Fråga om 22kW-laddning av Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Fråga om 22kW-laddning av Model S

Inlägg av Herr X »

Jag provade för första gången att ladda på en publik laddstation igår men blir inte klok på hur min Tesla tar emot laddningen.
Laddstationen hade två uttag på vardera 22kW (1.73205080757 x 400 x 32 = 22170W).

När jag pluggade in Teslan (som givetvis har dubbelladdare) så visade den (3) 25A - 230V (se bild nedan). Jag tolkar detta som att den laddar med ström på tre faser men att det bara är 230V per fas (inte 400) och att den bara får ut 25A, vilket skulle innebära 1.73205080757 x 230 x 25 = 9959W.
Har jag räknat rätt? Varför blir det såhär? Har jag verkligen två laddare i bilen?

Laddstation:
Bild

Rapport från bilen:
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Fråga om 22kW-laddning av Model S

Inlägg av Delta »

Jag har dubbelladdare och laddar normalt 3fas 3x400 v via laddskåp. På displayen visas likadant som på din bild om jag har begränsat laddströmmen till 25 A. Du kan ställa upp laddströmmen till entingen 26 eller 32 A beroende på vilken kabelsats du har i bilen. I början kunde jag bara ställa in 13A (enfas) och 26A (trefas). Man bytte utan kostnad ut hårdvara på servicecentret till 16 respektive 32 A och uppdaterade frekvensomriktaren så att så att det gick att ställa in dessa värden också.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Är det inte 3*32*230=22080 som stationen kan ge dig men du fick bara 25A istället för 32A? Du ska kunna ställa om så att du ser hur många kW som du får.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Delta skrev:
Jag har dubbelladdare och laddar normalt 3fas 3x400 v via laddskåp. På displayen visas likadant som på din bild om jag har begränsat laddströmmen till 25 A. Du kan ställa upp laddströmmen till entingen 26 eller 32 A beroende på vilken kabelsats du har i bilen. I början kunde jag bara ställa in 13A (enfas) och 26A (trefas). Man bytte utan kostnad ut hårdvara på servicecentret till 16 respektive 32 A och uppdaterade frekvensomriktaren så att så att det gick att ställa in dessa värden också.
Okej - det står alltså 230V på din bil också, även om du laddar med 400V? Betyder det att min bil laddar med 1.73205080757 × 400 x 25 = 17320W?
Det var inte möjligt för mig att justera upp amperen över 25A. Jag köpte med en kabel som ska tåla 32A.

Jag har laddat med 32A enfas tidigare, så bilen är inte begränsad till 25A. Men kan den vara begränsad till 25A trefas? Jag förstår ingenting... :(
Svenssons skrev:
Är det inte 3*32*230=22080 som stationen kan ge dig men du fick bara 25A istället för 32A? Du ska kunna ställa om så att du ser hur många kW som du får.
När du räknar trefas måste du räkna roten ur 3 * ampere * volt = W.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Teslan är kopplad fas-nolla så effekten vid trefasladdning ges av P=3*U*I. Så i ditt fall P=3*230*25=17250W. Men som de andra sagt, du kan ställa begärd strömstyrka i bilen. Prova att ställa upp den nästa gång.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

matbl skrev:
Teslan är kopplad fas-nolla så effekten vid trefasladdning ges av P=3*U*I. Så i ditt fall P=3*230*25=17250W. Men som de andra sagt, du kan ställa begärd strömstyrka i bilen. Prova att ställa upp den nästa gång.
Jag åkte tillbaka till laddaren och provade igen med samma resultat.
Strömstyrkan går max att justera till 25A, sen går det inte att trycka mer (den stoppar där). Jag kan alltså inte stega mig upp till 32A som jag kan göra på min 1-fas 32A hemmaladdbox.
Var kan felet ligga? Laddboxen, kabeln, bilen?

Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Var laddade du ?
jag skulle gissa stolpen är ner säkrad till 25A
Jag har råkat ut för samma sak på en likadan stolpe i Kungsbacka
dock laddar bara en fas då jag har en roadster
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Stefan T skrev:
Var laddade du ?
jag skulle gissa stolpen är ner säkrad till 25A
Jag har råkat ut för samma sak på en likadan stolpe i Kungsbacka
dock laddar bara en fas då jag har en roadster
Samma plats som du. Stolpe vid Kungsmässan/Kungsbacka. Det förklarar saken! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Laddboxen kan signalera max strömstyrka till bilen. Så signalerar den 25 A så....
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja det verkar som stolpen klarar 32A men av någon anledning har man valt att bara skicka ut 25A. Det kan bero på okunskap, men troligast har man inte mer ström att tillgå man delar antagligen med någon annan.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag har satt upp 2 stolpar, 32A hemma och 25A på arbetsplatsen. Tittar man på uppladdning.nu, så verkar det vara vanligt med nedsäkrade stolpar.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Vi testade vår S85D med dubbelladdare igår i Mariestad:
- Det gick först upp i 16A där det låg några sekunder innan det började knalla uppåt igen.
- Slutade ganska snart på 32A.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Sofie skrev:
Jag har satt upp 2 stolpar, 32A hemma och 25A på arbetsplatsen.
Hur fick du tag på 32 A hemma? Hade du redan 32 A (eller 35 A som är vanligast) eller fick du uppgradera din elanslutning?

Jag har installerat en laddare hemma under carporten men kör just nu med 20-25 A eftersom det är så pass dyrt att uppgradera till 35 A. Jag vet också inte om jag behöver 32 A, jag har inte fått bilen ännu.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Stripe68 skrev:
Jag vet också inte om jag behöver 32 A, jag har inte fått bilen ännu.
Du kommer bli förvånad hur bra man klarar sig på vanlig 1-fas 10 eller 13A.
Jag har nu 32A enfas i garaget men bilen var fulladdad på morgonen också när jag körde vanlig 13A enfas. Anledningen är att batteriet nästan aldrig är tomt efter en dags vanlig körning.
Som jag ser det, kan rejälare laddning vara meningsfullt i följande situationer:
1) Du har varit på långtur och kommer hem med nästan tomt batteri - dagen efter ska du köra relativt långt igen.
2) Du ska köra två lite längre tur&retur-resor där du inte passerar någon snabbladdare, exempelvis Göteborg-Varberg, och dagen efter ska du ut och åka igen.
Typ.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Stripe68 skrev:
Jag har nu 32A enfas i garaget men bilen var fulladdad på morgonen också när jag körde vanlig 13A enfas. Anledningen är att batteriet nästan aldrig är tomt efter en dags vanlig körning.
Som jag ser det, kan rejälare laddning vara meningsfullt i följande situationer:
1) Du har varit på långtur och kommer hem med nästan tomt batteri - dagen efter ska du köra relativt långt igen.
2) Du ska köra två lite längre tur&retur-resor där du inte passerar någon snabbladdare, exempelvis Göteborg-Varberg, och dagen efter ska du ut och åka igen.
Typ.
Jag har heller inte riktigt förstått varför så många verkar vilja ha 32 A hemma. Skulle gissa på att många 80-90% klarar sig med 13A hemma. Själv har jag bara 1 km till 1 SC (2 med Service center) och därför givetvis inte ens funderat på att uppgradera hemma när jag dessutom inte kör mer än 5 mil om dagen i vanliga fall och någon gång i veckan kör 15 mil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Pontus skrev:
Jag har heller inte riktigt förstått varför så många verkar vilja ha 32 A hemma. Skulle gissa på att många 80-90% klarar sig med 13A hemma. Själv har jag bara 1 km till 1 SC (2 med Service center) och därför givetvis inte ens funderat på att uppgradera hemma när jag dessutom inte kör mer än 5 mil om dagen i vanliga fall och någon gång i veckan kör 15 mil.
Om man installerar en laddare och då kan välja mellan 20 A eller 32 A utan någon skillnad i kostnad så väljer man förstås 32 A även om man inser att man i 99% av fallen inte behöver det. En laddare är ju också en investering för framtiden, jag hoppas fortsätta med elbilar även efter Tesla och då kanske man behöver mer ström. Eller om man framöver kanske har två elbilar som behöver laddas samtidigt.

Men jag kommer att nöja mig med 20 A framöver, det borde då ta drygt 7 timmar att ladda från tom till full så vid normal användning borde det inte ta mer än ett par timmar att ladda.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hos många elnätbolag kostar det "skjortan" att gå över 25A. Anledningen är att elintagsskåp med kablar för villor osv oftast är dimensionerat för max 25A. Nästa standard "industri/lantbruk" är liksom 35-63A eller något sånt.

EON ville tex ha en fast engångskostnad på ca 19000kr + 4000kr/år om man gick från 25A till 35A. Vattenfall och Fortum anger bara "separat offert" och sen 3000-5000kr/år. Anledningen är alltså att de flesta villor har för klena grejor för att enkelt kunna säkra upp till 35A.

För mig kostade det typ 5min extra när elektrikern ändå var här att säkra upp från 20-25A. Den årliga kostnaden ökade med 900kr till nätbolaget. (Telge) observera att flera elbolag anger priser -25A ink moms och 35- ex moms eftersom det normalt bara är företag som har 35-.

Så tänker du använda/ha nytta av dubbla laddare" =32A hemma så kan de bli betydligt dyrare än du kanske först tänkt om det ska funka med huvudsäkringar osv. Sen kanske värmepumpen eller något slår till när du laddar så då är det ju bra att det finns kapacitet över till de också även om de går kortare perioder och de flesta säkringar tål överlast en kort stund utan problem.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Nu är 22kw laddningen fixad från ett vanligt 32A uttag, har 25A (och solceller) så fina sommardagar kan man ladda full effekt, annars får man ställa ner på mindre än 24A, kan med adaptrar ansluta till 16A och schuko (två hål iväggen) går att växla upp till en 63A adapter, men då behövs nog en 32A säkring på adapter kabeln för säkerhets skull.
Möjlighet att plocka med sig om man hälsar på nåt lantbruk eller industri eller så.
Nu fattas bara bilen.
tillclub.jpg
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Leo skrev:
Hos många elnätbolag kostar det "skjortan" att gå över 25A. Anledningen är att elintagsskåp med kablar för villor osv oftast är dimensionerat för max 25A. Nästa standard "industri/lantbruk" är liksom 35-63A eller något sånt.
En anställd på Vattenfall sa till mig för några månader sedan att Vattenfall tittade på att ta fram nåt slags erbjudande på 35 A för villor, just för att de har sett många med elbilar som vill gå över 25 A. Så det kanske kommer att bli lite mer överkomligt så småningom.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Man behöver inte ta i med säkringen.
En fjärdedel av Teslaägarna kör på 16A.
http://teslaclubsweden.se/sakringen/
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag som är roadster ägare och kan bara ladda en fas så tar det en rätt lång tid att fyll batteriet när man har varit ute kört
Laddar 16A 1 fas hemma om jag skulle tömma batteriet så tar det bortåt 16-20 timmar att fylla det
Dock har jag skaffat en gammal ups som är 3fas till 1fas men har inte fixat batterier simulatorn än så kanske jag kan ladda 32-48A 1fas istället utan knäcka propparna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Herr X skrev:
Stripe68 skrev:
Typ.
Jag bor i Norge och har bara 3x230V in i huset, dock uppsäkrat till 50A. Tesla har inte stöd för 3-fas 230V, så jag måste köra 1-fas. Det är ingen poäng för mig att säkra mindre än 32A - på 32A får jag ändå bara ut 7400W, dvs väsentligt mindre än vad ni med svenska 400V-nät får ut på vanlig 3-fas på 16A.
Jag tror inte att det är särskilt vanligt i Sverige att elbilister laddar med 32A 400V-trefas hemma. Men för oss i Norge är det helt normalt att ladda med 32A 1-fas hemma eftersom vi har ett annat elnät.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Stefan T skrev:
Dock har jag skaffat en gammal ups som är 3fas till 1fas men har inte fixat batterier simulatorn än så kanske jag kan ladda 32-48A 1fas istället utan knäcka propparna
Intresant, hur funkar de?
Var fick du tag på den? Och vad kosta den?
Ja har samma problem med en leaf, kan ladda 6kW fast bara på en fas så de blir ju runt 25a på en fas de, slår man ut de på 3 blir de ju lite mera vänliga nivåer.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag hittade min på UPS ebay Tyskland
Dock måste jag ha antingen 20 bilbatterier eller en batteri simulator
Jag har beställt några grejer på Elfa men dom visst lite leveranstid så dom kommer nog om någon vecka då skall jag för hoppnings vis få den att gå
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Mycket spennande!
Har du lust att öpna en ny tråd om den och holla oss updaterade?
Skulle vara intresant att följa :)
Skriv svar