Jag vet att ”Artiklar i media” är tänkt till liknande men kände att detta behövdes lyftas fram. En undersökning i Storbritannien ställde frågor till 2000 personer om rena elbilar och resultatet är skrämmande.
47% of people think that petrol or diesel cars accelerate faster than pure electric
25% think EVs are more expensive to maintain
42% of Brits aren’t sure if you can put a pure electric car through a car wash
52% of Brits saying they wouldn’t be able to describe what an EV is to someone else
Förutom detta så tror de frågade i snitt att det kostar £21,54 att ladda en elbil.
29% förstod inte att du kan ladda en elbil hemma.
(Tibor har inte lagt till tillräckligt starka symboler för att visa ens känslor)
Man kan göra samma undersökning om precis vad som helst och få svar som är riktigt skrämmande. Fråga mig om fotboll tex. Titta på youtube hur ijustine fungerar rent generellt i olika situationer. Titta på juryn i talang hur dom agerar när dom skall försöka sätta ord på något som inte är musik eller dans.
När jag körde Leaf så var det en dam i en Zoe som inte hade en aning om att Leaf var en elbil. En tjej på jobbet hade sin mobiltelefon liggande med displayen påslagen hela dagen och ojjade sig över att batteriet bara räckte till lunch. Hon svalde inte min förklaring att om hon släckte skärmen så skulle den räcka två dagar istället. osv...
Man måste hela tiden påminna sig om att det är så här kunskaps läget är hos allmänheten.
Ja och där ser vi ju hur effektivt lobbyisterna lyckats banka in "semisnabb" i alla kommuntjänstemännen som tar förnuftiga beslut baserat på den info dom fått till sig. Bara det att sanningen är minst sagt stretchad.
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Men jag håller med om att semiladdning borde vara 50 kW. Snabb borde vara över 100kw. För hoppningsvis kommer vi dit, men det kommer kosta.
Men semisnabb om man skall försvara kommuntjänstemännens nyspråk inte helt oriktig. Det är ju kvartsfinal semi-final etc. så man kan säga att det är nästan snabbladdning.close but ni cigarr som man säger.
Fel. "Semisnabbladdning" på en 22kW-stolpe är exakt lika snabbt som hemmaladdning för de allra flesta, dvs 3.6 eller 7.2kW eller 11kW. Beroende på bilmodell såklart. Zoe och Tesla med dubbelladdare är de enda som AC-laddar snabbare än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fel. "Semisnabbladdning" på en 22kW-stolpe är exakt lika snabbt som hemmaladdning för de allra flesta, dvs 3.6 eller 7.2kW eller 11kW. Beroende på bilmodell såklart. Zoe och Tesla med dubbelladdare är de enda som AC-laddar snabbare än så.
Ja varför inte kallad de var de är, dvs AC laddning 22kw. Den finns ju faktiskt en och annan 22 eller 20kw DC laddning också, ja då kanske man skulle kunna kalla de semisnabbladdning. Eller finns de andra förslag på vad man ska kalla alla AC stolpar för? m
mm tror denna fråga ställts förr men undrar om den fick svar då.
Mitt förslag är att kalla dylika tingestar för "ladduttag". Den enda skillnaden mot ett 3-fasuttag, Schuko, osv eftersom de är spänningskällor som ger konstant AV-spänning och utnyttjar bilens inbyggda laddare. Laddare (dvs sådana som åker till) borde innebära att de levererar DC och därmed inte behöver utnyttja bilens inbyggda laddare).
Men det är väl närmast hopplöst att försöka ändra språkbruk.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Precis och då undrar man om biltillverkare som väljer klena laddare tänker sig att den inbyggda laddaren endast ska användas nattetid, när bilen står hemma eller på destinationen, eller möjligen på jobbet under en 8-timmars arbetsdag.
Precis och då undrar man om biltillverkare som väljer klena laddare tänker sig att den inbyggda laddaren endast ska användas nattetid, när bilen står hemma eller på destinationen, eller möjligen på jobbet under en 8-timmars arbetsdag.
Jag tror tillverkarna bara tänker 3 kw laddare är billigare än 11kw... Vi tar för 3kW för våra köpare förstår nog inte bättre och vi kan inte ta ut den extra kostnad en 11 kw kostar.
Jag tror tillverkarna bara tänker 3 kw laddare är billigare än 11kw... Vi tar för 3kW för våra köpare förstår nog inte bättre och vi kan inte ta ut den extra kostnad en 11 kw kostar.
Kan nog stämma alltför väl.
Med tanke på hur mycket de gillar att ta betalt för tillval är jag snarare förvånad att det inte har kraftigare laddare som alternativ de tar bra betalt för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Med tanke på hur mycket de gillar att ta betalt för tillval är jag snarare förvånad att det inte har kraftigare laddare som alternativ de tar bra betalt för.
Ja, det hade ju varit det rimliga. Jag som inte behöver 3-fas laddning kan komma undan lite billigare medan de som behöver 3-fas kan betala 10-20 000kr extra för det.
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”.
Om en laddstolpe (laddbox el. dy.) levererar AC, kommer det aldrig att kunna definieras som ”semisnabb” laddning. Enbart elbilsladdare med DC på >20 kW kan någonsin bli ”semisnabb”.
Renault Zoe före mitten av 2015 har AC-laddning med 43 kW och Clevers laddare kan nästan alltid leverera detta. Det går nu även att köpa nya Zoe med 43 kW AC-laddning, men i Sverige tas de inte in.