Sida 2 av 3
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 17:10
av Erxon
Splfredde skrev:Erxon skrev:Då denna t¨åd handlar om lddkablar och adapters ställer jag frågan här.
Finns det någon vettigt prissatt adapter som man sätter i väggen där uttaget är en CEE 3-fas kontakt (röd) som man i sin tur ansluter sin typ 2 laddkabel?
Anledningen är att jag ibland är ute på tjänsteresa och de gånger jag tar egen bil skulle jag kunna ladda vid våra verkstäder där de har sådana uttag.
Då använder du väl din UMC?
Från en icke Teslaägare, vad är en UMC?
Har en laddkabel med typ 2 i båda ändar
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 17:14
av Svenssons
Erxon skrev:Splfredde skrev:Erxon skrev:Då denna t¨åd handlar om lddkablar och adapters ställer jag frågan här.
Finns det någon vettigt prissatt adapter som man sätter i väggen där uttaget är en CEE 3-fas kontakt (röd) som man i sin tur ansluter sin typ 2 laddkabel?
Anledningen är att jag ibland är ute på tjänsteresa och de gånger jag tar egen bil skulle jag kunna ladda vid våra verkstäder där de har sådana uttag.
Då använder du väl din UMC?
Från en icke Teslaägare, vad är en UMC?
Har en laddkabel med typ 2 i båda ändar
UMC är Universal Mobile Connector, en laddbox från Tesla som har Typ 2 i ena änden som sätts i bilen och utbytbar kontakt i andra där Schuko (vanlig stickkontakt alltså) och röd CEE 16A-kontakt är de som följer med som standard. Kan kompleteras med andra kontakter.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 18:41
av Splfredde
Typ en sån här:
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
Gissar dock att priset inte är lockande

Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 18:48
av Nicke Nyfiken
Då är det billigare att köpa en Tesla UMC, men den passar kanske inte på bilen i fråga.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 19:01
av Splfredde
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 16 aug 2018 19:34
av Erxon
Nicke Nyfiken skrev:
Då är det billigare att köpa en Tesla UMC, men den passar kanske inte på bilen i fråga.
Jo, det verkar som att sladd kostar...
Bilen vi nyligen skaffade är en Zoe, men jag tänkte även lite längre fram om det skulle bli någon ytterligare elbil som jag inte vet modell på ännu.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 08:11
av Jocce
Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 08:45
av Smutt
Är det nån som gör adapter till den danska Glädje kontakten i 3D skrivare? Jag vill helst inte ha en sladdstump
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 12:14
av Svenssons
Smutt skrev:Är det nån som gör adapter till den danska Glädje kontakten i 3D skrivare? Jag vill helst inte ha en sladdstump
Jag köpte ett gäng adaptrar från Danmark. Efter att åkt över gränsen 9 gånger kom de äntligen fram. Har inte testat den ännu. Det är i alla adapter till Schuko med jord.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 13:13
av Splfredde
Jocce skrev:Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 13:30
av Jocce
Splfredde skrev:Jocce skrev:Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 13:40
av Svenssons
Jocce skrev:Splfredde skrev:Jocce skrev:Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Tror det kommer bli svårt att få någon annan att göra en adapter till dig som är olaglig och potentialt kan döda någon. Gör du adaptern själv så är det du som tar ansvaret men om någon annan gör adaptern så är ju den personen som får ta ansvaret samtidigt som yen inte har kontroll hur adaptern används.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 13:58
av Splfredde
Jocce skrev:Splfredde skrev:Jocce skrev:Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Jo, men risken för dödsfall är markant högre med Semko 17-donet som det heter
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... ppmarknad/
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 14:05
av Svenssons
Splfredde skrev:Jocce skrev:Splfredde skrev:Jocce skrev:Splfredde skrev:
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Jo, men risken för dödsfall är markant högre med Semko 17-donet som det heter
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... ppmarknad/
Ja, istället för adapter till Seko 17-don så är det ju mycket säkrare och bättre att byta ut den till en CEE 16A. Då är det möjligt att använda uttaget till både elbilsladdning och en massa annat.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 14:25
av Jocce
Svenssons skrev:
Tror det kommer bli svårt att få någon annan att göra en adapter till dig som är olaglig och potentialt kan döda någon. Gör du adaptern själv så är det du som tar ansvaret men om någon annan gör adaptern så är ju den personen som får ta ansvaret samtidigt som yen inte har kontroll hur adaptern används.
Aldrig pratat om något annat än att göra den själv...
Har även en "icke avsäkrad" adapter 32-16A, inte heller optimalt/bra/lagligt(?) men för nödfall så.
/Jocce
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 14:27
av Gustafsson
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce[/quote]
Även förbjudet att göra adaptrar.......[/quote]
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce[/quote]
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 14:29
av Jocce
Jo, men risken för dödsfall är markant högre med Semko 17-donet som det heter
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... ppmarknad/[/quote]
Ska man tolka det där som att alla privatpersoner som har kvar sådana uttag är brottslingar och skall byta omedelbart?
Även i en privat anläggning?
Jag uppmanar alltså inte till användandet, men ett sådant don som sitter inomhus, ser fräscht ut och kanske redan används utan problem ser jag ingen fara med.
Har ju sett ett antal CEE-16A med trasig plast, trasiga kablar m.m. som jag hellre skulle tveka till att använda än ett fullgott Semko...
/Jocce
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 14:31
av Jocce
Gustafsson skrev:
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
I en anläggning som man har tillgång till ja (kommer försöka se till att det byts hos farsan JA, men jag vill ju ha en adapter för att använda i Nödfall utifall att man dyker på det någonstans...
/Jocce
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 17 aug 2018 17:35
av snowtroll
Jocce skrev:Gustafsson skrev:
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
I en anläggning som man har tillgång till ja (kommer försöka se till att det byts hos farsan JA, men jag vill ju ha en adapter för att använda i Nödfall utifall att man dyker på det någonstans...
/Jocce
Ända fördelen med denna är väl att de tål rätt mycket stryk, men där slutar nog också alla fördelar förutom att det tar bra att jaga brottslingar med dom... Om man säger

Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 11:17
av Erxon
Fråga från en som inte har en Tesla, vad kostar en UMC laddkabel?
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 11:33
av Leo
UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 11:55
av Svenssons
Leo skrev:UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 12:15
av bonath
Svenssons skrev:Leo skrev:UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 12:55
av Svenssons
bonath skrev:Svenssons skrev:Leo skrev:UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Möjligt de har uppdaterat manualen nu för i min står det om att sätta en DIP-switch mellan Normal och Legacy. Tror det är DIP 2 som detta gäller men minns inte. Måste titta i manualen hemma.
EDIT:
Hittade en bild på en japansk WC där det framgår att det är DIP 2 som växlar kommunikationen mellan Normal och Legacy:
IMG_2508.JPG.jpeg
Re: Ladda en Tesla var som helst i Europa (adaptrar)
Postat: 30 sep 2018 13:16
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:bonath skrev:Svenssons skrev:Leo skrev:UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Möjligt de har uppdaterat manualen nu för i min står det om att sätta en DIP-switch mellan Normal och Legacy. Tror det är DIP 2 som detta gäller men minns inte. Måste titta i manualen hemma.
EDIT:
Hittade en bild på en japansk WC där det framgår att det är DIP 2 som växlar kommunikationen mellan Normal och Legacy:
IMG_2508.JPG.jpeg
DIP-switcharna har ingenting med ”Teslaläge” att göra.
För att begränsa laddmöjligheten till enbart Teslafordon ska man koppla tredje fasen till nollan (N) istället för L3 i laddboxen.
Detta avgörs alltså vid inkopplingen och inte genom en inställning i laddboxen.