Fråga om 22kW-laddning av Model S
Moderator: Redaktion
Re: Fråga om 22kW-laddning av Model S
Gör det när jag fått alla grejer
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Jag fick uppgradera skåpet då jag hade 16A innan, det kostade 4800:-. Nu har jag 35A ock kan gå upp till 63A om jag vill. klarade mig bra med 16A men tyckte att det kan vara kul att kunna ladda snabbt vid behov.Stripe68 skrev:Hur fick du tag på 32 A hemma? Hade du redan 32 A (eller 35 A som är vanligast) eller fick du uppgradera din elanslutning?Sofie skrev:Jag har satt upp 2 stolpar, 32A hemma och 25A på arbetsplatsen.
Jag har installerat en laddare hemma under carporten men kör just nu med 20-25 A eftersom det är så pass dyrt att uppgradera till 35 A. Jag vet också inte om jag behöver 32 A, jag har inte fått bilen ännu.
Kör som tidigare på trefas och 16 amp. Huset har 16 amp som huvudsäkring. Fjärrvärme och huset drar inte mycket el. Inga som helst problem med laddningen och har alltid 80 eller 100% laddning varje morgon öven med tomt batteri. Dvs inga behov av dyra laddboxar eller höja huvudsäkringen. Bara onödigt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
En anledning till att kunna ladda 32A är väl om man har några kompisar som har elbilar på besök efter att de har kört långt. Har man 3-4 elbilar som behöver laddas kan det alltså vara bra med mer än 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Finns många om. Om hela Teslaclubsweden kommer får man uppgradera till Forsmark 1... Skickar dem till Ikea och ICA Maxi dör de kan ladda... Inte uppgraderar jag huset för att ladda andras elbilar... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Vi uppgraderade för att det inte var någon jättekostnad, samt att vi vill lägga solceller på våra södertak (250m2). Jag har nu upptäckt att den stora fördelen är att det går bra att ladda övriga elbilar på enfas 16A samtidigt utan bekymmer.
Förra vintern fick vi säkra upp från 20 till 25, eftersom 2 faser envisades med att gå stup i kvarten. Vattenburen el är väl inte det bästa (luftvattenvärmepump ska köpas).
På det hänger ju även garaget som matas med 3*16A. Ovanpå garaget har vi en inredd lägenhet med en hyresgäst. Garaget värms med direktverkande el och när varmvattenberedaren slår till så finns det inte mycket över till att ladda Teslan med. Just nu fegar jag på 3-fas och 6A, vilket räcker gott för att hinna ladda fullt över natten.
Här i Sollentuna är klivet rätt stort att säkra upp från 25A till 32A, och jag har inte ens kablar in i huset som orkar med det.
På det hänger ju även garaget som matas med 3*16A. Ovanpå garaget har vi en inredd lägenhet med en hyresgäst. Garaget värms med direktverkande el och när varmvattenberedaren slår till så finns det inte mycket över till att ladda Teslan med. Just nu fegar jag på 3-fas och 6A, vilket räcker gott för att hinna ladda fullt över natten.
Här i Sollentuna är klivet rätt stort att säkra upp från 25A till 32A, och jag har inte ens kablar in i huset som orkar med det.
Det var ju väldigt billigt, Vattenfall vill ha 30.000 för att uppgradera mig från 25 till 35 A.Sofie skrev:Jag fick uppgradera skåpet då jag hade 16A innan, det kostade 4800:-. Nu har jag 35A ock kan gå upp till 63A om jag vill. klarade mig bra med 16A men tyckte att det kan vara kul att kunna ladda snabbt vid behov.