedan öppna dom för allmänheten övrig tid.

Jag har själv varit jobbig mot GC och suttit i möte med både dom och Värnamo kommun och hört tugget. Även jag som är ganska duktig på att stå på mig tappade hakan när dessa proffslobbyister satte igång.

För min del håller jag med dig om att en 20kW DC-laddare hade kunnat framtidssäkra för alla gamla elbilar också. Det är ju inget som hade hindrat att det satt ett Typ2 på 20kW laddaren också. På så vis hade man haft en riktig "semisnabb" laddplats som säkrade upp både framåt, bakåt och åt sidan. Men nu råkade kompisarna på Garo inte ha sådana lösningar.

Riktigt sliskiga typer GC som själva åker runt i en V70 Dieselhybrid eftersom deras eminenta AC-stolpar inte funkar att ladda på..... hysteriskt kul faktiskt.

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 11:37
av LarsL
Jerker skrev:
Arild skrev:
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”. :!:
Renault Zoe före mitten av 2015 har AC-laddning med 43 kW och Clevers laddare kan nästan alltid leverera detta. Det går nu även att köpa nya Zoe med 43 kW AC-laddning, men i Sverige tas de inte in.
Det är ju fortfarande ett ladduttag även om det kan ge 43kW. Laddaren måste sitta i bilen och uttaget kan därför inte benämnas som laddare.
En sliskig typ skulle kunna säga att det möjliggör snabbladdning för vissa bilar utan att ha fel. Men som sagt det gäller ju då bara en enda elbil som inte ens finns på marknaden längre.

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 13:02
av Pontus
Henrik Torphammar skrev:
Man kan göra samma undersökning om precis vad som helst och få svar som är riktigt skrämmande. Fråga mig om fotboll tex. Titta på youtube hur ijustine fungerar rent generellt i olika situationer. Titta på juryn i talang hur dom agerar när dom skall försöka sätta ord på något som inte är musik eller dans.

När jag körde Leaf så var det en dam i en Zoe som inte hade en aning om att Leaf var en elbil. En tjej på jobbet hade sin mobiltelefon liggande med displayen påslagen hela dagen och ojjade sig över att batteriet bara räckte till lunch. Hon svalde inte min förklaring att om hon släckte skärmen så skulle den räcka två dagar istället. osv...
Låter som en farlig person hon med mobilen. Sedan när man kan välja att låta bilen hitta en parkeringsplats själv tillhör hon säkert dom som lämnar bilen i sökläge så den bara åker runt runt hela dagen. Oj tog batteriet slut men jag har ju inte åkt någonstans, har varit på kontoret hela dagen. Ursh vilket dåligt batteri ;)

Re: Okunskapen om elbilar

Postat: 05 jul 2018 13:08
av LarsL
Pontus skrev:
...Sedan när man kan välja att låta bilen hitta en parkeringsplats själv tillhör hon säkert dom som lämnar bilen i sökläge så den bara åker runt runt hela dagen...
Hej! Det där är min plan om parkeringsavgifterna blir för höga. Istället för att betala 1-300kr för parkering inne i stan så låter jag bilen rotera runt på lägsta hastighet, borde bli billigare.